Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd - Nytt telt eller footprint til gammelt Helsport


solefall

Anbefalte innlegg

Er Ingen utpreget friluftsmann men håper det er lov å søke råd her likevel, siden jeg regner med at det er her man finner kompetanse på telt.. 

Har liggende et Helsport Børgefjell 2 (se bilde, ikke tunneltelt) som jeg fikk til konfirmasjonen i 1980. Er ikke mye brukt og prøvde å sette det opp for å se hvordan det tåler noen dager med regn.  Ser ut som ytterduken holder tett etter nesten 40 år.  Men bunnen i teltet er ganske tynn og ble raskt fuktig og da blir det utrivelig. Teltet har affeksjonsverdi for meg og jeg lurte på om jeg skulle forlenge levetiden og brukervennligheten på det med å mekke til en bunnduk/footprint til innertelt+fortelt. 

Men så lurer jeg litt på om noen kan svare på om fordelene med jeg et nyere kuppel/tunneltelt  (brukt eller outlet) er så store at jeg heller bør kjøpe et nyere brukt/outlet telt til 1500—2500 kr? 

Realistisk bruk er vel bare 2-3 mcturer i året, og ingen polekspedisjoner.  Et telt til 400 kr på Clas Ohlson dekker kanskje egentlig mitt behov men jeg har glede av å eie og bruke skikkelig utstyr så jeg tenker mer i retning av å kjøpe et brukt Helsport 2-3 manns telt, eller Helsport Tronfjell 2 på Helsport outlet. Vekt er ikke veldig viktig men vil gjerne ha litt innvendig høyde og et telt som er lett å rigge opp og ned. 

Gode råd mottas med takk. 

20170814_195114.jpg

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuult telt, anbefaler deg å ringe til Helsport, kanskje de kan hjelpe deg med bunnduken. Du kan jo mekke til selv også med ekstra bunn duk, men hør med Helsport. Jeg har kjøpt de siste 2 årene, to telt på outlet siden til Helsport, her er det gode priser på ofte ubrukte telt eller telt de har hatt på messer. Takhøyden blir lav uansett hvis du sammenligner med det du har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg hadde Børgefjell 3, så et kjærkomment syn dette. Mulig mitt var litt nyere. Hvis ikke grammene betyr mye, ville jeg funnet en lett presenning som bunnduk. Koster ingenting og den har stor nytteverdi. Bruker selv presenning på mine telt, men en som er tynn og lett. Kjøpt på Clas Ohlson. Europris og Biltema har også presenninger.

I ditt tilfelle er det en fordel om presenningen har kanter på sidene, slik at vannet ikke renner mellom bunnduken og presenningen. Da må du sy. Velger du teltplass med omhu, er ikke det så viktig. Du bør ligge slik til at vannet renner fra teltet i alle retninger, dvs. på en liten forhøyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tronn skrev:

Jeg ville hørt med Helsport om de kunne sydd inn en ny bunnduk. Da vil du ha et kult telt med en moderne og tett bunnduk. Tror ikke det er veldig dyrt.

Ok. Jeg holder ikke ut. Hvis ingen andre gjør det, så må jeg:

Pass på å få dem til å bruke en bunnduk som er vanntett og tåler barnåler.

Beklager. Det måtte ut. 😝

  • Liker 1
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Humbug skrev:

Ok. Jeg holder ikke ut. Hvis ingen andre gjør det, så må jeg:

Pass på å få dem til å bruke en bunnduk som er vanntett og tåler barnåler.

Beklager. Det måtte ut. 1f61d.png

Dette var bra useriøst, vi har vel egentlig en samle tråd om alt rør om bunn duker som er såpeglatte og perforert av barnåler og hvor en blir klissvåt av å stå på knærne, hvor bardunene blåser av og DAC stengene blir bulkete bare en ser på dem. Blir fristelsen for stor, så du må svare på dette, så er det fint om du kan svare i den mest useriøse og røret tråden vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

@solefall Spør hvor mye det koster å skifte bunnduken hos helsport. Evt. om du som god-gammel helsportkunde kan få en god pris på nytt telt 1f44d.png

Skal høre med serviceavd til Helsport. Har evt svigermor i bakhånd (ikke som torpedo i denne omgang,  men hun er pensjonert syer og hun kan kanskje mekke til noe hvis Helsport kan skaffe noe bra stoff). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Min Helsport favoritt sovepose som 16-åring het Pioner og hadde 3 lag fiber oppe og nede :) Finnes ikke bilder av slikt på nett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, solefall skrev:

Mail fra Helsport idag, de kan bytte bunnduken for 650 pluss mva pluss frakt, synes ikke det var så verst.  Evt kan jeg kjøpe stoff og tråd der og mekke selv / smiske med svigermor ( ca 100 pr meter, trenger ca 3 meter ).      Et nytt outlet-telt / annet brukt telt er sikkert bedre teknisk men jeg får la affeksjonsverdien veie tyngst.   Så jeg har sendt avgårde teltet  til Helsports serviceavdeling idag.     

Hvordan forbindes forresten inner- og yttertelt på moderne telt ?  På mitt er det snorer som knyttes.   Hadde vært litt mindre fommel med klips, plastkarabinkrok e.l.   Noen som kan si hva Helsport bruker nutildags ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult telt? For 650 hadde jeg helt klart fått Helsport til åmskifte bunnduk. Du kan også høre med de om de anbefaler noe ny impregnering av ytterduk. Spurte en amerikansk produsenr om det for et telt jeg har og de anbefalt Nikwax TX Direct spray. Ga det en runde med slikt og vanner perler av som bare der. Mye enklere å riste av vannet før pakking også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, borgern skrev:

Kult telt? For 650 hadde jeg helt klart fått Helsport til åmskifte bunnduk. Du kan også høre med de om de anbefaler noe ny impregnering av ytterduk. Spurte en amerikansk produsenr om det for et telt jeg har og de anbefalt Nikwax TX Direct spray. Ga det en runde med slikt og vanner perler av som bare der. Mye enklere å riste av vannet før pakking også. 

Det handlar nog mer om 1000-1100 kr. 650 var utan mva och utan frakt fram och tillbaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Omnilite skrev:

Hva med å få de til å sy fast en strikk eller rem med klips samtidig til innerteltet? Er snora festet i ytterteltet i dag kan du feste motparten i den.

Ja, jeg ber dem se på det, evt slenge med noen klips som jeg kan mekke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 12.27, solefall skrev:

Har liggende et Helsport Børgefjell 2 (se bilde, ikke tunneltelt) som jeg fikk til konfirmasjonen i 1980. Er ikke mye brukt og prøvde å sette det opp for å se hvordan det tåler noen dager med regn.  Ser ut som ytterduken holder tett etter nesten 40 år.  

20170814_195114.jpg

En vennlig sjel / produktdesigner hos Helsport sendte meg utklipp av originalbrosjyren.  Artig. 

Scanned from a Xerox Multifunction Printer.pdf

Skannet på en flerfunksjonsskriver fra Xerox.pdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, solefall skrev:

En vennlig sjel / produktdesigner hos Helsport sendte meg utklipp av originalbrosjyren.  Artig. 

Scanned from a Xerox Multifunction Printer.pdf

Skannet på en flerfunksjonsskriver fra Xerox.pdf

Dette er jo et ekte telt! Akkurat slik vi alle tenker når vi tenker på telt. Helt perfekt!  :)

Har selv et tunnel telt fra slutten av 80-tallet. Men ditt ser så mye bedre ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.