Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotografering i sterkt sollys


HannKatta

Anbefalte innlegg

Når det gjelder å ta bilder så bruker jeg mest dei innebygde funksjonene på kameraet.
Et problemområde vil alltid vere å ta bilder i sterkt sollys.
Prøver å unngå å fotografere på slike tider og heller vente til et annet tidspunkt,
men det er ikke lett når man er etsteds og bare må ta bilder der og da.
Har prøvd å google på dette og funnet ut følgende:

  • Lav ISO-verdi, kort lukkertid og/eller liten blenderåpning vil være hensiktsmessig å prøve.
  • Alltid ta bilder i RAW eller RAW+JPEG.
  • Bruk bracketing funksjon i kamera slik at kamera tar 3 bilder +/- en blender.
    Rediger sammen i et bildebehandlingsprogram
    .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Liten blender, dvs. høyere f-tall. F/13 til f/16 er bra. For liten blender gjør bildet uskarp igjen. Veldig avhengig av kvalitet på objektivet. En gammel fotoregel er "sunny f/16"

Har du stativ kan du ta flere bilder og bruke HDR. Høylyset er utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt sollys er det minst ideelle fotolys og som du nevner så foretrekkes det å fotografere under andre forhold. Til landskapsbilder anbefaler jeg timen før/etter solopp/-nedgang. 

Men om man først må så er blits til hjelp på kort hold. Alternativt reflektor/hvitthåndkle eller lignende som kan lette opp en person eller lignende som ellers hadde blitt mørk i ansiktet. Jeg bruker det stort sett på kort hold når det skal fotograferes fisk/fangst osv. 

Det er motlyset som er hovedproblemet i sollys - det gir veldig mørke felt på alt på skyggesiden. Dermed bør man forsøke å fotografere i medlys eller skrått medlys. 

Om man ikke har mulighet til annet så gjør det beste ut av det - det er jo slik forholdene var. Det fungerer bra til minner, kanskje mindre til å vinne fotokonkurranser med ;-) 

HDR er til hjelp, bare man ikke faller i HDR-fella og skal dra i ALLE spaker. Da blir det fort slik: 3106530236_525c43224a.jpg

Dersom man utnytter HDR til å bedre dynamikken i bildet er det et nyttig verktøy. Ikke minst i motlys eller sollys. Et eksempel på kameraets forslag til eksponering og så en i HDR der det er benyttet 3 bilder hvor det er en normaleksponering (0 EV) og et med +2 EV og en med -2 EV. Det vil gi bedre detaljer i lyse/mørke felter. 





 

_MG_1612.jpg

_MG_1611_2_3.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er svært bevisst på hvordan man lurer sitt eget kamera og vet hva man vil med bildene så går det selv i sterkt sollys og motlys å få noe ut av det. Da hjelper det også å fotografere i raw og vite akkurat hvor mye/lite man tør å over/undereksponere for å "berge det hele" i etterarbeidet. 

Eksempel på et bilde jeg første ikke trodde skulle gå å ta, men er etterpå glad for at jeg vasset et par hundre meter opp bakken i løssnø for å gi det en sjanse...: 
 

26389719160_9dd13901df_o.jpgSunshine in Camp Bajit Varisjávri [Explored] by Espen Ørud, on Flickr

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.