Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport lavvo ovn - hvordan fyre riktig?


Anbefalte innlegg

Har vært heldig å få kjøpt en "ny" Helsport ovn på Finn. Men er helt grønn på vedfyring. Har bare erfaring fra Forsvarets vedovn fyrt med gamle ødelagte paller. Den brant best med lange tynne fliser, og var litt jobbi syns jeg.

Hva skal jeg fyre med, bjørk, furu, eller gran?

Hvor store kubber kan jeg bruke ?

Hvor mye trekk? 

Hvordan unngå gnister som ødelegger lavvoduken? 

Det er med mange rør, er lengst mulig pipe best mulig?

Er det noen andre tips som er greit å få med seg, så tar jeg gjerne imot disse .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke brukt denne mange ganger. Men de få gangene jeg har brukt den, så har jeg fyrt som i en vanlig ovn. Tent opp med fliser og fylt på med større etterhvert som det har blitt en fin glodhaug. Da blir ovnen rødglødende til slutt :)

Desto høyere pipe du har, desto mindre sjanse for glør som kommer ut av pipen. Forøvrig så er det vel en "netting kopp" på enden av pipen som tar det meste av glør. 

Ovnen holder ikke lenge på varmen. Så når det slukner ut, så blir det fort kaldt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett rør lengre i høyden enn hva som er strengt nødvendig. Det gjør at evt glør ut toppen har litt mer tid til å slukke før de kommer ned igjen på duken. 

Det meste brenner - lufting i dør osv er utformet så det jeg tror aldri jeg har fått gnist/glør ut der. Litt avhengig av trekk/type ved osv så hender det vi fyrer med åpen dør til det komme i gang. 

Min erfaring er at 2 "kubber" er ok. Tre som brenner skikkelig blir svinvarmt! Pleier å fyre opp med å legge en kubbe flatt og en liggende skrått oppå og så ha oppteniingskvist/flis osv under denne. 

3 kubber som fater skikkelig ender som regel med store rødglødende flater på ovnen. Og det blir badstuehett om man ikke måker opp døra. Så vi fyrer som regel med 2 og legger på 1 ny hver gang det begynner dabbe av...

Når du først får varmen i gang så brenner det meste inni der. Pga hvor jeg bor så fyres det 90% av tilfellene med bjørk. Ellers går det noe i nedfallsfuru i Stabbursdalen og kasserte reingjerdestolper der det finnes på fjellet ellers. 

Fantastisk når man får bløte dager i fjellet eller andre steder å ha muligheten til litt skikkelig tørk 

 




599ee25f97501_2017-08-1400_55_02.thumb.jpg.c4bf2dd8f55ae8c395f3619880b3d7e1.jpg

2017-08-12 22.34.14.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så holder den ikke spesielt lenge på varmen. Vi pleier å kompensere dette med å strupe så godt det går når man har fått skikkelig varme. 

Av tips ellers: Kjøp en billig dobørste med langt skaft og legg sammen med sakene. Den er fin å børste ut sot av pipedelene med før nedpakking.
Hvis du f.eks har Finnmarkslavvoen fra Helsport eller annen lavvo med innertelt + yttertelt så anbefaler jeg deg å skaffe ett ekstra helt ytterrør som skal beskytte duken ved gjennomføring. Det følger gjerne med et halvrør og et helrør. Halvrøret har en tendens til å skli ned ved mye vind om man ikke sikrer det med en liten løkke eller lignende. Det er heller ingen innvendige avstandsstykker i dette halvrøret slik at dersom du struper igjen duk/myggnetting godt i toppen så trekker du den gjerne helt innpå pipa om man ikke kiler en stein eller lignende i mellom. 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nyttig info ellers: Skal du bruke den om vinteren anbefaler jeg å få tak i en varmesikker plate ala det man legger varmekabel på eller lignende å ha under ovnen. Dette fordi snø er et mykt underlag og beina synker nedi - i tillegg minsker det faren for å smelte for mye under ovnen (selv om den ikke blir spesielt varm under om du fyrer med den riste/hylla inni slik vi gjør (på nederste hylleplass). Vi pleier oppbevare vedkubber osv under ovnen. Det tar unna for varmeslag nedover (selv om det faktisk ikke blir veldig varmt rett under ovnen). Jeg har en primusplate som ofte ligger foran ovnen. Denne er fin som underlag for brødskjæring, til å sette ned evt varme kjeler/stekepanner fra ovnen på, fyre primus på om man kommer en del osv. I tillegg tar den unna om det skulle ramle ut glør når du åpner ovnsdøren. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna ved fra gran som varmekilde, da reduserer du muligheten for glør på "avveie". Gran spruter værst av alle tresorter (det er greit å generelt ligge unna ved fra bartrær).

Fall heller ikke for fristelsen til å kjøpe "opptenningsved" fra Jula, det er hendige små vedfliser, men de spraker og spruter også så det er gran innblandet i de. Irriterende at opptenningsveden spruter når en fyrer opp..

Så gå for bjørkeved.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Heisann, vi har en slik Helsport lavvo-ovn liggende ubrukt.

Så idèen om å bruke den i en gapahuk jeg bygger er kommet fram.

Hvordan tror dere den vil fungere til det? Jeg ser at den ikke har noe slags pipehatt eller skjerming for regn og snø.

Eventuelt er det mulig at også fjerde vegg vil kles igjen, slik at det blir en slags grillhytte til slutt. Tror dere ovnen kan brukes i noe slikt? Huken er ca 8 kvm stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flammer varmer gjennom konveksjon (oppvarming av luft som brer seg) og gjennom stråling. Å varme opp luften i en åpen gapahuk er nesten ikke mulig, så der er det stråling som gir varmen. (På samme måte som at påskesolen varmer selv om det er minusgrader i luften). Selv om en ovn er minst like effektiv som et bål når det gjelder konveksjon gir den vesentlig mindre stråling. Jeg tror dessverre en lavoovn i åpen gapahuk vil gi lite effekt. Du trenger åpen flamme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Flammer varmer gjennom konveksjon (oppvarming av luft som brer seg) og gjennom stråling. Å varme opp luften i en åpen gapahuk er nesten ikke mulig, så der er det stråling som gir varmen. (På samme måte som at påskesolen varmer selv om det er minusgrader i luften). Selv om en ovn er minst like effektiv som et bål når det gjelder konveksjon gir den vesentlig mindre stråling. Jeg tror dessverre en lavoovn i åpen gapahuk vil gi lite effekt. Du trenger åpen flamme. 

Du har antakelig ikke tilbragt mye tid ved siden en rødglødende lavvoovn ;-) 



..., men er enig i at åpen varme er raskere og mer effektivt i en åpen løsning. 


Lukker du den med vegg 4 derimot....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Du har antakelig ikke tilbragt mye tid ved siden en rødglødende lavvoovn ;-) 

Neppe så mye som deg ;-) 

Jeg tror ikke vi er så uenige. Får du ovnen skikkelig rødglødene, så er det ingen tvil om at den stråler, men ikke like mye som bålet ville gjort uten boksen rundt. Dersom man lukker inne luften med en fjerde vegg beholder man jo "all" varmen og da er vel ofte ovn bedre enn bål, fordi den gir mer fullstendig forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Det blir ihvertfall 3,5 vegger (har for det meste brukt gran jeg har felt på Tomta til "skallet"), så får jeg se om det blir bred- eller dobbeltdør til slutt :-) Med en "solplattform" på ca 3x1,5m utenfor der det er tak og vegger.

2019-09-02 20.28.33.jpg

Endret av horisont
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.