Gå til innhold
  • Bli medlem

Hunder i fjellet. Et problem?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/mr/folk-blir-sinte-av-hund-pa-fjellet-1.13627515

Dette ble visstnok hett gitt. Har aldri falt meg inn at hunder i fjellet er et problem engang jeg. Synes alltid folk med hund er kjempeflinke til å gi rom for andre gående. Gjør jo alltid det selv når jeg er så heldig å ha med pelsfølge. 

Kanskje det er mer unntakstilstand på Besseggen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde ikke vært noe problem, men mange som aldri burde hatt hund, verken på fjellet eller andre steder for den saks skyld. Jeg skjønner ikke hvor vanskelig det skal være å holde bikkja i bånd og ta hensyn. 

Selv i kritisk fase for nye rypekull slipper folk hundene løs i fjellet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke hund er noe problem. Ikke de gangen jeg har gått Besseggen selv heller, men det er såpass mange år siden at det var mindre trafikk der. Vet ikke hvordan det er der nå. Men antar de fleste har hundevett. 

Sånn aporpos eggen. En venninne tok med sin pommeranien over der to ganger. Ingen problem. Var jo bare å putte den i sekken når den var sliten og opp selve eggen :) og en chihuahua jeg kjenner gikk Troltunga nå for litt siden. Hund hører med på tur :) 

Men løshunder er aldri bra. Våknet opp i teltet av skvaldring fra flere ryper i sommer. Krabber ut og ser en setter i fri utfoldelse. Men hund og menneske rekker å forsvinne før jeg er på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at det som skjer i fjellet nå, kommer av at det blir mange mennesker på samme sted og da oppstår problemene. Det er "telegraph road" på et nytt sted. 

A long time ago came a man on a track
Walking thirty miles with a sack on his back
And he put down his load where he thought it was the best
Made a home in the wilderness
He built a cabin and a winter store
And he ploughed up the ground by the cold lake shore
And the other travellers came walking down the track
And they never went further, no, they never went back
Then came the churches, then came the schools
Then came the lawyers, then came the rules
Then came the trains and the trucks with their load
And the dirty old track was the Telegraph Road
Endret av Knappetelt
Lagt inn teksten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mer et utslag av at mange er redde for hunder og forsøker å rasjonalisere en irrasjonell frykt med slikt som dette. Skulle det være et sikkerhetsproblem med hunder på trange fjellstier så er det et minst like stort sikkerhetsproblem med overvektige mennesker og folk med altfor stor sekk. 

Folk som slipper hund eller hunder uten tilsyn og kontroll, derimot, kan godt holde seg hjemme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Folk som slipper hund eller hunder uten tilsyn og kontroll, derimot, kan godt holde seg hjemme.

Jeg har ikke mye mot hund, en god del hundeeiere derimot.....

I mitt område er det mye sau. Den mest vanlige "forklaringen" når jeg påpeker at det er båndtvang, er "den er så snill så".  Uheldigvis forstår ikke sauen det, og tar avgårde likevel. Utfor et stup eller til den er "sprengt".

For et par år siden tok to hunder livet av 13 sauer i løpet av en kort stund. Noenlunde det samme skjedde nå nylig. (Hundeeiers kommentar: "ja, men det kan jo være andre dyr som tar sauen...")

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp denne kjente linja "den er så snill atte..." er litt typisk for noen hundeeiere. Altså det finnes tross alt mange mennesker som faktisk ikke er overbegeistret for hunder og endel er direkte redd for dem. Det virker nesten som noen hundeiere ikke har evnen til å forstå dette konseptet, selv om de syntes sin hund er verdens snilleste så hjelper jo ikke dette de personene som har litt angst og frykt. 

Jeg mener ikke at hunder i naturen på generell basis er et problem, derimot så finnes det tilfeller hvor hundeiere ikke utviser tilstrekkelig dømmekraft og viser nok hensyn til allmennheten. 

Går man på trafikkerte DNT stier eller andre steder hvor man møter endel mennesker så mener jeg helt klart at man som hundeier skal gi tydelig tegn om at man har god kontroll på hunden og gjerne flytte seg et stykke unne stien slik at andre kan passere uten å måte ha en ivrig hund hoppende rundt bena sine. Da med hunden i bånd! Dette gjelder spesielt når man møter andre hunder også.

Så kan alle de hundeglade menneskene selv ta initiativ til å hilse på andre hunder, da er det jo greit.

Jo flere mennesker som det blir jo større blir gjerne konfliktene, om alle viser litt godt skjønn så vil det ikke være store problemer. Som alltid er det jo noen få som ødelegger for de fleste ;)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Phoney said:

Hundeglade menesker eller ikke, jeg ser helst at folk ikke oppsøker mine hunder. Spes ukontrollerte barn (som av og til hadde behøvd bånd de også...) 

Er helt enig her, jeg går på tur med hund selv. Som en relativt på samme størrelse som meg (malamute), den er fryktelig sosial, glad i små mennesker og har skjønt at hun må ta det litt piano med de som er en brøkdel av størrelsen hennes. Men altså, foreldre. Ærlig talt, ta litt ansvar for ungene deres som dere lar løpe fritt og gjøre hva søren enn de vil. DÉT, er problemet.

Skal sies at jeg misliker småbarnsforeldre, utav erfaringen med at de lar unga gjøre hva f enn de vil uten at foreldra tar ansvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, herrlarsson said:

Er helt enig her, jeg går på tur med hund selv. Som en relativt på samme størrelse som meg (malamute), den er fryktelig sosial, glad i små mennesker og har skjønt at hun må ta det litt piano med de som er en brøkdel av størrelsen hennes. Men altså, foreldre. Ærlig talt, ta litt ansvar for ungene deres som dere lar løpe fritt og gjøre hva søren enn de vil. DÉT, er problemet.

Skal sies at jeg misliker småbarnsforeldre, utav erfaringen med at de lar unga gjøre hva f enn de vil uten at foreldra tar ansvar.

Pass på å ikke generalisere altfor mye nå da men skjønner hva du sier ;) Foreldre med unger har jo mye av det samme ansvaret som hundeiere. Forskjellen er at det ikke er båndtvang på småtroll :) Mine barn er glad i hunder, møter vi noen med hund så er det alltid slik at jeg spør hundeier om det er greit å hilse på hunden, forøvrig spør jeg alltid om det når jeg er alene også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at småbarn blir nevnt her, men mange hundeeiere har ikke respekt for at også voksne mennesker (og barn) kan være redde for hunder. 

Nei - det er ikke betryggende å høre - "han vil bare hilse på" - eller "hunden er snill", mens den bjeffer rundt føttene til vedkommende. Problemet er som vanlig ikke hunden, men hundeeieren som ikke overholder båndtvangen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Pass på å ikke generalisere altfor mye nå da men skjønner hva du sier ;) Foreldre med unger har jo mye av det samme ansvaret som hundeiere. Forskjellen er at det ikke er båndtvang på småtroll :) Mine barn er glad i hunder, møter vi noen med hund så er det alltid slik at jeg spør hundeier om det er greit å hilse på hunden, forøvrig spør jeg alltid om det når jeg er alene også. 

Problemet er at hvis det skulle skje noe så er det hunden som må bøte med livet, uansett skyld. 

Men ja, hunder bør være i bånd eller under kontroll og nære eier hvis løs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, herrlarsson skrev:

Er helt enig her, jeg går på tur med hund selv. Som en relativt på samme størrelse som meg (malamute), den er fryktelig sosial, glad i små mennesker

He...he... Er vel enig, både hunder og barn bør "dresseres". :) Kanske uoppdragne voksne også.

Men da du selv ymter noe om hund på samme størrelse som deg selv, fikk jeg en asosiasjon til en morsom episode angåeende små damer og store hunder. :) Bare en av mange historier om temaet. Husker jeg var hos en "venninde" og hadde panorama utsikt til en nabo av venninden, som gikk fra nabohuset med hunden sin. Dette var i et boligfelt, det var vinter, snø, det var kaldt og den vevre dama (på trorlig kun 48 - 53 kg), hadde med seg en stor "Newfondlender" (antar 60 - 65 kg), som ikke var dressert. Dama var bl.a. ikledd en lang pelskåpe. Jeg ante at noe kunne skje, så jeg ropte på min venninde, så vi kunne følge et mulig drama fra stuevinduet. Hunden gikk før dama og hun hadde problemer med å holde igjen hunden, det virket også som hun forsøkte å snakke til den. Men, ingen respons. :( Hun rykket også noen ganger å kobblet, men det hjalp minimalt. I et "veikryss" oppdaget hunden  noe lenger ned i veien (trolig en katt) og hunden "ruste avgårde", dro jo dama overende, til høylytte rop. Hun hang etter i kobblet og skerik til ingen nytte. Farten økte og en liten lett dame ikledd pels, skeld jo lett på snøføre. Hun rullet rundt noen ganger på ferden, hengende etter hunden,  skrkende og jeg tror farten var minst 40 - 45 km/t, da de forsvant ut av syne. Vi lo så tårende trillet og jeg glemmer aldri episoden.   

Endret av Tiur3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunne vel skrive mye om hundehold, udresserte hunder og ubetenksomme folk. Og meningene er mange. :)

Men i tilfeller som trådstarter tar opp, så kan det jo bli farlig hvis udresserte hunder får komme for nære unger og hunderedde folk, på kritiske steder som en smal fjelltopp. Bl.a. panikk, eller en dytt, kan jo føre til at barn/folk detter utfor og miser livet, eller blir alvorlig skadet. Så folk med hunder, må holde avstand mellom hund og de som er forran på stien/toppen, ellers kan det jo gå galt.

Ellers kan det nok være ubehagelig for hunderedde folk, på andre stier/steder også, når hundene kommer for nære.  Alle er ikke komfortable med hunder, spessielt fremmede hunder. Det å ha hund, innebærer ansvar og da nytter det ikke med "fri oppdragelse" og manglende, eller lite dressur. :( Og hører ikke hunden på en innlært kommando, så må folk søke hjelp. Selv hund i bånd, trenger noe dressur. Og når det er lov til å ha hunden løs, må kommandoene sitte ennå bedre, ellers kan ikke hunden være løs heller! Vi må også huske på at dyr, er dyr, tross god dressur. Så det gjelder å bruke hodet litt og ikke ta alt for gitt. Eks. klarer en ikke å stoppe en hund fra å løpe etter katter, kan en jo ikke ha hunden løs, der en må forvente katter. Så vær litt forutseende, så unngår en mange problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Ja, bruk av strømhalsbånd benyttes i for liten grad på uoopdragne unger og deres foreldre!

He...he...  :) Men det går ann, å dressere uten strømming også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hunden er så snill" ropte en dame til en bekjent av meg når hennes løshund løp mot han. Han har så hundeangst at han så sin siste tid komme, og sparket hunden i selvforsvar. Hunden døde. 

Jeg klikker btw av sånne snellebånd til hunder i byen. Kjekt der det er øde men ikke i byen. Og det er jo så klart de som synes sin egen hund er verdens snilleste, som bruker de. 

Har selv hatt hund og den skulle ikke under noen omstendigheter være ril bry for noen andre enn meg. Uansett hvor vi var og hva vi gjorde. Min hund mitt ansvar. Ingen fikk hilse på henne heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos hundebånd: av og til ser jeg i Nordmarka hunder som har et veldig langt (10-20 m?) bånd i kraftig farge, som eieren ikke holder i.   Hva er poenget med slike bånd?  Det virker som et slags kompromiss: hunden får løpe litt, og eieren har en følelse av kontroll.  Men har eieren faktisk kontroll?  Blir det så mye friksjon mot lyng og annet at hunden ikke kan løpe langt og fort?   Eller at båndet er så langt og så lett og se, at eieren kan ta tak i det når noe er i utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Helhaug skrev:

Apropos hundebånd: av og til ser jeg i Nordmarka hunder som har et veldig langt (10-20 m?) bånd i kraftig farge, som eieren ikke holder i.   Hva er poenget med slike bånd?  Det virker som et slags kompromiss: hunden får løpe litt, og eieren har en følelse av kontroll.  Men har eieren faktisk kontroll?  Blir det så mye friksjon mot lyng og annet at hunden ikke kan løpe langt og fort?   Eller at båndet er så langt og så lett og se, at eieren kan ta tak i det når noe er i utvikling?

Det du har observert er såkalt langline, også kalles dressurline.
Kan leses mer om her:
http://oslo-hundeskole.no/blog/2015/03/30/innkalling-en-viktig-sikkerhet-2/

Min erfaring er at hundeeiere bruker dette på forskjellig vis. Noen bruker de aktivt fra hunden er ung og hunden utvikler adferd knyttet til linen når den er på. I andre tilfeller brukes den mer som du antyder, eieren får en følelse av kontroll...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Helhaug skrev:

Apropos hundebånd: av og til ser jeg i Nordmarka hunder som har et veldig langt (10-20 m?) bånd i kraftig farge, som eieren ikke holder i.   Hva er poenget med slike bånd? 

Det  er nok "langliner", som i første rekke er beregnet på jakthundtrening, sporøvelser, o.l. Og til det formålet kan de være et bra hjelpemiddel, kanskje spessielt til sportrening, ettersøk, m.m. Er det båndtvang, så kan en ikke slppe kobblet, eller en langline! Ellers kan de brukes. Men, ikke til ulovlig trening av jakthunder i skog/fjell. Som en del gjør.

Poenget med løs line, er nok at eiere får lettere tak i en lang line, enn en kort en, eller i hunden når noe oppstår. De linene er glatte og fleksible, så de sklir lett i lyng og terreng. De første hadde ikke denne signalfargen, men de siste årene, kommer de med slike farger. Og de er jo lettere å få øye på. :)

Editt. Kan tilføye for interesserte. Alle glatte liner kan brukes og tidligere så ble det benyttet mye klessnorer, men også tynne tau kan brukes. Men fordelen med de en kjøper, er at de er litt stivere, enn bl.a. klessnorer og vanlig tau og så "floker" (eller henger fast) seg ikke så lett. Så har en behov, så er de nye langinene å foretrekke, spessielt når det gjelder jakthund i søk, som kan virre hit og dit i lyng/kratt.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Tiur3 said:

Det  er nok "langliner", som i første rekke er beregnet på jakthundtrening, sporøvelser, o.l. Og til det formålet kan de være et bra hjelpemiddel, kanskje spessielt til sportrening, ettersøk, m.m. Er det båndtvang, så kan en ikke slppe kobblet, eller en langline! Ellers kan de brukes. Men, ikke til ulovlig trening av jakthunder i skog/fjell. Som en del gjør.

Poenget med løs line, er nok at eiere får lettere tak i en lang line, enn en kort en, eller i hunden når noe oppstår. De linene er glatte og fleksible, så de sklir lett i lyng og terreng. De første hadde ikke denne signalfargen, men de siste årene, kommer de med slike farger. Og de er jo lettere å få øye på. :)

Og Svir som fa.. når dyret setter av sted. Brannsår ved feil linebruk under sporoppsøk gjør vondt 😆

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.