Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannstelt for bruk med gåstaver


Humbug

Anbefalte innlegg

God dag. 

Jeg planlegger å sy meg et telt med (god) plass for en, som holdes oppe av gåstaver. Formen blir som en kantete versjon av Akto, med elementer håndstjælt fra Tarptent og @Fjellrypa85 sitt telt.

Det jeg står litt fast på, og håper at noen på forumet kan hjelpe meg med, er at jeg vil ha stengene utvendig. Tanken er at de da kan fungere som strukturell forsterkning ved å surre bardunfestene rundt dem etter modell av Soulo mfl, og at teltet forhåpentligvis blir enklere å slå opp. Jeg vurderer å bruke et stag langs mønet som man kobler gåstavene til, slik at man får et fast trapes på midten og således kan slå teltet opp etter modell av Akto (to plugger på kortsiden, sett på plass stang, dra ut og plugg ned den andre kortenden). Jeg kan ikke se at noen andre produsenter eller DIY'ere har gjort det på denne måten, og som regel betyr det at det enten er kjempesmart eller kjempedumt smiling face with open mouth and smiling eyes

Noen som har meninger om dette?

Jeg har navnet klart allerede: Incompetents Hackto. Er jeg ikke oppfinnsom.

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg kan sy, og ikke skal jeg det heller, så lurer jeg bare på om du snakker om et telt ala dette, bare med stavene plassert på utsiden som en omvendt V over midten?

Eller som dette, bare ganger to der teltet fortsetter på begge sider av stavene?
trekkertent stealth 'A' frame

Eller er du mer på MLD-Trailstar-kjøret med en bardun surret rundt en stav som står foran åpningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig idee, men gode telt i vind har lite rette flater. Ser du på Ringstind kontra Enan, ser du at det blir mindre store flater ved å lage en trekant i enden. Hilleberg brukte over 20 prototyper på Akto.  

Ang møneløsing har Zpacks Duplex et flott møne. Så du trenger ikke en mønestang.  Gåstavene kan nok ikke stå rett opp og ned på grunn av regnet som da vil havne inn i teltet. 

IMG_3831.PNG.dc003475d76f4bc27c88f13b906d1ac0.PNG

Det går nok fint å bruke løsningen fra Soulo, men tror dørløsninger blir kompliserte. Ser for meg at teltet blir stabilt helt til du åpner dørene. 

Lag gjerne noen skisser, det er fra syke ideer ofte de beste løsningene. 

Edit: bilde av Zpacks Duplex møne

Endret av Memento mori
Lagt inn bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ost skrev:

Uten at jeg kan sy, og ikke skal jeg det heller, så lurer jeg bare på om du snakker om et telt ala dette, bare med stavene plassert på utsiden som en omvendt V over midten?

Eller som dette, bare ganger to der teltet fortsetter på begge sider av stavene?
trekkertent stealth 'A' frame

Eller er du mer på MLD-Trailstar-kjøret med en bardun surret rundt en stav som står foran åpningen?

Mer som en bastard av Tarptent Notch og Akto, men med utvendige stenger, hvis du kan se det for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Memento mori skrev:

Artig idee, men gode telt i vind har lite rette flater. Ser du på Ringstind kontra Enan, ser du at det blir mindre store flater ved å lage en trekant i enden. Hilleberg brukte over 20 prototyper på Akto.  

Ang møneløsing har Zpacks Duplex et flott møne. Så du trenger ikke en mønestang.  Gåstavene kan nok ikke stå rett opp og ned på grunn av regnet som da vil havne inn i teltet. 

Det går nok fint å bruke løsningen fra Soulo, men tror dørløsninger blir kompliserte. Ser for meg at teltet blir stabilt helt til du åpner dørene. 

Lag gjerne noen skisser, det er fra syke ideer ofte de beste løsningene. 

Møneavstiveren vil være for å feste gåstavene i en trapesform, slik at de sitter sammen når teltet skal opp. Om det blir en del av det ferdige teltet aner jeg ikke ennå. 

Hvorfor vil teltet miste stabilitet når man åpner døra? Det fungerer på Akto, Enan og Notch, såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memento mori skrev:

Link til Tarptent Notch

IMG_3832.thumb.PNG.64b3bee8f9b21ef53b80e0ca6f7f033f.PNG

Ser de har samme løsning på enden som Enan. Men på Enan krummer hele konstruksjonen. 

Har du tenkt 3 eller 4 sesongers utgave. Og hvor mye vind. Ser Duplex skal tåle 35-40 mph ca 15-18 m/s = stiv kuling. 

Ja, Notch har tre stoffpaneler og to sømmer langsetter hvor Enan er (såvidt jeg vet, har ikke hatt teltet selv) i ett stykke. Jeg tenker i utgangspunktet å ha så få sømmer som mulig på selve duken, ideelt  sett bare en på midten i tillegg til dør og forsterkninger på endene. 

Ventilasjon blir trolig etter modell av Akto,  så det bør fint kunne brukes vinterstid også. Hvor mye vind det tåler får tid og prototyper vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Humbug skrev:

Hvorfor vil teltet miste stabilitet når man åpner døra? Det fungerer på Akto, Enan og Notch, såvidt jeg vet :)

7146C4B4-8E9A-4039-9ED4-8080A9649350.thumb.jpg.75221c3a6c89784ad359432bf63fe756.jpg

Litt vanskelig å forklare med ord, men det ligger en film på nettet som viser Enan i vind, og døra åpnes. Skal se om jeg finner den igjen. Men duken blir som mange barduner sideveis i lengderetningen. 

Du ser på begge to at de har lagt snor og et bånd for å motvirke dette når døra åpnes. Jo større dør, jo mere svekkes konstruksjonen. Opplever Akto mere stabil en Enan, når døra åpnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Knappetelt skrev:

7146C4B4-8E9A-4039-9ED4-8080A9649350.thumb.jpg.75221c3a6c89784ad359432bf63fe756.jpg

Du ser på begge to at de har lagt snor og et bånd for å motvirke dette når døra åpnes. Jo større dør, jo mere svekkes konstruksjonen. Opplever Akto mere stabil en Enan, når døra åpnes. 

Ah, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Snora på tvers og kantbåndet som går langs ytterkant av teltet ved bakken? Disse gjør det mye lettere å sette opp teltet også, så de har jeg tenkt å kopiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode telt i vind, har mange kanter og er runde i formen, ta feks TNF ve25. Her har di til å med satt på en slags grov skumgummi på innerteltet for å hindre blafring og lage det rundest mulig. Så å unngå sømmer og lage det best mulig for vind, må bli et valg du som konstruktør gjør, det er nok derfor Enan ser ut som det gjør. 

Endret av Knappetelt
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

059D9F8D-6D53-4C36-BA65-C093E0B1D12D.thumb.jpg.c6d553d75a1aae8800f1720b54f32e8a.jpg

Her er et bilde av det, den sort klumpen er den grove skumgummien.  Mye paneler, et av di beste teltene jeg hatt.  Men bruker lang tid på å slå det opp i mye vind. Her blir også ytterduken knytt fast til innerteltet der hvor det er laget hull. Hele teltet er laget for mye vind, og det bærer alle løsningene preg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Memento mori skrev:

059D9F8D-6D53-4C36-BA65-C093E0B1D12D.thumb.jpg.c6d553d75a1aae8800f1720b54f32e8a.jpg

Her er et bilde av det, den sort klumpen er den grove skumgummien.  Mye paneler, et av di beste teltene jeg hatt.  Men bruker lang tid på å slå det opp i mye vind. Her blir også ytterduken knytt fast til innerteltet der hvor det er laget hull. Hele teltet er laget for mye vind, og det bærer alle løsningene preg av. 

Tror den geometrien blir vanskelig med gåstaver smiling face with open mouth and smiling eyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et kundeprosjekt hos ripstopbytheroll som kan likne litt på det som du beskriver?:

https://ripstopbytheroll.com/pages/customer-project-the-torrent

MF_1.jpg?1474454849

Sparsom beskrivelse. Synes det ser litt "uferdig" ut. Og jeg tror han var uheldig med valg av ytterduk, den der 1.1 oz Silpoly PU4000 tåler visstnok svært lite før den revner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, a_aa skrev:

Her er et kundeprosjekt hos ripstopbytheroll som kan likne litt på det som du beskriver?:

https://ripstopbytheroll.com/pages/customer-project-the-torrent

MF_1.jpg?1474454849

Sparsom beskrivelse. Synes det ser litt "uferdig" ut. Og jeg tror han var uheldig med valg av ytterduk, den der 1.1 oz Silpoly PU4000 tåler visstnok svært lite før den revner.

Interessant glidelåsløsning! Tror jeg nøyer meg med en vertikal en smiling face with open mouth and smiling eyes

Det har noen likheter, og sånn som stoffet legger seg på den der kan det se ut til at jeg bør sy tak og sidevegger i forskjellige stykker for at det skal strekke seg riktig... Kanskje ikke uten grunn at Tarptent har langsgående sømmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en film med Helsport Ringstind SL 1-2. Se hvordan stanga bøyer seg når glidelåsen åpnes og at stanga retter seg når den lukkes. Skulle jo tro at det ble motsatt. Den filmen viser også hvorfor jeg ikke liker store rette flater. Og øke antall plugger/barduner for å kompensere for en dårlig grunnkonstruksjon for å spare vekt blir litt feil i mine øyne. Slik sett er Enan bedre laget, men bare plass til en person. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Knappetelt skrev:

Fant en film med Helsport Ringstind SL 1-2. Se hvordan stanga bøyer seg når glidelåsen åpnes og at stanga retter seg når den lukkes. Skulle jo tro at det ble motsatt. Den filmen viser også hvorfor jeg ikke liker store rette flater. Og øke antall plugger/barduner for å kompensere for en dårlig grunnkonstruksjon for å spare vekt blir litt feil i mine øyne. Slik sett er Enan bedre laget, men bare plass til en person. 

 

Jeg forstår hva du mener. I bilbransjen kaller vi dette "konstruksjonsbetinget" eller, med andre ord, "det bare er sånn". smiling face with open mouth and smiling eyes Det er mulig at et barduneringsopplegg som på Akto, med to bardunfester på stangen, ville hjulpet, men det er begrenset hvor bombesikkert et telt med en stang kan bli og samtidig ha plass til noen inni. 

Etter deres innspill heller jeg nå mot en femdelt konstruksjon på ytterduken, med ett langsgående panel og fire sidepaneler, plassert slik at ripstopnettet ligger langsmed der hvor duken strekkes. Det går da to sømmer langsetter toppen (litt som på Notch, bare rette) og to sømmer på sidene der hvor stengene skal plasseres. Det løser forsåvidt også utfordringen med å sy fast møne, stangfester, ventilasjonshette og bardunfester på en nogenlunde pen måte. Ikke dumt. :)

Det er kanskje på tide å lære seg å bruke Sketchup nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha laget noe nytt, hadde det blitt Zpacks duplex dørsystem/ møne og Hilleberg Enan i hver ende. Da hadde du sluppet stang i møne. To innganger hvis du ønsket det. Men blir nok krevende å sy. Lite rette flater også. Blir litt som tarptent, men mere buing (pagode form) på møne. Ville også hatt barduner på alle rette flater, det stiver av mye er min erfaring. Bardunløsing som Hilleberg, slik at det blir få plugger. Du få lage noen skisser og legge ut når du kommer så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gossamer har eit system med stav på utsida:

 

Men eg ville hatt stav på innsida slik at det vert ein del av avstivinga av veggen framfor å ha den på utsida som då berre vert eit festepunkt for barduner pluss toppfeste. Antar at teltet som http://andersj.se/talt-ul-1-del-1/ har kan endrast litt på for å få stavane på utsida.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.