Gå til innhold
  • Bli medlem

SynMat eller DownMat fra Exped?


Lillemusti

Anbefalte innlegg

Annonse
9 minutter siden, Gittiamo skrev:

SynMat. Aner ikke hvor etisk dun de bruker jeg? 

"In the case of sleeping bags, we find that the most sustainable insulator is down originating from well bred animals (no force feeding, no live plucking)."

Fant dette på Exped sin hjemmeside.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing relatert til dun ift etisk og miljøvennlig perspektiv kan vi kanskje unne oss tidlig en fredag kveld?

 

1498560274-39582000.jpg

WHAT DOES 'ETHICAL DOWN' MEAN?

Down is the most efficient insulation for clothing and sleeping bags; it is much warmer for a given weight than other insulators and it is long lasting. Over the years, there have been some issues surrounding the ethical nature of down products and how they are produced.

The most ethically sourced down is that gathered from nests, however this is a time consuming process which is not feasible for production processes. Down is also recovered 'ethically' as a bi-product of the meat industry when birds are killed for food, this is the most common source of ethical down.

The down used in outdoor gear is a natural byproduct of the food industry; the waterfowl which provide the warm insulation have been farmed or raised for food, not their feathers. By using the plumage for natural insulation, it helps to reduce the amount of agricultural waste.

According to the IDFB (International Down and Feather Bureau), down is the environmentally friendly choice outdoor gear, as it:

• Is biodegradable – As a natural product it decomposes and goes back to the earth;

• Conserves resources – As a by-product of the food industry, no resources are going to waste, and no byproducts are being put into landfills;

• Is renewable – Synthetic fill materials are often composed of non-renewable resources like oil, whereas down and feathers are renewable resources.

Overall, down and feather products require a lower carbon footprint to produce than synthetics. Furthermore, Down is long lasting and only needs to be fluffed up to keep its loft and its insulating ability for outdoor gear does not diminish.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Får du først fukt inen downmat er det vanskelig å tørke det ut, dunet klumper seg og samler seg gjerne i en ende. Resultatet er ett ødelagt liggeunderlag. Synmat kan man lett tørke ut, hvis man henger det opp helt riktig og isolasjonen er laminert til underlaget. Jeg velger derfor synmat.

Schnozzlebag er obligatorisk uansett 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Downmat er varmt og behagelig å ligge på. Jeg brukte Bamse under, i tillegg til covermat. Selv med disse tiltakene opplevde jeg fort at det luktet våt dun. Jeg tørket kanskje ikke underlaget godt nok etter hver tur da jeg ikke utsatt det for fuktige forhold. Nå er dunen impregnert, så det skal ikke kollapse. Jeg kan fortsatt anbefale Downmat til kaldere turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka det er et godt poeng å legge til. 

Så lenge det er slik at duna er et biprodukt. Problemet er allikevel kyllingindustrien de kommer fra. Den er stort sett veldig lite etisk. 

Ellers påstår andre at resirkulert syntetdun er best. Men hvordan dette regnestykket er, vet jeg ikke. Det er jo så mange faktorer som spiller inn her.

Viktigst er uansett å prøve å velge så etisk som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
33 minutter siden, Kjellis skrev:

Angående schnozlebag... Jeg har et downmat 7 pump fra 2010, tror det var første generasjon som kom med integrert pumpe (?), er det mulig å kjøpe en slik bag til dette? Blir jo rent skrullete av all pumpingen :)

Det tror jeg. Hvis ventilen er lik diameter på.

schnozzlebag passer også 100% perfekt til sea to summit sine ventiler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velge når du kan tenke som Ole Brum og kjøpe et lett syntetisk underlag som tåler vintertemperatur greit også: Exped Synmat Winterlite? Bare litt tyngre enn vanlig synmat og tåler fint noen minusgrader. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 minutter siden, RoyN skrev:

Hvorfor velge når du kan tenke som Ole Brum og kjøpe et lett syntetisk underlag som tåler vintertemperatur greit også: Exped Synmat Winterlite? Bare litt tyngre enn vanlig synmat og tåler fint noen minusgrader. 

Smart!

Anbefaler mw eller LW, da synes jeg bredden er bra også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjellis skrev:

Angående schnozlebag... Jeg har et downmat 7 pump fra 2010, tror det var første generasjon som kom med integrert pumpe (?), er det mulig å kjøpe en slik bag til dette? Blir jo rent skrullete av all pumpingen :)

Jada, mulig du må kjøpe ett mellomstykke til 59 kr :)
https://www.sportsnett.no/kategorier/turutstyr/soveposer/soveposer/tilbehor/produkter/flatvalve-adapter-2235/flatvalve-adapter-1-10339

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt annet alternativ. Thermarest Neoair Xtherm. Jeg bruker dette i str large store deler av året, veier halvkiloet, veldig lite pakkevolum, komforttemp ned til noen og tyve minus.

Når jeg går med pulk eller forventet mye kulde bruker jeg Downmat 9 LW, dette veier 1.25 kg og har 4-5 ganger då stort pakkevolum, men har oppgitt komforttemp til -38. (Aldri hatt det så kaldt inne i helger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
30 minutter siden, klatreminus skrev:

.. hva er galt med bamse extreme. Fungerer hele året og tåler alt.. 

Bamse er ypperlig, men isolerer dårlig i forhold til et isolert oppblåsbart. I tillegg er det ikke særlig behagelig å ligge på med mindre bakken under er myk og helt rett ;-)

Verden har gått videre, heldigvis. Jeg sov aldri godt på tur før jeg fikk meg skikkelig oppblåsbart underlag.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, klatreminus skrev:

.. hva er galt med bamse extreme. Fungerer hele året og tåler alt.. 

Som @whistler sier så har verden gått videre. Før sov jeg aldri godt de to første nettene når jeg brukte skumunderlag. Det var en dårlig deal på helgturer.. På lengre turer ble det bedre fra 3dje natta, men om det skyldes mangel på søvn de to første, eller at jeg ble vant til skumunderlagert etter hvert er ikke sikkert.. kan nok komme litt av begge deler..

Etter at jeg først skaffet meg Synmat (7) for mange år siden ble det noe helt annet, da var det "sleeps like a baby" fra første natt. Så tok vekthysteriet meg.. jeg har Synmat 7UL til sommerturer med bæring, Neoair Xtherm Large til vinterturer med bæring, og når jeg bare skal bære rett ut av bilen Downmat 9LW...

Skal du bare ha ett underlag er det beste kompromiss mellom vekt, isolasjonsevne størrelse og pris som må veies opp mot hverandre. Er en Synmat varm nok er det ikke noe i veien for å gå for en synmat variant.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, klatreminus skrev:

.. hva er galt med bamse extreme. Fungerer hele året og tåler alt.. 

I mine unge dager fungerte Bamse og Ajungilak Tyin Elite i -28 - varm hele natta. Nå i dag undres jeg over at det var mulig. Nå i dag sover jeg dårlig uten Exped synmat eller downmat. Trenger mer komfort og mer isolasjon under. Bamse er bra, men jeg bruker det i tillegg til Exped-underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, whistler said:

Bamse er ypperlig, men isolerer dårlig i forhold til et isolert oppblåsbart. I tillegg er det ikke særlig behagelig å ligge på med mindre bakken under er myk og helt rett ;-)

Verden har gått videre, heldigvis. Jeg sov aldri godt på tur før jeg fikk meg skikkelig oppblåsbart underlag.

Skumplastunderlag bygger karakter og en sterk rygg.... I tillegg slipper man å bekymre seg for lekkasjer og å måtte sove omtrent rett på bakken.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.