Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett vindskjerm til gassboks og GSI-boks?


Shun

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvekjørt min nye GSI Halulite Minimalist på tur i dag. Det var sol og nesten vindstille, bedre forhold blir det ikke.

Likevel trenger jeg vindskjerming til kokesystemet - mye kraft som forsvant ut til venstre, selv om jeg fikk min varme kopp te til slutt.

I komplettsettene til GSI er det med en vindskjerm, men jeg har ikke sett den til salgs for seg selv. Noen som vet om noen som selger den?

Er det så enkelt at jeg tar med meg aluminiumsfolie, eller har dere noen gode forslag til svært lett vindskjerming?

Tur i Østmarka 27.8.17 (3).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er mye fint å kjøpe som både er lett og ikke så altfor dyrt. Har selv noen av de utgavene, men det jeg bruker oftest når det skal være lett er som du selv nevner alufolie.

Dra ut tilstrekkelig med alufolie og brett det 3 ganger slik at det når det er ferdig brettet dekker opp til kjelekant. Enkelt og greit og ikke minst billig.

Etter bruk og under transport bretter jeg folien sammen og får den i bunn av kjele hvorpå brenner (avmontert) og gassboks følger etter og så lokket tilslutt. Vist det er litt klaring mellom boks og kjele kan folien bare ligge rundt boksen da hindrer den klirring mellom boks og kjele. 

Veldig kompakt pakket og alt på et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Jeg ville satset på en vindskjerm av denne typen: https://www.fjellsport.no/eagle-products-vindskjerm-flexi.html

Bruker en slags sånn selv. En liten brett på hver ende etter at den er klippet til rett størrelse er nok til å låse/lukke den.

Rulles den rundt en flaske, stang, kopp, gassboks e.l. varer den evig. Brettes den går den fort istykker. Står mye stødigere enn alu-folie løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du ikke har med deg vindskjerm, eller har glemt den igjen, så utnytter du terreng og annet du har med. Fins det en liten huk i nærheten som skjermer for vinden? Plasser brenneren der. Har du tilgang på byggematerialer som stein, vedskier eller liknende, så kan du lage deg en midlertidig liten huk av det :) Kan tett hull i den med mose. Og kanskje kan du bruke sekken eller noe annet utstyr for skjerme litt? Bare pass på at ting er skikkelig stødig da - en oppbrent sekk er mye verre enn unødig høyt gassforbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Syns det fungerer bra å klippe til vindskjermer fra aluminiumsformer/grillformer. Det er litt tykkere aluminium enn folie, men virker en del lettere enn de man får kjøpt. Ser folk advarer mot å skjerme inn gassbokser helt pga eksplosjonsfare. Men, hvis man ikke skjermer hele veie rundt og sjekker temperaturen på boksen innimellom så burde det vel gå bra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd meg en vindskjerm av folien fra en brukt engangsgrill som ser omtrent ut som på bildet nedenfor (bildet er funnet på nettet for lenge siden, tror det var på forumet til svenske utsidan.se). Jeg har laget den så den går lenger rundt og dekker mer (og den har fire "bein", ikke tre som på bildet). Den fungerer fint og blåser ikke bort. Den er enkel å brette sammen etter bruk og passer da ned i ei gryte. For tida bruker jeg dog mest slange-brenner og en sammenfoldbar vindskjerm av aluminiumsplater.

Jeg lagde meg en mal for lenge siden også - har lagt den ved (husker ikke helt om jeg lagde figuren fra bunnen av eller klippet og limte på en jeg fant på utsidan.no)

image.png.8dfa2fa0ac4303bc1bdb30ab1d6b5432.png

image.thumb.png.586468497d4e0c05e79315fa360f6745.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.