Gå til innhold
  • Bli medlem

Hunder i fjellet. Et problem?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Phoney skrev:

Og Svir som fa.. når dyret setter av sted. Brannsår ved feil linebruk under sporoppsøk gjør vondt 😆

He.. he... burde kanskje hatt med en advarsel om det. :) Fordel med hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, Tiur3 said:

He...he... Er vel enig, både hunder og barn bør "dresseres". :) Kanske uoppdragne voksne også.

Snip

Haha, du jeg har hørt om liknende historie engang - ganske morsom sak det der. Men altså boffen (muttisen) er såpass veldressert at hun verken trekker når det er elg eller løper avgårde. Når det kommer til kommando så trenger jeg knapt bruke de, hun har skjønt at hun skal sitte eller komme bort til meg når vi møter på fremmede - Noe som oftest ender opp med en snacksbit i belønning. Lar hun både gå i langline og fritt, fordi jeg vet at hun kommer til meg om vi møter på folk. Alt utifra om det er båndtvang i området eller ei, båndtvang skal respekteres og det har ikke alle hundeeiere skjønt. Eller foreldre for den slags skyld.

tl;dr: Ha kontroll og dressur på hunden, men ha også kontroll og dressur på unga.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, herrlarsson skrev:

Men altså boffen (muttisen) er såpass veldressert at hun verken trekker når det er elg eller løper avgårde. Når det kommer til kommando så trenger jeg knapt bruke de, hun har skjønt at hun skal sitte eller komme bort til meg når vi møter på fremmede

Er nok mange som er blitt dratt overende, eller slept bortover i både grus, sand/jord/gjørme og i snø. :) Kjenner til noen tilfeller, men episonden jeg nevnte har jeg på "netthinna" og i sakte film, som om det hente i går. Og det er mange år siden. :)  Og andre tilfeller der hunden rykker kobblet ut av hånden på eier og eier skriker og skriker, men har ingen inntrent stoppkommando, eller et innkallings signal som fungerer.  :( Så sikker greit med litt dressur, så slipper en slikt.

Nå er det jo litt forskjell på hunder da, om en har en som "tasser" rundt beina til eier, eller om det er et råskinn av en jakthud, som drar noen hundere  meter i søk, så snart den slippes. Men det handler om kontroll, på den hunden en har. Og har en ikke kontroll, så må hunden vaære i bånd, uansett båndtvang eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt angrepet og bitt av hund.
Det skjedde i en park og jeg var på vei hjem fra trening. Heldigvis var det en typisk våt kald bergensvinter, og jeg hadde ganske tykt med klær på. Var blå på overarmen i mange dager.

Det gikk ganske lang tid før jeg ikke ble nervøs når jeg traff på andre hunder. Det er vanskelig å riste av seg en slik hendelse. Hunden som angrep meg var heller ikke noe lite knøtt. Hadde ikke eieren hatt hunden i bånd og klarte å dra den til seg aner jeg ikke hva som hadde skjedd.

Jeg har også jobbet i barnehage hvor hundeeiere har kommet bort og lurt på om hunden sin var i nærheten, de hadde nemlig gått seg en liten tur, og hunden var jo selvfølgelig ikke i bånd. Båndtvang er det selvfølgelig i området. Mange ganger knyttet vi fast hunden til gjerdet slik at den ikke kom inn i barnehageområdet.

Grunnen til at jeg skriver dette er at hvordan kan jeg være sikker på at hunden din er så snill? Du kan være 110 % sikker på at hunden din aldri vil gjøre noe galt, men det aner jeg ingenting om. Mange hunder kan være skvetne, og plutselig glefse hvis de føler seg truet. Jeg forstår fryktelig godt hvordan det er å være skeptisk til å møte hund, spesielt de uten bånd.

Men så lenge hunden er i bånd, og har kontroll, så er ikke hund noe problem i fjellet. Sånne langliner er bare tull på tur og jeg tipper det ikke holder som båndtvang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kvitknekt skrev:

Snip/...
Men så lenge hunden er i bånd, og har kontroll, så er ikke hund noe problem i fjellet. Sånne langliner er bare tull på tur og jeg tipper det ikke holder som båndtvang.

Skjønner godt at du ble skeptisk og at det tok tid etter den opplevelsen du beskriver @kvitknekt.

Jeg var kanskje ikke tydelig nok i mitt tidligere innlegg om langline.
Langliner er ikke bare tull men det er helt klart ikke noe enkelt substitutt for "neimen, nå er jo hunden min i kobbel" som enkelte hundeeiere later til å tro.
En hund samt eier trenger å trene dressur og lydighet hele hundens levetid. Repetisjon og utvikling er bra for både hund og eier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Langline: Bruker det en del i marka. Tråkker på lina og hanker inn hunden om det trengs. Poenget for meg er at når det kommer noen, så holder jeg innerst på lina og viser kontroll, jeg lar ikke hunden ha ti meter line foran meg. 

Men hvor mange meter sikt er det du egentlig har på tur? Skjønner at på høyfjellet over tregrensen har du bra oversikt, men i marka er det jo ikke mange metrene før du runder en sving eller lignende. Flere ganger på tur i fjellene rundt Bergen ser jeg en hund komme løpende med signalgul langline bak seg. Jeg slakker på farten for ikke å bli for uforutsigbar for hunden, og enten bare går forbi eller hilser på, alt etter hvordan hunden reagerer på meg. Ofte tar det "lang" tid før jeg ser eieren, og selv om langlinen går helt bak til eieren har eieren absolutt ingen kontroll på hva som skjer mellom meg og hunden sin.

33 minutter siden, snurrehaler skrev:

Problemet er jo ikke hunder på tur, men folk uten normal folkeskikk. Og da enkelte av disse folka uten folkeskikk nok også er hundeeiere så ser jeg at slike konflikter kan oppstå. 

Her kommer jo også litt etikk inn. Hvem er viktigst? Mennesket eller hunden? Hvem skal vi først ta hensyn til. Skal vi si at det er viktigere å ta hensyn til folk som har absolutt null erfaring rundt hunder og andre dyr, og ikke aner hvordan en skal oppføre seg, eller er det viktigere at hunder får oppleve frihet og sitt naturlige habitat med minst mulig restriksjon? Skal det lages soner hvor det er skiltet at her kan hunder gå fritt, og liker du ikke det får du finne deg en annen sti å gå på?

Både hunder og mennesker kan plutselig reagere uforutsigbart. Forskjellen er at mennesket har lov til selvforsvar, det har gjerne ikke hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kvitknekt skrev:

Jeg har blitt angrepet og bitt av hund.
Det skjedde i en park og jeg var på vei hjem fra trening. Heldigvis var det en typisk våt kald bergensvinter, og jeg hadde ganske tykt med klær på. Var blå på overarmen i mange dager.

Grunnen til at jeg skriver dette er at hvordan kan jeg være sikker på at hunden din er så snill? Du kan være 110 % sikker på at hunden din aldri vil gjøre noe galt, men det aner jeg ingenting om. Mange hunder kan være skvetne, og plutselig glefse hvis de føler seg truet. Jeg forstår fryktelig godt hvordan det er å være skeptisk til å møte hund, spesielt de uten bånd.

Men så lenge hunden er i bånd, og har kontroll, så er ikke hund noe problem i fjellet. Sånne langliner er bare tull på tur og jeg tipper det ikke holder som båndtvang.

Fælt at du ble utsatt for dette. Det skal virkelig ikke skje, og jeg forstår godt at slike opplevelser fester seg både i kropp og sinn. Når det er sagt, ønsker jeg bare å komme med et lite p.s. til det du skreiv: det er ikke normalt at hunder som er skvetne vil glefse til om de føler seg truet. Det hører til unntaket. Mange hunder kan være skvetne, det har du rett i, men de fleste jeg kjenner til løper en annen vei hvis bjeffingen ikke fungerte. Vi hører heldigvis svært sjeldent om tilfeller der en hund angriper andre mennesker. Det skjer ja, men svært sjeldent. Personlig mener jeg langliner er et fint verktøy. Husk at hunder har også behov for å bevege seg litt, og dette er jo et bedre alternativ til at hundene er løse. Det er faktisk ikke båndtvang over alt i alle kommuner hele året, så noen steder har hundene faktisk lov til å løpe uten bånd også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, kvitknekt skrev:

Men hvor mange meter sikt er det du egentlig har på tur? Skjønner at på høyfjellet over tregrensen har du bra oversikt, men i marka er det jo ikke mange metrene før du runder en sving eller lignende. Flere ganger på tur i fjellene rundt Bergen ser jeg en hund komme løpende med signalgul langline bak seg. Jeg slakker på farten for ikke å bli for uforutsigbar for hunden, og enten bare går forbi eller hilser på, alt etter hvordan hunden reagerer på meg. Ofte tar det "lang" tid før jeg ser eieren, og selv om langlinen går helt bak til eieren har eieren absolutt ingen kontroll på hva som skjer mellom meg og hunden sin.

Her kommer jo også litt etikk inn. Hvem er viktigst? Mennesket eller hunden? Hvem skal vi først ta hensyn til. Skal vi si at det er viktigere å ta hensyn til folk som har absolutt null erfaring rundt hunder og andre dyr, og ikke aner hvordan en skal oppføre seg, eller er det viktigere at hunder får oppleve frihet og sitt naturlige habitat med minst mulig restriksjon? Skal det lages soner hvor det er skiltet at her kan hunder gå fritt, og liker du ikke det får du finne deg en annen sti å gå på?

I marka så hører jeg som regel at det kommer folk før jeg kan se de. Hvis ikke så har jeg såpass verbal kontroll på hunden at den ikke "hilser".

Dette er ikke en sort/hvitt diskusjon...hvorfor ikke si at både hund og menneske er like viktig? Jeg synes for eksempel at det er naturlig at om en begir seg ut i marka, og vet at det er hunder der, at en setter seg pittelitt inn i hunders væremåte. En løpende hund er som regel bare en løpende hund, den er ikke interessert i å angripe folk.. Samtidig synes jeg eiere så langt som mulig skal ha kontroll på hundene sine. Har de mye hilseadferd eller annet, så får de ha de i bånd der det er mye turgåere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt er jeg mot å likestille dyr og mennesker når det kommer til stykket. Altså et barn er tross alt mer "verdt" en en hund selv om det kan høres litt brutalt ut. Mennesker har derfor pri1 på dette området. Det betyr at dyrehold må vike for mennesker om det kommer til møte/konfrontasjon.

Merk! Dette er altså prinsipielt, se mine tidligere kommentarer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..var det det jeg sa? Mente at dyr og menneske er like viktig i denne diskusjonen... Dyr har rettigheter og behov. Tur i skogen med hunden er god dyrevelferd. Synes hensynet til dette er like viktig som hensynet til det mindretall av mennesker som ikke liker/er redde for hunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hege Szyrxzc skrev:

Eh..var det det jeg sa? Mente at dyr og menneske er like viktig i denne diskusjonen... Dyr har rettigheter og behov. Tur i skogen med hunden er god dyrevelferd. Synes hensynet til dette er like viktig som hensynet til det mindretall av mennesker som ikke liker/er redde for hunder. 

Enig!

Og, man må ikke glemme hvilken betydning denne hunden kan ha for livskvaliteten til sin eier. I mange tilfeller frarøver man kanskje dette mennesket noe vesentlig hvis man skal frata muligheten for å bruke tid viktig tid sammen, eller at eieren ikke får gi hunden det livet som man ønsker. Da blir kanskje diskusjonen en helt annen, man veier plutselig et menneskes verdi opp mot et annet menneske, og det er jo synd om man skal holde på slik..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hege Szyrxzc said:

Eh..var det det jeg sa? Mente at dyr og menneske er like viktig i denne diskusjonen... Dyr har rettigheter og behov. Tur i skogen med hunden er god dyrevelferd. Synes hensynet til dette er like viktig som hensynet til det mindretall av mennesker som ikke liker/er redde for hunder. 

"Tur i skogen med hunden er god dyrevelferd. Synes hensynet til dette er like viktig som hensynet til det mindretall av mennesker som ikke liker/er redde for hunder."

Så da er vi helt uenige. Du setter behovene til hunden din likt med mennesker som potensielt er redd for hunder selv om de er i mindretall. Beviser jo poenget mitt med noen hundeiere godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

En løpende hund er som regel bare en løpende hund, den er ikke interessert i å angripe folk..

Jeg har fått en slik løpende "snill hund" som har bitt meg i siden. Det er over 40 år siden, og jeg er glad i dyr. Er forsatt redd for hunder og er i forsvarsposisjon og det tror jeg hundene merker. Vet ikke hvordan jeg kan bli kvitt det...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handler det vel egentlig om å respektere hverandre.
Som hundeeier så er jeg veldig obs på signaler fra mennesker som viser at de de er redde for den 4 beinte.
Så viser gjerne på god avstand at jeg har kontroll på hund og korter gjerne inn kobbelet så det vises fysisk at hund ikke
kan komme i nærhet av møtende.
Men, for det kommer ett men her:
Opptil flere bekjente har fått "klager" i blokkene de bor pga at noen leietagere (som har flyttet inn seinere) er redde for hund og
som da mener at hundeeiere enten får flytte eller kvitte seg med hund! Slike mennesker bør oppsøke fagpersoner og få
hjelp til å kontrolere sin frykt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knappetelt skrev:

Jeg har fått en slik løpende "snill hund" som har bitt meg i siden. Det er over 40 år siden, og jeg er glad i dyr. Er forsatt redd for hunder og er i forsvarsposisjon og det tror jeg hundene merker. Vet ikke hvordan jeg kan bli kvitt det...... 

Hvis dette er ei plage for deg, bør du sette deg litt inn i hundeadferd og hvordan møte fremmede hunder. :) Det blir for mye å skrive om her, men det er sikkert utgitt bøker om temaet. Kanske det finnes kurs også, det er mange andre som frykter hunder.

Kan kommentere litt, men det er et stort tema. Hunder "leser" deg på lang avstand og lukter de adrenalin fra deg, er de på "tå hev", samt at noen kan angripe. Adrenalin skilles ut bak dine knær og er et hormon for rask aksjon (les: for angrep, eller flukt), så når en hund merker den lukten, kan en av to ting skje.  Og blir du stiv i kroppen når en hund kommer, er heller ikke det gunstig. Hunder som anser fare (eller mulig angrep), blir stive i kroppen. Hunder leser dette som en advarsel om mulig angrep. Forsøk å være vanlig (ikke spenn kroppen) og noen hunder bør du ikke stirre i øynene. Se er ok. men ikke holde blikket til, spesielt "rødsonehunder", eller andre som kan være litt skarpe. Forsøk å opptre vanlig og kommer ikke hunden inn til deg, så bare gå rolig videre. Løper du så er det sikkert en fordel å skifte til rolig gangfart, til du er godt forbi hunden. Kommer hunden inn til deg, stopp og stå rolig, prat gjerne vennlig, men det er ikke nødvendig å klappe den. Og hvis du ønsker fysisk kontakt med en som kommer inntil deg og snuser, så før hånda rolig frem mot nederkant av hake/underkjeve. Stopp bevegelsen litt før berøring, ca 20 cm unna. Ønsker hunden det, kommer den videre frem, la den så lukte på hånda. Lukter den og logrer med halen, kan du stryke den på hals og prate vennlig. Ønsker hunden å gå bak for å sjekke adrenalinen din, lar du den gjøre det. Går hunden videre, så la den være.

Gå aldri mot og intill en fremed hund, la den komme til deg. Hunders kroppsspråk har noen likheter, men det er også forskjeller, dels grunnet anatomi (eks. hale og ører), noe rasebetont og så har vi individuelle forskjeller, selv fra samme kull. Noen sterke advarseler kan likevel være: 1) stiv kropp og hale. Ofte kombinert med, ennå sterkere advarsel; 2) knurring/snærring - alt fra høylydt, til ikke hørbart. 3) løfter lepper og viser tenner - alt fra høy heving, til kun 2, 3 mm. Og det er flere som jeg ikke går inn på, bl. a. beytdning av forskjellige haleføringer. Borsett fra logrende hale, er positivt og stiv hale er ikke bra. Men det er ikke alle som gir gode  og tydelige signaler, men de er der, hvis vi ser etter.

Nå mener jeg ikke at det er din plikt å lære om hund og forstå dem. Det er og skal være eiers ansvar, at du kan ferdes trykt både på offentlig sted og i naturen. Men dette kan være en hjelp for deg også, for det vil nok aldri bli forbudt å ha med hund på tur.

Endret av Tiur3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 11.00, REJOHN skrev:

Jeg har ikke mye mot hund, en god del hundeeiere derimot.....

I mitt område er det mye sau. Den mest vanlige "forklaringen" når jeg påpeker at det er båndtvang, er "den er så snill så".  Uheldigvis forstår ikke sauen det, og tar avgårde likevel. Utfor et stup eller til den er "sprengt".

For et par år siden tok to hunder livet av 13 sauer i løpet av en kort stund. Noenlunde det samme skjedde nå nylig. (Hundeeiers kommentar: "ja, men det kan jo være andre dyr som tar sauen...")

Og så er det en ting til som mange ikke tenker på. Det er ikke bare på grunn av sau at hunden skal holdes i bånd. På sommeren når rype og skogsfugler har kyllinger så kan en løs hund sette til livs et kull med kyllinger i løpet av noen sekunder uten at eieren merker noe som helst, og så ligger det både kje og kalver av rådyr, hjort og elg gjemt i kratt og høyt gress. Selv om ikke hunden skader disse så kan de bli skremt og forsøke å flykte. De blir da et lett bytte for andre ville rovdyr. 

Det er en grunn til at en av de eldste uskrevne fredningslovene vi kjenner sa at det ikke skulle løsnes skudd eller settes feller i den tiden da fugler og dyr hadde egg og unger. Dette for at da skulle naturen fornye seg. Den skulle ha ro og skulle ikke forstyrres. Dette gjelder i dag mer enn noen gang siden mange dyre- og fuglebestander har problemer nok med å opprettholde bestanden, og med den øket trafikken av turister i skog og fjell som vi har i dag så blir ikke dette enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

"Tur i skogen med hunden er god dyrevelferd. Synes hensynet til dette er like viktig som hensynet til det mindretall av mennesker som ikke liker/er redde for hunder."

Så da er vi helt uenige. Du setter behovene til hunden din likt med mennesker som potensielt er redd for hunder selv om de er i mindretall. Beviser jo poenget mitt med noen hundeiere godt.

Dyrevelferdsloven, sjekk den ut,. Usikker på hva du mener med "noen hundeiere". Jeg har kontroll på min hund.

 

10 timer siden, Knappetelt skrev:

Jeg har fått en slik løpende "snill hund" som har bitt meg i siden. Det er over 40 år siden, og jeg er glad i dyr. Er forsatt redd for hunder og er i forsvarsposisjon og det tror jeg hundene merker. Vet ikke hvordan jeg kan bli kvitt det...... 

Ja det merker de nok, dessverre. Ignorer hunden (eller prøv å lat som). 

 

Men betyr dette at du mener at ingen hunder skal kunne løpe fritt i marka når det ikke er båndtvang?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/5/2017 den 14.52, Gittiamo skrev:

"Hunden er så snill" ropte en dame til en bekjent av meg når hennes løshund løp mot han. Han har så hundeangst at han så sin siste tid komme, og sparket hunden i selvforsvar. Hunden døde. 

Jeg klikker btw av sånne snellebånd til hunder i byen. Kjekt der det er øde men ikke i byen. Og det er jo så klart de som synes sin egen hund er verdens snilleste, som bruker de. 

Har selv hatt hund og den skulle ikke under noen omstendigheter være ril bry for noen andre enn meg. Uansett hvor vi var og hva vi gjorde. Min hund mitt ansvar. Ingen fikk hilse på henne heller. 

Dette sier vel litt om hvor vanskelig det kan være å forstå andres (irrasjonelle)frykt, dette gjelder også meg. Det var ikke noe problem for meg å gå ut på Kjerabolten f.eks, desto verre var det å ta hensyn til fruens nervøsitet for at jeg kunne falle ned... her er man jo skyldig i å sette egne "interresser" forran andres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2017 den 14.52, Gittiamo skrev:

Jeg klikker btw av sånne snellebånd til hunder i byen. Kjekt der det er øde men ikke i byen. Og det er jo så klart de som synes sin egen hund er verdens snilleste, som bruker de.

Kjerringjojo kalles vel det ;)

Ellers er jeg som de fleste andre enige om at mennesker trenger dressur mest da det er de som slipper bikkja fordi han er snill (vel, det ekke min, han er redd og blir sinna pga det), han skal jo bare hilse o.s.v. Båndtvang er for mange en myte og det er synd, skulle sett at flere fikk reaksjoner pga det sånn at de faktisk skjønte at det er en lov!

Mine stikker kjapt og nyter friheten så her går vi i bånd eller langline hele året med mindre det er inngjerdet, og heldigvis har de bedre balanse enn meg. Men skal jeg bevege meg på smale steder o.l. sørger jeg for at hunderedde personer og de som er usikre ikke er i nærheten av bikkjene sånn at det ikke skjer skader. Ren folkeskikk er det, og det ser ut til å bli glemt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 14.53, Phoney skrev:

Hundeglade menesker eller ikke, jeg ser helst at folk ikke oppsøker mine hunder. Spes ukontrollerte barn (som av og til hadde behøvd bånd de også...) 

For et par år siden var jeg så frustrert over tanketomme foreldre med hundegale barn at jeg postet dette på Facebookveggen min:

 

Sitat

Kjære småbarnforeldre!

Av og til treffer jeg noen av dere mens jeg sykler eller går langs hovedveien med hundene. Noen ganger har dere de små barna med dere. Det er alltid hyggelig å møte dere! 1f642.png:)

Men det er en ting jeg har lyst til å nevne..

Små barn er ofte veldig glad i hunder. De vil gjerne hilse på og klappe. Dette er også veldig hyggelig. Det er bare det at selv om hundene mine er veldig snille, så er de tross alt hunder. En av dem er veldig stor også. En hund kan være så snill den bare vil, men det er fortsatt en hund. En hund som KAN reagere helt uventet når en flokk med glade unger kommer løpende for å klappe. DET KAN GÅ GALT!

Derfor er det litt underlig at dere (noen av dere) voksne småbarnforeldre bare står og smiler når barna løper rett mot store, fremmede hunder..

Hva om det går galt? Hva om barnet deres ender opp med mentale og fysiske arr for livet? Som regel går det bra, og hundene mine ER snille. Men de er tross alt hunder. Og siden de bor alene sammen med enslige meg er de ikke vant til små barn som kommer løpende for å klappe.

Noen av dere spør etter hvert om det er greit at barna klapper hundene. Men som regel ikke før barna allerede er innen rekkevidde.

Noe annet som mest sannsynlig vil skje dersom noe går galt, er at hundene, de hundene jeg er så glad i, må dø.

Derfor, når dere opplever at jeg sier "NEI" når ungene vil klappe hundene mine, så er det ikke for å være ekkel. Tvert i mot, jeg forsøker å hindre at små barn får store arr, og at hundene mine, som tross alt har reagert som hunder, må dø.

Nylig møtte jeg noen fremmede turgåere lags en tømmervei her hjemme. Kona i følget var fryktelig redd for buhunden min (har bare denne nå. Min kjære akita er borte). Til tross for at jeg holdt hunden i helt kort band og gikk inn i skogkanten hadde hun store problemer med å passere på motsatt side av veien. Jeg har også opplevd at en fyr stakk etter en av hundene mine med kniv fordi han var redd for hundene, selv om de var i kort band.

Man vet aldri hvem man møter på tur, og her har vi hundeeiere stort ansvar. Men jeg kommer aldri til å dra på tur og la hunden stå igjen hjemme. Aldri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2017 den 15.42, Helhaug skrev:

Apropos hundebånd: av og til ser jeg i Nordmarka hunder som har et veldig langt (10-20 m?) bånd i kraftig farge, som eieren ikke holder i.   Hva er poenget med slike bånd?  Det virker som et slags kompromiss: hunden får løpe litt, og eieren har en følelse av kontroll.  Men har eieren faktisk kontroll?  Blir det så mye friksjon mot lyng og annet at hunden ikke kan løpe langt og fort?   Eller at båndet er så langt og så lett og se, at eieren kan ta tak i det når noe er i utvikling?

Jeg bruker ei fem meter lang sporline og sele på hunden når vi går i skogen. Hensikten for meg er når vi går gjennom kratt eller tett skog der hunden gjerne går på motsatt side av busker og kratt. Da slipper jeg lina, og henter det opp igjen når vi er forbi hindringen. Men selv det kan føre til noe forviklinger, viser det seg. En gang vi gikk på hver vår side av en stor einerbusk satt det en hare der. Hunden fikk øye på haren før jeg fikk tatt tak i lina. Dermed ble jeg stående igjen som et mehe og lure på hvor hunden ville sette seg fast. Ikke trivelig. Heldigvis kom hunden tilbake etter fem minutter, med lina på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.