Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Abisko Lite vs Hilleberg Soulo?


Izzy

Anbefalte innlegg

For noen få uker siden kjøpte jeg et Fjellreven Abisko Lite 1 telt. Jeg måtte ha ned vekten på sekken siden jeg skulle på 7 dagers "Norge på tvers med packraft" tur. Jeg har 2 kuppeltelt fra før og trives best med det men tenkte jeg skulle gi dette en sjanse. Jeg fikk ikke testet det på overnatting før turen men fikk nå 7 netter i det på denne turen. Jeg tror ikke det hadde spilt noen rolle om det het Fjellreven, Akto eller Ringstind...denne typen telt er etter min mening nå, kun for å komme seg i dekning fra sviknotten. Jeg lå i dette teltet og filosoferte på om jeg heller skulle tatt bivybaggen og en tarp og sluppet å kjenne på assosiasjoner med stoffet i et kistelokk som traff meg i ansiktet til stadighet. Og jeg som var så nøye med å stramme duken opp ordentlig for å unngå slapp innerduk. Nå tenker jeg at jeg heller skulle kjøpt et Soulo som jeg antar er helt likt Allak teltet mitt som jeg elsker, bare mindre. Men jeg hater bomkjøp så lurer på om det kunne være noen i Østfold som har et Soulo som jeg kunne få prøveligget en natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å få testet før man kjøper. 

Men kanskje du skulle sett enda litt lengre ut om du ønsker lett kuppeltelt, feks Helsport trolltind superlight 2?

Som du nevner så er jo Allak og Soulo ganske så like og det er bare ca kiloen som skiller de i vekt.

Trolltind er 2 kilo lettere enn Allak (+ helsport tillegget da selvfølgelig) + at det tar mye mindre plass/volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tenkt!

 

Jeg tror jo at hvis du elsker allak så vil du virkelig trives i soulo, har hatt begge teltene og soulo er jo enmanns-allak bare mer vindstabil og med rettere innertelt (og alle de praktiske detaljene seff). Jeg vet fjellsport leier ut telt, kanskje du kan høre med dem om du kan få leie et soulo? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Walle skrev:

Greit å få testet før man kjøper. 

Men kanskje du skulle sett enda litt lengre ut om du ønsker lett kuppeltelt, feks Helsport trolltind superlight 2?

Som du nevner så er jo Allak og Soulo ganske så like og det er bare ca kiloen som skiller de i vekt.

Trolltind er 2 kilo lettere enn Allak (+ helsport tillegget da selvfølgelig) + at det tar mye mindre plass/volum.

Jeg noterte meg dette teltet pga vekten da jeg vurderte hvilket jeg skulle kjøpe. Det utgikk da jeg fant veldig lite info om det, reviews og ingen videoer på youtube om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Godt tenkt!

 

Jeg tror jo at hvis du elsker allak så vil du virkelig trives i soulo, har hatt begge teltene og soulo er jo enmanns-allak bare mer vindstabil og med rettere innertelt (og alle de praktiske detaljene seff). Jeg vet fjellsport leier ut telt, kanskje du kan høre med dem om du kan få leie et soulo? 

 

 

Det visste jeg ikke men skal ta kontakt med Fjellsport om jeg ikke finner noen i Østfold med Soulo, så takk for tipset. Blir nysgjerrig siden du sier at du har hatt..hva har du nå da? Og hvorfor skiftet du ut Souloen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Izzy skrev:

Det visste jeg ikke men skal ta kontakt med Fjellsport om jeg ikke finner noen i Østfold med Soulo, så takk for tipset. Blir nysgjerrig siden du sier at du har hatt..hva har du nå da? Og hvorfor skiftet du ut Souloen?

Har ikke skiftet ut den nei, det er mitt ultimate yndlingstelt for tresesongers bruk, har nesten bodd i det i sommer :D. Hvis jeg dør skal jeg rulles inn i souloen min før jeg legges i kista. Neida, men jeg elsker det teltet! Skiftet ut allaken fordi jeg synes det var litt lite for to og litt stort for èn. Kjøpte meg kaitum 2gt i stedet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Enan, Akto og Ringstind SL 1-2. Ble ikke helt venner med de, krever mye plugger på rett sted for å stå best mulig. Ringstind hadde 16 plugger, Enan greide seg med 8 stk. Men selve grunnkonstruksjonen gir store flater som presser duken ned ved vind, spesielt om du er lang og har tykt liggeunderlag. Så de grammene du sparer i forhold til feks Trolltiden blir feil for min del, blir litt stupid light. Enan var best av disse etter min menig. 

Mitt mest brukte telt er Trolltinden SL 2 ligger diagonalt i det og har god plass. 9 cm underlag og 194 lang. Har også Soulo men det blir til mye tøffere bruk. Soulo er et firesesongs telt og veier deretter. Pakkevolum på Trolltinden er omtrent som Ringstind SL. 

Prøv å få testet begge før du bestemmer deg, vil du kjøre til meg på Sundvolden så kan du få prøve begge om du vil. 

Tror @Vandrefalken kjøpte Trolltinden til samme bruk. Artig å høre hva han mener også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Izzy skrev:

Jeg noterte meg dette teltet pga vekten da jeg vurderte hvilket jeg skulle kjøpe. Det utgikk da jeg fant veldig lite info om det, reviews og ingen videoer på youtube om det.

Ser den.

Lette endel selv, og man finner stort sett kun det som ligger på helsport sine sider.

http://www.helsport.no/drommen-om-patagonia

http://www.helsport.no/trolltind-superlight-2

Men har fått stiftet nærmere bekjentskap med teltet da de har hatt det oppslått på xxl noen ganger. Beklageligvis etter at jeg kjøpte det andre alternativet istedenfor, men hadde nok endt på teltet jeg kjøpte uansett. (MH Direkt 2)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra testing i hagen, hvor tre ble til en. IMG_3065.thumb.JPG.55ee4b9bea3ccfd130581699d1c8068b.JPG

Som du sikkert ser, er Enan bedre konstruert enn Reinsfjell, selv om det på papiret har kortere liggelengde. 

Edit: Alle er kjøpt brukt på finn, og to er solgt igjen på finn. Kostnad er 40kr i pluss😀 Minus tape. 

Endret av Knappetelt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Knappetelt said:

Fra testing i hagen, hvor tre ble til en. IMG_3065.thumb.JPG.55ee4b9bea3ccfd130581699d1c8068b.JPG

Finslig! Vurderte samtlige telt selv, men valgte bort de tynne dukene (det var da Enan var 10D, mener de oppgraderte den ganske fort).

@Izzy: Jeg venter fortsatt på at noen skal være prøvekanin på Big Sky Chinook :D (Eller aller helst 2-pers-utgaven)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når du først var inne på fjelreven Abisko. Hvorfor ikke abisko lite 2? Burde gi mye bedre plass, og da har du mye pusterom over hodet når du ligger.

I forhold til solou har det større innertelt, større yttertelt, er lettere, har to store høyt plasserte ventiler, og du kan rulle opp begge endene av teltet for å få god utsikt og fantastisk luftgjennomstrømning.

Selv har jeg Absiko shape, og synes det er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Akto og Soulo: Aktoen i et par år, og Souloen siden forsommeren i år.  Aktoen er om ikke klaustrofobisk, så ihvertfall betraktelig trangere enn Souloen, for meg som er 185 høy.   I Souloen kan jeg sitte oppreist midt i teltet, det kan jeg ikke i Aktoen, og må krøke meg mer sammen for å komme inn og ut av Aktoen.

Vet ikke om dette har noe å si for deg, men jeg fikk en positiv overraskelse med Souloen: det er et venstrehåndstelt :-)  Når jeg lager mat i teltet, så gjør jeg det liggende.  I Souloen kan jeg ligge på høyre side, og ha venstrearmen fri til matlaging.  Det er noe som har irritert meg meg Aktoen, og det har hendt at jeg har lagt meg motsatt i teltet for å kunne bruke venstrearmen.      (Satser på at Hilleberg tenkte på oss venstrehendte da de designet Soulo, og at det ikke var et arbeidsuhell ;-))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Helhaug skrev:

(Satser på at Hilleberg tenkte på oss venstrehendte da de designet Soulo, og at det ikke var et arbeidsuhell ;-))

Er høyrehendt og nedsatt funksjon i venstre hånd og lovpriser Hilleberg for at de tenkte på oss høyrehendte når de tegnet Unna grinning face with smiling eyes
Er 100% enig i at slike små detaljer har noe å si når det kommer til trivsel i telt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg et Soulo i går kveld, måtte svi av skattepengene 😂 Har vurdert det lenge, men valget falt på Akto når jeg kjøpte i fjor. Etter jeg nylig kom tilbake fra en tur i Femundsmarka var jeg mer sikker på at jeg også ville ha et lite selvstående telt som tåler mere vær og har litt mer plass enn Akto.  Og ja, jeg er så sær at jeg må ha Hilleberg 😂 Jeg er godt fornøyd med Akto, men det er litt i det laveste og minste laget synes jeg (jeg er 187 cm på strømpelesten), i allefall om jeg får noen timer i teltet pga regn... Likevel må jeg si jeg trives godt i enmanns telt 

Så nå er jeg spent, lever Soulo opp til mine forventninger og blir et suplement til mitt Akto, time will show 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjellis skrev:

Bestilte meg et Soulo i går kveld, måtte svi av skattepengene 😂 Har vurdert det lenge, men valget falt på Akto når jeg kjøpte i fjor. Etter jeg nylig kom tilbake fra en tur i Femundsmarka var jeg mer sikker på at jeg også ville ha et lite selvstående telt som tåler mere vær og har litt mer plass enn Akto.  Og ja, jeg er så sær at jeg må ha Hilleberg 😂 Jeg er godt fornøyd med Akto, men det er litt i det laveste og minste laget synes jeg (jeg er 187 cm på strømpelesten), i allefall om jeg får noen timer i teltet pga regn... Likevel må jeg si jeg trives godt i enmanns telt 

Så nå er jeg spent, lever Soulo opp til mine forventninger og blir et suplement til mitt Akto, time will show 😊

Gratulerer og velkommen i soulo-gjengen, tipper du kommer til å elske det! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Kansje litt OT men her føler jeg for å gratulere smiling face with smiling eyes

Takker 😃

 

25 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Gratulerer og velkommen i soulo-gjengen, tipper du kommer til å elske det! 

Takker 😃 Etter det jeg har sett og lest, pluss alle godord du har sagt om det og alle fine bildene dine, tror jeg du tipper rett i det 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg er nyskjerrig, men hvordan går det med matlaging i solou? Og er det plass nok til å forvarme en brenner der? Jeg synes forteltet ser så knøttlite ut.

(Forvarming i teltet synes jeg går helt problemfritt i tunelltelt med stort fortelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg er nyskjerrig, men hvordan går det med matlaging i solou? Og er det plass nok til å forvarme en brenner der? Jeg synes forteltet ser så knøttlite ut.

Jeg har bare gassbrenner, som ikke trengs forvarmes og gir ganske forutsigbar flamme.   Stort sett tenker jeg ikke på det, men det har hendt at jeg har løsnet et par av innerteltsfestene for å trekke unna innerteltet, slik at brenneren kan settes lenger unna ytterteltet.   Det har da vært om bakken har gjort det umulig å sette brenneren der den ideelt sett burde stått. Eller jeg har lagt ting mot ytterteltet for å unngå at ytterteltet kan blåse mot brenneren, dersom teltet har vært litt slapt og det er vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du brenneren din veldig bra og forvarmer riktig med rødsprit får du flammer på maks 10-15 cm. Det bør holde i de fleste telt, men riktig lufting, en kjele opp ned klar til slukking og sunt vett gjør susen. Du bør heller ikke kjøre på full guffe som jeg har lest en eller annen plass her at noen tester med. Noen brennere gir jo opptil 4650 watt så litt vurderingsevne er på sin plass. På små telt vil jeg nok anbefale å fyre opp ute evntuellt ha en liten gassbrenner med til "nødbruk" slik at du får kokt kaffen opp på morgenen. Mange har jo en gassboks med til Primus sin lille gasslampe så det blir ikke mange gram ekstra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg er nyskjerrig, men hvordan går det med matlaging i solou? Og er det plass nok til å forvarme en brenner der? Jeg synes forteltet ser så knøttlite ut.

(Forvarming i teltet synes jeg går helt problemfritt i tunelltelt med stort fortelt).

Jeg har kokket der, det går helt fint. Er større enn det ser ut til. Jeg er ikke helt venn med forvarming enda, men tror @Timmey78 har prøvd det2

IMG_20170802_185921_622.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Sovjetunionen said:

Jeg har kokket der, det går helt fint. Er større enn det ser ut til. Jeg er ikke helt venn med forvarming enda, men tror @Timmey78 har prøvd det2

IMG_20170802_185921_622.jpg

Det har jeg vettu! Forvarming av Svea123 med rødsprit går fint men kovea booster pulser litt så liker å ta den med åpen dør eller ev hekte av litt innertelt. Kovean er overkill i soloen da.. koker jo eggene på to minutt! Litt iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har veldig lyst på Soulo :) Er nå Exped og Helsport eier. Vet at Hilleberg er meget bra.

Kjøper jeg flere telt nå, har kona truet med å brenne dem :D Hun er troende til å gjøre det.......

Endret av Turlyst
Tok vekk et avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.