Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som gleder seg til vinter fiske ?


Abboren

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen jeg er ny på forumet !!

Dette er min første post som dere ser. Ville bare si hei å hå til alle sammen 🙂

Det nærmer seg høst med storm skritt å vinteren er ikke langt unna. Jeg fisker mest Gjedde og Abbor året rundt. Men synes det er noe helt spesielt med isfiske. Så nå har det begynt og klø i fingrene allerede. Er det noen av dere som har begynt å tenke i samme bane. Eller er det bare meg som er tullete ??  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, whistler skrev:

Du er ikke alene, men jeg er ikke så interessert i gjedda ;-)

Har fått smaken på røye og gleder meg til å lete etter storrøya i vinter ;-)

 

Det høres spennende ut. Selv er jeg på leting etter stor Abboren med balansepilk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Abboren skrev:

Hei alle sammen jeg er ny på forumet !!

Dette er min første post som dere ser. Ville bare si hei å hå til alle sammen 1f642.png

Det nærmer seg høst med storm skritt å vinteren er ikke langt unna. Jeg fisker mest Gjedde og Abbor året rundt. Men synes det er noe helt spesielt med isfiske. Så nå har det begynt og klø i fingrene allerede. Er det noen av dere som har begynt å tenke i samme bane. Eller er det bare meg som er tullete ??  

 

 

Nei! :)

Og, velkommen over fra fiskersiden.no! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! :D

 

Prøver å ha som tradisjon å fiske ørret på isen ved hytta til farmor og farfar om vinteren tillater det, med gulost på mark kroken. :) Har gjort det i vel over 20 år nå, med ett par mellomrom, blir fisk og like kjekt hver gang! :) Har ikke tenkt så langt frem enda, men takk for at du nå ga meg gnisten mot vinteren!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er der ingenting i veien for å pimpe opp markkroken litt heller da. Jeg ser for meg at en liten rekebit sammen med en deilig mark på markkroken vil lukte svært godt i vannet for fisken, i forhold til bare relativt luktsvake mark. Bare en tanke jeg har hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 19.52, Vandrefalken skrev:

Velkommen! :D

 

Prøver å ha som tradisjon å fiske ørret på isen ved hytta til farmor og farfar om vinteren tillater det, med gulost på mark kroken. :) Har gjort det i vel over 20 år nå, med ett par mellomrom, blir fisk og like kjekt hver gang! :) Har ikke tenkt så langt frem enda, men takk for at du nå ga meg gnisten mot vinteren!

Takk for det ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Abboren skrev:

Jeg setter ut Abbor som er over 500g. Men fisken på bildet over ble kroket stygt. Abbor er jo en utrolig god matfisk ,)

Jeg setter selv ut den store ørreten, og spiser den små. Får gleden av å fange en stor, og nok mat av å spise de få.

De fleste gjør det omvendt, dessverre, men det er med på å bidra til mer småfisk og overbefolkede vann. Jeg tenker på den som kommer etter meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg setter selv ut den store ørreten, og spiser den små. Får gleden av å fange en stor, og nok mat av å spise de få.

De fleste gjør det omvendt, dessverre, men det er med på å bidra til mer småfisk og overbefolkede vann. Jeg tenker på den som kommer etter meg...

Dette er jo en gylden regel om det er Ørret,Laks,Abbor,Gjedde osv. Folk flest tenker jo ikke på at det er ofte den store fisken som er hunnfisk. Det er jo de som gyter og fører livet videre. Fisken vil jo dø ut om man skal dra opp de største individene. Om vi prater om Abbor så er det ikke alle som har fått eller sett en Abbor på over 1kg. Om det er mye byttefisk i vannet vokser ofte Abboren seg stor. Om ikke så må Abboren knekke koden ved å kannibalisere seg. Dette gjelder jo andre fiske arter også ,) men det er ikke all fisk som klarer og knekke koden. Da får du vann med tusenvis av små fisk. Noen som gjør det kjedelig og fiske. Poenget mitt er jo det om man da får en større fisk. Så bør disse sette ut igjen med tanke på reprodusering. Stor fisk er jo som regel gammel å inneholder ofte mye kvikksølv. En ekte sportsfisker setter ut alle de store individene 🙂 I Sverige er de utrolig flinke til dette. Må si de ligger langt langt foran oss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.