Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped SynMat UL Winter LW eller vanlig synmat


Turjente93

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfaring med dette underlaget Exped SynMat UL Winter LW? Veier jo mye mindre enn vanlig synmat. Tenker til å bruke i teltet og enten med Exped matcover eller Chair kit. 

Eller ville dere valgt vanlig synmat? 

Hvis dere ville valgt vanlig, 9 eller 7? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hund og valgte vanlig SynMat :)
UL produkter tåler vel ikke bikkjeklør like bra som standard.
Jeg gikk for 9 LW men tror nok jeg hadde klart meg like bra med 7 da jeg ikke er spesielt tung eller trenger de ekstra 2cm mtp
isolasjonsegenskapene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har nylig kjøpt Synmat UL Winter, med tilhørende covermat. Dessverre ikke brukt det enda. Tror de fleste har chair kit. Jeg har stort sett valgt mer robust utstyr, så et tynt og lett Mammut skumplast underlag tar jeg med. Fint å legge det underst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge :) Jeg tenkte egentlig på Synmat 7 MW. Men det er nemlig en butikk i nærheten av meg som bare har Synmat UL winter og Synmat 9LW, eller UL synmat av synmatene, som skal ha 25% på hele butikken. Så da har jeg blitt litt usikker på hva jeg skal kjøpe :) 

Endret av Turjente93
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Turjente93 skrev:

Takk til begge :) Jeg tenkte egentlig på Synmat 7 MW. Men det er nemlig en butikk i nærheten av meg som bare har Synmat UL winter og Synmat 9LW, eller UL synmat av synmatene, som skal ha 25% på hele butikken. Så da har jeg blitt litt usikker på hva jeg skal kjøpe :) 

Kjøp synmat MW, ev M. LW blir langt til deg og unødvendig mye vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 20.43, JanRH skrev:

Kjøp synmat MW, ev M. LW blir langt til deg og unødvendig mye vekt :)

Jeg er enig med @JanRH og @tubbs med at synmat 7mw er et veldig bra valg. 

Har synmat 7lw og downmat UL 7 lw og liker sånn sett begge, synmaten er bedre å ligge på siden den ikke er så glatt, UL er lett og liten, men er glatt og jeg har allerede tre hull i den (går greit å lappe altså, det er ikke noe problem, tror det er glidelåsen på chairkiten som har laget hull).

Hvis jeg velger UL underlaget på bikkjetur har jeg enten med chairkit som beskyttelse, eller legger jervenduken oppå. Ang høyde så leste en DNT test der de mente at man ikke trenger mer høyde enn 7cm som tubbs sier.

Du fpr jo 20% på fjellsport da, og noen ganger trumfer Brukås den med 25% hvis du spør, så jeg tror du heller skal ta det du har bestemt deg for i stedet for å ta det lokalbutikken har på tilbud :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både Synmat UL og hyperlite. Lette ja, men jeg frøs på dem. Nå har jeg en vanlig synmat LW og en thermarest neoair xtherm. Sistnevnte har jeg veldig god erfaring med, mens førstnevnte har jeg bare forsøkt en natt, og det fungerte utmerket. 

Jeg holder med de som anbefaler wide-utgaven. Det er verdt det med litt bredere liggeflate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sovjetunionen said:

Hvis jeg velger UL underlaget på bikkjetur har jeg enten med chairkit som beskyttelse, eller legger jervenduken oppå. Ang høyde så leste en DNT test der de mente at man ikke trenger mer høyde enn 7cm som tubbs sier.

Beklager at jeg går offtopic

Beskytter chairkitet så bra at man kan være rimelig sikker på at klør ikke gjør skade?
Trenger enten annet underlag, eller noe som beskytter mot hundeklør da det ser ut til å bli noen teltnetter fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

Beklager at jeg går offtopic

Beskytter chairkitet så bra at man kan være rimelig sikker på at klør ikke gjør skade?
Trenger enten annet underlag, eller noe som beskytter mot hundeklør da det ser ut til å bli noen teltnetter fremover

Har ikke gjort noen vitenskapelige studier her altså, er generelt litt stressa for hull i underlaget så jeg pleier få bikkja til å gå på jervenduken, ikke rett på underlaget. Chairkiten beskytter nok en god del altså, men man er nok aldri helt sikker.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å kjøpe trekk til ul er tull, med mindre man har ul fra før. Da er vanlig synmat bedre å kjøpe.

Chairkit derimot er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg tenker at å kjøpe trekk til ul er tull, med mindre man har ul fra før. Da er vanlig synmat bedre å kjøpe.

Chairkit derimot er en annen sak.

Jeg hadde trekk som skal benyttes på UL. Helt enig i at kjøp av trekk til UL er tull (blir mye mindre UL-faktor). Da kan man heller kjøpe vanlig synmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

Beklager at jeg går offtopic

Beskytter chairkitet så bra at man kan være rimelig sikker på at klør ikke gjør skade?
Trenger enten annet underlag, eller noe som beskytter mot hundeklør da det ser ut til å bli noen teltnetter fremover

http://www.alfafritid.no/produkt/fritidsutstyr/stolerliggeunderlag/liggeunderlag/exped-mat-cover-pro

Hvis det stemmer at Alfa fritid har 2stk Mat cover pro på lager er det bare å hive seg rundt. Pro versjonen er nemlig utgått for flere år siden. Er i og for seg et standard mat cover, men det har to tynne EVA matter i tillegg, man legger da underlaget i midten, begge under, tar ut ett, eller tar ut begge alt etter hva man ønsker. Er nok kanskje den beste beskyttelsen som er å oppdrive til Exped. 

Veier 664g inkl pakkpose, og er i størrelse omtrent som et "vanlig" underlag sammenrullet. Dreper UL pga vekt, men kan altså slankes ved å fjerne skummattene.

Jeg angrer som en hund at jeg ikke brukte det den ene gangen når jeg tydeligvis burde, da fikk jeg et microhull i min Synmat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Sovjetunionen said:

Har ikke gjort noen vitenskapelige studier her altså, er generelt litt stressa for hull i underlaget så jeg pleier få bikkja til å gå på jervenduken, ikke rett på underlaget. Chairkiten beskytter nok en god del altså, men man er nok aldri helt sikker.  

Gir sannsynligvis bedre beskyttelse enn et fleecepledd som jeg benyttet sist :P Mine får ikke gå på underlaget, men uhell skjer (gjerne lengst unna bilen). 

38 minutes ago, Mareng said:

Jeg tenker at å kjøpe trekk til ul er tull, med mindre man har ul fra før. Da er vanlig synmat bedre å kjøpe.

Chairkit derimot er en annen sak.

 

30 minutes ago, JanRH said:

Jeg hadde trekk som skal benyttes på UL. Helt enig i at kjøp av trekk til UL er tull (blir mye mindre UL-faktor). Da kan man heller kjøpe vanlig synmat.

Enig i dette, men nå har jeg et UL. Ser gjerne at dette kan benyttes flere plasser enn bare i hengekøya (som jeg klart foretrekker fremfor telt), da jeg er usikker på hvor mange teltnetter jeg egentlig kommer til å få fremover.

25 minutes ago, Omnilite said:

http://www.alfafritid.no/produkt/fritidsutstyr/stolerliggeunderlag/liggeunderlag/exped-mat-cover-pro

Hvis det stemmer at Alfa fritid har 2stk Mat cover pro på lager er det bare å hive seg rundt. Pro versjonen er nemlig utgått for flere år siden. Er i og for seg et standard mat cover, men det har to tynne EVA matter i tillegg, man legger da underlaget i midten, begge under, tar ut ett, eller tar ut begge alt etter hva man ønsker. Er nok kanskje den beste beskyttelsen som er å oppdrive til Exped. 

Veier 664g inkl pakkpose, og er i størrelse omtrent som et "vanlig" underlag sammenrullet. Dreper UL pga vekt, men kan altså slankes ved å fjerne skummattene.

Jeg angrer som en hund at jeg ikke brukte det den ene gangen når jeg tydeligvis burde, da fikk jeg et microhull i min Synmat..

Takk for tipset! Har mailet de for å spørre om LW utgaven passer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Du må legge ut utstyrslista di @Turjente93 når du er ferdig, innleggene dine minner meg veldig om mine første ti innlegg her, da jeg kjøpte inn utstyr til å bli friluftsnerd for snart 2,5 år siden 

@Sovjetunionen Det skal jeg gjøre   :)  Ser det er flere som har slike "ark" som de har lagt inn turutstyr på i profilen sin, hvordan lager man de? 😊 Mangler fortsatt en god del utstyr, men skal legge ut når jeg har ordnet litt mer :)  Kommer sikkert flere innlegg fra meg! Har lest igjennom utrolig mange innlegg her, men kommer alltid på noe å spørre om. 

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Turjente93 skrev:

  Ser det er flere som har slike "ark" som de har lagt inn turutstyr på i profilen sin, hvordan lager man de? 1f60a.png 

Lighterpack.com

Advarsel: du blir gal, deretter ofte blakk. 

😀

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :) 

Går for Exped Synmat 7MW + Chairkit fra hektapåtur, ser ut som det er billigst :) 

Ett spm. til. 

Hvilket vanlig liggeunderlag anbefaler dere? 

Har tenkt på disse tre:

Mammut Bamse extreme 

Therm-a-Rest RidgeRest SOLite

Therm-a-Rest Z-lite Sol

Jeg vil gjerne ha et under exped for å beskytte + gi ekstra isoloasjon. Men bikkja burde jo også kanskje ha et underlag under Fjellduken Thermo, så da burde jeg vel ha to? 

🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermarest z-lite. Det pakker mindre siden det pakker flatt og ikke rundt. Og det er digg å sitte på når den er pakket sammen. 

Jeg har Bamse og pleier å sitte på den sammenrullet, med fare for å trille avgårde. Ønsker meg derfor en z-lite til rufsebruk utenfor teltet og på dagsturer. Den ser ut som den er enklere å pakke utenpå sekken også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Alpinemat UL er ypperlig til formålet. Unødvendig å bære på et "tungt" underlag som skal fungere som backup. 

Et annet alternativ er Exped Doublemat i Evafoam. Det er ganske lett og er bredt nok til at det dekker under både deg og bikkja. Jeg har begynt å bruke det litt på de siste turene og det er veldig ålreit. Skal jeg gå langt blir det Alpinemat UL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.