Gå til innhold
  • Bli medlem

Aske på teltduk


Miamaria

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med aske på teltduk? "Det blir sikkert pulver når det tørker og ramler av" slo ikke til, heller ikke "det er bare å spyle det av".
 
Det ser også ut for at duken har tatt noe slags skade av det, da vannet tydelig ikke preller av på askeflekkene sånn som på resten av teltet. Noen som vet hva man bør gjøre? Teltet er Exped Orion UL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sot og vann blir lut?

Vel, kanskje skaden allerede er skjedd, men ting er til for å brukes. Jeg tror ikke skaden svekker selve teltet av noen som helst betydning.

Du kan prøve å vaske flekken/ teltet med en veldig mild såpeblanding godkjent av teltprodusent, og impregnere flekken eller teltet på nytt. Begge deler gjøres enkelt med vanlige produkter i ett badekar, oppblåsbart badebasseng eller stor stamp. Hør med teltprodusent.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg tror i hvert fall, men skulle gjerne hatt bort flekkene i hvert fall, impregnere er vel ikke det verste å få til. Men jeg tenker litt at det kanskje er lurt å få vekk alle rester også, men vet ikke med hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo er foreslått og avslått, for å si det sånn. :) Har sendt epost, men det er vel ingen som svarer på den før tidligst i morgen. Tenkte om det var noen strakstiltak som var å anbefale, som i hvert fall ikke skader, så kunne det være lurt. Men det kan se ut som dette ikke er så vanlig problemstilling, finner ikke noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat fått svar på spørsmålet jeg sendte dem 27. august. 
"I guess it's not only staining. If the waterproofness is gone it seems that the fabric has small holes due to blaze which has burnt through. In this case repairing can be done with Seamgrip/SilNet which is working but is not looking nice or unfortunately replacing all the outer fly."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er hull i duken og det kun er silikonskiktet som er borte i flekker på ytterteltduken, så betyr det at nylonmaterialet er eksponert. Da er det mulig å legge på ny silikon i flekkene slik at det faktisk fester, noe det ellers ikke gjør. Prøv med vanlig transparent sanitærsilikon tynnet ut med litt whitespirit og bruk en liten pensel til å legge på akkurat i den eksponerte flekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen hull i duken nei. Jeg har heller ikke sagt at duken ikke er vanntett lenger, for det vet jeg fakisk ikke. (Det kom i hvert fall ikke vann i innerteltet i løpet av noen timer med vanning.) Det jeg skrev var at det ikke preller av på de stedene, sånn som det gjør ellers på teltet, på de stedene aska traff. (En zillion små steder over hele teltet, så litt vanskelig å legge på akkurat i de eksponerte flekkene, men det går an å forsøke.)

Synes det var litt upresist å anbefale Seamgrip/Silnet, for når jeg søker opp Seamgrip står det tydelig uthevet:
"Note: For silicone-treated tent and tarp fabrics, such as silnylon, use Sil Net Silicone Seam Sealer."

Har aldri fått SeamSeal med noen av teltene jeg har kjøpt. Er det noe sportsbutikker pleier å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har ikke funnet noen hull i duken nei. Jeg har heller ikke sagt at duken ikke er vanntett lenger, for det vet jeg fakisk ikke. (Det kom i hvert fall ikke vann i innerteltet i løpet av noen timer med vanning.) Det jeg skrev var at det ikke preller av på de stedene, sånn som det gjør ellers på teltet, på de stedene aska traff. (En zillion små steder over hele teltet, så litt vanskelig å legge på akkurat i de eksponerte flekkene, men det går an å forsøke.)

Synes det var litt upresist å anbefale Seamgrip/Silnet, for når jeg søker opp Seamgrip står det tydelig uthevet:
"Note: For silicone-treated tent and tarp fabrics, such as silnylon, use Sil Net Silicone Seam Sealer."

Har aldri fått SeamSeal med noen av teltene jeg har kjøpt. Er det noe sportsbutikker pleier å ha?

Seamgrip er til PU-belagte stoffer, Silnet til silikon. Hvis det er en duk med PU på innsiden og silikon utvendig så må man bruke den som passer til den siden av duken man skal sømsøle på. De har, eller ihvertfall hadde, begge på Outnorth.

Hvis duken ikke slipper igjennom vann så hadde jeg heller latt det være. Det blir ikke veldig pent om man skal sømsøle sånn flekkvis. 

Endret av Humbug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke skjemmes av at det ser flekkete ut (jeg skjemmes mer om jeg camper med noen og teltet mitt ser nytt ut ;-) (dårlig mountaincred)).

Så ville jeg rett og slett testet de deler av duken du synes er mest angrepet ved å henge duken så du kan lage et lite basseng der det er mest angrepet og se om det slipper gjennom fukt - om det ikke gjør det hadde jeg sovet godt. (Men har forståelse for om andre har forskjellige preferanser til telt og teltbruk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At teltet ikke ser så fint ut lenger er jo for sent å gjøre med, det er spilt melk og jeg liker ikke melk uansett, så det gråter jeg ikke over. (Men han har fått notert noen minuspoeng som fyrte så jævlig med spruteved på det bålet, det har han.) Hvis teltet er tett så holder jo det, men jeg tenker litt holdbarhet på sikt også.

- I utgangspunktet handlet det om å begrense eventuelle skadevirkninger, men det ble vel nokså raskt for seint. Er bare å håpe at det regnet nok der og da til at det ikke ble så galt utover det visuelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Jeg så nå at det gjaldt mange flekker på teltet. Jeg hadde latt det være, eller brukt nikwax teltimpregnering om denner er tygg for pu-belagte duker og silnylon duker.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rainfly: 15 D ripstop nylon, silicone-/PU coated, factory seam taped", jfr http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-ii-ul-green

Så det er altså silikon på utsiden og PU på innsiden. Ulempen med PU er noe lavere styrke enn silikon, fordelen er bedre vannsøyle og bedre reparerbarhet - dersom du har hull eller mindre rifter kan dette fikses bortimot permanent med tape på innsiden, det er mye lettere å lime på PU enn på silikon.

Har også Orion UL (3-ern) og har også samme duktype på et eldre GoLite ShangriLa 1. Sistnevnte kunne sikkert hatt godt av et silikon/whitesprit-strøk for å bedre vannavprellingen, men jeg har droppet det fordi jeg var usikker på om løsemiddel kunne trenge gjennom og gi skader på PU-belegget (kanskje delaminering?). Så skal jeg bedre den, blir det nok å kjøpe litt NikWax SolarProof - det øker avprellingen, og har vann som "løsemiddel".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miamaria skrev:

Jeg har ikke funnet noen hull i duken nei. Jeg har heller ikke sagt at duken ikke er vanntett lenger, for det vet jeg fakisk ikke. (Det kom i hvert fall ikke vann i innerteltet i løpet av noen timer med vanning.) Det jeg skrev var at det ikke preller av på de stedene, sånn som det gjør ellers på teltet, på de stedene aska traff. (En zillion små steder over hele teltet, så litt vanskelig å legge på akkurat i de eksponerte flekkene, men det går an å forsøke.)

Synes det var litt upresist å anbefale Seamgrip/Silnet, for når jeg søker opp Seamgrip står det tydelig uthevet:
"Note: For silicone-treated tent and tarp fabrics, such as silnylon, use Sil Net Silicone Seam Sealer."

Har aldri fått SeamSeal med noen av teltene jeg har kjøpt. Er det noe sportsbutikker pleier å ha?

Jeg misforsto kanskje litt der. Er det vanntett, la det være som det er..

Det går jo en stund mellom hver gang jeg kjøper telt, men med mitt Fjellreventelt har det i alle fall fulgt med SeamSeal. Mener også det var med på teltet fra Mountain hardwear. Man får det i seriøse butikker som selger telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fjellreventelt har også med seam sealer, men de teltene er sydd på en slik måte at du ikke trenger å forsegle sømmene. De er tette i utgangspunktet, men om de allikevel skulle begynne å lekke, kan man bruke seamselaeren.

Om jeg ikke husker feil fra rep-instruksjoner fra fjellreven, så er seamsealeren er der for hovedsakelig å bruke ved feltreparasjon av duken. Du syr sammen skaden så godt du kan, smører en lapp med seamsealer klistrer den over skaden, og syr lappen fast. Når du kommer hjem må teltet sendes til reparasjon. Seamsealer henger ikke så godt på siliconduken, men bedre enn alle andre limer slik jeg forstår det. 

Jeg overså i mitt forrige innlegg at du hadde fått mange flekker på teltet (jeg trodde det var èn). Jeg hadde latt det være, eller brukt teltimpregnering om dette er trygt for duken. Teltet ser sikkert jævlig ut om du skal smøre masse greier på det.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mareng skrev:

Seamsealer henger ikke så godt på siliconduken, men bedre enn alle andre limer slik jeg forstår det. 

Silnet limer faktisk riktig bra på silikonerte stoffer, men bruker lang tid på å herde. Flere bruker det til å feste bardunfester på sidene av tarpen uten å sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Silnet limer faktisk riktig bra på silikonerte stoffer, men bruker lang tid på å herde. Flere bruker det til å feste bardunfester på sidene av tarpen uten å sy.

Javel? Ikke det jeg har hørt, men det var en gledelig nyhet :)

Jeg har lurt på å sette på ett ekstra pluggfeste på langsiden på teltduken min. Har du noen bilder/linker til hvor folk har limt på ekstra bardunfester på tarpen? Jeg tenkte å se litt på forskjellige løsninger for å finne ut hvordan jeg best bør utforme pluggfestet for å fordele kreftene ut på duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mareng skrev:

Javel? Ikke det jeg har hørt, men det var en gledelig nyhet :)

Jeg har lurt på å sette på ett ekstra pluggfeste på langsiden på teltduken min. Har du noen bilder/linker til hvor folk har limt på ekstra bardunfester på tarpen? Jeg tenkte å se litt på forskjellige løsninger for å finne ut hvordan jeg best bør utforme pluggfestet for å fordele kreftene ut på duken.

Hvis det er på kanten av duken så er det nok minst like lett å sy. En trekantet eller halvmåneformet bit ripstop, silikonert eller ikke, lurt innunder falden burde holde som forsterkning. På flatene er det litt mer plundrete å sy, og man må sømsøle uansett, så der er det mer aktuelt å lime.

Her er en som har limt fast fester:

https://hammockforums.net/forum/showthread.php/137069-Adding-Panel-Pulls?p=1773687&viewfull=1#post1773687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok svakere med silikon enn om man kunne brukt et vanlig lim, dessverre. Likevel kan det funke når det blir areal som limes, i hvert fall for skjærkrefter (altså langs langsetter flatene som er limt sammen). Snakker vi derimot normalkrefter (90° på flatene), vil man kunne rive de limte flatene fra hverandre med mindre kraft enn med normal liming.

Hovedhensikten med å lime sammen to stykker tekstiler i telt/tarp, er vel å få et forsterket "tekstillaminat" å sy fast webbing på, som også evner å fordele kreften litt. Dersom man i stedet hadde sydd på forsterkningslappen, ville man også introdusert en "riv-her"-perforering i randen av forsterkningen, og på skikkelig tynne tekstiler er ikke det veldig lurt, så vidt jeg forstår :huh: 

Her er noen som jobber med skikkelig tynne tekstiler og forsterkning vha SilNet-liming: https://backpackinglight.com/forums/topic/reinforcing-0-93-osy-membrane-silpoly/

Ellers funker SilNet greit for å fikse små hull silnylon når man tar seg tid, reparasjonen min holder fortsatt stand: https://www.fjellforum.no/forums/topic/38747-lappe-tarp/?do=findComment&comment=352810. Men jeg vil nok ikke begynt å pelle for mye på det silikonlaget ;)

 

Back to topic: Hilleberg skriver om rengjøring av sine silnylon-telt (og det er altså på silnylon-siden av Orion UL asken er blitt et problem):

Sitat

 

Efter en tur bör du sätta upp ditt tält och torka av det med en svamp och ljummet vatten. Vi rekommenderar inte att använda något tvättmedel. Det är också mycket viktigt att med en liten borste borsta ur blixtlåsen, så det inte finns kvar sand eller smuts mellan blixtlåsets tänder. Sand i blixtlåsen kan slita ned löparna så att de inte fungerar som de ska. Kontrollera att dina stänger och markpinnar är rena och inte har några skador.

Om tältet är väldigt smutsigt och dammigt brukar vi lägga det i en stor balja med vatten och låta det ligga i blöt ett tag, en timme eller så. Rör om då och då i baljan. Detta brukar hjälpa för att avlägsna det mesta av smuts och damm. Oavsett hur du rengör tältet är det mycket viktigt att se till att det är helt torrt innan det packas. Idealiskt är att hänga upp det inomhus med stängerna isatta, men om man inte har plats för det ska man se till att det hänger länge nog för att bli helt torrt mellan vävarna.

 

... og om impregnering:

Sitat

 

Våra material är väldigt starka och både vattentäta och vattenavvisande. Men sol, vind, regn och slitage försvagar alla material med tiden. Precis som UV-strålar från direkt solljus har negativa effekter på vår hud gäller samma sak för alla material, tyvärr även tältvävar. Exponering för solens strålar, speciellt på hög höjd och i den södra hemisfären, kan försvaga ett tygs egenskaper med tiden. En sådan försvagning är minskad vattenavvisning så att vattnet inte längre rinner av tyget så som det gjorde när det var nytt. Detta betyder dock inte att tygets vattentäthet har blivit sämre. Genom att behandla tältväven förbättras skyddet mot UV-skador och den vattenavvisande förmågan ökar.

Behandla ditt yttertält:

För att behandla ditt yttertält rekommenderar vi Nikwax Tent & Gear SolarProof. Det är enkelt att använda och innehåller inga fluorkarboner. Sätt upp ditt tält och tvätta av det med en svamp och ljummet vatten. Spreja eller borsta på Tent & Gear SolarProof på tältväven och torka av överflödig vätska. När tältet har torkat är det redo att användas.

Observera att Tent & Gear SolarProof inte ska användas på nya tält utan bara på tält som förlorat sin vattenavvisande förmåga. Notera också att vi alltid rekommenderar att du skyddar ditt tält från skadliga UV-strålar genom att undvika att sätta upp tältet i direkt dagsljus och/eller genom att använda en tarp som solskydd.

 

Siden utsiden på Orion UL er sammenliknbar med Hillebergs (og jeg ikke fant et eneste råd hos Exped), tror jeg det er lurt å følge rådene fra Hilleberg. Det betyr:

  1. Null såpe.
  2. Vask med svamp i lunkent vann, bløtlegg noen timer dersom skitten ikke vil slippe, og prøv igjen.
  3. Dersom vannavvisningen ikke kommer tilbake igjen når/hvis teltet blir rent, betyr ikke dette at teltet lekker.
  4. Dersom du likevel vil gjenopprette vannavvisning (og beskytte mot UV), impregner med Nikwax Tent & Gear Solarproof

Kan ikke gjøre stort mer enn å ønske lykke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 17.19, Miamaria skrev:

Takk, da noterer jeg at man må ty til Fjellforum og Hilleberg for å få hjelp med Exped.

Fant ut at du faktisk har et alternativ til det der, du kan late som om du er amerikaner i noen minutter ;)  Mangt og mye sies om amerikanerne, men kundepleie er de som regel veldig gode på. Det ser ut til USA-divisjonen av Exped har slått til med både helt greie FAQ-sider, en skokk med infovideoer oooog ta-ta-da-daaaaaa;  litt om vedlikehold/pleie/lagring av både telt og underlag:

http://www.exped.com/usa/en/faq

http://www.exped.com/usa/en/video

http://www.exped.com/usa/en/tents-maintenance-and-care

http://www.exped.com/usa/en/mats-care-and-storage

:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.