Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollhetta 95 liter - noen som har erfaring med nyeste utgave?


Anbefalte innlegg

Jeg har klart å ødelegge storsekken min, og trenger en ny. Jeg var innom XXL i et annet ærend, og prøvde raskt Bergans Trollhetta 95 liter på ryggen, og den kjentes ut til å sitte godt. Med to masete unger var det dessverre ikke tid til å teste med last. For 1800 kroner framstår denne sekken som et godt kjøp for meg.

På nett finner jeg veldig mye omtale av Trollhetta 95, men så vidt jeg kan se er det bare navnet som er likt på de forskjellige generasjonene. Det jeg finner er derfor i liten grad relevant for nyeste versjon. Derfor lurer jeg på om det er noen som har noe erfaring med nyeste utgave (med rumpetaskelokk i stedet for dagstursekk, og Spine Adjustable bæresystem.)

Mitt behov:

  • Eneste operative tursekk jeg har i dag er Norrøna Trollveggen 45 l. Fornøyd med den, men den blir for liten for enkelte turer.
  • Jeg ser for meg er at jeg kanskje vil bære over 20 kilo på korte turer med ungene, der jeg bærer for flere, men at jeg stort sett vil holde meg under dette hvis det blir lengre turer.
  • Jeg trenger en sekk som tåler bruk, men ikke nødvendigvis noen ekspedisjonssekk. Turfrekvensen er dessverre ikke høyere enn at en sekk som tåler 100 turdøgn sikkert vil vare i ti år minst.
  • Ellers er jeg relativt gjennomsnittlig bygd og rager 179 cm over terrenget, så jeg trenger neppe noe lang eller kort utgave, eller lignende. (At magebeltet ikke kan strammes nok, som jeg leste i en gammel test, er dessverre heller ikke noe problem.)

Så da er spørsmålet ganske enkelt. Er denne noe å satse på, eller er det noen som har innvendinger og alternativer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Dingsen skrev:

Her er det litt info om forskjellene på den og den originale sekken

http://ekspedisjonennorge.blogspot.no/2015/04/ny-trollhetta-95l-ryggsekk-fra-bergans.html

Takk for svar. Dette er vel det mest relevante jeg har funnet på nett, men de har jo egentlig ikke fått test den nye versjonen mye. Hvis sekkene har vært båret Norge på lange så de nok solide nok for meg, selv om de ble litt slitt.

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Martin fra NorwegianWoods kanalen på YouTube om denne sekken for ikke så lenge siden, da han har den og har brukt den en stund. Her er hva han svarte: 

"Hei. Jeg har 95 liter utgaven av sekken. Jeg fikk en ganske god pris hos XXL. Så langt har jeg vært veldig godt fornøyd med den. Tidligere har jeg brukt en litt mindre sekk (50L) til sommerturer. Problemet med den var at jeg ikke fikk plass til soveposen inni sekken. Med Trollhetta sekken er det grei plass til både sommerbruk og lett vinterbruk. Sekken har bra bæresystem. Ikke noe ubehag med 20+ kilo. Jeg er stort sett fornøyd med lommer og rom på sekken. På utsiden har sekken tre ganske store lommer i et elstisk matereale som funker fint til ting man trenger underveis på turen (både klær, mat og noe utstyr). Kvaliteten virker veldig bra. Jeg pleier ikke å herje med utstyret mitt, men så langt har jeg ikke fått noen skader eller slitasje på sekken. Utover dette virker det som denne modellen gir veldig bra pakkvolum og bærekomfort i forhold til vekt. Jeg har egentlig ikke noe negativt å si om sekken så langt. Det finnes sikkert mer slitesterke modeller på markedet, men de veier ofte mye mer og denne ser ut til å tåle mitt bruk gansk så bra. Jeg har flere andre Bregans sekker også, men denne er min allround favoritt så langt. Hvis du lurer på noe mer konkret er det bare å spørre :) - Martin"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har denne. Fornøyd med den jeg også. Mange justeringsmuligheter. De elastiske lommene er praktiske!

Synes lommen(e) på hoftebeltet kunne vært trukket noe lengre frem. Må vri meg en del for å komme til de(n). Den på høyre siden er perfekt for en drikkeflaske (lommen åpnes i bunn slik at det dannes en flasheholder). Flasken er lett å få tak i og legge på plass igjen (0,7l funlight flaske har blitt min standard).

Min alta sovepose går fint på tvers i bunn. Har hatt forskjellige telt stående på høykant opp på der igjen, og da er det fremdeles plass igjen i høyden også. 

Jeg stilte den inn litt feil mtp på rygglengde til å begynne med. Var derfor ikke helt behagelig å gå med (strengt tatt ikke sekken sin feil). Stor forskjell nå når jeg justerte den litt igjen.

Jeg har ikke brukt lokket som minisekk. Bare testet på ryggen. Som hoftesekk kjentes den bra ut. Når jeg dro den opp (utvidet hoftesekken til vanlig sekk) ble en del av den stående åpen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2017 den 9.38, Linn Mari skrev:

Hei @Eksilbergenseren

Ble det til at du handla sekken? Rukket å få noen erfaringer? 

Ja jeg kjøpte sekken, og nå i helgen fikk jeg endelig prøvd den. Jeg gikk en hel dag med 15-20 kilo på ryggen, og førsteinntrykket er bra. Jeg har sikkert også litt å gå på når det gjelder perfekt justering, men justeringene er i alle fall enkle og gode. Jeg merket heller ikke noe siging i stropper og spenner. 

Litt for tidlig å si noe om holdbarhet, men so far so good. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.