Gå til innhold
  • Bli medlem

Footprint til Hilleberg Soulo, nødvendig?


Kjellis

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går å grunner på om jeg skal kjøpe footprint, som tittlen på tråden sier. Jeg har til dags dato aldri benyttet footprint og har sett på det som unødvendig vekt, men har sett på youtube at veldig mange benytter footprint, så det har blitt til at jeg har begynt å vurdert det selv også.

Med footprint blir det mindre kondens påstås det, og det er jo kjekt på turer der jeg vet at det vil være bløtt og fuktig der teltet slås opp. Footprint i ytterteltet er kjekt for å få en større vanntett flate enn bare innerteltet og det vil øke komforten. I tillegg beskytter et footprint bunnduken også. Så jeg ser alle påståtte fordeler, footprint til dette teltet er oppgitt til 225 gram og det er ikke all verden - men 200 gram her og 200 hundre gram der, det blir fort en kilo ekstra i sekken på det viset...

Klarer ikke å bestemme meg her. Jeg hadde footprint til mitt Ringstind 2 som jeg hadde tidligere, men brukte det aldri. Dog var det noen ganger jeg tenkte at det kunne vært kjekt å tatt med...

Noen som kan dele erfaringer og/eller synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret mitt er ja, ikke fordi du har Hilleberg😉 men fordi det er bare fordeler med unntak av vektøkningen. Jeg har ingen direkte lettvektstelt og bunnduken i alle mine telt er ganske solig og tett. Kunne helt sikkert greid meg uten, likevel bruker jeg alltid bunnduk. Ikke alle dekker hele teltets avtrykk så for å få ned vekta dekker de fleste bare innerteltets bunn. 

Med bunnduk reduseres risken for å ødelegge teltbunn. Kondens avgis på undersiden av bunnduken og dermed tørr teltbunn så alltid rent og fint å pakke sammen teltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kondens inne i teltet reduseres med fottprintnmed mindre den dekker området mellom inner og yttertelt og forteltet. Svært mye kondens kommer garantert fra forteltet, legger man noe i forteltet (footprint, eller en oppklippet søppelsekk bare for å prøve?) i før man legger seg vil jeg tro det er merkbart mindre kondens om morgenen.

Legger vekt på "tror".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg sine footprints dekker yttertelt med untak av Yellow Label serien :)
Eneste ulempen som de over her skriver er vekta.
Mitt sitter footprinten på hele tiden. Tas kun når teltet evt må tørkes etter tur.
Tar ca.20 sekunder å hekte det på før man pakker ned teltet i transportposen :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker footprint på Ringstind 1. Det virker som det redusere kondens, men jeg har ingen målinger som kan bekrefte dette. I tillegg får jeg et tørt område i forteltet til sekken og andre saker. Med ekstra pluggfeste som Helsport sydde på (5 stk) gratis, så er forteltet blitt litt større så nå har jeg også et lite område for møkkete støvler. Det blir som du sier en liten vektøkning og volumøkning også, men trekket som ble levert med teltet passe fremdeles. Og så kan jeg sitte i teltåpningen uten å bli våt i rumpa.

G1.thumb.JPG.f758d578098330008869f67585b35a8c.JPG

Endret av Per Fredrik
txt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, ser ut så dere bekrefter det jeg trodde. Tror jeg gir det en sjanse, godt med et større område som er tørt og kjekt å kunne sitte i teltåpningen 😊

Teltbunn er jo solid nok, men det kan jo være greit for å spare bunn i blant, for eksempel når det teltes på svaberg.

I Femundsmarka i sommer kjente jeg tilfeldigvis noe skarpt under duken, det viste seg at det var en gammel, rusten og skarp teltplugg som stod igjen. Den kunne glatt stikke hull i både bunn og downmat hvis jeg ikke hadde oppdaget den.

Og så er det et par fine teltplasser jeg bruker i blant her hjemme, hvor det er fuktig grunn. Kondens blir det, men leirplassene er idyllisk. Da ser jeg for meg at footprint er kjekt.

Vil jeg jo spare vekt kan jeg jo legge igjen footprintet 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette med footprint: Man burde lage en åpning/luke i footprinten der man ønsker å kunne plassere en primus eller varm kjele, og slå ut litt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg blir påvirket av diskusjonen så jeg må vel også kjøpe footprint til mitt Orion1f60e.png

Ja, ikke sant 😊 det begynte som en gryende tanke hos meg også😊 Men det har sine fordeler, jeg synes det er verdt å prøve footprint 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg har tenkt på dette med footprint: Man burde lage en åpning/luke i footprinten der man ønsker å kunne plassere en primus eller varm kjele, og slå ut litt vann.

Jeg har med en liten skjæreplate som jeg bruker ved siden av primusen når det er tid for mat. Må jeg bruke primusen i forteltet bruker jeg denne som underlag, men først bruker jeg den når jeg slår leir som underlag for den innebygde pumpa i Mammut liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Mareng skrev:

Jeg har tenkt på dette med footprint: Man burde lage en åpning/luke i footprinten der man ønsker å kunne plassere en primus eller varm kjele, og slå ut litt vann.

Kan man ikke bare ta av et par klips og dra footprinten inn under matlaging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JanRH skrev:

Kan man ikke bare ta av et par klips og dra footprinten inn under matlaging?

Kan godt hende. Kjenner ikke til hvordan kjøpebunnduker er festet / eller ikke festet. Jeg har lagd alle mine bunnduker selv. Kjøper bunnduker til lavoer på salg eller fra outlet og har da mer enn nok duk til å lage mye forskjellig. Det beste er at du får det akkurat slik du vil selv om det for min del helt klart ser at dette er fra en amatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte i går opp teltet (Staika) på rimelig søkkvåt mose (ungene var slitne og vi var alle for lei til å lete enda lenger etter en bedre plass) og da var det veldig ok å vite at ikke bare har teltet svært solid vanntett bunnduk men i tillegg har jeg en svært solid vanntett footprint under. 👍 0 bekymring og god stemning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, JanRH skrev:

Kan man ikke bare ta av et par klips og dra footprinten inn under matlaging?

Kommer vel an på teltet. I tunelltelt hadde det vert mer praktisk med en god luke i senter foran innerteltet tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, Kjellis skrev:

Det burde funger på Soulo, og lignende telt med fortelt på sida, tenker jeg 1f60a.png

Eneste telttype jeg kan komme på hvor dette ikke går så lett er camp og GT-modeller med sideinngang. Blir litt mange klips som må av :)

Kjenner ikke alle modeller og hvordan footprinten er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett å finne meg en flat tynn stein til primusunderlag, når det er barmark, det burde fungere med footprint også 😉 Jeg har også et MSR Trillium underlag til brenneren, usikker på om jeg tør og bruke det på teltbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjellis said:

Jeg bruker stort sett å finne meg en flat tynn stein til primusunderlag, når det er barmark, det burde fungere med footprint også 1f609.png Jeg har også et MSR Trillium underlag til brenneren, usikker på om jeg tør og bruke det på teltbunn.

Viktig med en skikkelig primusstein ja! vart en gang så nøgd med steinen ej tok den med heim🙈 

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Memento mori skrev:

Hilleberg har også en egen stein, hvis du har sett filmene hvor di viser hvordan telt slås opp, bruker di samme stein på alle filmene for å banke ned pluggene. 

IMG_1901.thumb.PNG.1caf527854f5bc2a03825f73791bd4ce.PNG

 

Fulgte med makan stein til mitt Hilleberg :D

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.