Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne rust på kniv


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Annonse

Den der er ikke ødelagt.

Om de overnevnte tingene ikke virker er eddikessens med 50:50 vann sterkt, eller eddikkessens rent (35% er vel den fra butikken?).

Ellers er ett elektrolysebad noe av det mest effektive og skånsomme man kan gjøre, har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge kniven i eddik vil kanskje fjerne overfladisk rust, dette er jo jernoksid, men hva skjer med stålet når det utsettes for eddik? Eddik er jo syre og vil vel angripe stålet enda mer?

Sandblåsing eller tilsvarende hvor de bruker vann er vel det mest effektive, men hvis du ikke har tilgang på dette så er det mest effektive å fjerne overfladisk rust mekanisk. Bruk en roterende stålbørste på en drill, eller hvis ikke dette er nok så kan du bruke smergelpapir. Pussing eller børsting fjerner rusten og etterlater en del riper i stålet. Disse fjerner du med vannslipepapir. Du begynner med litt grovt papir og går gradvis over til finere og finere papir. Dette er et tålmodighetsarbeid, men resultatet blir som regel bra til slutt.

Jeg har også en samekniv som jeg mistet, og da den kom til rette igjen var den ganske rusten. Her ser du hvordan stålet så ut etter at rusten ble fjernet. Jeg har ikke brydd meg med å polere den, men vi får se en dag hvis jeg savner noe å gjøre. 

CIMG8288.thumb.JPG.f0ce0875435f20e70e1b2f2ed3014055.JPG

Her har jeg gjort en liten test med vannslipepapir, og med litt tålmodighet så blir nok resultatet enda bedre. 

CIMG8290.thumb.JPG.ea862597f47eea448c4c182d0b89ab4f.JPG

Jeg har en kniv som jeg kjøpte brukt. En Dyre Vaa fra Helle. Den hadde forrige eier slipt med et eller annet grovt slipemedie som hadde gjort den stripete og stygg lang hele eggen. Denne polerte jeg med vannslipepapir og nå er det så vidt det går å se spor etter mishandlingen. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik så lenge som man trenger (35% har jeg lest at blir brukt mye, blandet med vann eller rent), så nøytralisere med bakepulver. Det bør være rimelig safe virker det som, så kan man skylle det ned i avløpet uten at det skal være farlig.

Jeg har fjernet rust i tanken på min optimus 111C med eddikkessens (ståltank). Jeg brukte i tillegg en liten kost som jeg fikk skrubbet litt inni tanken med. Nå ser den bra ut, god som ny, og det har ikke kommet ny rust i tanken. Men eddikkessens løser opp lakk, bare så man er obs på det med søl.

Her er en tråd, litt uti tråden er det en som har eksprimentert med rustløser og eddik på forskjellige ting. Eddikkessensen ser ut til å virke meget bra, og mye bedre enn rustløseren fra biltema. http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=10597&start=60

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REs skrev:

Å legge kniven i eddik vil kanskje fjerne overfladisk rust, dette er jo jernoksid, men hva skjer med stålet når det utsettes for eddik? Eddik er jo syre og vil vel angripe stålet enda mer?

Ja. Syre angriper karbonstålet, med mildere syrer og kortere kontakttid - som når du skjærer i matvarer/frukt osv, angriper bare overflaten og etterlater en patina - som vil fungere som en beskyttende hinne mot rust. Så en "flekkete" karbonkniv er helt normalt, viser bare at den er i bruk - at bladet "lever".  Eddik , vanlig husholdningeddik, vel har du en billig karbonkniv du kan ofre (for eks. slike som du får på Byggmakker, Biltema osv til 20 kr), så sett bladet i et glass med eddik så det dekkes helt og la det stå noen timer og se hva som skjer. 

Når jeg har laget rustbad til div verktøy har jeg bladet ut med vann, husker ikke blandingsforholdet nå, men det gir jo lengre liggetid før effekt jo svakere syren er. Som igjen gir meg bedre mulighet til å følge med underveis og "redde ut" enkelte hvis behov. Noe verktøy er f.eks gjennomrustet og må ligge lenge, dager og uker, andre har bare litt overflate rust og kan tas ut tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders Eriksen skrev:

Her var det mange gode innspill, tusen takk for det. Får se hva jeg prøver på, men det frister å bare levere den inn til en "proff". Så lenge det ikke er for dyrt. Er jo Sunnmøring...

100kr per kniv inntil 4 kniver stod det på facebook siden. Ny spiss og fjerning av hakk inkludert.

Men rustfjerning vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gjøre det så vanskelig. Det ser ut som litt overflaterust, bare. Spray litt rustløser på bladet. Type 556, WD40 e.l. La det virke en stund, og fjern mekanisk med en kjøkkenskrubb eller lignende. Tipper det meste av denne overflaterusten går da. Når det gjelder eggen, så skal den uansett gås over med bryne, og da forsvinner rusten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enklest mulig, rustfjerner på boks bør fungere, eventuelt puss det av med sandpapir, fortsetter du med våtslipepapir opp til 1200 får du bortimot helt blankt ripefritt stål. Iallfall mer enn bra nok til husbruk. 
Finnes også en haug med folk som tar på seg slike arbeidsoppgaver, du finner de fleste på facebook. Jeg er ikke en av de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.