Gå til innhold
  • Bli medlem

Husk kart og kompass!


Kim

Anbefalte innlegg

Har jeg noen gang sagt at det er galt å ha med kompass da?

OBS: Jeg pleier å ha med kart.

Nei, men du har sagt at kompass er noe "nymotens jåleri-utstyr for tindebestigere".

Greit nok for meg. Men hvorfor svarer du ikke på mitt direkte spørsmål:

Bør vi som går i ukjente trakter (sommer og vinter) ha med kompass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det får være opp til hver enkelt om de vil ta det med eller ikke. Jeg har ingen formening om hva andre burde velge på det området. Kan bare fortelle hva jeg selv ville gjort i ulike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være opp til hver enkelt om de vil ta det med eller ikke. Jeg har ingen formening om hva andre burde velge på det området. Kan bare fortelle hva jeg selv ville gjort i ulike tilfeller.

Du vrir deg fortsatt unna et spørsmål som alle litt erfarne fjellvandrere vil svare et klart "ja" på. Men du presenterer deg på Fjellforum som "fjellkongen Tom".

Til tross for dine "150 totusenmetere" (i olabukser) er jeg for min del tilbøyelig til å kalle deg en "fjellnovise". Jeg syns rett og slett at det er litt forstemmende at du ikke har noen "formening" om spørsmålet. Det kjekkaseriet som du driver med hører ikke hjemme i denne diskusjonen som dreier seg om sikkerhet og hvor kompasset i en gitt situasjon kan bety liv eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalle meg fjellnovise så mye du vil. Hvis du mener at det er hvorvidt man har med kompass som avgjør hvor erfaren man er i fjellet, får du bare mene det. Jeg mener det faller på sin egen urimelighet.

Jeg har ingen plikt til å gi råd til andre angående kompass, og det gidder jeg heller ikke gjøre. Jeg forteller bare hva jeg selv gjør. Og du hevder altså at det er farlig å gå uten kompass i fjellet om sommeren? Det synes ikke jeg, og jeg gidder ikke ha det samme sikkerhetsnivået som deg. Kan du slutte å mase om dette nå?

Og en ting til: Du hevder at mine synspunkter ikke har noe i denne debatten å gjøre. Betyr det at du ønsker en tråd som nærmest er en hyllest til kompassbruk, og at den skal være forbeholdt de som har med dette på tur? Bør moderatorene slette innlegg som sier noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjære Tom.

Selv er jeg for kompass, og har vært på flere turer hvor kompass har vært tvingende nødvendig. Du har jo ikke noe i mot kompass du heller, så vidt jeg kan se. Denne debatten har overlevd seg selv, da alle er enig i at kompass er OK.

Så det er ikke kompasset jeg ville slå et slag for. Tenkte bare å komme med en støtteerklæring i din kamp mot det "etablerte" Noen vil at du skal stå skolerett, i god norsk tradisjon, og ta avstand fra disse dumme utsagnene dine, så du ikke risikerer å lede andre uforberedt inn i tåka. Jeg håper du holder stand, og lever livet på fjellet, slik du føler er riktig for deg, og som ikke er til plage og bry for andre.

Så til poenget, som ikke var ment for deg, Tom;

Det skal egentlig mye til før det bruser i meg, men i møte med erfarne fjellfolk som forteller andre hvor dumme de er, så bruser det skikkelig. Gjør ikke erfarne fjellfolk feil, som også kan få konsekvenser for andre? Ikke tolk spørsmålstegnet dithen at det var ment som et spørsmål...

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvilke av mine utsagn er det du mener er så dumme, Arnt?

Dumme i anførselstegn, Tom. Jeg prøvde å indikere at *noen* mente de var dumme. Les en gang til, og forstå meg rett.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalle meg fjellnovise så mye du vil. Hvis du mener at det er hvorvidt man har med kompass som avgjør hvor erfaren man er i fjellet, får du bare mene det. Jeg mener det faller på sin egen urimelighet.

Jeg har ingen plikt til å gi råd til andre angående kompass, og det gidder jeg heller ikke gjøre. Jeg forteller bare hva jeg selv gjør. Og du hevder altså at det er farlig å gå uten kompass i fjellet om sommeren? Det synes ikke jeg, og jeg gidder ikke ha det samme sikkerhetsnivået som deg. Kan du slutte å mase om dette nå?

Og en ting til: Du hevder at mine synspunkter ikke har noe i denne debatten å gjøre. Betyr det at du ønsker en tråd som nærmest er en hyllest til kompassbruk, og at den skal være forbeholdt de som har med dette på tur? Bør moderatorene slette innlegg som sier noe annet?

Hei Tom !

Jeg kaller deg "fjellnovise", og jeg mener det, fordi du åpenbart ikke er klar over at et kompass (som i parentes bemerket ikke koster særlig mye og heller ikke veier noe særlig) i en gitt situasjon (spesielt om vinteren) kan redde liv. Da syns jeg at det nærmest er uansvarlig av deg å harsellere over dem som mener at kompass alltid bør være med. Det er da ingen som kritiserer deg for at du går uten kompass. Jeg skjønner godt at du ikke trenger kompass på dine sommerturer i Jotunheimen hvor du tydeligvis er ganske godt kjent. Men for oss som går i vinterfjellet i ukjente strøk er ikke kompasset "noe nymotens jåleri-utstyr" som du sier. Selvfølgelig har du ingen plikt til å opplyse andre om hvordan de skal innrette seg, men på den annen side har du heller ingen rett til å villede andre som kanskje er enda større noviser enn det du er.

Flertallet av oss andre her på forumet syns det er litt givende å gi råd på basis av våre erfaringer. Jeg håper at de fleste gjennomskuer kjekkaseriet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller deg "fjellnovise", og jeg mener det, fordi du åpenbart ikke er klar over at et kompass (som i parentes bemerket ikke koster særlig mye og heller ikke veier noe særlig) i en gitt situasjon (spesielt om vinteren) kan redde liv.

Dette er jeg selvsagt klar over. Din begrunnelse for å kalle med novise har dermed uriktig premiss.

Det er da ingen som kritiserer deg for at du går uten kompass.

Joda, det har jeg fått kritikk for.

Selvfølgelig har du ingen plikt til å opplyse andre om hvordan de skal innrette seg, men på den annen side har du heller ingen rett til å villede andre som kanskje er enda større noviser enn det du er.

Jo, jeg har rett til å villede andre, men det er ikke noe jeg ønsker å gjøre. Jeg sier bare at det i mange tilfeller er totalt unødvendig å ha med kompass. Det er min mening, og dette gir du meg delvis rett i når du skriver "Jeg skjønner godt at du ikke trenger kompass på dine sommerturer i Jotunheimen hvor du tydeligvis er ganske godt kjent.".

Flertallet av oss andre her på forumet syns det er litt givende å gi råd på basis av våre erfaringer.

Et godt råd for fremtiden: Ikke bruk det at et flertall mener noe som argument. Dere andre må selvsagt fortelle hva dere mener om saken. Det samme gjør jeg.

Så vil jeg gjenta mitt spørsmål til deg siden du ikke svarer:

Du hevder at mine synspunkter ikke har noe i denne debatten å gjøre. Betyr det at du ønsker en tråd som nærmest er en hyllest til kompassbruk, og at den skal være forbeholdt de som har med dette på tur? Bør moderatorene slette innlegg som sier noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompasset er like selvfølgelig som buksa! Faktisk heller kompasset enn kartet. Ser du ikke terrenget, hva skal du da med kartet? Men kompasset viser alltid vei. Blir du vegvill, så orienter stort: gå sørover til du når E6'n - østover til elva - nordover til du krysser jernbanen, ja vestover til havet om så er. Men gå bent til noe kjent eller definerbart!

Mobil og GPS er greie hjelpemidler, men ømtålige for slag, fukt, frost og kulde. Ikke gjør deg avhengig av slike dippedutter. I markerte fjellandskap sommerstid er orienteringen selvforklarende. Men gå milelange breer, flyer eller myrer i uvær, mørke og whiteout vinterstid, så vet du hva et kompass er verdt! Man kan godt være shortskledd (olabukse) og bråkjekk sommersdagen i kort avstand fra sivilisasjon og infrastruktur, men ikke i mer seriøse forhold, vegløst og langt fra alt, der mobildekning er et fremmedord.

Så Kim har selvsagt rett. Ta det alltid med deg - det koster deg ingenting, og det virker alltid. Finner du ikke fram igjen, så fryser du ratt ihjel - med Goretex eller olabukse, med flat mobil eller GPS. Men kompasset tar deg hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal kompass være med!!!

Om man ikke har bruk for det på tur nummer èn eller nr 100, så er det ufattelig godt å ha på tur nr xxx når forholdene blir slik eaa beskriver.

Stol ihvertfall ikke kun på GPS (med butikkbatterier som kan være flate før man har forlatt butikken).

Tom:

Kjøp deg et speilkompass, så kan du i tillegg pleie forfengeligheten når du langt borte i horrisonten ser noe som kan tenkes å være et kvinnebein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol ihvertfall ikke kun på GPS (med butikkbatterier som kan være flate før man har forlatt butikken).

Med 1-2 sett ekstra fulladede batterier vil de færreste noen gang få oppleve å få bruk for kompasset.

Kompass veier jo som sagt ingenting og er greit å ha med, men det er et krevende utstyr å bruke for finnavigering på marginale steder dersom uværet er ute. Det er jo lett å se om man går sør nord vest øst, men å finne en nedgang f.eks. fra et platå i grøten kan fort bli umulig hvis man ikke er veldig dyktig. Med en GPS er det rimelig enkelt så lenge man har nok batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Morten, helt enig med deg.

Har selv klart å surre no jæ... (med kompass) på en så enkel topp som Storronden.

Så ikke en dritt nedover ryggen. Det endte med at jeg tok ei snørenne ned i Illmannadalen og tilbake til teltet hvor GPS`n lå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Morten, helt enig med deg.

Har selv klart å surre no jæ... (med kompass) på en så enkel topp som Storronden.

Nå var ikke det kompassets feil da!

Og det er ikke kun et spørsmål om batterier heller. GPS'er er hightech, ømtålige for væte/råme/frost/kulde/slag/fall...

And mind you - shit happens!

Så GPS er sjølsagt et fantastisk verktøy, men jeg kommer aldri til å basere meg på denne alene. Og hva er argumentet for ikke også ta med kompasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS'er er hightech, ømtålige for væte/råme/frost/kulde/slag/fall...

And mind you - shit happens!

Tja og det lille kompasset kan skli ut av lomma eller knuse under uheldige omstendigheter. Shit happens all the time! Man må passe på GPS'n skal man bevare den vel, og nei det er IKKE noe i veien for å ta med kompass, men man må kunne bruke det skal det ha stort annen nytte enn å fortelle om himmelretningene.

Mitt poeng var bare at under krevende finorientering vil det for de fleste være mye lettere å finne frem med en GPS.

Jeg var selv veeeldig lenge skeptisk til GPS, men nå er jeg bare fasinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv veeeldig lenge skeptisk til GPS, men nå er jeg bare fasinert.

Jeg må innrømme at jeg blir mer fasinert når jeg klarer å orientere under vanskelige forhold bare vha. kompasset og kartet. GPS er supert, men det er nesten litt for enkelt å finne frem. Jeg har som regel med både kart, GPS og kompass. Egentlig skulle jeg bare hatt med meg Tom, så hadde jeg sluppet alt dette navigasjonsstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vi vel egentlig enige.

Kompass er med!

Ja, eaa, konsentrasjonen sviktet nok mer enn kompasset. Ofte slik når man tenker mer på neste dags tur, enn den man er ute på.

GPS er ok, men er det noe som virkelig forundrer meg på fjellturer, så er det turkamerater som på død og liv skal sette WP ved hver en tue. GPS`n og det fordømte kartet som er lastet inn på den blir hovedpoenget med turen, og ikke det som virkelig gjelder, nemlig toppen.......

(der fikk du den Arve..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... nei det er IKKE noe i veien for å ta med kompass, men man må kunne bruke det skal det ha stort annen nytte enn å fortelle om himmelretningene. Mitt poeng var bare at under krevende finorientering vil det for de fleste være mye lettere å finne frem med en GPS.

Nå er jo et kompass mye enklere å bruke enn GPS.

Unntaket er kanskje korreksjonen for misvisning, men den er sjelden noe å bry seg om, med mindre du går stygglangt i blinde, og aldri visuelt får korrigert/bekreftet din posisjon ved hjelp av terrenget. Et større aber er dog å holde track på hvor langt man har gått (altså hvor du står langs ruta), det er vesentlig verre enn å bruke kompasset som sådant! Der har GPS'n et klart fortrinn.

Men igjen altså, hvorfor ikke maksimere både trygghet og navigasjonskomfort ved rett og slett å ta med begge deler? De veier jo nesten ingenting heller. Men sjøl har jeg nå veldig greit klart meg uten elektronikk til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja og det lille kompasset kan skli ut av lomma eller knuse under uheldige omstendigheter. Shit happens all the time!.

Og på grunn av det, har jeg et lite reservekompass på termometeret som alltid henger bakpå sekken. Ikke et bra kompass, men utrolig mye bedre enn ingenting om det skulle knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom !

Det som ikke hører hjemme i denne debattene er "kjekkaseriet" ditt om at "kompass er noe nymotens jåleri-utstyr". Det kan jo hende at noen tar deg alvorlig, men jeg skjønner at det ikke bekymrer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant og underlig debatt. :?

Har vel hatt god bruk for kompasset noen titalls ganger. Selvsagt også kartet. Virkelig kritisk har det neppe vært mere enn et titalls ganger, ca 50/50 sommer og vinter. Da jeg allerede har brukt opp et par av mine ni liv på andre aktiviteter føles det ganske unødvendig å spandere flere fordi jeg ikke gidder å ta med kompasset.

Har ellers ikke brukt GPS, men hatt stor nytte av høydemåler !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompass er et unødvendig nymotens jåleri-utstyr som en tindebestiger ikke trenger. Da snakker jeg ikke om vinteren.

Den eldste dokumenterte bruken av kompass er fra det fjerde århundre. Kompasser har eksistert i lommeformat i flere hundre år. Hvis dette er for nymotens for deg burde du kanskje velge klær og utstyr som ismannen Ötzi bruke da han gikk i de italienske fjellene for ca 5000 år siden. Skjønt, da må du gi slipp på dongerien. :?

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er forøvrig litt ekkelt å tenke på at noen steder kan kompasset bli forvirret av bergartene under, og vise helt feil. Heldigvis er det få steder dette er tilfellet, og jeg har selv ikke opplevd det, bare lest om andre som har gjort det (bl.a. ved Langvasshøi).

Dette har jeg sjøl opplevd, på veg sørover Ringebufjellet mellom Gråhøgdbu og Breitjønnbu. Opp lia sør for Friisvegen finnes et slikt område. Vi kom der i et forrykende uvær like før påsken i 1975. Faktisk blåste det ren orkan i kastene, og er vel til dags dato det verste uværet jeg har gått i i vinterfjellet! Vi var 8 O-løpere i følge (bla. Anne Berit Eid - senere verdensmester), og alle var hjertens enige om veivalget. Og alle 8 havnet like forskrudd feil. Vi fant dog ut hvor vi hadde havnet, og utfra en "lesing" av landskapet tok vi en kvalifisert gjetning på videre kurs. Denne avvek da nær 30 grader fra kompasset! Ved senere passasjer på stedet har vi vært obs på forholdet, men sett at kompasset skjærer ut.

I et enkelt tilfelle har jeg også opplevd en litt annerledes og spooky situasjon:

Det var november, grauttjukk tåke, duskregn og 10 cm kram nysnø på bakken. Jeg gikk alene sammen med bikkja for å se etter skogsfugl, nordover digre flate skogs- og myrkjøler i Hedmark. Etter 2-3 timers marsj, var tiden inne til å vende tilbake. Jeg satt på en stubbe med en kaffekopp før jeg skulle snu, og plukket fram kompasset for bare å verifisere kompasskursen først. Jeg mente å vite hvor jeg var, og dermed også hvor jeg skulle videre. Vantro stirret jeg på kompassnåla - "Hæ?!" Den pekte etter min mening 200 grader feil! Nord var blitt sør... Jeg reiste meg, gikk rundt meg selv et par ganger - og bestemte meg for at kompasset var feil! Og jeg overbeviste meg sjøl om at slik måtte det da være! Deretter gikk jeg sørover (eller var det nordover?) mot bilen...

To timer senere går jeg rett i bildøra.

Her hadde kompasset remagnetisert seg (repolarisert kompassnål), sannsynligvis i kontakt med magnet, batterier, metall eller noe... Vel hjemme tok jeg en magnet og strøk denne gjentatte ganger i samme retning langs kompassnåla, og vips, så var alt i orden igjen - nord var atter nord.

Men ovennevnte handling er langt fra noen standard prosedyre. Jeg tør fortsatt si at stol alltid på kompasset! Der og da hadde jeg gjennom hele turen viet landskap og værlag særdeles skarp oppmerksomhet, og var derfor sikker i min sak. Og du skal være rimelig sikker for å motstride et kompass. Hittil er dette eneste gang jeg har gjort det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.