Gå til innhold
  • Bli medlem

2 barduner til 1 plugg?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Vet ikke om tittel er selvforklarende men er lykkelig og langvarig (7 år) eier av et Hilleberg Soulo. Dette teltet er helt suverent til mitt bruk men en liten detalj irriterer meg litt: Begge bardunene på hver stang festes i samme plugg, dette blir litt kronglete i oppsettet da man ved jevn og god bakke ikke bare kan strekke opp bardunen og plante pluggen i bakken, men må ta hensyn til 2 barduner som skal strammes til samme punkt. Ofte blir den ene slakkere enn den andre etter noe tid.

Finnes der noen ulemper ved å kjøre samme prinsipp som på Nammatj + de fleste Helsport - telt, nemlig å tre en tråd mellom begge bardunfestene med en ring, og så en bardun herfra til 1 plugg? Det eneste jeg selv kommer på er sikkerheten ved 2 uavhengige barduner, men Soulo er jo ikke et ekstremtelt uansett. Eller er det kanskje forskjellen mellom kuppel- og tunneltelt som gjør denne forskjellen i bardunoppsett?

Tanker og innspill mottas med takk. Og til slutt; noen tips til hvilken knute jeg kan bruke for å feste bardunene hvis jeg forandrer? Er rimelig noldus på knuter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vinteren så har jeg ofte brukt en ekstra bardun som jeg trer igjennom løkkene på to av teltets barduner, og fester enden og løkka av ekstrabardunen i pluggen. Da kan begge barduner på teltet justeres individuelt samt stramles samtidig på ekstrabardunen. 

Hovedgrunnen til at jeg har med ekstra barduner på vinteren er forøvrig for å få forlenget bardunene og få en horisontal retning på den slik at det stiver teltet bedre av ift vind. (På barmark kan det også være greit å ha med  om det ikke er mulig å sette plugg innenfor rekkevidde av teltets bardun(er).)

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

På bardunender som er festet i teltet er det ofte pålestikk som brukes, det holder godt på de fleste tau med mindre de er ekstremt glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar om knute! Da ser det ut som om et tradisjonelt pålestikk skal gjøre susen. Om jeg ikke husker feil skal denne også være enkel å løsne ved behov.

 

Så til det første spørsmålet; finnes det noen ulempe ved å redusere antall bardunender fra 2 til 1, bortsett fra at muligheten til flere festepunkter forsvinner, for eksempel ved bruk av busker / trær eller ekstra plugger? Ser for meg LITT enklere oppsett + mindre sjanse for "bardunspaghetti"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mareng skrev:

På bardunender som er festet i teltet er det ofte pålestikk som brukes, det holder godt på de fleste tau med mindre de er ekstremt glatte.

Riktig strammet pålestikk, vil alltid holde. Og på vanlige barduner er det lite problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Så til det første spørsmålet; finnes det noen ulempe ved å redusere antall bardunender fra 2 til 1, bortsett fra at muligheten til flere festepunkter forsvinner, for eksempel ved bruk av busker / trær eller ekstra plugger? Ser for meg LITT enklere oppsett + mindre sjanse for "bardunspaghetti"

Færre plugger som holder den delen av teltet, øker rissikoen for at pluggen mister festet. Heller for mange plugger, enn for få. Og redusere en antall barduner, øker rissikoen for at bardunfestet ryker. Ingen av delene er å annbefale, hvis vinden øker. Og værst er det med kraftige vindkast, da rykkes det i hele systemet.

Selv om en del "ungdommer" har tatt i bruke stropper (vel og bra til sitt bruk), så er det nesten alltid fornuftig å kunne noen få knuter og stikk. Så jeg annbefaler alle å lære noen enkle stkkk og trene på dem, gjerne så en kan gjøre dem i blinde. Praktisk hvis en må haste knytet ett eller annet i mørket, uten lys. :) Det siste er kanskje ikke det store poenget, men poenget er at da KAN en stikket og husker det lettere når en har behov. De fleste stikk kan jeg gjøre i blinde og raskt.

For feste til busker så bør en være kompetent til å vurdere om busken er stiv nok, ellers fjærer busken og belastningen på andre barduner, faster, m.m. blir for stort og så kan alt kolapse. På mindre busker, må en selvfølgelig kunne feste nede ved bakken, ellers får en normalt uheldig svikt. For nybegynnere så bør en unngå slike fester. Ja, med øvelse er pålestikk enkelt å få opp, i alle fall bruken (kreftene/stramning) det er snakk om her.

Det vanlige problemet er vel, at pluggfestene gir etter i dårlig "grunn". Dernest at hvis et feste glipper, så kan andre bardunfester i teltet ryke og så kolapser alt. 

Editt: Kjenner ikke teltet ditt og svarer kun på generelt grunnlag.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Så til det første spørsmålet; finnes det noen ulempe ved å redusere antall bardunender fra 2 til 1, bortsett fra at muligheten til flere festepunkter forsvinner, for eksempel ved bruk av busker / trær eller ekstra plugger? Ser for meg LITT enklere oppsett + mindre sjanse for "bardunspaghetti"

Medmindre du kutter i bardunene, eller knyter dem sammen med en knute som du ikke kan løsne, så har du ikke gjort noe irreversibelt, altså utelukker du ikke muligheten for senere å feste bardunene separat.

Knyter du bardunene sammen, så kan du ikke snurre øvre bardun rundt stanga for økt vindstabilitet, ihvertfall ikke enkelt.

Muligheten for å feste bardunene separat er noe jeg liker ved Soulo, og har brukt det når bakken har vært løs.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Helhaug skrev:

Medmindre du kutter i bardunene, eller knyter dem sammen med en knute som du ikke kan løsne, så har du ikke gjort noe irreversibelt, altså utelukker du ikke muligheten for senere å feste bardunene separat.

Knyter du bardunene sammen, så kan du ikke snurre øvre bardun rundt stanga for økt vindstabilitet, ihvertfall ikke enkelt.

Muligheten for å feste bardunene separat er noe jeg liker ved Soulo, og har brukt det når bakken har vært løs.

 

 

Jeg tror jeg misforsto deg i sted: at du tenkte å knyte sammen bardunparene.  Om du bytter ut bardunparene med enkel bardun festet i to punkter i teltet, så får du færre muligheter for forankring og stabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Helhaug skrev:

Knyter du bardunene sammen, så kan du ikke snurre øvre bardun rundt stanga for økt vindstabilitet, ihvertfall ikke enkelt.

 

 

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Godt innspill! Slett ikke alltid jeg gjør dette men hvis været eller meldinga er dårlig gjør jeg ofte det. Spørs om mitt trofaste Soulo skal få fortsette akkurat som før :-) 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.