Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken og rødsprit - uhell 20-20 regelen


Memento mori

Anbefalte innlegg

1 time siden, Knappetelt skrev:

31. jul. 2002 - To personer er kjørt til sykehuset i Tønsberg med brannskader etter en eksplosjon i et stormkjøkken i en båt på Tjøme.

22. jun. 2006 - Et stormkjøkken eksploderte i en barnehage i Morvik i Åsane i 12-tiden torsdag. En voksen kvinne og tre unger mellom fem og seks år ble fraktet til Haukeland med ambulanse. De har brannskader

27. mai 2014 - En skoleelev fra Tromstun skole i Tromsø ble mandag brannskadd da et stormkjøkken eksploderte under en skoletur i Kaldfjord på Kvaløya

23. nov. 2012 - Et medbrakt stormkjøkken eksploderte rett i ansiktet på seksåringen og to av hans klassekamerater. I all hast ble alle tre brakt til sykehus og for Melvin var det så alvorlig at han ble lagt i respirator.

Søkte på stormkjøkken eksplosjon.

 

Det er ikke stormkjøkkenet som eksploderer , men rødspritflasken når stikkflammen slår oppi den. Det er bare ett par år siden noen elever og en lærer ( tror jeg ) ble forbrent under en skoleutflukt her i distriktet. Jeg trodde Trangia var pensum på lærerskolen. Jeg har noen utålmodige ganger fylt rødsprit på brennere som ikke er helt kalde. Noen ganger har de kanskje vært i overkant varme , men jeg fyller jo da aldri i fra flasken. Men fra ett eller annet annet jeg har for hånden. Som en kopp. Guttene min har brukt stormkjøkkenet mitt siden de var 12-13 år på alene turer. Jeg tror ikke engang jeg la så mye energi i å forklare dem bruken og de spurte ikke heller. De hadde sett meg bruke det på famileturer i mange år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borde inte folk begripa själva att det är farligt att hälla brännbar vätska på något som är flera 100-tals grader varmt? Ja, jag vet att bränslet man fyller på med snabbt kyler brännaren, men ändå. Varför inte vänta tills brännaren svalnat? Det går ju väldigt fort. Jag provade just och efter en och en halv minut är brännaren inte varmare än att man kan lyfta den i gängorna där man skruvar fast locket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Johan2000 skrev:

Varför inte vänta tills brännaren svalnat? Det går ju väldigt fort.

For meg ser det ut som de lager mat, feks pannekaker. Brenneren dør ut, og de skynner seg å etterfylle for at de ikke skal bli kaldt. Det er helt naturlig. Ingen tenker på bruksanvisninger, tekst på brenneren. Så skjer det stygge uhell. 

18 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg trodde Trangia var pensum på lærerskolen.

De fleste på SFO/barnehage  har vel ikke lærerskolen? 

Mange av de som vokser opp i dag er vant til at CE merket utstyr er idiotsikkert, vi som vokste opp før det har vel en helt annen radar på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, RoyN skrev:

Bruker gass og rødsprit om hverandre avhengig at type tur. Gassbokser brukt i telt kan jo forårsake skumle situasjoner med kvelningsfare etc utover de rent eksplosjonsartede. 

Rødsprit gir lite effekt i forhold til gass men kan brukes med et særdeles lett oppsett og gir oversiktlighet i forhold til forbruk. Og med stillhet som bonus ikke minst :-) 

Stillhet er vel største fordel kontra annet brensel ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere info fra Fagbladet. Link 

Mange like historier

– Jeg begynte å reagere på manglende kunnskap da jeg hørte historiene til ungdom på Burn Camp. Historiene var så like. Fellesnevneren var rødspritapparat, forteller Wangen.

En etter en fortalte om sommertur med matlaging. Rødspritapparatet gikk tomt, og så skulle etterfylle.

– Typisk er rødsprit på plastflaske fra bensinstasjonen og en brenner som gikk tom før suppa var kokt. Den som fyller på den varme brennere blir bare lettere forbrent, for han eller hun kaster flaska innstinktvis over skulderen når det tar fyr. Noen treffes av flammehavet som følger når all rødspriten fra flaska blaffer opp. Syntetiske turklær tar fyr, smelter og brenner. Deretter kjøler man ned altfor kort tid i nærmeste vann. Nedkjøling må gjøres i minst 20 minutter, ellers fortsetter varmen innover i huden, sier Wangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.