Gå til innhold
  • Bli medlem

Kinsarvik-Stavali.. Norges beste 2-dagars tur?


Liadalsnipa

Anbefalte innlegg

Vi var ein litan gjeng kameratar som gjekk frå Vasskraft stasjonen i Kinsarvik og opp Husadalen til Stavali. Ca. 1000 meter stigning alt i alt trur eg det var.

Kort sagt den flottaste naturopplevelsen eg har opplevd siste åra. Kanskje litt grunna eit ekstremt flott ver, men det er ein perfekt tur med varierande terreng.

Den passar sikkert best for finevers turar, sidan der er eit stykke med bratte berg som skal passerast på veg opp mot skaret etter Husadalen.

I godt ver så kan nok DNT anslaget på 6 timar rundast ned til rundt 4 dersom ein har sånn passe lett sekk.

Det er kanskje uansett den beste staden å begynne dersam en skal bruke litt tid på å bevege seg innover Hardangervidda frå Vestsida.

Men der var sørgelig lite damer der oppe.. :oops:

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der var lite snø på den turen, knapt nok til å lage en snøvball. Men der var ein del snø på den høgare ryggen mot Lofthus. Har ikkje hørt med dei andre kameratane som gjekk til Lofthus om dei måtte gå i råten snø, men det kunne sjå slik ut..

Meinte nok :) ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått turen nedover 2 ganger, en gang i tåke og småregn, en annen gang i knallvær. Det er ganske stor forskjell, og spesielt et langt parti med masse svaberg var litt ekkelt å gå nedover med tunge sekker i regnvær, men intet problem i solskinn. Jeg tror at det for noen år siden gikk med en person under bading rett ovenfor en av fossene. Vedkommene ble tatt av strømmen, dradd ned i fossen og omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
Er det mulig/forsvarlig å ta med ein sprek 7-åring opp denne ruta, eller blir det for bratt?

Jeg har gått opp denne turen med gutten min da han var 7 år. Det var ikke noe problem,

og turen vorr ble forlenget til en rundtur med hyttene: Torehytta, Hadlaskard, Viveli og Dalamot. Derfra ned over Gryting til Kinsarvik.

Barn har masse energi, viss de blir mutilert tilstrekkelig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Eg lurer litt på korleis rutetidene som turistforeininga gir opp på nettsidene er i forhold til kva tempo ein sjuåring kan halde. Har du, Bjarne (eller andre), ein formeining om dette?

Husker jeg tok det veldig med ro. Det er en kort tur fra Kinsarvik til Stavali og det er flotte fosser å sjå på, så det ble tid til bading i små vann og annen kos.

Barn kan springe fort, og viss mutilasjonen er i topp er ikke tempoet noe problem :wink:

Jeg skjønner det er avgjørende å ha så tilpass mye tid på sig at det ikke blir noe problem.

Viss det er i høve, er det en stor fordel å slå følge med andre som også går med barn, i flerr tilfelle konkurrere barnene innbyrdes,

og glemmer heil tid og avstand :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.