Gå til innhold
  • Bli medlem

Irene Karin Nystuen

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg på topptur til Storsmeden i Rondane ved første finværsdag. Må gå alene, og håper derfor på tips siden jeg har hørt/lest at det er klyving og noen parti der veivalget er viktig. Ikke alltid så mye folk på den sida av Ula, så jeg må stole på meg selv og det jeg får av tips og veivalg på forhånd😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Skriver dette under forbehold om at det er noen få år siden jeg var der sist, og under antakelse at du er komfortabel med klyving.

Den vanlige veien er å gå T-stien til Veslesmeden og så gå litt ned igjen og over båndet til Storsmeden. Veien til Vesle er godt merket, båndet er enkelt å finne og i dagslys er det ingen risiko for å gå feil. Når du kommer over båndet må du opp et kort klyveparti som kan være litt kinkig om du ikke har klatreerfaring. Rett vei opp er (så vidt jeg vet) en liten hammer, og jeg har sett det henge slynger og taustumper der som folk har brukt for å komme seg opp eller ned. Det er ikke et direkte risikabelt sted, og det største problemet er rett og slett å komme seg opp. Du har fortsatt full mulighet til å snu og gå tilbake om du ikke kommer opp. Når du er over dette punktet er jeg ikke sikker på hvor enkelt det er å gå tilbake igjen, men da er til gjengjeld veien videre grei. Klyving blant store og for det meste faste og solide blokker opp til toppen.

Jeg har vært der oppe to-tre ganger, alltid med retur ned mot båndet over til Trolltinden. Ned til båndet går du blant mye løs stein, men det er ikke så bratt at det føles risikabelt. Når du er nede på sadelpunktet står du på T-merket sti som kan følges tilbake til Rondvassbu.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.