Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips 1-3. September


Julie_G

Anbefalte innlegg

Hei,

Kikker litt på mulige fjellturer for førstkommende helg, 1-3. September, og lurte på om noen hadde noen forslag. Helt det samme om det er hytte til hytte eller topptur, men siden jeg må dra etter jobb så kan det ikke være for langt å dra (maks 6 timer i bil/buss/tog fra Oslo).

Har allerede gått Hjerkinn-Spranget, vært på Surtningssue, Storronden, Vinjeronden og Rondeslottet tidligere i år, og dette blir nok en alenetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha men da er det uendelige muligheter 😀 Og problemet med alt for mange fjell og alt for lite tid 🙈 

Min plan er Jotunheimen og Gjendeområdet. Tar tre timer med bil fra Oslo, men antar det vil være kø omtrent fra Oslo til Bagn nå så det går vel kjapt fem timer. Kanskje du kan sjekke ut Skrim? Mindre tid i bil dit i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Gittiamo said:

Min plan er Jotunheimen og Gjendeområdet. Tar tre timer med bil fra Oslo, men antar det vil være kø omtrent fra Oslo til Bagn nå så det går vel kjapt fem timer. 

Hehe, jeg skal opp torsdag - søndag  med 13 andre fra DNT hvor Gjendebu blir utgangspunkt for turer til topper i området. Vi bor i telr & lavvo, skal være rimelig fullt på hytta der også.  Brå overgang fra å bare gå soloturer (eller med barn) etter skisesongen.. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Terka skrev:

Hehe, jeg skal opp torsdag - søndag  med 13 andre fra DNT hvor Gjendebu blir utgangspunkt for turer til topper i området. Vi bor i telr & lavvo, skal være rimelig fullt på hytta der også.  Brå overgang fra å bare gå soloturer (eller med barn) etter skisesongen.. 🤣

Kult. Kanskje vi sees. Tror det dog blir folksomt i heimen 😂

Ble så misunnelig på alle fine bilder fra alle som var i Jotunheimen forrige helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Hehe, jeg skal opp torsdag - søndag  med 13 andre fra DNT hvor Gjendebu blir utgangspunkt for turer til topper i området. Vi bor i telr & lavvo, skal være rimelig fullt på hytta der også.  Brå overgang fra å bare gå soloturer (eller med barn) etter skisesongen.. 🤣

Litt av en brå vending ja! 😂 Var der i fjor og gikk opp til Kuntholstind, knall tur bortsett fra tåka... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer konstruktivt.. du kommer jo rundt hele Jotunheimen, inkl Sognefjellet, Hurrungane, Tyin/Eidsbugarden osv innen 6 timer i bil. Tilsvarende til Hardangervidda & Haukeli, fjellområdene i Buskerud, Telemark, og agderfylkene.

Uten lande pauser så kommer du også over til Rosendal/Uskedal med Rosendalsalpene (Melderskin, Bjørndalstindane, etc., etc.) , Folgefonna etc. http://rosendal.net/fjord-og-fjell/turforslag/ (Kommunen hvor jeg et vokst opp  😊.)

Sjekk turforslag på ut.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som kan frister! Og veldig mange valg!

Hvis jeg er klar for å kjøre litt så tror jeg Turtagrø og Hurrungane er et godt valg, evt. Leirvassbu. Noe lenger orker jeg nok ikke å kjøre.
For en litt kortere tur tenker jeg Besseggen + knutshø eller bitihorn, selv om det sikkert er veldig mye folk. 2 år siden jeg gikk den sist, da i Juni med litt snø.
I verste fall så blir det en kort tur i nordmarka; en natt på barlindåsen eller ved sandungskollen.

Hvis jeg bare skulle kjørt 2-3 timer, hva er mulighetene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg etter mye om og men! Drar fredag etter jobb til Østerbø Turisthytte, parkerer og sover i telt der. Tidlig lørdag morgen går jeg gjennom Aurlandsdalen til Vassbygdi og satser på å rekke bussen tilbake derfra kl 17.05. Søndag: hjemreise. Er dette gjennomførbart, altså kommer jeg til å rekke bussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Julie_G skrev:

Da har jeg bestemt meg etter mye om og men! Drar fredag etter jobb til Østerbø Turisthytte, parkerer og sover i telt der. Tidlig lørdag morgen går jeg gjennom Aurlandsdalen til Vassbygdi og satser på å rekke bussen tilbake derfra kl 17.05. Søndag: hjemreise. Er dette gjennomførbart, altså kommer jeg til å rekke bussen?

 

Så lenge du starter relativt tidlig er ikke det noe problem, nei! Et par år siden sist jeg gikk der, og det jeg minnes best er at sekken var litt ubehagelig tung med tanke på terrenget. Knær får kjørt seg godt da man står sett går nedover. Annet enn det var det en aldeles nydelig tur som vel tok rundt 6 timer i behagelig/rolig tempo. Gikk ikke over Bjørnestigen pga litt lavt skydekke, men tror den ruta kan anbefales for finest mulig utsyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å nevne Tafjordsfjella hvor det også meldes knallvær, men så har du jo bestemt deg. Ekspressbussen over Strynefjell er jo kjekk.

Tenkte lure meg inn på andre siden via Bjorli sjøl i retning Puttegga og Karitinden, men usikker på en slik godværshelg, kan fort bli vel folksomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.