Gå til innhold
  • Bli medlem

Det nye Exped Orion 3 UL


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Vurderer du det som ett 3-sesongs telt eller 4 sesongs telt?

Er det noe du kunne brukt om vinteren under tregrensen, og over tregrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for du deler erfaringene dine! Skal så absolutt se nærmere på dette teltet:) Syns ikke det er negativt med inngangene samme vei! Man setter som oftes opp teltet den veien man vil ha utsikten og her kan man sette teltet akkurat slik man vil. Med løsningen som Reinsfjell har så kommer åpningen på samme side uansett hvor mange ganger du snur teltet rundt. Vi diskuterte akkurat dette som noe negativt med Reinsfjell når vi hadde det, Spesielt med hunder og mye stæsj så ville åpningen på samme side være best for oss. Blir nok dette eller Allak..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Isak Knutsen Først og fremst vil jeg si grattis med å ha laget en reviewvideo jeg faktisk hadde orket å se. Du snakker forholdsvis fort, sier ikke masse unødvendige detaljer om deg selv, været eller ting rundt teltet man kan lese i specsene og videoen er bare 4min lang (HURRA). Nå har du ikke bedt om det, men siden du åpenbart kan lage bra videoer og fordi jeg håper du vil lage fler, så ville jeg bare slenge på et tips: Drit i de første 40sek med oppsett og sånn og gå rett på der du snakker om teltet. Lag heller en seaparat video dedikert til oppsett. Hvis man vil se oppsett, så søker man på det, vil man se review så søker man på det. Film flere detaljbilder av innertelt, yttertelt, stangkopper osv, fint å se alle detaljene. 

Ellers tipp topp, lag en på engelsk også, det finnes ingen fornuftige videoer om dette teltet så du vil sikkert skåre deg noen ekstra views. Evt tekst denne.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mareng skrev:

Synes det er greit å se hvordan teltet settes opp, jeg kan spole hvis jeg trenger ;)

Uenig der. Hvis jeg søker på review og får en video som starter direkte på review og en som starter med 40sek av noe annet, så vet jeg hvem jeg hadde sett på. 

Det er bedre å lage to separate videoer enn å tvinge folk til å sitte å spole i videoen din. Mener gjennomsnittlig watchtime på youtubevideoer er veldig kort, så kjekt å være rett på sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med @Sovjetunionen. Syntes stort sett @Isak Knutsen sine videoer har vært korte og konkrete uten altfor mye staffasje og snikksnakk og det er en veldig positiv sak! Er så utrolig mange videoer hvor 2/3 av innholdet er bare tomt fyll. Bra om vi kan se detaljer som er vanskelig å se på bilder og spesifikasjoner. Men jeg syntes faktisk det kan være greit med tips og instruksjon på hvordan best mulig sette opp teltet. Det er faktisk mange som tuller med oppsett. F.eks når man har telt med flere stenger så er det viktig at man trer i alle stengene FØR man spenner opp buene. Jeg har selv sett ofte at flere begynner å spenne buene etterhvert som de trees inn. På tunneltelt konstruksjoner så er dette ikke like viktig men på selvstående telt som har kryssende buer så er det faktisk viktig så man ikke ødelegger stangkanalene. Noen ganger kan det være lurt å spenne buene i en gitt rekkefølge også. Det er ikke gitt at alle vet dette og ethvert telt har sine særegenheter med tanke på optimalt oppsett, veldig kjekt med tips fra de som har satt opp teltet endel ganger og lært seg best metode :) 

- Størrelse på innertelt, liggelengde, sittehøyde osv
- Bardunfester, liner, stangkopper, ventiler og andre detaljer
- Størrelse på fortelt
- Glidelåser og løsninger på myggnetting osv
- Hvordan ser teltet ut pakket i pakkposen, volum.
- Hvordan passer forskjellige populære liggeunderlag

Stå på @Isak Knutsen, fine filmer:)
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

 (..) når man har telt med flere stenger så er det viktig at man trer i alle stengene FØR man spenner opp buene. Jeg har selv sett ofte at flere begynner å spenne buene etterhvert som de trees inn. På tunneltelt konstruksjoner så er dette ikke like viktig men på selvstående telt som har kryssende buer så er det faktisk viktig så man ikke ødelegger stangkanalene. Noen ganger kan det være lurt å spenne buene i en gitt rekkefølge også. Det er ikke gitt at alle vet dette (..)

Apropos det du skriver om å tre i stenger: Hilleberg gjør i sin instruksjonsvideo på Youtube nettopp  det du advarer mot:  Trer i og spenner opp en og en stang på sitt Staika selvstående. Selv trer jeg alle tre før jeg spenner opp..

 

Edit: Har jo disse klipsene i stedet for hele stangkanaler, så det blir jo litt annerledes oppsett enn på mange andre selvstående telt.

Endret av SnorreL
Tenkte litt....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg sine videor er akkurat som du sier, de er instruksjonsfilmer for de som har kjøpt teltet eller for de som gjerne vil se hvordan de settes opp :)
Altså ingen reviewvideo :)
Man får ingen info om hverken vekt, liggelengde eller takhøyde!
Hilleberg sine vidoer er den typen som @Sovjetunionen gjerne vil ha i tillegg til reviewvideor (noe jeg må si meg enig i)

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sovjetunionen skrev:

@Isak Knutsen Først og fremst vil jeg si grattis med å ha laget en reviewvideo jeg faktisk hadde orket å se. Du snakker forholdsvis fort, sier ikke masse unødvendige detaljer om deg selv, været eller ting rundt teltet man kan lese i specsene og videoen er bare 4min lang (HURRA). Nå har du ikke bedt om det, men siden du åpenbart kan lage bra videoer og fordi jeg håper du vil lage fler, så ville jeg bare slenge på et tips: Drit i de første 40sek med oppsett og sånn og gå rett på der du snakker om teltet. Lag heller en seaparat video dedikert til oppsett. Hvis man vil se oppsett, så søker man på det, vil man se review så søker man på det. Film flere detaljbilder av innertelt, yttertelt, stangkopper osv, fint å se alle detaljene. 

Ellers tipp topp, lag en på engelsk også, det finnes ingen fornuftige videoer om dette teltet så du vil sikkert skåre deg noen ekstra views. Evt tekst denne.  

Her er du inne på veldig gode poenger. Jeg er veldig enig... all "forsking" viser til at vi er utrolig rastløs/utålmodig når vi bruker nettet i dag. Så blir man ikke "fenget" i løpet av de første sekundene skipper vi forby mye viktig materiale, eller så finner vi en ny film. Å i mengden av filmer som pøses ut på nettet er det nettopp slike små konstruktive tilbakemeldinger som gjør den store forskjellen. Jeg antar at poenget med bloggen og filmene er å nå ut til så mange som mulig. Da er det ikke rom for å lage noe halvveis. Da er det bedre å lage flere filmer av samme telt :-) 

Fortsett slik, ta til deg all lærdom og fortsett å oppdater bloggen din. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mareng skrev:

Vurderer du det som ett 3-sesongs telt eller 4 sesongs telt?

Er det noe du kunne brukt om vinteren under tregrensen, og over tregrensen?

Teltet er såpass nytt at jeg ikke ennå har fått testet det på vinteren, fikk det på våren. Exped skriver at teltet skal være et 4 - sesongs telt, men jeg har som sagt ikke testet teltet ut i alle sesongene. Jeg har testet teltet på Finnmarksvidda og Hardangervidda i skikkelig ruskevær, og teltet holdt mål. Faktisk så har teltet blitt testet til å tåle vind oppimot orkan! 

Til vinterbruk har ikke teltet stormmatter, noe som kan være en litt negativ ting, men jeg tror formen/fasongen på teltet og de kraftige stengene gjør at teltet fint takler snø.

Under tregrensen har jeg også testet det ut, her må man bare se over at man ikke setter opp teltet på noen veldig spisse stein. Jeg syntes bunnduken kjennes kraftig og solid ut til å være UL. Selv har jeg satt opp teltet på både pinner og kongler, det gikk helt fint. 

Men jeg kan absolutt anbefale teltet som et 3 - sesongs telt, som et 4 - sesongs skal jeg ikke uttale meg så mye om fordi jeg ikke har testet det på vinteren ennå, men etter hva jeg har lest og erfaringene mine med teltet tror jeg det skal gå veldig fint:)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Timmey78 skrev:

Takk for du deler erfaringene dine! Skal så absolutt se nærmere på dette teltet:) Syns ikke det er negativt med inngangene samme vei! Man setter som oftes opp teltet den veien man vil ha utsikten og her kan man sette teltet akkurat slik man vil. Med løsningen som Reinsfjell har så kommer åpningen på samme side uansett hvor mange ganger du snur teltet rundt. Vi diskuterte akkurat dette som noe negativt med Reinsfjell når vi hadde det, Spesielt med hunder og mye stæsj så ville åpningen på samme side være best for oss. Blir nok dette eller Allak..  

Bare hyggelig:) Dette teltet og Allak er begge gode telt, har ikke testet ut Allak så kan ikke uttale meg om det, men kan med sikkerhet si at Orion 3 UL er et kjempetelt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tshansen skrev:

Se her ja... har kikket på dette teltet selv en stund. Jeg er selv 2 meter høy, så problemet med at innerteltet blir litt lite gjør at jeg må ta en lengre kikk på Helsport sitt alternativ, eventuelt Fjellreven

Ja, vis du er to meter høy ville jeg kanskje tatt en nærmere titt på de to nevnte alternativene. Orion 3 UL er jo 220cm i lengden, men tallene lyver på en måte litt, da duken buer litt mot midten slik at liggelengden egentlig blir litt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, zupertramp skrev:

Hva er bruddstykken på duken ?

Er ikke helt sikker, men sjekket på en tidligere tråd hvor @Bjørn J skrev:

Tror slik superlett teltduk er ganske lik i telt fra anerkjente produsenter som Helsport, Hilleberg og Exped. Den er av ripstop-type, og tåler mer belastning enn hva man skulle tro. Jeg ville ikke nølt med å bruke det på fjellet i temmelig dårlig vær, men et telt med tykkere/sterkere duk tåler nok mer ekstremvær. Exped selv kategoriserer det som et 4-sesongs telt.

Og @JanRH skrev:

Har "samme" 15D duk som Helsport Superlight teltene. Helsport Reinsfjell bl.a. bruker en 15 tråds duk, som flere her på forumet har meget gode erfaringer med.

Så jeg tror nok ikke bruddstykken på duken er noe problem på dette teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

@Isak Knutsen Først og fremst vil jeg si grattis med å ha laget en reviewvideo jeg faktisk hadde orket å se. Du snakker forholdsvis fort, sier ikke masse unødvendige detaljer om deg selv, været eller ting rundt teltet man kan lese i specsene og videoen er bare 4min lang (HURRA). Nå har du ikke bedt om det, men siden du åpenbart kan lage bra videoer og fordi jeg håper du vil lage fler, så ville jeg bare slenge på et tips: Drit i de første 40sek med oppsett og sånn og gå rett på der du snakker om teltet. Lag heller en seaparat video dedikert til oppsett. Hvis man vil se oppsett, så søker man på det, vil man se review så søker man på det. Film flere detaljbilder av innertelt, yttertelt, stangkopper osv, fint å se alle detaljene. 

Ellers tipp topp, lag en på engelsk også, det finnes ingen fornuftige videoer om dette teltet så du vil sikkert skåre deg noen ekstra views. Evt tekst denne.  

Enig i at hvis folk vil se et review så er det litt irriterende når videoen inneholder andre ting som for eksempel oppsett. Neste gang kan jeg prøve å begynne enda mer rett på sak, komemr nok til å variere litt, noen liker å se en slags intro i videoene også, men skal isåfall gjøre den kort. Også enig i det med detaljbilder, det hadde jeg egentlig planlagt å ha med i denne videoen, men jeg glemte det rett og slett i redigeringen(: Neste gang får du nok se det, jeg syntes det er en kul effekt når man tar opp lyd og legger lyden på detaljklipp, det gir mer vinkelvariasjon noe som gjør videoen mye mer interessant å se på.

Ps. Jeg har tekstet hele videoen, så hvis man vil ha det på engelsk er det bare å skru på engelsk teksting i innstillingene i videoen på youtube:) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Isak Knutsen skrev:

Enig i at hvis folk vil se et review så er det litt irriterende når videoen inneholder andre ting som for eksempel oppsett. Neste gang kan jeg prøve å begynne enda mer rett på sak, komemr nok til å variere litt, noen liker å se en slags intro i videoene også, men skal isåfall gjøre den kort. Også enig i det med detaljbilder, det hadde jeg egentlig planlagt å ha med i denne videoen, men jeg glemte det rett og slett i redigeringen(: Neste gang får du nok se det, jeg syntes det er en kul effekt når man tar opp lyd og legger lyden på detaljklipp, det gir mer vinkelvariasjon noe som gjør videoen mye mer interessant å se på.

Ps. Jeg har tekstet hele videoen, så hvis man vil ha det på engelsk er det bare å skru på engelsk teksting i innstillingene i videoen på youtube:) 

Knallbra! Er sikkert noen som vil se de introene, jeg vet bare at jeg bruker typ 5sek på hver video, så om den ikke starter med det jeg vil se hopper jeg litt rundt i videoen, og trykker meg deretter videre. Men bare det at du ikke starter med "hei, jeg heter x, jeg jobber som x, jeg har dette teltet (viser frem teltet), her er det finfint vær i dag" osvosv, gjør deg jo allerede på topplisten over de folka som lager review eller oppskriftvideoer på youtube :D Så fortsett det gode arbeidet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Men bare det at du ikke starter med "hei, jeg heter x, jeg jobber som x, jeg har dette teltet (viser frem teltet), her er det finfint vær i dag" osvosv

Ja, det er viktig å komme kjapt inn på poenget, ikke begynne å sakke om været og meg selv i flere minutter først.

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

gjør deg jo allerede på topplisten over de folka som lager review eller oppskriftvideoer på youtube :D Så fortsett det gode arbeidet! 

Tusen takk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.