Gå til innhold
  • Bli medlem

stjernehimmel

Anbefalte innlegg

Annonse

Sett på denne rangeringen og Kirkens Nødhjelp sin rangering for menneskeverd. Ikke helt sikker på om jeg liker måten det gjøres på, men nå har jo uansett all valgkamp blitt til sirkus, så hvorfor ikke. Jeg har tatt mine valg uansett disse organisasjonenes terningkast, men det kan jo være en øyeåpner om man er så trangsynt at man kan se igjennom et nøkkelhull med begge øya samtidig 😜

Mennesker og natur er det som rangerer høyest her når jeg har tatt et valg ;) 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis friluftsliv alene er det aller viktigste, ja så sier det seg vel selv hva man bør stemme ut fra akkurat den partitesten til DNT. For de aller fleste er det vel flere politiske temaer som er viktige, og så får man forsøke å rangere de som er aller viktigst for en selv å ta et valg deretter.

Man bør stemme med den samvittigheten man har.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ovenstående er sagt, ja så er det jo, i mine øyne, utrolig interessant hvordan friluftsfolket tenker i forkant av 11. sept. og valget. HVOR viktig er det EGENTLIG å få drive denne interessen i framtiden, som du har drevet den til nå. Godtar du en innsnevring? Aksepterer du langt DÅRLIGERE muligheter for DIN hovedfritidsinteresse? Toppene vil fremdeles være der, men vil DU takle været? Lakseelvene vil fremdeles være der, men er det laks DER? Vil du mestre de endrede klimatiske utfordringene vi allerede ser komme? Takler du fremtiden med tanke på din mulighet for friluftsliv, ELLER stikker du huet i jorda og later som det ikke gjelder DEG!?

Hva er VIKTIGST for DEG?

Hadde vært artig å høre.

:)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Når ovenstående er sagt, ja så er det jo, i mine øyne, utrolig interessant hvordan friluftsfolket tenker i forkant av 11. sept. og valget. HVOR viktig er det EGENTLIG å få drive denne interessen i framtiden, som du har drevet den til nå. Godtar du en innsnevring? Aksepterer du langt DÅRLIGERE muligheter for DIN hovedfritidsinteresse? Toppene vil fremdeles være der, men vil DU takle været? Lakseelvene vil fremdeles være der, men er det laks DER? Vil du mestre de endrede klimatiske utfordringene vi allerede ser komme? Takler du fremtiden med tanke på din mulighet for friluftsliv, ELLER stikker du huet i jorda og later som det ikke gjelder DEG!?

Hva er VIKTIGST for DEG?

Hadde vært artig å høre.

:)

 

Jeg stemmer ikke så mye for meg. Selv om jeg er barnløs, så stemmer jeg for de som er unge og barn nå. Jeg er ikke bekymra for meg. Jeg er bekymra for etterkommerne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg stemmer ikke så mye for meg. Selv om jeg er barnløs, så stemmer jeg for de som er unge og barn nå. Jeg er ikke bekymra for meg. Jeg er bekymra for etterkommerne. 

Håper du stemmer for kloden da, og ikke et midlertidig pengesystem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Truant76 skrev:

Håper du stemmer for kloden da, og ikke et midlertidig pengesystem :)

 

Penger vokser ikke på trær og smaker heller ikke så godt 😉 Men samfunnet er ganske sammensatt og komplisert, så man må se bredt på ting. Å være navlebeskuende er vel ikke så bærekraftig for fremtiden. Alt for mange tenker helst på hvor mye de selv kan få ut av ting. 

Jeg klarer meg med lite og er semiveggis. Men jobber i en veldig kapitalistisk verden 😜 Jeg blir sett på som en skrue fordi jeg digger dumpsterdiving, secondhand og vil heller på tur enn å reise på fancy ferier. Men jeg er stolt av å være en skrue 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Penger vokser ikke på trær og smaker heller ikke så godt 1f609.png Men samfunnet er ganske sammensatt og komplisert, så man må se bredt på ting. Å være navlebeskuende er vel ikke så bærekraftig for fremtiden. Alt for mange tenker helst på hvor mye de selv kan få ut av ting. 

Jeg klarer meg med lite og er semiveggis. Men jobber i en veldig kapitalistisk verden 1f61c.png Jeg blir sett på som en skrue fordi jeg digger dumpsterdiving, secondhand og vil heller på tur enn å reise på fancy ferier. Men jeg er stolt av å være en skrue 1f601.png

Ja, man får fort inntrykk av at det som veier tyngst er hva som er oppnåelig innenfor et individs levetid. Jeg tenker heller at min generasjon bør få en klapp på skulderen av framtidige generasjoner for at vi våknet opp og reagerte, i stedet for å bli sett på som generasjonen som kunne ha gjort noe godt men som ikke gjorde det fordi vi var egoister.

 

Når det er sagt så må jeg si at det blir bare flere og flere personer som skjønner dette med tur når jeg forklarer hvilken balsam det er for sjelen sammenlignet med å sitte i skyggen under en parasoll i 40 varmegrader med "200" selgere svirrende rundt ørene på deg som vil selge deg Rolex for kr. 150,-

 

Sist ut var en sjåfør som er innom på jobben jevnt og trutt, han og samboeren har investert ca. 10.000,- i telt, soveposer, klær mm. Slike folk gir jeg så mye tips som mulig slik at de skal få en behagelig tur og forhåpentligvis ønsker å gjenta i framtiden.

 

Men, selvølgelig, vi kan ikke bare drive politikk for mennesker som drar ut i skog og mark, det blir noe snevert :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En blå-blå regjering er den mest miljøfientlige regjeringen landet kan ha! Vet ikke om de andre partiene gjør så mye mer. Mulig MDG gjør mer enn de andre. 

Jeg er opptatt av at AS Norge skal leve lenge, slik at mine barn og deres fremtidige barn har et godt land å bo i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Johan2000 skrev:

Hade just ett inbetalningskort här till DNT, dom vill ha något slags åravgift. Tror knappast det blir aktuellt att skicka dit några pengar, varken nu eller senare.

Liker heller ikke at organisasjoner som DNT skal blande seg i valgkamp på denne måten. Friluftsfolk finner man i alle politiske leire og jeg det blir direkte useriøst å "be" folk flest stemme på enkeltpartier basert på noen få enkeltsaker. 

Vi må evne å ha flere tanker i hodet og det er nå en gang slik at vi blant annet er avhengig av arbeid for å kunne ha fritid til å utøve friluftslivet på den måten de fleste av oss ønsker.

Jeg kjenner svært få som stemmer på de såkalte miljøpartiene som driver friluftsliv. 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bjarne H.S. said:

Hvis friluftsliv alene er det aller viktigste, ja så sier det seg vel selv hva man bør stemme ut fra akkurat den partitesten til DNT. For de aller fleste er det vel flere politiske temaer som er viktige, og så får man forsøke å rangere de som er aller viktigst for en selv å ta et valg deretter.

Man bør stemme med den samvittigheten man har.

:)

Jeg har ikke satt meg veldig inn i kåringen, men det er vel ikke alle friluftsfolk som er så veldig enig i hvordan DNT opererer. Det er jo et lite paradoks i det å få flere ut i naturen, men samtidig beskytte villmark.

 

Ellers er jeg ikke helt enig i tankegangen om å holde seg borte fra politikk. Jeg synes det er bra at organisasjoner står opp for det de tror på for det første og for det andre synes jeg det de gjør er samfunnsnyttig opplysning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg har ikke satt meg veldig inn i kåringen, men det er vel ikke alle friluftsfolk som er så veldig enig i hvordan DNT opererer. Det er jo et lite paradoks i det å få flere ut i naturen, men samtidig beskytte villmark.

 

Ellers er jeg ikke helt enig i tankegangen om å holde seg borte fra politikk. Jeg synes det er bra at organisasjoner står opp for det de tror på for det første og for det andre synes jeg det de gjør er samfunnsnyttig opplysning.

Enig i det første der. Det er et paradoks selv om de fleste turgåere ønsker å bevare naturen og er flinke til å ta hensyn. 

Men det med at en såkalt nøytral organisasjon kaster terninger blir litt useriøst. Men nå har jo mye av valgkampanjen blitt litt vel mye sirkus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 0.24, Gittiamo skrev:

Enig i det første der. Det er et paradoks selv om de fleste turgåere ønsker å bevare naturen og er flinke til å ta hensyn. 

Men det med at en såkalt nøytral organisasjon kaster terninger blir litt useriøst. Men nå har jo mye av valgkampanjen blitt litt vel mye sirkus. 

At media, og spesielt NRK synes at det er viktigere med sirkus enn med saklig informasjon og debatt er helt tydelig. Så sent som i går så brukte NRK, en del av sin beste sendetid, i en nyhetssending, til å se hvem av politikerne som var best i å ikke svare på spørsmålene som ble stilt. Dette er, etter min mening, helt bak mål og ren sabotasje av en viktig valgdebatt.

Norsk natur og naturresurser er under stort press. Det er ingen tvil om at det er pengene som styrer. Å investere i natur og miljø er en investering som vil gi avkastning i generasjoner, men en slik investering kaster ikke av seg særlig mye i form av klingende mynt eller andre målbare gevinster, og da er det naturlig nok liten vilje til å satse grønt. 

Men en ting som er like viktig er at hjulene i næringslivet sviver rundt. Hvis ikke så skapes det ikke verdier som staten kan skattlegge og da blir det heller smått med fellesgoder uansett hva dette måtte være. Natur og friluftsliv er, etter min mening, en like viktig fellesgode som f.eks. helsevesen, siden friluftslivet er en viktig faktor i bekjempelse av våre viktigste livsstilssykdommer. 

Vi her vest har de siste årene fått erfare hva som skjer når hjulene i samfunnsmaskineriet stopper opp, og hvis disse skal begynne å svive igjen og vi skal få bukt med den enorme arbeidsledigheten vi har i dag, så må næringslivet få incentiver og økonomi til å satse på investeringer som skaper nye arbeidsplasser. (Det er ledige lokaler i annet hvert bygg i de største næringsområdene rundt Stavanger, lokaler som for få år siden omsatte for milliarder.) Disse problemene løses ikke ved å skattlegge næringsliv og arbeidsfolk enda mer. Bedrifter som i dag sliter med å produsere et overskudd, får ikke bedre resultater av en enda større beskatning. (De fleste vet sikkert hvem det er som skal løse alle problemer med mer skatter og avgifter.)

"Når det regner på presten så drypper det på klokkeren."

Et næringsliv med svak økonomi gir bare arbeidsledighet, noe som igjen gir dårlig økonomi hos folk flest og da blir det ikke særlig mye til overs som kan brukes på fritid og fornøyelse. Og når sponsorene som holder liv i Turistforeningen og andre friluftsaktiviteter forsvinner så blir det ikke mye igjen. Kanskje bare noen seiglivede friluftsentusiaster som ikke gir opp før de ligger med nesa i grusen.

Som sagt så er det pengene som styrer alt og uten et fungerende næringsliv så blir det ingen penger. 

Jeg er så gammel at jeg husker da flertallet av de som styrte landet hadde jobbet seg opp fra en vanlig jobb og inn i politikken. I dag innehas vel de fleste politiske verv av broilere som aldri har hatt en vanlig jobb, og i går møtte jeg en student, en "guttunge" som skulle fortelle meg hvordan dette landet skulle styres. Han hadde aldri tjent en krone og hadde ingen peiling på hva som foregikk på "gulvet" og i kontorene til lokale bedrifter som f.eks. Rosenberg verft, IKM, Statoil etc. etc. (Han snakket også om å "pumpe opp olje i Nordsjøen, noe som vel aldri har vert gjort og heller ikke vil komme til å skje. "Kunnskap er noe dritt".)

Jeg mener at de som skal styre dette landet fremover er nødt til å se på hva næringslivet trenger, det er tross alt næringslivet som setter mat på bordet vårt, men vi kan ikke gå på akkord med "de grønne verdiene" for da sager vi raskt av den greina vi sitter på. Men når det gjelder kombinasjonen næringsøkonomi og grønne verdier så er det vel ingen partier som kan påstå at de fokuserer på begge. De blå partiene tenker kun penger, mens de grønne bare tenker miljø, og så har vi de røde som skal løse alle problemer med mer penger inn i statskassen.

Nei dette valget blir ikke lett. (Kunne godt tenke meg å fordele stemmen min på flere partier, men det er vel ikke så lett.)

image001_0.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.