Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamerautstyr på tur


Mariusha

Anbefalte innlegg

Hei

Det må være flere av dere som liker å ta bilder når dere er ute å går, hvordan pakker dere kameraet i en eller trang sekk?

har selv speilreflekskamera som jeg tenkte å pakke med på tur, men usikker på hvordan jeg skal sikre dette i sekken , både mot støt og vann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pakker du det i sekken så tar du lite bilder så det er ikke så lurt.

Det finnes mekanismer med hurtigutløser som festes enkelt på sekkereimen. Da har du kamera lett tilgjengelig og det blir ikke dinglende i veien. Men det gir dårlig beskyttelse hvis regn.

Ellers så finnes det kameraveske med bæresystem som bæres på brystet. Dette er det jeg bruker på alle turer. Dette beskytter kamera og objektiv godt både sommer og vinter og fungerer bedre om du har litt tyngre objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har speilreflekskameraet hengenes rundt halsen så lenge det er ok vær (m/vidvinkel objektiv). Da er det alltid skuddklart. Har en vanntett pakkpose tilgjengelig skulle det komme noen dråper. Da trer jeg denne bare over. Jeg pakker det kun ned ved vedvarende dårlig vær. Da i pakkpose, øverst i sekken ved siden av (det søkkvåte) teltet. Har et kompaktkamera i lommen alltid i tillegg som der ligger skuddklart (med ok zoom).

Jeg kan nok si at jeg ikke behandler kamerautstyret så veldig forsiktig, så er du redd for det, så ikke hør på meg. MEN, jo mer forsiktig man er med det, jo færre bilder tror jeg. Det henger litt sammen det der.

:)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen til Bjarne fungerer også helt sikkert fint. Men jeg syntes da at kamera blir dinglende mye rundt ved gange og om man bøyer seg ned osv. Dette kan kanskje bli bedre om reimen legges f.eks under stroppen som holder skulderreimene på sekken sammen? 

En pakkepose som kan snurpes over kamera ved regn fungerer jo bra og er en god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør, hør på @Tor-Erik-L-77 og @Bjarne H.S.. Ligger kamera i sekken blir det ingen bilder. 

Jeg fester det på venstre sekkereima, på brystet opp mot skuldra. Da er det ikke i veien og lett tilgjengelig når motivene dukker opp. Striregner det pakker jeg det i topplokket på sekken. Da er det fortsatt tilgjengelig ved pauser uten å måtte åpne sekken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Løsningen til Bjarne fungerer også helt sikkert fint. Men jeg syntes da at kamera blir dinglende mye rundt ved gange og om man bøyer seg ned osv. Dette kan kanskje bli bedre om reimen legges f.eks under stroppen som holder skulderreimene på sekken sammen? 

En pakkepose som kan snurpes over kamera ved regn fungerer jo bra og er en god ide!

Ta en strikk.  Mål omkretsen rundt magen.  Fest de ene enden i kameravesken.  Sy på borrelås," han og hun", eller knyt på en karabinkrok.  Tre strikken inn på kameravesken, og lås vha borrelåsen/karabinkroken.   Da slenger ikke kameraet, og når du skal ta bilder løser du ut strikken.  

En annen ting, ta mange bilder.    Det er bedre å slette enn å tenke:  "At jeg ikke- - - "!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en magetaske fra Biltema.
Kjøpt når dem var billig i 2010-2012 perioden.
Kamera går fint nedi på siden.
Har et Canon EOS 1000d.
Har en glass klut fra Kiwi til å pusse linsa med når det behøves.
Kankje en sånn små pose med brille rens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bytte av objektiv så sørger jeg for å rigge alt klart slik at selve byttet går så raskt som mulig. Altså at sensoren er eksponert så lite som mulig. Jeg holder også alltid kamera vendt nedover når sensor er eksponert, da er det mindre sjanse for rusk inne i huset.

Blåser eller regner det så gjør jeg det i teltet om mulig. Hvis ikke så kan man bytte det i blinde ved å holde delene inne i en pakkpose/plastpose eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, HannKatta said:

Hva gjør Dere når Dere må bytte objektiv (ofte?) i bushen?

Jeg er høgrehendt men holder kamerahuset og den "nye" linsen med venstre. Høyra gjør da all jobben (om det er lov å si..). På de minste linsene har jeg limt sammen endebeskyttelsene slik de blir doble. Da låses to små objektiv sammen i sekken og det er lettere å skifte. Støv har jeg ikke hatt noe problem med men er flittig å støvsuge sekken og bruker hodet når jeg skifter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Tom42 skrev:

Hvis du er høyrehendt.  Holder kameraet i høyre hånd og løser ut objektivet med venstre

Motsatt her...

17 minutter siden, Timmey78 skrev:

Jeg er høgrehendt men holder kamerahuset og den "nye" linsen med venstre.

Samme her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, HannKatta skrev:

Hva gjør Dere når Dere må bytte objektiv (ofte?) i bushen?

Lurt å holde kamerahuset ned når du bytter objektiv, samt unngå bytte i blomstereng under den verste pollentiden. Nå og da i et rom med lite støv kan det være lurt å støvsuge speilhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HannKattaJa, sånn går det når en skal prøve å være morsom.  Og igjen falt jeg for eget grep.  Jeg plundrer med hva som er høyre og venstre.  Både i bil og båt har jeg derfor rød tape på venstre  side og grønn tape på høyre.  Ja, ikke bare i båt eller bil, også ryggsekkes lommer er prydet med de samme farger.  Og som om det ikke er nok.  Det er bare flaks at sveiva på snellene kommer på riktig side.  Så du har helt rett.  Også jeg holder kamerahuset med venstre hånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en vanntett taske som gir plass til mitt Canon 550D med 18-250 linse. Den har ringer i hjørnene så den kan festes på brystet mot skulderreimene med små karabiner. Var først og fremst med tanke på tur med kano at jeg endte på den taska. Etterhvert skaffet jeg med et Panasonic adtionkamera som er både støtsikkerr og vanntett. Som regel er det det som blir med på tur da det er grei å ha i lomme på klær eller hoftebelte. Har det også festet på sekken med magnetlås noen ganger. Blir så klart dårligere bildekvalitet med der men mye enklere å ha med og mye lettere. Min sekk pleier vli tung så det er et par år siden 550D var med på tur nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvor får du det fra? Det stemmer uansett ikke.

Jeg var også av den oppfatning om at "brilleklut" var ok å bruke på objektiver, men jeg bruker det kun på framsiden av objektivet, får jeg noe på den siden som vender inn mot bildebrikken tar jeg det med til fotobutikken. 

Mener du jeg kan bruke det på den siden også? Bruker ikke grove kluter, kun disse veldig fine som man får med til briller ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Truant76 said:

Jeg var også av den oppfatning om at "brilleklut" var ok å bruke på objektiver, men jeg bruker det kun på framsiden av objektivet, får jeg noe på den siden som vender inn mot bildebrikken tar jeg det med til fotobutikken. 

Mener du jeg kan bruke det på den siden også? Bruker ikke grove kluter, kun disse veldig fine som man får med til briller ol.

Da skjønte jeg ikke hva du mente... Jeg tenkte på front elementet! :) På baksiden er jeg litt mer forsiktig men det er ikke noe problem å bruke en tørr fille der eller lignende. Coatingen er ikke SÅ skjør. Men du skal være forsiktig med rensemidler og kjemikalier på baksiden.

Og til @Bjarne H.S., UV filter er etter min mening veldig tullete greier. Front elementet tåler langt mer juling en et billig UV filter samtidig som et UV filter "ødelegger" et godt glass element sine egenskaper. Gjør heller som meg og bruk alltid solblenderen på alle objektiver når du er ute, disse beskytter frontelementet langt bedre :)   

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.