Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Polaris Optifuel


Bemil

Anbefalte innlegg

God Kveld i stugu! 

Sitter å ser litt etter en ny multifuel brenner, og snublet over Polaris optifuel. 
Noen som har erfaringer med denne? Kjekt å slippe å bytte dyse ved bruk av gass. 
 

- Bjørn E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutes ago, Trond Arvid Hagen said:

fungerer utmerket på både bensin og parafin, som er de 2 fuel typene jeg har testet på.

Hvordan er den å "simre" med? Altså å bruke den på lav effekt? :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte meg en slik en tidligere i år og den er super.

Liker det at rensenåla sitter inni så man slipper verktøy.

MEN ! Den bråker no inni granskauen !!!

Løsning : Youtube.....Polardawg ....silencer

I.materialise.com..... silencer cap. 

Fikk min i går og testet den i dag , og for en forskjell  !!!! Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Støtter at den fungerer meget bra med flytende fuel og gass.. Jeg har også Polardawg silencer som fungerer meget bra.

Eneste jeg har merket meg er at silenceren setter seg litt fast i brenneren etter bruk.. Men litt kakking så  løsner den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fortsetter i en eksisterende tråd. 

Jeg har nettopp skaffet en slik også, men jeg må gjøre noe feil med den. Spm er hva!?
 

Jeg har hatt masse trøbbel med å brenne den "rent" med gass.
-Jeg sliter med å tenne den - må skru den helt mot fullt, og likevel sliter jeg med å få den til å "ta". Altså tenne. I dag har jeg testet både renset bensin og gass. På gass så skrudde jeg den høyere og høyere uten at den ville tenne. Klødde meg litt i hodet, og så begynte den å "ryke" (som synlig gassdamp). DA tente den (med et poff).
-Jeg sliter også med at den er ekstremt følsom på lav setting - simmer. Slår over i gulflamme tidlig. 
-På litt høyere (ikke fullt) rødbrenner (gløder) den veldig fort, og bråker også mye mer enn på renset bensin.
-Litt overrasket over hvor fort den dro gjennom en 100gr gassboks også, men jeg kan jo ha brent lenger enn jeg trodde. Snodig også atda jeg fikk harking i den innimellom med gass, så endret det seg hvis jeg ristet litt på gassboksen!??

På renset bensin er det helt annen opplevelse. 
Forvarming og tenning er null problem. Mye enklere å justere simmer (men kommer du lavt nok, blir flammen gul), Rødbrenner ikke, men i blant virker den litt ujevn (jf lyden). Kontrollerer trykk i fuelflaska seff. Vet ikke om jeg egentlig har noe å klage på med fuel, men kjøpte jo en for å kunne veksle bruk med.

 

Hva gjør jeg evt feil på gass? Det er jo ikke noe forvarming på gass? Alle "symptomene" over, er erfart med tre forskjellige gassbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E. skrev (På 29.9.2017 den 14.24):

Støtter at den fungerer meget bra med flytende fuel og gass.. Jeg har også Polardawg silencer som fungerer meget bra.

Eneste jeg har merket meg er at silenceren setter seg litt fast i brenneren etter bruk.. Men litt kakking så  løsner den.

 

Ref tidligere tråder på forumet, må silencer fjernes umiddelbart etter bruk for å ikke ødelegge brennerklokken.

Metallet utvider seg når det er varmt og silencer kryper litt ned i brennerklokken. Når dette kjøler seg kniper brennerklokken på silenceren, og utvider denne littegrann for hver gang.

Til slutt blir brennerklokken deformert nok til at den brenner dårlig (feil luftstrøm?).

Derfor: Fjern alltid silencer umiddelbart etter bruk.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

Ref tidligere tråder på forumet, må silencer fjernes umiddelbart etter bruk for å ikke ødelegge brennerklokken.

Metallet utvider seg når det er varmt og silencer kryper litt ned i brennerklokken. Når dette kjøler seg kniper brennerklokken på silenceren, og utvider denne littegrann for hver gang.

Til slutt blir brennerklokken deformert nok til at den brenner dårlig (feil luftstrøm?).

Derfor: Fjern alltid silencer umiddelbart etter bruk.

Takker for tipset.. Dette var jeg ikke klar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (På 3.5.2020 den 23.18):

Fortsetter i en eksisterende tråd. 

Jeg har nettopp skaffet en slik også, men jeg må gjøre noe feil med den. Spm er hva!?
 

Jeg har hatt masse trøbbel med å brenne den "rent" med gass.
-Jeg sliter med å tenne den - må skru den helt mot fullt, og likevel sliter jeg med å få den til å "ta". Altså tenne. I dag har jeg testet både renset bensin og gass. På gass så skrudde jeg den høyere og høyere uten at den ville tenne. Klødde meg litt i hodet, og så begynte den å "ryke" (som synlig gassdamp). DA tente den (med et poff).
-Jeg sliter også med at den er ekstremt følsom på lav setting - simmer. Slår over i gulflamme tidlig. 
-På litt høyere (ikke fullt) rødbrenner (gløder) den veldig fort, og bråker også mye mer enn på renset bensin.
-Litt overrasket over hvor fort den dro gjennom en 100gr gassboks også, men jeg kan jo ha brent lenger enn jeg trodde. Snodig også atda jeg fikk harking i den innimellom med gass, så endret det seg hvis jeg ristet litt på gassboksen!??

På renset bensin er det helt annen opplevelse. 
Forvarming og tenning er null problem. Mye enklere å justere simmer (men kommer du lavt nok, blir flammen gul), Rødbrenner ikke, men i blant virker den litt ujevn (jf lyden). Kontrollerer trykk i fuelflaska seff. Vet ikke om jeg egentlig har noe å klage på med fuel, men kjøpte jo en for å kunne veksle bruk med.

 

Hva gjør jeg evt feil på gass? Det er jo ikke noe forvarming på gass? Alle "symptomene" over, er erfart med tre forskjellige gassbokser.

Ingen med noen tips her? Jeg klarer ikke finne ut hva jeg evt gjør feil. Brenneren er jo helt ny, også. 

Som sagt myne mindre problem med renset bensin, men den er ikke akkurat helt stabil i brenningen der heller. 
Orker egentlig ikke tanken på å måtte begynne å evt sende inn for sjekk, når jeg helst vil ha den tilgjengelig og bruke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (3 timer siden):

Dersom du bor i nærheten av kongsberg kan du komme innom.

Ellers så må du rense systemet.

Det skal ikke være slik.

Takk for svar. Hva legger du i rense. Den er som sagt helt ny, nå brukt 4 ganger totalt, og "hurtigrenser" dysen med magneten før og etter hver bruk. Dette med magneten har jeg ingen aning om reelt gjør noe, da jeg ikke klarer se det, så tar i grunnen produsentens påstand for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (21 timer siden):

Takk for svar. Hva legger du i rense. Den er som sagt helt ny, nå brukt 4 ganger totalt, og "hurtigrenser" dysen med magneten før og etter hver bruk. Dette med magneten har jeg ingen aning om reelt gjør noe, da jeg ikke klarer se det, så tar i grunnen produsentens påstand for det.

Les disse trådene

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (1 time siden):

Les disse trådene

Informative tråder. Har nå demontert og blåse rent, pusset rent etc. Uten i grunnen å finne noen opphopninger av sot eller produksjonsrester. 

Så langt bare fått testbrent den litt med gass, uten kjele på, og den brenner ok. Litt gulning øverst når den justeres litt hurtig, men det er vel å regne med. Den flakker veldig på laveste simmer før gassen kutter, men det er vel helst pga at for lite slippes igjennom da(?). Den klarer tydeligvis lavere simmer med fuel enn med gass av en eller annen grunn. I bunn og grunn ingen voldsom forskjell fra før demontering og rens. Må teste nøyere "i felt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.