Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at hele familien lå og frøs på fjellet i noen tynne sommerposer (comfort 14) har jeg innsett at vi må begynne å investere i noen nye. Men hva skal man velge ? utvalget er jo helt sinnssykt, og det aller meste på fjellsport o.l. finnes ikke i fysiske butikker rundt meg. Det samme gjelder jo forskjellene i pris. Hvordan skal man vite hvilket nivå man skal legge seg på ? Vi har 3 barn og 5 soveposer til et par tusen kroner er jo et betydelig beløp. Håper noen her har litt tips til meg.

 

Kriterier er:

- temperatur: bør tåle ca 0 grader som komfort temp. Ofte er det mellom 0 og 10 grader der vi ferdes

- Vekt og volum: vekt er ikke så viktig. På hytte til hytte tur bruker vi sommerposene. På telt er oppakningen så tung at vi uansett ikke går langt.

- Pris. Vi er ikke ekstreme på noen som helst måte. Soveposene kommer til å bli brukt en gang i året ca, og ikke på lange ekspedisjoner.

- komfort: Aner ikke hva jeg skal se etter her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere allerede har sommerposer, så kan dere kanskje vurdere en ikke for stor og tung pose til? Jeg liker veldig godt å sove i to poser. Ingen av de er varme nok for kuldegrader, men sammen så sover jeg kjempegodt ned til -10. Blir mer å bære på, men noen stor vintercamper er jeg ikke enda, så det går helt fint. Og du sier jo dere uansett ikke går langt. 

Vurderer selv en ny tillegspose nå siden Fjellsport kjører salg på masse soveposer nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Om dere allerede har sommerposer, så kan dere kanskje vurdere en ikke for stor og tung pose til?

Eventuelt kan dere starte med å investere i 2-3 tyngre poser nå og så kan de siste kjøre dobbel sommerpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, klatreminus skrev:

Hei,

Etter at hele familien lå og frøs på fjellet i noen tynne sommerposer (comfort 14) har jeg innsett at vi må begynne å investere i noen nye. Men hva skal man velge ? utvalget er jo helt sinnssykt, og det aller meste på fjellsport o.l. finnes ikke i fysiske butikker rundt meg. Det samme gjelder jo forskjellene i pris. Hvordan skal man vite hvilket nivå man skal legge seg på ? Vi har 3 barn og 5 soveposer til et par tusen kroner er jo et betydelig beløp. Håper noen her har litt tips til meg.

 

Kriterier er:

- temperatur: bør tåle ca 0 grader som komfort temp. Ofte er det mellom 0 og 10 grader der vi ferdes

- Vekt og volum: vekt er ikke så viktig. På hytte til hytte tur bruker vi sommerposene. På telt er oppakningen så tung at vi uansett ikke går langt.

- Pris. Vi er ikke ekstreme på noen som helst måte. Soveposene kommer til å bli brukt en gang i året ca, og ikke på lange ekspedisjoner.

- komfort: Aner ikke hva jeg skal se etter her... 

Kanskje du finner noe her? Se om du finner billigere andre steder også: https://speider-sport.no/turutstyr/soving/sovepose.html

Skal jeg sove komfortabelt i null grader, trenger jeg t-comfort på null grader (jeg er mann), ved t-lim så fryser jeg. Men legger jeg en flaske varmt vann i posen om kvelden hjelper det veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
36 minutter siden, klatreminus skrev:

https://www.gsport.no/produkt/166749/ajungilak-iglo-3-sesong-sovepose

Dette må vel være et bra tilbud. Er det så sinnssykt mye forskjell på denne og en pose til 1500,- ?

Det står vår, sommer og høst, men jeg er skeptisk til G-Sport sin produktinformasjon. Den veier 1,4 kg, trolig tyngre og billigere fiber enn de bedre modellene, derfor har jeg vanskeligheter med å se at den klarer -1. Tror denne blir kald for deres bruk. Ville definitive valgt varmere sovepose. Til sammenligning har jeg en billig Bergans Beitostølen sovepose på 2 kg. Den har T-comfort 6 og T-Limit 0. 

PS: Jeg trodde Ajungilak som merkenavn var dødt og begravet.

Denne er topp og på tilbud nå https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame-sleeping-bag-reg-woodland.html

  • T-Comfort: 0°C (EN13537)
  • T-Limit: -6°C (EN13537)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, JanRH skrev:

Det står vår, sommer og høst, men jeg er skeptisk til G-Sport sin produktinformasjon. Den veier 1,4 kg, trolig tyngre og billigere fiber enn de bedre modellene, derfor har jeg vanskeligheter med å se at den klarer -1. Tror denne blir kald for deres bruk. Ville definitive valgt varmere sovepose. Til sammenligning har jeg en billig Bergans Beitostølen sovepose på 2 kg. Den har T-comfort 6 og T-Limit 0. 

PS: Jeg trodde Ajungilak som merkenavn var døde og begravet.

står jo komfort Temp. komfort 4/-1 grad. Fant et annet sted at det er komfort herre -1/dame +4.

Merke forsvant vel i 2000 eller noe sånt. tipper de bare tar vare på navnet i det norske markedet jeg da.. Mammut er ikke like kjent.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
17 minutter siden, klatreminus skrev:

står jo komfort Temp. komfort 4/-1 grad. Fant et annet sted at det er komfort herre -1/dame +4.

Merke forsvant vel i 2000 eller noe sånt. tipper de bare tar vare på navnet i det norske markedet jeg da.. Mammut er ikke like kjent.. 

Hvis soveposen er EN-testet skal den klare noe rundt det den er oppgitt til. Du burde sjekke om den er EN-testet eller om det er G-Sport-temperatur.

-1 kan være T-limit for menn og 4 er da T-comfort kvinner (laveste temperatur for kvinner).

Ettersom du oppgir at dere frøs i tynne sommerposer på fjellet, er kanskje ikke Ajungilak Igloo særlig bedre.

Å fryse seg igjennom natta dreper turopplevelsen. Jeg har selv opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, klatreminus skrev:

https://www.gsport.no/produkt/166749/ajungilak-iglo-3-sesong-sovepose

Dette må vel være et bra tilbud. Er det så sinnssykt mye forskjell på denne og en pose til 1500,- ?

Sånt liker jeg, veldig bra forslag til en fornuftig pris og vekt. Ajungilak har gode poser, kanskje det er en gammel modell siden de heter mammut ajungilak nå :) 

For min del blir det litt hustrig å ligge i posen ved t-lim (-1), men jeg holder varmen fint ned til t-comfort (+4) i poser som er testet etter en-standarden.

Med ullundertøy, en ullgenser og en flaske varmt vann i posen klarer jeg fint noen grader til.

Hvor varmt man sover er individuelt. Jeg er en varm person fram til kl 3 om morgenen. Da fryser jeg om jeg har det for kaldt, men ikke før det. Det er veldig individuelt.

Til 500kr kan man kanskje akseptere å ha på litt mer ulltøy når det er null grader enn hvis posen koster 3000? På den andre siden er det ikke vits i å kjøpe noe som man ikke kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Sånt liker jeg, veldig bra forslag til en fornuftig pris og vekt. Ajungilak har gode poser, kanskje det er en gammel modell siden de heter mammut ajungilak nå :) 

For min del blir det litt hustrig å ligge i posen ved t-lim (-1), men jeg holder varmen fint ned til t-comfort (+4) i poser som er testet etter en-standarden.

Med ullundertøy, en ullgenser og en flaske varmt vann i posen klarer jeg fint noen grader til.

Hvor varmt man sover er individuelt. Jeg er en varm person fram til kl 3 om morgenen. Da fryser jeg om jeg har det for kaldt, men ikke før det. Det er veldig individuelt.

Til 500kr kan man kanskje akseptere å ha på litt mer ulltøy når det er null grader enn hvis posen koster 3000? På den andre siden er det ikke vits i å kjøpe noe som man ikke kan bruke.

 

2 minutter siden, JanRH skrev:

Hvis soveposen er EN-testet skal den klare noe rundt det den er oppgitt til. Du burde sjekke om den er EN-testet eller om det er G-Sport-temperatur.

-1 kan være T-limit for menn og 4 er da T-comfort kvinner (laveste temperatur for kvinner).

Ettersom du oppgir at dere frøs i tynne sommerposer på fjellet, er kanskje ikke Ajungilak Igloo særlig bedre.

 

Får kanskje sjekke merkingen nøye. hvis det er komfort på -1 så burde det holde. Er jo en fantastisk pris, så det er jo egentlig verd et forsøk.

 

De vi hadde i år hadde komfort temp på +14 :) selv med ull ble det kaldt gitt.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mareng skrev:

Eller så har du en sovepose som veier litt over 2 kg, -5/-12 i temperatur. Mer enn varmt nok for dere, men større og tyngre. Er det nært bilen betyr det ingenting at den er stor og tung. 499kr

https://www.gsport.no/produkt/200299/mckinley-kodiak-10-sovepose

noen som har erfaring med mckinley sovepose?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.