Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste 14 dager Helgelandskysten


Gunsan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på 14 dagers vandretur/øyhopping langs Helgelandskysten nå i august. Jeg flyr til Brønnøysund og kommer til å bruke mine egne fota og offentlig transport til å forflytte meg. Tenker noen netter på campingplass når jeg vil dusje og ha ordentlige kokemuligheter. Min første langvarige solotur! :-D 

Solotur betyr jo at jeg må bære alt selv da.. Hittil har jeg ikke tenkt vekt når jeg har kjøpt inn noe så det jeg har ser jeg er rimelig tungt i forhold til andre pakkelister på forumet og div. blogger, i tillegg klarer jeg ikke helt å kutte på hygiene-lista. Vil jo være fresh og fin når jeg drar på museum eller sitter på bussen :oops:

Veldig takknemlig om noen vil se på pakkelista og komme med noen tips om hvordan jeg kan kutte vekt, uten å kjøpe ny skalljakke til 7000 kr f.eks. Har kjøpt telt, sekk og liggeunderlag nå så har fått kuttet 6 kg allerede, men håper på mer. 

Spørsmål: 

- bør jeg kjøpe en regnjakke (f.eks Bergans superlett) og legge igjen skalljakka hjemme? Så blir det Bergans Microlight jakke utenom enn i regnvær? 

- noen med erfaring med Norrøna Bitihorn lightweight bukse? Kan det holde med den og regnbukse eller bør jeg ta med den mer solide Hagløf buksa? 

- tenker joggesko i tillegg siden det blir en del asfalt. Eller skal jeg droppe det og satse på fake Crocs som leirsko og Salomon hele tiden når jeg går? 

Håper på noen tilbakemeldinger! Føler at jeg har sett meg blind på lista mi og andre pakkelister hjalp meg bare så her langt siden jeg ikke kan kjøpe alt nytt. Men autosøk på finn og prisjakt er lagt inn, så forhåpentligvis kan jeg bytte ut litt mer utstyr etterhvert :-) 

PS. Si gjerne i fra hvis jeg har glemt noen nødvendigheter! 

Mat kommer i tillegg, men det blir et par kilo av gangen da jeg har ofte tilgang på butikk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en god plan. Jeg bor jo der du skal starte, og de fleste pleier å sykle eller ikke minst kjøre. Fordelen med planen er jo at du kan reise lettvint med hurtigbåter mellom de ulike stedene.

Jeg tror du har mest å hente på soveposen, som er noe tung. Nå er det ikke så kjekt å kjøpe sovepose brukt, men om du har mulighet så prøv å finn noe lettere? Jeg ville også hatt med en silkepose/laken..Jeg ville også hatt med et vanlig liggeunderlag som kan spennes utenpå hele sekken. Husk å pakk vanntett i plastposer - sekken er på langt nær tett i mot rygg heller...

Personlig syns jeg du har med litt mye ullklær/primaloft/etc til overkropp. Det er ikke SÅ kaldt.. Jeg ville byttet en med en vanlig T skjorte kanskje... noe i Bomull..Kutt også votter. Jeg ville hatt med kun en ytterjakke. Du vil neppe trenge den annet enn i regn og om du står ute på overfartene med båtene..

Jeg syns 1.5 kg med Hygiene er mye. Når du kommer hjem vil det fortsatt veie det samme. Derfor bør du kanskje vurdere å ha det i mindre forpakninger...Myggservietter og myggspiral kjøper du underveis..

Har du sjekket at alt går ned i sekken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes egentlig lista ser bra ut, men som Kjell Iver nevner bør det gå an å kutte en del på Hygiene og Klær. Du har mye dobbelt opp på klær. Om du dropper en av buksene, en av trøyene og får redusert ned hygiene litt blir det større besparelse enn å kjøpe en ny lettere sovepose til flere tusen ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! 

Soveposen er det nok en del å hente på å bytte ut ja, men jeg usikker på om det blir varmt nok for meg med de lette soveposene jeg har sett på som holder til rundt 0 grader. Vinner man mye på silkepose og ullpåkledning nedi posen? 

Og det er derfor det er så mye ull i sekken min også, redd for å fryse :-) Men kan kanskje droppe ene ulltrøya så kan jeg evnt. bruke netting og Primaloft i camp. Tenkte å ha et tørt sett å bytte til på kvelden, men hittil er det ikke lovt de store mengdene med regn. 

Har tenkt på om det kunne ha vært et alternativ med en lett regnponcho, skal se hva som finnes i butikkene her. 

Godt spørsmål om alt får plass i sekken! Jeg bruker vanligvis en Norrøna Svalbard 60l sekk, og da har jeg brukt å ha med 3-pers telt, så regner med at det skal gå bra. Sekken er på vei i posten nå, så hvis den ikke passer/tåler vekta av oppakninga så blir det Svalbard sekken og da må jeg plusse på 1,8 kg. 

Hygiene ble jeg overrasket over at veide så mye, syns jeg hadde vært så flink å pakke i zip-lock poser og alt ;-) Skal gå over den posten og prøve å kutte, men tenker nå bare hvor deilig det blir med noen ordentlige dusjer i løpet av turen! 

Forhåpentligvis kommer Bitihorn buksa straks i posten så jeg skal teste hvordan det er å gå med den og Microlight jakka, evnt. kan jeg kanskje bare gå for Svalbard flex1 buksa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når det gjelder jakke og bukse har jeg gått mer over til å ha èn skallbukse med store ventilasjonsåpninger, og kanskje en lett kompakt shorts utenom. Det er alt jeg trenger.

Blåser det så mye at jeg trenger jakke er skalljakken grei, da slipper jeg også regnjakke.

Er det sommer vet jeg at soveposen min er mer enn varm nok til å sove uten klær, så jeg har kun med ett ullnettingsett, og går i en lett ull t-skjorte. En ullgenser eller en primaloftjakke er alt mellomlaget jeg trenger.

Jeg tror ikke du trenger lue buff og caps på sommer, bare buff og caps.

Skal du vaske klær på campingen kan det være greit med en ekstra lett joggebuske og en ekstra t-skjorte mens de vaskes og tørkes, eller bare gå med skallklærne akkurat da.

Du skal jo på buss/museum også, og da er det vel greit å kunne ta på ett sett rent undertøy, t-skjorte og sokker. Det får du neten vurdere selv. Ullgenser lukter lite selv etter en del bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Gunsan said:

- bør jeg kjøpe en regnjakke (f.eks Bergans superlett) og legge igjen skalljakka hjemme? Så blir det Bergans Microlight jakke utenom enn i regnvær? 

- noen med erfaring med Norrøna Bitihorn lightweight bukse? Kan det holde med den og regnbukse eller bør jeg ta med den mer solide Hagløf buksa? 

- tenker joggesko i tillegg siden det blir en del asfalt. Eller skal jeg droppe det og satse på fake Crocs som leirsko og Salomon hele tiden når jeg går? 

- Smak og behag. Jeg har så og si sluttet med skalljakke/gore-tex og bruker kun en lett regnjakke og microlight. Andre mener gore-tex er en selvfølge.

- Har ikke erfaring med den.

- Jeg ville heller gått for noen enklere og lettere sko du kan bruke overalt. Adidas gore-tex høres ut som den typen sko jeg selv bruker til alt på fjellet. 1kg spart i så fall hvis du heller velger de. Kan være greit å kombinere med noen enkle gamasjer.

10 hours ago, Gunsan said:

Veldig takknemlig om noen vil se på pakkelista og komme med noen tips om hvordan jeg kan kutte vekt, uten å kjøpe ny skalljakke til 7000 kr f.eks. Har kjøpt telt, sekk og liggeunderlag nå så har fått kuttet 6 kg allerede, men håper på mer. 

  • Kutt ut regntrekket og legg heller en søppelsekk inni sekken som du pakker alt i. Gram og kroner spart.
  • Du trenger vel strengt tatt ikke mer enn ett par med ull-longs/-trøye?
  • Soveposen din veier mye. Ser at det er den du ikke har skiftet enda av "de tre store". Kjøper du quilt (dyne) kan du lett spare 1,3-1,4 kg, men det vil du ikke rekke å få i hus før du reiser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for råd og erfaringer @Mareng

Jeg har vurdert skallbukse med mulighet for lufting, men fant ikke noe som passer her i byen (kun en Norrøna som jeg syns var for lav i livet). 

Tar gjerne i mot kjøpetips! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, esw skrev:

Jeg hadde ikke reist uten fiskestang, men folk er forskjellige...

 

Ingen nytteverdi med fiskestanga på alenetur når jeg er altfor bjøthjerta og pysete til å ta livet av fisken sjøl.. 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips @Thomas E

Har kjøpt en eldre sekk på Finn med bare toppåpning så søppelposetrikset er supert! 

Ser at jeg kan spare mye vekt på en lettere sovepose, men har ikke funnet noe lokalt. Men tar gjerne i mot kjøpetips i tilfelle jeg tar turen innom Trondheim først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.