Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondens i teltet; det, meg eller været sin skyld?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg var en tur med et nytt telt nå i helgen, og opplevde etter natt 2 og 3 at jeg våknet med fuktig sovepose og kondens inne i innerteltet.

Dette overrasket, og jeg vil gjerne forsøke å nøste opp i hva som kan ha vært årsaken til dette. 

Teltet er et Helsport Reinsfjell SL. Det er mye jeg liker med det. Ser og etter faktisk at det kan være ting jeg ikke liker så godt ved det også. Det er mest småpirk egentlig.

Men kondens i form av fallende vanndråpen, det er ikke bare en duppeditt eller funksjon jeg ville endret på..

Natt 1 og 4 var det ingen tegn til kondens. Natt 1 var etter lite fysisk aktivitet, og natt 4 hadde jeg innerdørene halvveis nede for å lufte ekstra. Etter natt 2 og 3 våknet jeg med tegn til rim på bakken rundt og at det var litt kjøligere i luften. Ellers var alle nettene tilnærmet like. Samtlige i lik høyde, og åpent øst/vest slik at det var gode solforhold. 

Kan det ha vært den lille temperaturforskjellen som forårsaket kondensen, er det jeg som er en svett jævel etter å ha gått litt, eller må teltet ha åpne luker for å ta unna normal avdamping? 

Og hva kan ellers ha påvirket og forårsaket dette? Det er viktig for meg å forstå mekanikken i dette for å muligens unngå slikt fremover.

 

Hvis du kun vil diskutere merket på teltet så finnes det andre tråder til det ;) 

 

.        

IMG_6466.jpg

IMG_6467.jpg

IMG_6468.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etterhvert som lufttemperaturen faller, vil luftas evne til å holde på (og frakte bort, for så vidt) vanndamp bli mindre og mindre. Til slutt når den duggpunktet, da har den maks av mengde vanndamp som den kan inneholde ved den temperaturen. Den kan ikke ta opp mer vanndamp. Blir lufta kaldere, vil vann i dampform (altså "vanngass", ikke sånn synlig damp man ser over en kasserolle med kokende vann) gå over til dråpeform - og vise seg som dis, tåke, dugg etc. I sånne forhold er det svært vanskelig å unngå kondens i telt - uansett konstruksjon.

(Hvis du vil ta dette mer teknisk, kan du bli litt nerdete og lese om Molliere-diagram :) )

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du alene i teltet? Laget du mat? fyrte med gassbrenner? Er jo noen ting som spiller inn på "klima" inne i teltet, men så mye damp at det drypper store dråper har jeg ikke vært ute for enda... Men det kan jo være at teltet mitt (Fjellheimen camp 3) er så rundt at dråpene renner ned på siden før det drypper. Men ja, det er stort sett alltid kondens på denne tiden av året. Det er veldig rå luft ute om dagen. 

Dette kan løses ved å investere i en liten vifte som går på usb/nødlader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chirsbom skrev:

Takk for alle svar! 

Ved nærmere ettertanke, jeg tror ikke det er teltet sin feil, jeg tror det er noe med deg. Du har jo kondens på linsen på profilbildet ditt også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Ved nærmere ettertanke, jeg tror ikke det er teltet sin feil, jeg tror det er noe med deg. Du har jo kondens på linsen på profilbildet ditt også :D

Det var det jeg og tenkte!

Jeg er generelt en litt ufokusert fyr, Passer så fint at skjermen på mobilen er knust, det får frem mine beste sider..  

Batteriet visstnok og oppbrukt, litt som meg selv ;)

Fruktsaken er jo snart hele 2 år gammel, det er rene pensjonsalder for mobiler å regne..

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2017 den 8.59, Mareng skrev:

Ved nærmere ettertanke, jeg tror ikke det er teltet sin feil, jeg tror det er noe med deg. Du har jo kondens på linsen på profilbildet ditt også :D

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAaa :D Good one.

Må henge meg på resten her, selv om jeg selvfølgelig gjerne skulle benyttet anledningen til å trashe Helsport sine superlight telt og fronte det O ufeilbarlige Hillebergteltet mitt, men dessverre er det nok sånn at temperaturforandringer, fuktig vær og temperaturer rundt null vil gi kondens selv i de beste familier

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Sovjetunionen said:

... men dessverre er det nok sånn at temperaturforandringer, fuktig vær og temperaturer rundt null vil gi kondens selv i de beste familier

Jeg skal slite med å gnikke av netthinnen det bildet som har dannet seg av hvordan din familie reagerer på fukt i været.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg skal slite med å gnikke av netthinnen det bildet som har dannet seg av hvordan din familie reagerer på fukt i været.....

Jeg er usikker på om du tenker på familieære aktiviteter eller aktiviteter som kan føre til familie nå, det skal imidlertid nevnes at begge deler kan gi kondens og at man ikke kan skylde på teltet da heller.  

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv vs miljø er en gammel debatt. Jeg slår et slag for epigenetikk. Dag 2 og 3 er nok et dugg-gen aktivert, og foreløpig vet vi for lite om det til å kunne gi noen konkrete anbefalinger.

Plassering av teltet er også kritisk for hvor mye kondens det blir. Setter du teltet nært et vann, eller en myr, så får du mye mer kondens enn om du legger deg på et høydedrag. Vind er nevnt, luftfuktighet er for så vidt nevnt. I rapportene som sendes inn til meteorologisk institutt er det alltid med temperatur og "duggpunktstemperatur" forskjellen mellom disse angir hvor fuktig eller tørr luften er. DP angir hvilken temperatur hvor luften blir mettet pga det @a_aa nevner. Om du har en flyplass (eller annen målestasjon) i nærheten av der du camper kan du sjekke temp og dp, men den varierer ganske mye i terrenget(j.f. det med myr) så det er ikke sikkert det gir deg noe informasjon.

På vestlandet er det kronisk vanskelig å få tørket opp skikkelig når vi har mange dager på rad med nedbør og tåke, selv om du fyrer. Men ikke sett fyr på teltet om du fyrer opp brenneren da.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.