Gå til innhold
  • Bli medlem

Mest høydemetere i Oslo


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Prøver å finne en tur på 30-40 km i Oslo-området med mest mulig stigning, men det er litt tricky.

Fant denne på lommekjent, http://www.lommekjent.no/turer/947221 , men det ser kanskje ut til at det er noe feil med turen og at den egentlig ikke involverer så mange høydemetere? Jeg har ikke vært mye i det området selv.

Det er vel andre muligheter slik som denne: http://www.lommekjent.no/ruter/1795025

Noen som har litt bedre kjennskap til områdene i marka som har noen scoop? Jeg har for det meste bare trasket litt rundt Sognsvann og rundt buldrene i Østmarka, har ikke gått så mye på stiene inn i skogen i Oslo enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å gå fra Sørkedalen, opp til Oppkuven(704moh), fortsette til Kikut, og gå ned igjen til Sørkedalen via Kopperhaugene. Om det er flest mulig høydemeter vet jeg ikke. Men det er en del meter.

Når det er sagt, så er Nordmarka relativt kupert, så du får mye høydemeter på veien også, men ikke i så lange strekk nødvendigvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, tronn said:

Hva med å gå fra Sørkedalen, opp til Oppkuven(704moh), fortsette til Kikut, og gå ned igjen til Sørkedalen via Kopperhaugene. Om det er flest mulig høydemeter vet jeg ikke. Men det er en del meter.

Når det er sagt, så er Nordmarka relativt kupert, så du får mye høydemeter på veien også, men ikke i så lange strekk nødvendigvis.

 

Ja det er noe sånt jeg er ute etter, noe slikt som den mest kuperte ruten i nærheten av Oslo. Kanskje det er noen områder der det er mer terreng enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Ringerike for langt unna? Her er det masse muligheter fra Åsa og litt forbi Sundvollen. Starter på ca 70 meter og opp til 682 på det høyeste. Du kan ta Åsa-Damtjern - Stubbdal- Gunnerenga- mørkgånga - Gyrihaugen - skardsveien-plassdammen- Retthella-ned til Grønndokka- krokkleiva- åbbåsen- Manaskaret -elstangen. Kan skisse det hvis det er av interesse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget til Hakadal og start med å gå opp Varingskollen. Om man går til Tryvann derfra blir det på tvers av de store ryggene terrenget, og det blir mange høydemetre. Men jeg kan ikke skjønne at det blir særlig trivelig..

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lompa said:

Ta toget til Hakadal og start med å gå opp Varingskollen. Om man går til Tryvann derfra blir det på tvers av de store ryggene terrenget, og det blir mange høydemetre. Men jeg kan ikke skjønne at det blir særlig trivelig..

Sjekket det på Lommekjent men ser ikke ut til at det er så mye mer man får av det enn alternativer i Oslo.

Ser ut til at det beste alternativet hittil vil være å starte fra Frognerseteren, gå opp til Tryvannshøgda, så over Kopperhaugene til Kikut, også samme veien tilbake. Rundt 30-35 km og 1500m stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Espen Ørud said:

Hvis du startet på Slemdal i stedet for Frognerseteren så får du noen meter i bonus ;-) 

 

Ja det kan jo også være en idé. Når jeg plottet inn at man går fra Nydalen T-bane, til Vettakollen, så Tryvannshøgda, over Kopperhaugene, til Kikut, også retur samme vei til t-banen på Frognerseteren er det 43.5 km og 1800m stigning.

Tror ikke det er realistisk å fullføre det på en dag med det samme, men kan bare snu når det behøves og ha det som et langsiktig prosjekt. Men mange turer i det området som blir fine ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.