Gå til innhold
Terka

Chair kit / stol - verdt å dra på?

Anbefalte innlegg

Tror jeg begynner å bli eldre i skrotten enn jeg var før, for jeg har begynt å tenkte på å sitte godt på tur.

Men... et det verdt det? Ekstra vekt og volum som må bæres på. Tanken er i første omgang å kunne ha med på turer hvor man går inn og setter camp og deretter tar dagsturer fra camp. Men til nå har jeg bare brukt terrenget til å sitte godt, gravd meg en sittegrop i snøen eller ligget i teltet som en romer... Dvs har ikke savnet en stol før jeg tror jeg gjør det nå.. 🤔

32490-cartoon-roman-soldier-eating-grapes.jpeg

Om jeg skulle gå for en stolløsning, hva anbefales?

- Exped Chair Kit:  Skjult lenke - logg inn for å se den

- Thermarest Trekker Chair:  Skjult lenke - logg inn for å se den

- Helinox Chair Zero:  Skjult lenke - logg inn for å se den

- Andre alternativer som bør vurderes?

Endret av Terka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill. Trur det er hofteleddsbøyere og kjernemuskultur deromkring som begynner å bli i overkant "statisk". 😜😄

Om eg går for sitteløsning så ser det ut til at trekk til liggeunderlaget et noe å gå for. Da blir spørsmålet om man skal gå for noe til Downmat 9 LW eller Thermarest Xtherm Large. 🤔 Luksusproblemer er også problemer.. 🤣

Endret av Terka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et Exped Chair kit er på vei til undertegnedes folkeregisterte adresse. Så får vi se om det rekker frem innen onsdag kveld og blir med på tur etter jobb torsdag.😊

Blir det en slager så kommer det nok lettere stoltrekk til bruk med diverse Thernarest underlag også. Har hørt fra erfarne folk at har man kjøpt slikt til selv, så må man kjøpe til barna også for å få brukt eget. 🤣

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Skjult lenke - logg inn for å se den! Jeg landa på det da det garantert blir med i pulken når den sesongen er her. Og til bruk i basecamp for toppturer på ski osv.

Helinox har også vært oppe på listen (og er det fortsatt), men må fundere litt mer mtp bruk i innertelt løs (snø)/ujevn grunn etc. 

Får se om det blir et STS stolkit til Thermarest underlagene neste år, det er normalt dem som er i bruk på barmark om det skal bæres litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Elisabethsk said:

Er ikke mye kuldeisolasjon å skryte av i de oppblåsbare så nå drar jeg med meg skumunderlag i tillegg og kommer ikke til å droppe det annet enn om det skulle være veldig varmt døgnet rundt.

Det er vel en sannhet i tråd med Trompetens uttalelser? 🤔😄

De oppblåsbare liggeunderlaga jeg bruker aktivt skal isolere mye bedre en f.eks. Bamse Extreme. Exped Downmat 9 har en oppgitt komfort temp på -38°C og Thermarest NeoAif XTherm har en oppgirt komfort temp på rundt -22°C mener jeg å huske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 hours ago, Elisabethsk said:

Jeg synes det virker å være forskjell med downmat + bamseunderlag enn bare downmat rett på bakken også, men dette er det jo bare å teste ut selv og finne ut om underlaget kan bli igjen hjemme eller ei.

Bamse Extrem har R-verdi på 3,5 og Downmat 9 har R-verdi på 8,0, samlet har dem en R-verdi på 11,5 så det er naturlig at det også da oppleves varmere. Og så har man placebo effekten av å ligge vite at men ligger som prinsessen på erten. 😄

Neste punkt å gruble på blir da om Bamse Exteme skal ligge øverst eller nederst, her strides turfoket. 🤣 (Jeg velger å ha det nederst.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Expeds Chair Kit (LW) vært med til Base Camp ved Gjendebu, og på en padletur med to overnattinger. Absolutt digg å ha med på slike turer.

I etterkant har også Themarest sitt Trekker Chair (25) kit blitt kjøpt inn på tilbud. (Har Thermarest liggeunderlag som brukes mye.) Denne er helt klart veslas favoritt av disse to.

Expeds kit beskytter mere, mens Thermarest sitt er lettere og har mindre pakkevolum.

Screenshot_20170922-213733.png

20170922_200825.jpg

20170922_200840.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutes ago, Blaser said:

Noen som har prøvd denne ??

Skjult lenke - logg inn for å se den

Sett gåstavene dine på samme måte i hetta på jakka di tilsvarende som på videon, og sett deg på enden av jakka så har du samme funksjon uten å ha med deg noe ekstra. 🤔 (Mitt første lettpakkertips  her inne 😁)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.