Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av sekk/tips


Anbefalte innlegg

Ønsker å høste inn litt tips fra erfarne vandrere.

Sekk må passe 165cm høy kvinne - og gjerne tips til 170 høy mann.

Begge ønsker mulighet til å feste ting utenpå sekk så mye stropper/festemuligheter er et must. Helst ikke mer enn 80/85 liter da jeg ser for meg større sekker kan bli en utfordring på lengre turer siden vi begge ikke er så grusomt lange i lortefallet.

 

Vi er som oftest kun på helgeturer så sjelden vi trenger stappfull sekk, men når vi først skal ha gode sekker er det viktig å ha nye sekker med plass til mer for lengre turer. Alle tips og erfaringer tas imot med stor takk, jeg har virkelig IKKE peiling på sekk og har hittil klart meg med en knøttliten en med mye ekstra i hendene og det er helt ubrukelig på lengre turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkje kjøp for stor sekk, har ein 80L og ein 95L som aldri blir brukt. TIl helgeturer og slikt bruker vi 50 og 60 L store sekker. Vi har osprey exos sekker i 48 og 58, veldig god bærekomfort og vi er veldig fornøyd.58L har etter vårt hovud plenty med plass for telturer for oss og masse festemulgihet utanpå. Dei fleste sekker får du i S, M og L, men du må noko prøve i ein butikk for kva som passer. Dersom du vil ha større sekk for vekersturer er denne kansjej for liten, alt etter korleis du pakker men vi har og osprey aura i 70L veldig god bærekomfort og plass.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere å komprimere ned en sekk enn å forsøke å få plass til den siste lille tingen i en for liten sekk, eller ha alt mulig hengende utenpå. 

I tillegg bør man ta hensyn til hvilket utstyret dere har i dag. Tar det mye volum så fyller det mest nødvendige opp veldig mye av plassen i sekken før du har begynt å legge inn annet. 

Om dere har mulighet så dra innom en velassortert sportsbutikk, se og prøv sekkene med vekt. 

Sjekk disse to testene

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at @josteink har relativt dyrt og lite telt, samme hva angår sovepose?

Med ett normalt helsport trek telt og en standard fibersovepose vil jeg tro at en sekk på 50-60 liter for blir full, avhengig av hvor "store litre" sekken har. Heller litt for stor enn litt for liten tenker jeg, men man trenger ikke kjøpe den største man finner.

Jeg er mann på 170, og bruker Lowe Alpine Expedition 75:95 sekk. Jeg sier ikke at sekken er verdens beste, men denne hadde ihvertfall bæresystem som gjør at jeg med kort rygg kan justere sekken perfekt (jeg har noe lange ben ifht. overkropp). Så kanskje Lowe Alpine sekker er noe å prøve?

Lowe Alpine har ihvertfall ett særdeles godt hoftebelte synes jeg, som sitter godt på hoften uten å skli ned og "skvise hoften" slik sekker med glatt hoftebelte kan gjøre. Øvrige løsninger på min sekk er grei nok.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng ja ka er det eg ikkje har av telt og soveposer.... men på helgetur med dunpose og rondane 3mannstelt så har eg brukt 48 L sekken min, det går fint MEN visst ein har fiberpose og 3mannstelt og vil ha med litt kle og mat så går ikkje det. Sekk må jo tilpassast vekta du skal bære, dersom ein skal ha med lavo pluss vinterfiberpose pluss masse mat så må du ha eit bæresystem som klarer dette, då må du opp på tyngre sekker i +70 L.  

PS: har ein Lowealpin sekk 50+10L for salg, ligg snart ute på kjøpogsalg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg kan tenke meg at @josteink har relativt dyrt og lite telt, samme hva angår sovepose?

 

Litt enig med @Mareng her :)
Jeg testpakka Osprey Kestrel 58 litern min med telt, liggerunderlag, sovepose ++ til høstbruk nå og da gikk det akkurat.
Hadde jeg valgt stor sovepose (Helsport Alta) + "vanlige" turklær så hadde vel mye havna utapå sekken.
Og da føler jeg at det er bedre å gå for en litt større sekk med bra kompresjonsmuligheter :)
Da kan man unne å ha med seg ting med litt mer volum. Og som kansje ikke knekker lommeboka helt i første omgang!

Nå skal det sies at jeg går mest i skog og mye tett skog og har derfor allergi når det kommer til å ha mye hengende utenpå sekken :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veit jo at ein ikkje treng meir enn 40-50L sekk til nærmast all bruk. Gitt at ein har sovepose, telt og liggeunderlag til 15k..

Mitt tips for folk med litt mindre erfaring er å kjøpe (gjerne brukt) ein sekk som har rett under den kapasiteten du trur at du treng. Kjøp 70L dersom du heller mot 80L. Då tvinger du deg sjølv til å pakke smartare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgeturer har jeg brukt en sekk på 55 liter da jeg har lett utstyr som tar liten plass. I sommer har jeg gått opp til 65 liter, da jeg nå har med et større telt og en liten Helinox stol. Her er det for meg god plass til utstyr for 3-4 dager. Jeg har nå den sekken du ser på bildet. Det er en Helsport Fjellheimen 65 liter. Den har et solid bæresystem og er lett og pakke da hele fronten kan åpnes. Den nye modellen av denne heter Alta. Den har mange muligheter for å feste utstyr utenpå sekken. Både under og på fronten hvor det er med egne remmer. Begge disse sekkene har gode justeringsmuligheter for rygglengde. På mine turer har jeg plass til alt utstyret i sekken. Jeg starter med soveposen i vanntett kompresjonstrekk i bunnen over der ligger teltet. 

59a8408c517e8_Sekk1.thumb.JPG.e525416f8bc3995eb2fd2a6833449cef.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg stiller ett dumt spørsmål nå men hvorfor kjøpe en liten sekk og så henge masse utenpå den når en større sekk ikke veier
veldig mye mer og har som regel ett bedre bæresystem og ett mye bedre hoftebelte og man kan putte alt oppi med unntak av foamunderlaget?
Dette er ikke noen kritikk fra min side på noen måte :)
Bare noe jeg stusser på :)


 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, tubbs skrev:

Beklager om jeg stiller ett dumt spørsmål nå men hvorfor kjøpe en liten sekk og så henge masse utenpå den når en større sekk ikke veier
veldig mye mer og har som regel ett bedre bæresystem og ett mye bedre hoftebelte og man kan putte alt oppi med unntak av foamunderlaget?
Dette er ikke noen kritikk fra min side på noen måte :)
Bare noe jeg stusser på :)


 

Nå så jeg for meg godeste Samvis Gamgod fra Ringenes herre, der gryter og stekpanne henger å skrangler utenpå sekken 😂

IMG_0098.thumb.JPG.fd34b6c05e52030168d8efb6e68ca0a2.JPG

Ellers mener jeg også at det er best med en sekk som rommer alt utstyret og kun liggeunderlag og fiskestang utenpå sekken😊 Det er vanskelig å anbefale sekkstørrelse når en ikke vet hva som skal i sekken.... 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Lowe Alpine Cerro Torre ND60:80, det er en dameversjon så den skal passe litt bedre til damer med tanke på skulderreimene etc.

 Den er 60 L, men kan bli 80L pga. man kan pakke oppover i høyden da pakkposen i sekken er stor. Litt dårlig forklart kanskje... 

Jeg har ikke fått testet den med masse utstyr i enda, så plassen er jeg litt usikker på. Men komfortabel er den virkelig! Har brukt den på et par dagsturer og liker den veldig godt. Liker alle finurlighetene med den og at den ikke virker så stor på. 

Veldig godt hoftebeltet som @Mareng sier, og det skal være veldig gode sekker. Kan opplyse at jeg selv er 165cm og den sitter godt på meg når den er stilt inn riktig. Men vil virkelig anbefale å dra i en sportsforretning med godt utvalg og prøve forskjellige typer :) 

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg en stund med Berghaus Wilderness 65+15 som jeg plukket opp billig på G-MAX. Den har regulerbar rygglengde og er helt ok. Jeg overlevd flere dager i telt med denne, men lite og lett telt samt liggeunderlag og sovepose hjelper på. Prøver alltid å pakke mest mulig utenpå (telt spesielt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.