Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å velge telt


Turjente93

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp til å velge telt. Er ei jente på ca 165 cm og skal bære alt utstyr alene.

Er ikke snakk om å gå overnattingsturer på mange dager foreløpig. Meg + hund. Overnatting i skog på østlandet. 

Vil gjerne ha et telt som fungerer til alle årstider, og kunne tenke meg helsport. 

Etter det jeg har skjønt er helsport pro "4 sesongers"?

Men litt usikker med tanke på vekt, for de veier jo litt mer. Hvor mye mener dere man kan bære alene? 

Tips til telt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanskelige teltvalget. Særlig vanskelig blir det når det skal brukes året rundt, men det er fullt mulig. Mye kommer an på hvor mye resten av utstyret ditt veier. Er mye av det andre forholdsvis lett kan du akseptere litt tyngre telt. Skal du stort sett gå korte etapper gjør det heller ikke så mye om sekken er litt tung. 

Har du tenkt noe på om du vil ha tunnell eller kuppel? Til vinterbruk ville jeg anbefale tunnell da du får større fortelt som er gull verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man kan bære kommer an på veldig mye (hvor stor man er, hvilke preferanser man har osv). Generelt sett får du ikke et telt som er veldig bra på alt, så du må velge et punkt hvor du inngår kompromiss. Helsport Pro-serien er 4-sesongs ja, men det er ganske stor forskjell på de som heter Pro og de som heter Superlight. Superlight-serien er ikke noe vintertelt, men hovedsakelig til 3-sesongsbruk med mulighet for enklere vinterturer.

Hadde jeg vært deg ville jeg heller sett meg ut et lett 3-sesongstelt i første omgang og heller spe på med et vintertelt etterhvert. Ikke bare er materialene til vintertelt tyngre, men du vil gjerne også ha større plass inne om vinteren.

Ellers har jeg noen oppfølgingsspørsmål.

  • Hvor mye veier sovepose, sekk og liggeunderlag? Skal man pakke lett har man gjerne en tommelfingerregel på at bo(telt), bære(sekk) og sove(pose + underlag) skal være rundt 3kg.
  • Har du tenkt at hunden skal sove i innerteltet eller i fortelt?
  • Bruker du gåstaver? Det finnes teltprodusenter som bruker gåstaver i stedet for teltstenger. Fordelen med det er at du enten sparer vekt eller får mye større plass for samme vekt.
  • Er du åpen for å handle fra utlandet? Det virker som mange er skeptiske til dette. Det finnes veldig mange gode erfaringer fra flere utenlandske teltprodusenter her inne og det åpner for flere muligheter hvis du er åpen for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger til tider ganske gode tilbud på brukte kvalitetstelt på Finn.no også :)
Og som mange her på forumet har benyttet seg av: Helsport sin Outlet.
Forummedlemmer får 20% hos Fjellsport og det kan jo være verd å ta med seg om de har ett telt man ønsker. Man kommer fort opp ett
nivå på kvalitet om man benytter seg av det tilbudet.
De fleste 3-sesongstelt fra kjente fabrikanter klarer vel greit vintern i skog på østlandet også.
Hva slags størrelse er det på hund har jo også litt å si :-)
Og selvfølgelig maxpris du vil betale for ett telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse hadde du tenkt?

Skal du gå langt (tenker på vekt)?
Om du sparer tusenvis av kroner på ett telt til 4 kg i stedet for 3 kg betyr det ikke annet enn at sekken veier 16kg i stedet for 15 kg. Ikke se deg blind på vekt, spar heller litt vekt på mange andre ting. Det er min mening, for jeg synes teltet er en så vesentlig del av turopplevelsen, mens andre trenger gjerne kun ett tørt sted å sove.

Finn flere teltmodeller du kunne tenke deg, og sammenlign disse opp mot hverandre. Skriv ned vekt, pris og legg inn en tegning med målene på. Helsport, Hilleberg og Fjellreven er dyrt, du trenger ikke å kjøpe det dyreste av det dyreste. Helsport har noen ganger telt på tilbud i outletbutikken på nett.

Man liker vel ofte best det man har selv, jeg liker Fjellreven sine nye telt :)Vil du ha plass til hund i forteltet ville jeg sett på 2 og 3 manns utgave av Fjellreven Abisko Shape og Abisko Endurance. Er hunden mindre og skal inn i innerteltet kan Abisko lite være ett alternativ. Liker du kuppeltelt (som veier en del mer) er Abisko Dome også gode telt.

Magasinet har billigere teltmodeller, Bergans har også greie telt, sjekk også XXL sitt utvalg. Helsport Nordmarka er fine telt til fin pris også.

Se gjennom utvalget på de kjente butikkene på nett, som oslo sportslager, outnorth, fjellsport, magasinet osv. Det finner du gjerne noe du ikke har tenkt på før.

Sjekk finn.no, før du kjøper nytt, hvis brukt er aktuelt. Da gjør du miljøet og lommeboken en tjeneste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 4-sesongs telt.

Hvis hovedbruken er en natt eller to på Østlandet, så trenger du ikke et telt med stormmatter. Vanlige tresesongs, kanskje med unntak av Helsport sine Superlight telt, holder i massevis året rundt.

Har du telt fra før? Eller er dette førstegangskjøp inn i en verden du er usikker på om du kommer til å fortsette i? Inn i mellom selger XXL et Helsporttelt som er produsert bare for XXL - Helsport Nordmarka (lå ikke inne i nettbutikken akkurat nå), men f.eks. Nordmarka 2 ser slik ut: http://www.helsport.no/om-produktene/telt/spesialmodeller/xxl-teltmodeller

Dette er et veldig greit nybegynnertelt som ofte går for under 1500 kr. Når jeg en vakker dag skal kjøpe telt til ungene mine blir det fort enten dette eller Bergans sitt Trillemarka: https://www.gsport.no/produkt/164457/bergans-of-norway-trillemarka-2-pers. Dette ligger også ofte ute for under 1500,-. 

Begge disse teltene er gode innstegsmodeller. 

Skal du legge litt mer i det med en gang, ville jeg, hvis jeg skulle holde meg til norske produsenter, sett meg om etter f.eks. Helsport Ringstind Light (ikke superlight): http://www.helsport.no/ringstind.

Personlig er jeg mer av typen som ser meg om etter andre modeller, for meg alene bruker jeg dette, og med barna supplerer jeg med tarp (presenning) og myggnetting under, f.eks denne og denne. Men dette er jo noe helt annet enn det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du godt kunne tenke deg Helsport har de alltid gode tilbud her http://www.helsport.no/outlet her har jeg kjøpt fire sekker og to telt. Kanskje Ringstid 2 kunne vært noe for deg. Da er du oppe i to kg. Flere her på forumet bruker Ringstid om vinteren mens andre mener de er "gærne" Uansett så er det et flott tre sesongers telt. Jeg har begge utgavene både Pro og Superlight. Du har også kundeservicen til Helsport, den er det ikke mange som matcher.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer alle i en post jeg. :)

  • Komfort er viktig for meg vil kose meg på tur, elsker å være ute og vil gjerne koble av ute i naturen, men er ikke noe mål å gå lange ukesturer.
  • Trenger ikke gå så langt, maks kanskje 15km i et "strekke" før man telter. 
  • Mest helgeturer, så maks 2-3 dagers overnatting til vanlig. 
  • Hunden skal få ligge inne i teltet, har en retriever så tar jo litt plass. 
  • Pris er egentlig ikke så viktig, det viktigste er at jeg blir fornøyd med teltet.
  • Kunne tenke meg et telt som også tåler å brukes vinterstid her på Østlandet, mest bruk i skog, kanskje noen turer sommerstid/tidlig høst på Hardangervidda. 
  • Vil nok ha "fortelt" slik at jeg har plass til sekk + kokkelering der. 
  • Har ikke noe imot å bære litt. 
  • Også kanskje viktig at teltet er noenlunde enkelt å sette opp hvis man er alene. 

Litt skeptisk på superlight, har lest  her inne om folk som får barnåler gjennom duken etc, og de er vel ikke så bra vinterstid med tanke på ventilering etc.?  Men de veier jo nesten ingenting da!

Synes Helsport Pro Lofoten Camp og  Fjellheimen Camp er fine, men de veier rundt 3.4kg i proversjon, det minste er jo da 3mannstelt. Det er kanskje litt tungt? Likte også reinsfjell, men der har man lite fortelt. 

Angående vekt på det andre utstyret så aner jeg ikke. Trenger nemlig både sekk, sovepose og underlag også :)

Tips der? Har vurdert exped synmat 7 + et underlag under tilfelle det går hull, usikker angående dunsovepose når man har hund? Litt usikker på str. på sekk, har sett på Bergans Rondane Lady 65L og Trollhetta 75L. 

Har ingen hastverk med å handle inn, men tenkte å få bestemt meg for hva jeg vil ha slik at jeg kan følge med på tilbud og lignende. Den outleten til Helsport er fantastisk, har kikket mye på den, men vanskelig når man ikke vet hva man skal ha. 

Tusen takk for alle tips og hjelp! 

 

 

 

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder av Ringstind 1 så du kan danne deg et bilde av plassen i forteltet. Sekken som ligger der er Snota 55 liter. Helsport har sydd på 5 ekstra pluggfester for meg, dette gjorde de gratis. Dette hindrer teltduken å komme i kontakt med innerteltet og så er forteltet blitt litt større. Forteltene på Ringstind en og to er like store. Jeg bruker også den ekstra bunnduken på teltene mine.

 

G1.thumb.JPG.f117d966d025c79cf90fb23fe611b453.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G2.thumb.JPG.23b8f67ca412f9718d75db97b34e0af8.JPG

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Fjellheimen camp 3, skulle gjerne hatt Lofoten, da jeg liker muligheten for å åpne forteltet. Det veier litt, men herregud for en komfort det er i teltet når man først har slått det opp! 

Fjellheimen pro teltet mitt pakker 42 cm i lengden, dette går akkurat på tvers i bunnen av sekken min (hovedburet) Dette med vekt er utrolig individuelt og må nesten bare prøves og feiles litt på. Selv bærer jeg langt mer kilo på ryggen enn venner av meg, uten at det er noe ubehag eller problemer. Men jeg liker å ha med meg litt ekstra. 

Jeg vil bare tipse deg om Fjellreven Kajka eller Gregory Baltoro 85... har nettopp kikket på ryggsekk selv, jeg landet selv på en Baltoro og er veldig fornøyd med det valget. Den sitter så utrolig mye bedre på enn fjellreven. Også har den veldig gode løsninger for mitt bruk.

Jeg kan anbefale deg å søke opp produktene på prisjakt eller prisguiden også. Fått mange gode mail tips når diverse nettsteder setter ned prisen på varene jeg er på jakt etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Turjente93.

Fortelt til kokkelering, og plass til hunden i innerteltet, da er Fjellreven Abisko Shape 2/3 eller Fjellreven Abisko Endurance 2/3 telt jeg ville ha sett nærmere på. Med størst vekt på endurance siden du har såpass stor hund. Jeg foretrekker 3 manns jeg da :)

Endurance litt større og tyngre, Shape er litt mindre, lettere og har fantastiske ventilasjonsmuligheter når det er som varmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mareng skrev:

@Turjente93.

Fortelt til kokkelering, og plass til hunden i innerteltet, da er Fjellreven Abisko Shape 2/3 eller Fjellreven Abisko Endurance 2/3 telt jeg ville ha sett nærmere på. Med størst vekt på endurance siden du har såpass stor hund. Jeg foretrekker 3 manns jeg da :)

Endurance litt større og tyngre, Shape er litt mindre, lettere og har fantastiske ventilasjonsmuligheter når det er som varmest.

Kikket litt på nettet på endurance og så veldig fint ut.  Må jo ikke ha fortelt til kokkelering etc, men utrolig kjipt hvis det bøtter ned! Været er jo ikke alltid så stabilt at det hjelper å sjekke værmeldingen... 

Hvordan burde man egentlig teste hvor mye man orker å bære? Fylle sekken med ett eller annet tungt? For meg er det som sagt kosen med turen som er det viktigste, koble av litt fra hverdagen. Kunne gjerne tenke meg å ha med litt godt, god mat, litt vin etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tshansen skrev:

Har selv Fjellheimen camp 3, skulle gjerne hatt Lofoten, da jeg liker muligheten for å åpne forteltet. Det veier litt, men herregud for en komfort det er i teltet når man først har slått det opp! 

Fjellheimen pro teltet mitt pakker 42 cm i lengden, dette går akkurat på tvers i bunnen av sekken min (hovedburet) Dette med vekt er utrolig individuelt og må nesten bare prøves og feiles litt på. Selv bærer jeg langt mer kilo på ryggen enn venner av meg, uten at det er noe ubehag eller problemer. Men jeg liker å ha med meg litt ekstra. 

Jeg vil bare tipse deg om Fjellreven Kajka eller Gregory Baltoro 85... har nettopp kikket på ryggsekk selv, jeg landet selv på en Baltoro og er veldig fornøyd med det valget. Den sitter så utrolig mye bedre på enn fjellreven. Også har den veldig gode løsninger for mitt bruk.

Jeg kan anbefale deg å søke opp produktene på prisjakt eller prisguiden også. Fått mange gode mail tips når diverse nettsteder setter ned prisen på varene jeg er på jakt etter. 

Ja jeg falt skikkelig for Lofoten! Ser så koselig ut å kunne åpne forteltet.  Men etter det jeg leste på Helsport så er vel vekten på Lofoten vs. Fjellheimen nesten helt lik? Mener de ble rundt 3.4 begge to med stenger. 

Ja komfort er faktisk viktig det også, ihvertfall hvis man skal slenge seg ut på tur i helga f.eks. så er det deilig å kose seg litt og gjør ingenting å bære med seg litt.  Har dessverre ikke noe tid til noe særlig lange overnattingsturer pga. studier + jobb. 

Var å kjente på vekta på fjellheimen camp 3 på XXL i dag, den veide jo litt, men er jo helt annerledes å løfte/kjenne med henda enn å ha det i en sekk på ryggen.  Får nesten prøve å fylle litt vekt i sekken å se hva jeg føler jeg kan bære på. 

Har hørt at Gregory har fått bra i tester?

Får søke litt rundt å se hvor det er billigst hen. Prisjakt/guide er supert å bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fyll sekken opp med litt "myke" gjenstander gjenstander (ikke murstein) som til sammen med sekk veier hhv 10 kg, 15, kg, 20kg og 25kg.

Selv havner jeg på mellom 10-20 kg i sekken, avhengig av tur og årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Bare fyll sekken opp med litt "myke" gjenstander gjenstander (ikke murstein) som til sammen med sekk veier hhv 10 kg, 15, kg, 20kg og 25kg.

Selv havner jeg på mellom 10-20 kg i sekken, avhengig av tur og årstid.

Da skal jeg prøve det, kan jeg få spørre hva slags sekk du har? Og str.? :) Pleier du å ha med mye/lite? Syntetisk eller dunsovepose? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Turjente93 skrev:

 

Jeg er veldig fornøyd med plassen i Ringstind teltene, jeg er 187 cm og 87 kg. Jeg drar på tur aleine så det kan kanskje bli litt lite til deg og bikkja. Når det gjelder sovepose så kanskje det er best for deg med syntetisk siden du skal ha med bikkja. Kanskje Mountain Hardware Ultra Lamina 15 vekt 1200 g kunne være noe å sjekke ut. Denne posen går ned til -9 grader C. Ganske lav vekt til å være syntetisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, Turjente93 skrev:

Da skal jeg prøve det, kan jeg få spørre hva slags sekk du har? Og str.? :) Pleier du å ha med mye/lite? Syntetisk eller dunsovepose? :) 

Jeg har lowe alpine expedition 75:95. Kun pga. den var god å bære for min rygg i bitikken. Byttet sekk 2 ganger 😂  Fant en norrønasekk jeg likte bedre, men den ble for lang, hoftebeltet var i veien med høye kneløft.

Tja, jeg har med akkurat så mye jeg trenger. Det som ikke blir brukt blir hjemme :) Det varierer, "mye" er ett relativt begrep. Jeg teller maten, smører ferdig lunch hvis jeg har med polarbrød, teller antall havregrøtposer jeg skal ha til frokost/kvelds. Eller så tar jeg med knekkebrød i en isboks og en tube majones, litt oppskjært ost og pølse. Middag finner jeg på noe lurt. Real? Pannekaker (tar med en melblanding)? Bacon? Fjordland (veier mye). Frossen laks i de vakumpakkene og potetmos?

Er det snakk om kort tur i nærområdet, for å få en natt i teltet og fiske litt småfisk har jeg med litt ved til og med, hvis jeg har plass. Har jeg med min datter på 5 år har jeg en sekk på magen også 😂

Er det kun meg har jeg med de klærne jeg trenger. Kun ett sett yttertøy - mye regn=skallklær hele turen, lite/ingen regn = vindtette klær. Jeg overlever å bli litt våt om sommeren,  om det ikke skal regne hele turen, det er jo styr å skifte til regntøy også, jeg prøver å tenke minimalistisk. Dessuten, om jeg har med for mye greier gidder jeg ikke ta alt i bruk.

Jeg har investert i en warmpace 600 dunpose, da vet jeg at jeg holder varmen om jeg skulle måtte sove uten klær hvis alt er vått. I den kalde årstiden har jeg ullundertøy som alltid er tørt, det har jeg kun på i teltet og om natten.

Men mountain Hardwear har supre fiberposer som jeg også kunne ha valgt, dunposen kollapser fullstendig om den blir våt, så den må holdes tørr.

Jeg lærer noe nytt for hver tur, og får nye erfaringer og preferanser hele tiden. Det finnes ingen fasit ;)

Jeg har en del utstyr som ikke er superlett, og totalvekten på sekken er jeg allikevel storfornøyd med. Jeg går i fjellet for å kose meg, jeg kommer like langt med 12 kg eller 17 kilo i sekken. Merker omtrent ingen forskjell overhodet, og det er akkurat like gøy. Jeg driver ikke med Marathon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Jeg er veldig fornøyd med plassen i Ringstind teltene, jeg er 187 cm og 87 kg. Jeg drar på tur aleine så det kan kanskje bli litt lite til deg og bikkja. Når det gjelder sovepose så kanskje det er best for deg med syntetisk siden du skal ha med bikkja. Kanskje Mountain Hardware Ultra Lamina 15 vekt 1200 g kunne være noe å sjekke ut. Denne posen går ned til -9 grader C. Ganske lav vekt til å være syntetisk

Da blir den nok litt liten ja :) 

Ja er vel lurest med syntet når man har med hund, dunposer tåler vel mindre + at de kollapser hvis de blir våte. Skal sjekke ut Mountain Hardware :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mareng skrev:

 

Jeg har lowe alpine expedition 75:95. Kun pga. den var god å bære for min rygg i bitikken. Byttet sekk 2 ganger 😂  Fant en norrønasekk jeg likte bedre, men den ble for lang, hoftebeltet var i veien med høye kneløft.

Tja, jeg har med akkurat så mye jeg trenger. Det som ikke blir brukt blir hjemme :) Det varierer, "mye" er ett relativt begrep. Jeg teller maten, smører ferdig lunch hvis jeg har med polarbrød, teller antall havregrøtposer jeg skal ha til frokost/kvelds. Eller så tar jeg med knekkebrød i en isboks og en tube majones, litt oppskjært ost og pølse. Middag finner jeg på noe lurt. Real? Pannekaker (tar med en melblanding)? Bacon? Fjordland (veier mye). Frossen laks i de vakumpakkene og potetmos?

Er det snakk om kort tur i nærområdet, for å få en natt i teltet og fiske litt småfisk har jeg med litt ved til og med, hvis jeg har plass. Har jeg med min datter på 5 år har jeg en sekk på magen også 😂

Er det kun meg har jeg med de klærne jeg trenger. Kun ett sett yttertøy - mye regn=skallklær hele turen, lite/ingen regn = vindtette klær. Jeg overlever å bli litt våt om sommeren,  om det ikke skal regne hele turen, det er jo styr å skifte til regntøy også, jeg prøver å tenke minimalistisk. Dessuten, om jeg har med for mye greier gidder jeg ikke ta alt i bruk.

Jeg har investert i en warmpace 600 dunpose, da vet jeg at jeg holder varmen om jeg skulle måtte sove uten klær hvis alt er vått. I den kalde årstiden har jeg ullundertøy som alltid er tørt, det har jeg kun på i teltet og om natten.

Men mountain Hardwear har supre fiberposer som jeg også kunne ha valgt, dunposen kollapser fullstendig om den blir våt, så den må holdes tørr.

Jeg lærer noe nytt for hver tur, og får nye erfaringer og preferanser hele tiden. Det finnes ingen fasit ;)

Jeg har en del utstyr som ikke er superlett, og totalvekten på sekken er jeg allikevel storfornøyd med. Jeg går i fjellet for å kose meg, jeg kommer like langt med 12 kg eller 17 kilo i sekken. Merker omtrent ingen forskjell overhodet, og det er akkurat like gøy. Jeg driver ikke med Marathon ;)

:-D Er mye å velge i ja, og er vel ikke noe som blir feil sånn sett. 

 

Kunne helst tenkt meg dunpose pga. vekt, men tenker vel at det er lurest med syntet. 

Man lærer nok etterhvert ja! Sikkert lett å drasse med seg for mye de første gangene! 

Gleder meg ihvertfall til å kunne komme meg ut på telttur etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten ser veldig bra ut! Med tremanns har du danseplass alene, men da har du også plass til å ha med en til og bikkja. 

Min erfaring er at dun ikke er noe problem med hund. Jeg ser ikke helt hva som skal være problemet? Når det er sagt, kjøp en rimeligere men god syntetpose først og oppgrader heller til dun om du blir supergira etterhvert 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turjente93 skrev:

Ja jeg falt skikkelig for Lofoten! Ser så koselig ut å kunne åpne forteltet.  Men etter det jeg leste på Helsport så er vel vekten på Lofoten vs. Fjellheimen nesten helt lik? Mener de ble rundt 3.4 begge to med stenger. 

Ja komfort er faktisk viktig det også, ihvertfall hvis man skal slenge seg ut på tur i helga f.eks. så er det deilig å kose seg litt og gjør ingenting å bære med seg litt.  Har dessverre ikke noe tid til noe særlig lange overnattingsturer pga. studier + jobb. 

Var å kjente på vekta på fjellheimen camp 3 på XXL i dag, den veide jo litt, men er jo helt annerledes å løfte/kjenne med henda enn å ha det i en sekk på ryggen.  Får nesten prøve å fylle litt vekt i sekken å se hva jeg føler jeg kan bære på. 

Har hørt at Gregory har fått bra i tester?

Får søke litt rundt å se hvor det er billigst hen. Prisjakt/guide er supert å bruke...

Med Retriver og forkjælighet for Helsport virker Lofoten Pro 3 som er supert valg! Jeg har ikke prøvd teltet selv, men jeg har et Reinsfjell Superlight 2, og er utrolig fornøyd med servicen til Helsport, de er så utrolig enkle å forholde seg til! ...ang. service, så var det for å få sydd på ekstra bardunfester og bytta dør i innerteltet til dobbeldør med hel myggnetting, ikke fordi det gikk i stykker!

Jeg er veldig fornøyd med hvordan man kan åpne enden på forteltet på som med Lofoten, har samme funksjonen på mitt Hilleberg Kaitum 3 Gt :)

2 timer siden, tshansen skrev:

Har selv Fjellheimen camp 3, skulle gjerne hatt Lofoten, da jeg liker muligheten for å åpne forteltet. Det veier litt, men herregud for en komfort det er i teltet når man først har slått det opp! 

Fjellheimen pro teltet mitt pakker 42 cm i lengden, dette går akkurat på tvers i bunnen av sekken min (hovedburet) Dette med vekt er utrolig individuelt og må nesten bare prøves og feiles litt på. Selv bærer jeg langt mer kilo på ryggen enn venner av meg, uten at det er noe ubehag eller problemer. Men jeg liker å ha med meg litt ekstra. 

Jeg vil bare tipse deg om Fjellreven Kajka eller Gregory Baltoro 85... har nettopp kikket på ryggsekk selv, jeg landet selv på en Baltoro og er veldig fornøyd med det valget. Den sitter så utrolig mye bedre på enn fjellreven. Også har den veldig gode løsninger for mitt bruk.

Jeg kan anbefale deg å søke opp produktene på prisjakt eller prisguiden også. Fått mange gode mail tips når diverse nettsteder setter ned prisen på varene jeg er på jakt etter. 

Jeg driver fortsatt og sliter min ca. 10 år gamle Bergans 60L-sekk, men neste sekk jeg kjøper blir en Gregory Baltoro 75. Fikk helt hakaslepp da jeg testa den: Eneste "moderne" integrert-ramme-sekk som kan konkurrere med fatterns gamle rammesekk (Norrøna) fra 70-tallet når vekta på sekken bikker 20+ kg...

 

Når det gjelder testing av vekt, slo jeg ihjel en del timer på hytta i sommer med å gå 1-2 timers turer med fjellsekken full av farrisflasker med vann. Bra trening i varmen! Da får man også god følelse med vektforskjeller og hva man syns er en OK sekkevekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hallfradd skrev:

Når det gjelder testing av vekt, slo jeg ihjel en del timer på hytta i sommer med å gå 1-2 timers turer med fjellsekken full av farrisflasker med vann. Bra trening i varmen! Da får man også god følelse med vektforskjeller og hva man syns er en OK sekkevekt.

Støtter denne 100% Fyll flasker med vann og gå en tur. Blir det tungt, tøm ut vannet.

Foruten om å trene ryggen til å tåle vekten, ryggen må trenes som alle andre deler av kroppen, får en også litt kjennskap til hva som er bra og mindre bra med den enkelte sekk på tur. Og om en mener at dette er verdens beste sekk, så betyr ikke det at det er det for deg. Vi alle er forskjellige som det er forskjellige ryggsekker. Og jeg tror vi alle kjøper/selger i vår søken etter den perfekte sekk, "hele tiden".

Og en liten ting til.... Ang Ringstind 2 og Ringstind SL Sjekk størrelsen på disse to. Den ene er nesten dobbelt så stor som den andre. Selv har vi vært 3 stk i mitt Ringstind 2. Ikke behagelig, men det funket. Uansett hva du velger, pass på at det er noe DU vil ha. Ikke noe "vi" andre har prakket på deg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Lofoten ser veldig bra ut! Med tremanns har du danseplass alene, men da har du også plass til å ha med en til og bikkja. 

Min erfaring er at dun ikke er noe problem med hund. Jeg ser ikke helt hva som skal være problemet? Når det er sagt, kjøp en rimeligere men god syntetpose først og oppgrader heller til dun om du blir supergira etterhvert 😃

Ja har siklet på Lofoten siden den kom ser så koselig ut å kunne åpne forteltet, men er litt usikker på om 3.4kg blir mye å bære! Men skal gjøre som mange nevner å prøve med vannflasker!

Litt kjipt den ikke kommer som 2manns. Skal mest sannsynlig ha bikkje nr. 2 etterhvert så er jo praktisk med litt plass(også retriever)

Har faktisk en gammel helsport syntet. Nordkapp Camp heter den. Sendte mail til Helsport da den ikke hadde noen temp på soveposen, den skal kunne tåle opp mot -5. Så er ikke avhengig av ny sovepose med en gang :) Veier rundt 2kg tror jeg. 

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hallfradd skrev:

Med Retriver og forkjælighet for Helsport virker Lofoten Pro 3 som er supert valg! Jeg har ikke prøvd teltet selv, men jeg har et Reinsfjell Superlight 2, og er utrolig fornøyd med servicen til Helsport, de er så utrolig enkle å forholde seg til! ...ang. service, så var det for å få sydd på ekstra bardunfester og bytta dør i innerteltet til dobbeldør med hel myggnetting, ikke fordi det gikk i stykker!

Jeg er veldig fornøyd med hvordan man kan åpne enden på forteltet på som med Lofoten, har samme funksjonen på mitt Hilleberg Kaitum 3 Gt :)

Jeg driver fortsatt og sliter min ca. 10 år gamle Bergans 60L-sekk, men neste sekk jeg kjøper blir en Gregory Baltoro 75. Fikk helt hakaslepp da jeg testa den: Eneste "moderne" integrert-ramme-sekk som kan konkurrere med fatterns gamle rammesekk (Norrøna) fra 70-tallet når vekta på sekken bikker 20+ kg...

 

Når det gjelder testing av vekt, slo jeg ihjel en del timer på hytta i sommer med å gå 1-2 timers turer med fjellsekken full av farrisflasker med vann. Bra trening i varmen! Da får man også god følelse med vektforskjeller og hva man syns er en OK sekkevekt.

Kjempelurt med vannflasker! Skal testes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.