Gå til innhold
  • Bli medlem

Mishandling av bjørketrær?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg var på tur i Raudlio, eller raudlikongens rike i helgen. Det var flere som teltet der, blandt annet en familie med kano, og rundt deres leir var det ferske og gamle spor etter mishandling av bjørk. Finnes det virkelig ingen annen måte å lage bål på enn å høgge i treet og dra av en runde med bark? Jeg drar gjerne av løvtynne biter av løs bark, men å høgge i treet og dra av en runde mener jeg er mishandling. Se bildene etter ferske og gamle spor, slik var det overalt!

Er dere enige, eller er det jeg som er teit?

IMG_0193.JPG

IMG_0194.JPG

IMG_0195.JPG

IMG_0196.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke så mye om hva trær tåler, men det ser uansett ikke bra ut. Jeg tar også bjørkenever, men det begrenser seg til det som "flasser" av og ikke etterlater mye sport når man tar det av. I år kjøpte jeg noen opptenningspinner på XXL som var fulle av sevje el. som fungerte godt som alternativ. Samler også opp rester fra filteret i tørketrommelen som fint kan brukes til opptenning, men man må ha litt mengder siden det brenner opp relativt raskt. En liten bunt med tørt gress fungerer også. Det skal ikke være nødvendig å gjøre slik som på bildene med mindre man er i en krisesituasjon etter min mening.

 

En annen metode som brukes er å knekke opp veldig tyne kvister som man legger til tørk til opptenning, disse kan ofte tennes direkte med en lighter, og de kan tørkes mens man går ved å putte dem i lommen, kroppsvarmen gjør en god jobb der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem for bjørka, om en tar never fra treet. Forutsatt at en ikke fjerner alle lag av never, helt inn til stammen. På de 2 første bildene til TS ser det ut til at bjørkene klarer seg bra, så det er nok ok.

Men en bør jo fortrinnsvis ta never fra nedfall og ikke fra stående trær. Og tar en fra stående trær, så går det jo ann å gå litt vekk fra vannkanten og naturlige bålplasser, for det ser ikke pent ut. Og det som har fjernet never her, har vel også tatt litt unødig mye og langt inn mot stammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke bjørka, som Tiur3 skriver over, om man ikke kutter i bastlaget og helt inn til veden. Neverflekking er jo et gammelt håndtverk som mer eller mindre er gått i glemmeboka. Det holdes noen kurs i flekking og tekking med bjørkenever fortsatt f.eks. hos Valdres folkemuseum. Fra gammelt av var det jo never som var det viktigste bestanddelen av et torvtak :) 

Men selv om det ikke skader treet så syntes jeg vel ikke akkurat å bruke kniven for å flekke bjørketrærne for never til bålet er helt nødvendig, bør være mulig å finne nedfall til dette, og det ser jo ikke særlig pent ut.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsloven

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tshansen skrev:

I jøsse navn... Er dette også en "sak"? vi får passe på å ikke ferdes slik i naturen at vi sårer følelsene til noen. 

Ja, det synes jeg. Disse bildene vitner ikke akkurat om sporløs ferdsel, og jeg synes slik fremferd er unødvendig. Jeg blir lei meg når jeg finner leirplasser der trær er hugget vilt med øks/kniv 😔

Endret av Kjellis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tshansen skrev:

I jøsse navn... Er dette også en "sak"? vi får passe på å ikke ferdes slik i naturen at vi sårer følelsene til noen. 

Det er svært enkelt å opptre litt mer hensynsfullt på campplassene man benytter, enten man er førstebruker der eller en av mange i rekken. Man bør/kan ikke strekke allemannsretten for langt her og man bør bestrebe seg så langt mulig å etterlate seg plassen som man selv ønsker å finne den, men det er kanskje bare meg....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Monsen-effekten" som har vært diskutert tidligere. Ingen problem å ta litt never, men dette er bare tull. 

Det har blitt et økende "problem" med både denne typen og annen nedkapping av friske trær. Åpenbart behov for litt opplæring i sporløs ferdsel og det å finne god bålved. Hva skal det være godt for å kappe ned frisk bjørk? God ved er det ihvertfall ikke ;-)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal gjøre dette på trær som ikke er nedfalls, mener jeg at man enten må være grunneier, eller ha tillatelse fra grunneier.

Og skal man gjøre det, bør man kjenne til hvordan det skal gjøres - sjekk videoen i denne posten fra en annen "never-tråd":

Jeg ville også satt pris på at man tenkte litt på friluftsinteresser når man valgte områder, men om en grunneier ville høste (evt tillate andre å høste) fra sin eiendom så tror jeg mine estetiske behov vil måtte vike, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som på bilde 2 i første posten ser man svarte felt på bjørken. Her hsr det vert fjernet never. Den barken som har vokst fram her er sort, hard oppsprekket og oppstykket. Det kommer ikke ny never der ihvertfall.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne H.S. skrev:

Det er svært enkelt å opptre litt mer hensynsfullt på campplassene man benytter, enten man er førstebruker der eller en av mange i rekken. Man bør/kan ikke strekke allemannsretten for langt her og man bør bestrebe seg så langt mulig å etterlate seg plassen som man selv ønsker å finne den, men det er kanskje bare meg....

Norge gror igjen mer og mer. At noen hugger ned et tre eller to ser jeg på som helt uproblematisk. Men å hugge i et tre, bare for å hugge er jeg enig at er helt unødvendig. Jeg har et inntrykk av at en god del er overhysterisk når det kommer til ferdsel i naturen. Eller kanskje det bare er viktig å framstå slik her inne? 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har et inntrykk av at en god del er overhysterisk når det kommer til ferdsel i naturen. Eller kanskje det bare er viktig å framstå slik her inne? 

Det er forskjell på å tynne ut skog, og vedlikeholde kulturlandskapet, mot å ture frem og herje vilt med kniv, øks og sag rundt leirplasser og turterreng. Allemannsretten fører også forpliktelser med seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Norge gror igjen mer og mer. At noen hugger ned et tre eller to ser jeg på som helt uproblematisk.

Poängen är väl att man skall visa respekt mot andras egendom. Du vill väl att andra respekterar din egendom? Att ta ned träd är en rätt som tillhör skogsägaren.

Kjellis har en poäng. Med rätt följer skyldigheter. Kom ihåg Friluftslovens §11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Björn skrev:

Poängen är väl att man skall visa respekt mot andras egendom. Du vill väl att andra respekterar din egendom? Att ta ned träd är en rätt som tillhör skogsägaren.

Kjellis har en poäng. Med rätt följer skyldigheter. Kom ihåg Friluftslovens §11

Man skal respektere naturen, man skal også respektere andres eiendom, men det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet.... Mener jeg! Men det er lov å være uenig :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tshansen skrev:

Man skal respektere naturen, man skal også respektere andres eiendom, men det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet.... Mener jeg! Men det er lov å være uenig :-) 

Vi er nok ganske enige. Jeg tar også ei lita bjørk om jeg trenger det til oppsett av tarp eller lignende. Det jeg kritiserer er åpenbar "herjing" og da særlig rundt en leirplass som brukes av flere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Slik som på bilde 2 i første posten ser man svarte felt på bjørken. Her hsr det vert fjernet never. Den barken som har vokst fram her er sort, hard oppsprekket og oppstykket. Det kommer ikke ny never der ihvertfall.

Her tar du nok feil. Det vil komme helt fin og ny never på denne bjørka som kan høstes på nytt, hvis noen ønsker det. Gamlekara som drev og  flekket never til taktekking kaller det annengangsnever. Den danner seg fra undersiden av det svarte du ser , omtrent som ny hud dannes under en sårskorpe. Never er en fornybar ressurs og kan fint utnyttes. I mine øyne er det mer miljøvennlig enn kjøpetennbriketter fra en produsent på andre siden av kloden eller landet.  Og bare for å slå det fast. Det er altså lovlig også, så lenge man ikke påfører trærne varig skade eller økonomisk tap for skogeier. 

§ 323. Mindre tyveri

Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det.

Tilegnelse av naturprodukter, herunder stein, kvister, vekster mv., av liten eller ingen økonomisk verdi under utøvelse av lovlig allemannsrett, straffes likevel ikke.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Straffeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12#§323

Men, jeg er enig i at på populære turplasser kan det kanskje virke lite pent , når mye bjørk rundt bålplassene er flekket for never. Jeg samler never når det passer , men ikke nødvendigvis i parken. At noen skulle bli lei seg over å se spor etter at jeg har plukket never, holder meg derimot ikke våken om nettene. Jeg har opplevd at turgåere blir lei seg fordi jeg går utenfor de  T merkede løypene på vidda , at de blir lei seg fordi jeg jakter , at de blir lei seg fordi jeg tenner bål og lager Co2 utslipp etc.etc. Det får være måte med alt. Noen og enhver kan bli lei….

 
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som legger seg på en "fornuftig" linje. På steder som opplagt benyttes av mange personer som f.eks leir plasser rundt fiskevann osv så benytter jeg aldri trevirke i umidelbar nærhet til leirplassen. Da rusler jeg heller en tur til områder som ligger litt mer "øde". Når det gjelder å finne ved så leter jeg stort sett opp døde eller halvdøde småtrær eller annet rusk og rask som uansett ikke betyr så mye. Veldig sjeldent jeg hugger ned friske busker/trær - med mindre jeg ikke trenger det til en kaffekjele eller til en tarp.

Hvis alle hugger ned for fote all busk og trær rundt et leirområde så blir det jo grisestygt og lite trivelig! Derimot å rappe noe småtteri litt inne i et mer øde område syntes jeg ikke er noen krise så fremt du "tynner" ut litt. Dvs hvis du først skal ta en frisk påk så kutt den helt nede ved bakken, da syntes det mindre en om du kapper og lar det stå igjen en meter :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.