Gå til innhold
  • Bli medlem

Chair kit / stol - verdt å dra på?


Terka

Anbefalte innlegg

Når det ikke skal bæres så langt så pleier jeg å unne meg luksusen av å bære med meg min Avid Carp Guest Chair. Enorm sittekomfort, lang nok i setet til at du kan sitte langt frem og nærmest ligge med nakkestøtte. Jeg har sovet mange halvtimer i denne under laksefiskesesongene de siste årene. Korte bein gjør at du rekker alt av primus, kaffekjeler, mat, fluebokser og annet som ligger strødd på bakken rundt deg uten å reise deg. 

Bedre produktbilder: http://www.ebay.com/itm/Avid-Carp-Transit-Superlow-Chair-Lite-Compact-Chair-RRP-39-99-FREE-POST-/141565674269?hash=item20f5f8c31d:m:mAvaW30j6hZaSoMiay_duQg

Frakten er normalt dyr, men ved en anledning fant jeg en selger som ikke var så dyr på selve stolen og som kunne få til å sende 3 stoler for fraktprisen som var oppgitt - da ble det overkommelig pr enhet. Så solgte jeg unna en stol og sitter igjen med 2 selv. 

_MG_1427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått mange innspill og bestilt Exped chair-kit. Et utmerket valg! Jeg begynte med det samme men har etterhvert supplert med Helinox Ground Chair i tillegg.  Jeg ser at jeg ikke gidder å bruke chair-kitet på sommeren og kortere turer. Der er Helinox GS genial. Så jeg sier bare. Jatakk, begge deler ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Du har fått mange innspill og bestilt Exped chair-kit. Et utmerket valg! Jeg begynte med det samme men har etterhvert supplert med Helinox Ground Chair i tillegg.  Jeg ser at jeg ikke gidder å bruke chair-kitet på sommeren og kortere turer. Der er Helinox GS genial. Så jeg sier bare. Jatakk, begge deler ;-)

 

TIl bruk inne i telt, da fungerer vel ikke den stolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

TIl bruk inne i telt, da fungerer vel ikke den stolen?

Til bruk inne i teltet er chair-kit genialt. I både Reinsfjell og Svalbard kan jeg sitte komfortabelt i "sjeselong-modus" på chairkitet. Har brukt Groundchair i forteltet på Svalbard og det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @whistler! Jeg landa på det da det garantert blir med i pulken når den sesongen er her. Og til bruk i basecamp for toppturer på ski osv.

Helinox har også vært oppe på listen (og er det fortsatt), men må fundere litt mer mtp bruk i innertelt løs (snø)/ujevn grunn etc. 

Får se om det blir et STS stolkit til Thermarest underlagene neste år, det er normalt dem som er i bruk på barmark om det skal bæres litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på tur i Bergsdalen fra Torsdag - Søndag, med fiskestangen og nyinnkjøpt Exped Chair kit MW. Hadde 18 kg på ryggen og gikk endel i svært bratte steinurer utenfor T-merket sti, vekten merkes godt.

Jeg valgte exped sitt stoltrekk fordi det passer perfekt til underlaget, det kan være montert på hele tiden og jeg får solid beskyttelse for Synmat 7 UL underlaget. Nå kan jeg kanskje droppe å ta med skumunderlaget (på 180 gram), selv om det er kjekt å ha til pauser? Jeg kan bare ta med ett lite sitteunderlag i stedet til pauser tenker jeg.

Jeg har aldri dratt uten reserve skumunderlag på tur, det er alltid med for sikkerhets skyld. Men så lenge det ikke er vintertur det er snakk om er det vel heller ikke risikabelt å dra uten så sant man har med repkit til det oppblåsbare? Kan ikke skjønne at det skal være mulig å punktere underlaget med trekket påmontert. Er det trygt å bruke underlaget utendørs (vekke fra bål) når dette trekket er påmontert, eller hva er deres erfaringer som har stoltrekk fra exped?

Stoltrekket var ihvertfall utrolig behagelig for en sliten kropp om kvelden i teltet når regnet herjet utenfor. Det veier 490 gram uten transporttrekk (som veier 60 gram). Kunne egentlig ikke tenkt meg ett trekk som jeg må ta av når jeg skal sove, er nok styr og kryping i teltet allerede. Jeg ruller/bretter underlaget med stoltrekk og stenger ned i schnozzle bagen, da sparer jeg totalt 80 gram i transporttrekk til underlag og stoltrekk. Stengene i trekket var genialt enkle å trekke ut ved hjelp av den smarte "uttrekkerflippen", så nedpakking går som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mareng skrev:

 Nå kan jeg kanskje droppe å ta med skumunderlaget (på 180 gram), selv om det er kjekt å ha til pauser? Jeg kan bare ta med ett lite sitteunderlag i stedet til pauser tenker jeg.

Jeg dro med kun oppblåsbart på tur et par ganger - og frøs meg gjennom de nettene. Er ikke mye kuldeisolasjon å skryte av i de oppblåsbare så nå drar jeg med meg skumunderlag i tillegg og kommer ikke til å droppe det annet enn om det skulle være veldig varmt døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Jeg dro med kun oppblåsbart på tur et par ganger - og frøs meg gjennom de nettene. Er ikke mye kuldeisolasjon å skryte av i de oppblåsbare så nå drar jeg med meg skumunderlag i tillegg og kommer ikke til å droppe det annet enn om det skulle være veldig varmt døgnet rundt.

Hmm, okey. Det var interessant. Kalde netter er totalt uaktuelt, så enkelt er det! :)

De oppblåsbare fra exped skal ha ganske god r-verdi, men det gjelder vel helst om de er steinhardt oppblåst.

Hvilke temperaturer var det du frøs i, og hvilket liggeunderlag og sovepose var det snakk om? Du er sikker på at det var underlaget som gjorde at du frøs, og at det ikke var for kald sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Elisabethsk said:
1 hour ago, Mareng said:

 

Jeg dro med kun oppblåsbart på tur et par ganger - og frøs meg gjennom de nettene. Er ikke mye kuldeisolasjon å skryte av i de oppblåsbare så nå drar jeg med meg skumunderlag i tillegg og kommer ikke til å droppe det annet enn om det skulle være veldig varmt døgnet rundt.

Husk at det er forskjell på oppblåsbare underlag med og uten isolasjon da. Et oppblåsbart underlag med høy R verdi gir langt bedre isolasjon en et enkelt skumunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Husk at det er forskjell på oppblåsbare underlag med og uten isolasjon da. Et oppblåsbart underlag med høy R verdi gir langt bedre isolasjon en et enkelt skumunderlag.

Kanskje @Elisabethsk snakker om luftunderlag uten isolasjon, slik som bademadrasser?

Jeg har alltid hatt skumunderlag under synmaten min, så jeg vet ærlig talt ikke om de isolerer like bra som på pairet, uten skumunderlag under 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elisabethsk said:

Er ikke mye kuldeisolasjon å skryte av i de oppblåsbare så nå drar jeg med meg skumunderlag i tillegg og kommer ikke til å droppe det annet enn om det skulle være veldig varmt døgnet rundt.

Det er vel en sannhet i tråd med Trompetens uttalelser? 🤔😄

De oppblåsbare liggeunderlaga jeg bruker aktivt skal isolere mye bedre en f.eks. Bamse Extreme. Exped Downmat 9 har en oppgitt komfort temp på -38°C og Thermarest NeoAif XTherm har en oppgirt komfort temp på rundt -22°C mener jeg å huske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mareng skrev:

Kanskje @Elisabethsk snakker om luftunderlag uten isolasjon, slik som bademadrasser?

Jeg har alltid hatt skumunderlag under synmaten min, så jeg vet ærlig talt ikke om de isolerer like bra som på pairet, uten skumunderlag under 1f602.png

Var det ikke Synmat det var snakk om å bruke uten skum under her?

Jeg har mammut light pump mat og den kan vel til en viss grad sammenlignes med Synmat, selv om det ser ut som Synmaten er hakket varmere enn Mammuten. Frøs med den + Bergans Senja Zero med temp rundt 0 til -2 første natt. Lånte et bamseunderlag den andre natta og sov varmt og godt.

Jeg synes det virker å være forskjell med downmat + bamseunderlag enn bare downmat rett på bakken også, men dette er det jo bare å teste ut selv og finne ut om underlaget kan bli igjen hjemme eller ei. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ViktorS skrev:

Kjekt å ha med seg skumunderlag i tilfelle delaminering av expeden :P har skjedd meg 2 ganger... ene gangen på vintertur.....

Vil ikke denne svakheten normalt komme til syne de første gangene det blir brukt?

Blir underlaget totalt ubrukelig, eller kan man tappe luft av det og få en viss komfort og isolasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

Vil ikke denne svakheten normalt komme til syne de første gangene det blir brukt?

Blir underlaget totalt ubrukelig, eller kan man tappe luft av det og få en viss komfort og isolasjon?

Første skjedde faktisk første natta med nytt underlag mener jeg å huske på en 4dagers tur. Andre gang skjedde det etter 10-12 netter kanskje?

det var 2 av kanalene som slo seg sammen til ei diger pølse... måtte tappe ned litt luft, slik at denne ble mindre... ikke god å ligge på, men sovna da vel på ett vis halvt henslengt oppå denne pølsa..... har helsigvis ikke skjedd flere ganger.

 

Bruker litt mindre luft i det nå, særlig ved bruk av chairkittet i "stolmodu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Mareng skrev:

Vil ikke denne svakheten normalt komme til syne de første gangene det blir brukt?

Blir underlaget totalt ubrukelig, eller kan man tappe luft av det og få en viss komfort og isolasjon?

Dessverre. Mitt Downmat delaminerte etter 40+ netter. Selvfølgelig første kveld på vintertur i Januar i år ;-) Tappa ut luft og det gikk greit å ligge på, men behagelig var det ikke. Glad jeg hadde bamse under ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Elisabethsk said:

Jeg synes det virker å være forskjell med downmat + bamseunderlag enn bare downmat rett på bakken også, men dette er det jo bare å teste ut selv og finne ut om underlaget kan bli igjen hjemme eller ei.

Bamse Extrem har R-verdi på 3,5 og Downmat 9 har R-verdi på 8,0, samlet har dem en R-verdi på 11,5 så det er naturlig at det også da oppleves varmere. Og så har man placebo effekten av å ligge vite at men ligger som prinsessen på erten. 😄

Neste punkt å gruble på blir da om Bamse Exteme skal ligge øverst eller nederst, her strides turfoket. 🤣 (Jeg velger å ha det nederst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Terka skrev:

Bamse Extrem har R-verdi på 3,5 og Downmat 9 har R-verdi på 8,0, samlet har dem en R-verdi på 11,5 så det er naturlig at det også da oppleves varmere. Og så har man placebo effekten av å ligge vite at men ligger som prinsessen på erten. 1f604.png

Neste punkt å gruble på blir da om Bamse Exteme skal ligge øverst eller nederst, her strides turfoket. 🤣 (Jeg velger å ha det nederst.)

Haha noe med det. De turene jeg har kunnet dra med meg altmulig rart (i kano/pulk) har jeg jo dratt med reinsskinn også. Sov helt nydelig på tur med kolleger forrige helg - mens flere av de andre rapporterte om litt kald og kjip natt. :D

Ang Bamse øverst/nederst har jeg testet litt ulikt og synes Bamse virker varmest på topp, men da syntes jeg ikke det ble like behagelig igjen så jeg går nok også for å ha den nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Terka skrev:

Bamse Extrem har R-verdi på 3,5 og Downmat 9 har R-verdi på 8,0, samlet har dem en R-verdi på 11,5 så det er naturlig at det også da oppleves varmere. Og så har man placebo effekten av å ligge vite at men ligger som prinsessen på erten. 1f604.png

Neste punkt å gruble på blir da om Bamse Exteme skal ligge øverst eller nederst, her strides turfoket. 🤣 (Jeg velger å ha det nederst.)

Uten å kjøre inn noen tall i det hele, tenker jeg først det er best med bamse på toppen. Da vil du minimere varmeoverføringen inn til luftlaget i Expeden (den har 2 lag med dun og luft mellom ja?). Bamse underst vil føre til varmere luftlag inne i Expeden, høyere strålingstap gjennom luftlaget og mer konveksjon/luftsirkulasjon med påfølgende nedkjøling av din kalde skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er enklere enn som så. Bamse har høyest r-verdi per mm tykkelse. Derfor vil varmen bevege seg saktere gjennom bamsen og det føles derfor varmere. Men mindre komfortabelt.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Uten å kjøre inn noen tall i det hele, tenker jeg først det er best med bamse på toppen. Da vil du minimere varmeoverføringen inn til luftlaget i Expeden (den har 2 lag med dun og luft mellom ja?). Bamse underst vil føre til varmere luftlag inne i Expeden, høyere strålingstap gjennom luftlaget og mer konveksjon/luftsirkulasjon med påfølgende nedkjøling av din kalde skinke.

R-verdi er R-verdi. Uansett rekkefølge på lagene. Men, som flere påpeker, en tapper gjerne litt luft fra oppblåsbare for å få mer komfort. Da synker R-verdien noe. En bamse på toppen vil fordele kroppstrykket utover og gi færre punkter med liten avstand, og dermed noe høyere isolasjonseffekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ArveS skrev:

R-verdi er R-verdi. Uansett rekkefølge på lagene. Men, som flere påpeker, en tapper gjerne litt luft fra oppblåsbare for å få mer komfort. Da synker R-verdien noe. En bamse på toppen vil fordele kroppstrykket utover og gi færre punkter med liten avstand, og dermed noe høyere isolasjonseffekt. 

Om du bare tar med konduksjon, så ja. Stråling og konveksjon er ikke lineært med temperatur. Hvis den oppblåsbare har et kontinuerlig fyll burde vi kunne se på den som et kontinuerlig porøst medium med lave strålings- og konveksjonstap, men om den har 2 lag med dun, og luft i mellom blir det noe annet. Dette har blitt diskutert litt mer detaljert på Backpackinglight . Her påstår hvertfall en av dem at R-verdien er beregnet kun ved å inkludere konduksjon. I så fall Vil det være en forskjell på å ha celleplasten over eller under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.