Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt å tre teltstenger? Butter det i enden før det skal?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Leser og ser at mange sliter med å tre teltstengene. Spesielt butter det når det når stangkoppen, du må slippe og gå rundt å rette på andre siden! Høres nok kjent ut for mange. 

IMG_3951.thumb.JPG.2ff71bda19e711e94b8edd511046f1b6.JPG

Her har stanga buttet i stangposen. 

IMG_3952.thumb.JPG.d7dfde42052e6a647bc5366c0d9b5cdf.JPG

Slik skulle det vært. 

IMG_3950.thumb.JPG.bcd8b87b66d2512b3e0533967448f747.JPG

Hovedgrunnen til at dette skjer, er at teltstanga er mye lengre enn teltbunnen/tråden som ligger på bakken. 

Så når du trer inn stanga vil teltbunnen dra stangkanalkoppen i en knekk. Dette vil skje hver eneste gang du prøver å tre inn mere lengde enn teltbunnen er lang. Det blir krøll. 

Så hvis du trer inn kortere enn teltbunnen og helt i enden så går det greit hver gang. 

Test selv! Her stemmer både teori og praksis.

Da unngår du også å tre stanga gjennom stangkanalen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt beskrivelsen.

Jeg ser at dette må være hilleberg. Jeg har selv Fjellreven som bruker ett lignende system. Jeg dytter inn stangen til det sier stopp (ser visuelt at den er i bunn) og tar andre enden i stangkoppen, ferdig.

Jeg tror det er lettere om man stapper inn stangen litt, og så trekker teltet inn på stangen i stedet for å skubbe stangen inn.

EDIT: Nå skjønner jeg "problemet". Skyv stangen halvveis inn, og trekk teltet helt inn på stangen, så går det som smurt. Jeg mener det er slik de gjør det på filmene til Hilleberg og Fjellreven også.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit og enkelt når det er bare en stang kanskje, men med flere stenger og spesielt kryssende stenger er vel det der et problem uansett? 

I vind og krevende forhold er det bare en ting å gjøre. Ta seg god tid og gå rundt teltet. Om man presser på for tidlig er det fort gjort å kjøre stangen gjennom teltduken så den revner. har skjedd meg et par ganger..

Er man to sammens er det ikke noe problem..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kryssende stenger, blir det best å tre alle for så å ta den øverste først. De neste tas på samme måte, men du må holde på stanga slik at den ikke kryper tilbake. Som vanlig jo mere vind jo værre. TNF VE25 er det vanskeligste i så måte. Prisen for å få et ferdig oppsatt telt som bare ler av vind, er lang monteringstid og meget krevende om du er solo og det blåser mye. Derfor byttet jeg det til patagonia. Men savner det litt av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.