Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på orion og orion extreme


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

Er det noen som vet mer om forskjellen på Exped orion og Exped orion extreme? Når jeg sammenligner produkter på hjemmesiden til exped ser det ut til at ytterduken er eneste forskjell, er det noen som vet om andre ting som skiller de to teltene? Her er sammenligningen:

http://www.exped.com/norway/en/compare-products/tent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Extreme har sililkonbelagt ytterduk, mens den andre utgaven har PU-belagt duk. Exped sier at silikonduken har en liten anelse større rivestyrke, men bruker lengre tid på å tørke, og "sagger" mer når den er våt. Det med PU-duk er vel også bittelitt tyngre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Mareng said:

Rart at de lager to nesten identiske typer

Tre, med UL-utgaven :) .
Extreme er lettere, og muligens noe bedre som vintertelt, mens den "vanlige" er rimeligere og kanskje et bedre valg hvis teltet skal brukes mye i regnvær - det tørker fortere og siger ikke så mye når duken blir våt. Orion Vestland, kanskje grinning face with smiling eyes
Det er greit at man har flere valg, men det blir mer å ta stilling til når man skal kjøpe nytt telt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Orion har teipede sømmer

PU duk tapes for å tettes i sømmene. Belegget eldes over tid så det kan løsne/smuldre opp, det lukter også alltid litt "vått telt" av pu duken.

Silikonbelagt duk kan ikke tapes, her brukes "avansert nåleteknikk" og spesialtråd fordi duken til en viss grad lukker seg igjen rundt nålehullet.

Har et 20 år gammelt telt med PU duk jeg fortsatt bruker, som ikke viser spor av aldring på duken, så veldig fort går ikke nødvendigvis ikke aldringsprosessen. At silikonduk er mer statisk stemmer godt. Jeg hadde mitt gamle telt og ett nytt med silikonduk oppslått ved siden av hverandre i en uke. I tørrvær ble det de tynt støvlag på nyteltet, teltet med pu var det ikke støv på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at Exped har den perfekte kundesupporten for en DEFCON 3 teltgeek som meg, jeg sendte dem dette spørsmålet og de svarte som følgende: 

Hi Johanne, 

Basically the only difference between the two versions is silicone or PU coating of the fly. Silicone makes the fabric slightly more tear resistant, slightly more UV resistant and more lightweight (this is true for tents made from 2017 when we changed the specs of the fly from PU coated tents from PU/DWR to PU/Silicone). A drawback of the silicone coating is its dynamic characteristic when getting wet. This makes it necessary to tension the fly and loose when getting dry again. 


On the other hand the seams of silicone fabrics are not seamtaped like on PU coated fabric. This may need a treatment with silicone seam sealant although we are using cotton wrapped polyester threads which swell upon contact with water. PU coated tents are not as dynamic as the silicone coated only. No tension is needed after pitching and PU coating is drying quicker than silicone due to its lower surface tension. 


All in all the PU coated version is easier to use. For long-term usage, for example touring around the world in one year, we would recommend the both sides silicone coated fly fabric of the extreme version. Wind stability is equal for both versions due to the same pole structure. 

Jeg ble helt glad inni meg da jeg fikk dette ultrageeky svaret, delvis fordi jeg fikk svar på det jeg lurte på og delvis fordi jeg elsker små detaljer om telt og går nesten i selvsving i min egen nerdeinnhenging når jeg får det. 

MEN: Over til noe annet, jeg står nå med et Exped orion som jeg fikk til 5599 på fjellsport og lurer på å beholde det og se hvordan det funker for meg og mannfolket. Alternativet er å gå for orion UL III, men det koster 2500 kroner mer og jeg har allerede et anstrengt forhold til superlette telt 

 

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg ble helt glad inni meg da jeg fikk dette ultrageeky svaret, delvis fordi jeg fikk svar på det jeg lurte på og delvis fordi jeg elsker små detaljer om telt og går nesten i selvsving i min egen nerdeinnhenging når jeg får det. 

 

 

Du ække god ! :drool:
(På en god måte grinning face with smiling eyes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

@Sovjetunionen , Ser ut som jeg faktisk burde valgt Orion med PU duk til bruk på vestlandet. Her nytter det ikke å droppe turen pga. litt regnvær, da blir det aldri tur :)

Tror ikke den silikonduken akkurat er et godværstelt, så du trenger nok ikke droppe turen om du har orion extreme:-P, men jeg er enig med deg, liker ikke at teltet sagger når det blir vått. Hvem vil ut i pysjen for å stramme barduner når man kan sitte inne, fyre primus og spille kort?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, Julie_G skrev:

Husker ikke hvor jeg leste det, men vil ikke en PU coated duk degradere raskere enn silnylon?

Jepp. Men hvor lang levetid snakker vi om på ett telt som blir brukt til sammen inntil 30 døgn i året? Holder det i 10 år, så er det muligens på tide å bytte ut og prøve noe nytt.

Jeg har kjøpt ett Fjellreven telt, de er kjent for svært lang holdbarhet. Jeg er redd for å brenne inne med teltet resten av livet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjellis skrev:

Pokkers utfyllende og kjempebra svar fra Exped, @Sovjetunionen 😊 Jeg liker produsenter som tar seg tid til å svare en kunde, eller potensiell kunde, så utfyllende. Det viser at de er seriøse 😊

Ja sant, de har allerede svart meg på en del andre spørsmål ift vindstabilitet og stangfestesystem på orion UL og sånn, har gjort at jeg virkelig liker Exped :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neisådæven, satt og sammenligna teltene tidligere i dag for å finne ut av nettopp dette; Forskjellen mellom de to. Digger det svaret fra Exped :-D

Edit: Burde vel gjelde det samme for Reinsfjell Trek og Pro da. Pro er noe lettere og silikonbelagt ser jeg fra Helsports hjemmeside. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, TheSleepwalker said:

Neisådæven, satt og sammenligna teltene tidligere i dag for å finne ut av nettopp dette; Forskjellen mellom de to. Digger det svaret fra Exped :-D

Edit: Burde vel gjelde det samme for Reinsfjell Trek og Pro da. Pro er noe lettere og silikonbelagt ser jeg fra Helsports hjemmeside. 

Pro og Superlight bruker silikonbelagt polyamid (SL mye tynnere, selvsagt). Trek-teltene bruker Polyuretanbelagt (PU) polyester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i stuss på om forskjellen mellom PU-belagt nylon og silikonbelagt nylon er så veldig stor mhp sagging - utfordringen er at nylon mister noe styrke og forlenges når den blir våt. Mindre vanngjennomtrenging i PU vil nok forsinke den prosessen, men ikke stoppe den. Man må over på polyesterbasert duk for å får et stoff som både flekser litt ved oppsett og som ikke sagger når det blir vått, enten det er belagt silikon eller PU. Men da blir det også noe lavere styrke pr vektenhet, og noe lavere slitasjemotstand (abrasjon). Det er spennende utvikling på gang når det gjelder polyesterbaserte stoffer, og mikser av belegg som skal maksimere fordeler og minimere ulemper.

Ellers kan man jo alltids bruke strikk på bardunene, og holde seg til silnylon ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, a_aa skrev:

Ellers kan man jo alltids bruke strikk på bardunene, og holde seg til silnylon ;) 

Trikket fungerer utmerket ja! Synes det er best å bare ha ett enkelt tynt strikktau som ikke gir alt for mye strekk, ellers kan teltet bli for stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.