Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til DNT hytte med enkel adkomst? Bergen.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg og min datter på 5 år skal på vår første DNT-hyttetur, kona er sannsynligvis med.

Hun er vant med å gå dagsturer, men ikke så bratt. Jeg er fjellgeit og bærer alt til hele familien.

Hvilken hytte har enkelst adkomst nær bergen? Vi kan ta bil eller tog. Bergen turlag foreslo Høgabu for oss, men jeg synes å huske at det er en ganske tung og bratt tur, kanskje jeg husker feil? Hva er den aller enkleste førtegangsturen vi kan velge oss? Vi ønsker ikke å kjøre bil helt fram til døren.

Jeg kan lese kartet på ut.no, men litt lokalkunnskap ville vert til stor hjel for å vurdere vanskelighetsgradene på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, TR skrev:

Vending eller Gullhorgabu i Bergsdalen er begge lette turer som en femåring bør klare greit. 

Takk for at du tar deg tid til å svare :)

Jeg har klødd meg litt i hodet, for å finne den letteste turen, og samlet noe data.

Jeg ser at Li - Høgabu er 4,6 km, 550 høydemeter. Jeg har vert der èn gang for lenge siden, og synes å huske at terrenget var ganske kupert/bratt.

Hamlagrøosen - Vending 6,3 km, og bare 250 høydemeter. Altså betydelig lengre, men jeg husker terrenget som veldig snillt, jeg har gått her noen ganger på ski.

Gullhorgabu er lengre og flere høydemeter enn Vending.

Så da er egentlig spørsmålet om Vending eller Høgabu er lettest å gå til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mareng skrev:

Takk for at du tar deg tid til å svare :)

Jeg har klødd meg litt i hodet, for å finne den letteste turen, og samlet noe data.

Jeg ser at Li - Høgabu er 4,6 km, 550 høydemeter. Jeg har vert der èn gang for lenge siden, og synes å huske at terrenget var ganske kupert/bratt.

Hamlagrøosen - Vending 6,3 km, og bare 250 høydemeter. Altså betydelig lengre, men jeg husker terrenget som veldig snillt, jeg har gått her noen ganger på ski.

Gullhorgabu er lengre og flere høydemeter enn Vending.

Så da er egentlig spørsmålet om Vending eller Høgabu er lettest å gå til?

Bare hyggelig det! Turen fra Hamlagrøosen til Vending er lett, bare to-tre små kneiker og stort sett grei sti å følge - de første par km på grusvei langs vannet. Kan nok være litt fuktig stedvis nå... Turen fra Li til Høgabu er også enkel, men starter med en ganske lang stigning før det flater ut igjen. Turen fra Småbrekke til Gullhorgabu er i mine øyne den aller letteste/enkleste, selv om den er litt lenger. Ruten følger den gamle militærveien - grusvei/bred sti inn til Moastølen, før den går oppover nokså slakt i fint fjellterreng. Kun noen få småkneiker underveis. Alle variantene er superfine med barn. Men skal jeg rangere turene fra lettest til ganske lett blir det Gullhorgabu - Vending - Høgabu. God tur, kjekt blir det nok uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgabu fra Li i helgen. Fint og mye folk, hytten har 26 sengeplasser - telte 40 gjester i protokollen i dag tidlig. Med andre ord business as usual en finværshelg i august-september. Tips: Dra tidlig på tur, og ta med liggeunderlag i tilfelle rottefelle. En del av sist ankomne hadde nok en mindre trivelig natt på stuegolvet 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TR skrev:

Høgabu fra Li i helgen. Fint og mye folk, hytten har 26 sengeplasser - telte 40 gjester i protokollen i dag tidlig. Med andre ord business as usual en finværshelg i august-september. Tips: Dra tidlig på tur, og ta med liggeunderlag i tilfelle rottefelle. En del av sist ankomne hadde nok en mindre trivelig natt på stuegolvet 1f602.png

Hæ? Kødder du? Jeg trodde det var godt om plassen på disse hyttene?! Jeg må si at akkurat det frister egentlig sørdeles lite for vår del. Skulle likt å se ansiktet til fruen om vi måtte lagt på stuegulvet, uten madrass, med en 5-åring som er klar til å stupe i seng kl 19. Jeg regner med det ikke var hverken ro i stuen eller lysene av kl 19.

Jeg lurer på hva vi skulle ha gjort, situasjonen hadde blitt ganske fortvilende. Skulle vi bedt noen om å gi fra seg rommet sitt og legge seg på stuegulvet uten madrass fordi vi har med små barn? Veldig populært ser jeg for meg...

Er det sånn alltid på DNT-hyttene når det er fint vær i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Hæ? Kødder du? Jeg trodde det var godt om plassen på disse hyttene?! Jeg må si at akkurat det frister egentlig sørdeles lite for vår del. Skulle likt å se ansiktet til fruen om vi måtte lagt på stuegulvet, uten madrass, med en 5-åring som er klar til å stupe i seng kl 19. Jeg regner med det ikke var hverken ro i stuen eller lysene av kl 19.

Jeg lurer på hva vi skulle ha gjort, situasjonen hadde blitt ganske fortvilende. Skulle vi bedt noen om å gi fra seg rommet sitt og legge seg på stuegulvet uten madrass fordi vi har med små barn? Veldig populært ser jeg for meg...

Er det sånn alltid på DNT-hyttene når det er fint vær i denne perioden?

Nei, jeg kødder ikke. Det er til tider veldig folksomt på hyttene i Bergsdalen på denne tiden av året, særlig når solen titter frem. Det må du bare regne med. Vi kom til hytten i ett-tiden lørdag, da var det 2 personer der. Tok en liten topptur til Bergsbukken - brukte vel 2,5 time t/r i det fine været - og tilbake på hytten var de fleste sengene opptatt. Og så ramlet det inn et følge på 8... god knall, det var jo madrasser til overs og noen liggeunderlag til låns... og SÅ dukket det opp et følge på 9 slitne utvekslingsstudenter som hadde gått en laaang tur (fra Dale!), så å si uten utstyr sett bort fra drikkevarer og sigaretter. Heh. De fikk jo tak over hodet, i alle fall. God stemning til tross for stinn brakke. Poenget er altså å komme seg til hytten rimelig tidlig, da er det som oftest plass. Utsetter du ankomsten til 18-19-20, er det mer usikkert. Familier med småbarn (og seniorer) er uansett prioritert mht seng/madrass, så med folkeskikk ordner det seg. I min erfaring i alle fall. BHT skulle så vidt jeg vet begynne med forhåndsbooking av senger på sine hytter denne sommeren, men jeg har ikke sett noe til dette på de hyttene jeg har besøkt i sommer (Høgabu, Stavali, Hadlaskard). Vet ikke hva som har hendt. Det systemet ville uansett sine ulemper kunne sikre småbarnsfamilier litt sinnsro og gjøre det unødvendig å stresse av gårde for å sikre seg en seng. Beklager langt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TR skrev:

Nei, jeg kødder ikke. Det er til tider veldig folksomt på hyttene i Bergsdalen på denne tiden av året, særlig når solen titter frem. Det må du bare regne med. Vi kom til hytten i ett-tiden lørdag, da var det 2 personer der. Tok en liten topptur til Bergsbukken - brukte vel 2,5 time t/r i det fine været - og tilbake på hytten var de fleste sengene opptatt. Og så ramlet det inn et følge på 8... god knall, det var jo madrasser til overs og noen liggeunderlag til låns... og SÅ dukket det opp et følge på 9 slitne utvekslingsstudenter som hadde gått en laaang tur (fra Dale!), så å si uten utstyr sett bort fra drikkevarer og sigaretter. Heh. De fikk jo tak over hodet, i alle fall. God stemning til tross for stinn brakke. Poenget er altså å komme seg til hytten rimelig tidlig, da er det som oftest plass. Utsetter du ankomsten til 18-19-20, er det mer usikkert. Familier med småbarn (og seniorer) er uansett prioritert mht seng/madrass, så med folkeskikk ordner det seg. I min erfaring i alle fall. BHT skulle så vidt jeg vet begynne med forhåndsbooking av senger på sine hytter denne sommeren, men jeg har ikke sett noe til dette på de hyttene jeg har besøkt i sommer (Høgabu, Stavali, Hadlaskard). Vet ikke hva som har hendt. Det systemet ville uansett sine ulemper kunne sikre småbarnsfamilier litt sinnsro og gjøre det unødvendig å stresse av gårde for å sikre seg en seng. Beklager langt innlegg.

Ikke beklag lagt innlegg, takk for informasjonen :)

Vet du om det er stor forskjell på natt til lørdag og natt til søndag? Jeg regner vel med det, det er sikkert ikke så mange som har anledning til å kommenseg helt fra jobb og til hytten i rimelig tid fredags ettermiddag.

Forhåndsbooking er jo greit for småbarnsfamilier, men man mister jo noe av fleksibiliteten. Spesielt for de som vandrer i fjellet og tifeldigvis dumper innom en hytte, og ikke har forhåndsbooket selv om han gjerne er førstemann på hytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Ikke beklag lagt innlegg, takk for informasjonen :)

Vet du om det er stor forskjell på natt til lørdag og natt til søndag? Jeg regner vel med det, det er sikkert ikke så mange som har anledning til å kommenseg helt fra jobb og til hytten i rimelig tid fredags ettermiddag.

Forhåndsbooking er jo greit for småbarnsfamilier, men man mister jo noe av fleksibiliteten. Spesielt for de som vandrer i fjellet og tifeldigvis dumper innom en hytte, og ikke har forhåndsbooket selv om han gjerne er førstemann på hytten.

Jeg *tror* det er som regel bedre plass natt til lørdag, nettopp av den grunn du skriver. 

Så vidt jeg har forstått var det snakk om at halvparten av sengene på en gitt hytte kunne forhåndsbookes, dvs at det alltid vil være plass til folk uten bestilt plass også. Dessuten var det vel tenkt slik at om ikke de som har reservert plass er på hytten før 17, bortfaller reservasjonen. Men som sagt, jeg har ikke erfart systemet i praksis. 

BHT har også hytteverter på flere av hyttene nå i høysesongen, i alle fall i helgene. Tror det var verter på både Vending og Gullhorgabu nå i helgen. De ordner opp i sengefordelingen, om nødvendig, og familier med små barn har som sagt fortrinnsrett på seng. Ikke la deg skremme vekk fra hyttene av dette, dere har mye fint i vente. Det er et flott fjellområde å utforske, for store og små vandrere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JGH skrev:

Da me var på tur til Kiellandsbu kom det ett følge på 10 som skulle overnatte der. Og der er det 5 senger

Og hvordan gikk det?

De må jo ha visst at det er lite sengeplasser der. Forøvrig så oppfordrer turistforeningen at man melder fra om det er større grupper som skal overnatte på hytter, slik at man slipper problemer om det evt. skulle komme flere større grupper samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikkje, me slo opp telt på en fin plass ca 10 min å gå til hytta. Dei måtte nok til å ligge ute og på gulvet. Ein hadde nå biuvakk med seg så han skulle klare seg. Var studenter fra forskjellige nasjonaliteter. Me flirte litt når hu eine der spurte om kor dei skulle gjere av maten. Såg vel for seg ett kjøleskap da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JGH skrev:

Aner ikkje, me slo opp telt på en fin plass ca 10 min å gå til hytta. Dei måtte nok til å ligge ute og på gulvet. Ein hadde nå biuvakk med seg så han skulle klare seg. Var studenter fra forskjellige nasjonaliteter. Me flirte litt når hu eine der spurte om kor dei skulle gjere av maten. Såg vel for seg ett kjøleskap da.

Haha 😂 Stakkars, de har sikkert aldri vert utenfor byen før (uten strøm). 😂

Når var dette, i sommer eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli trongt på DNT hyttene ja. Har du vurdert andre alternativ, f eks enkle leigehytter som det finnes ein del av men som ikkje er så lett å finne. Ligg noko i Bergsdalen og Stamnes, har aldri vore her sjølv og kan ikkje gå god for dei men spes bygdahytta er på lista over mogleg familietur med ungane:

http://www.djf.no/?page=dalestolen

http://eksingedalen.no/innhold/haugen-fjellgard

Bygdahytta Stamnes (tur nr 5)

I tillegg er det litt på inatur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet ikke om det har blitt bedring det siste året med for mye folk på hyttene. Men jeg spurte DNT om dette nettopp og de sitt inntrykk var at det siste året når folk kunne bestille sengeplass på appen, så virket det som folk at blitt flinkere til å planlegge å legge turen til andre hytter når de ser at det er mye få senger ledig eller fullt på en hytte via appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.