Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulykke i Lofoten


REs

Anbefalte innlegg

Er nettopp kommet hjem fra et besøk hos mitt søskenbarn som dessverre ikke var hjemme, men som fremdeles befant seg på sykehus etter flere ukers behandling både i Tromsø og Stavanger. Ulykken skal ha skjedd ved at seks personer befant seg i et stort telt på en liten campingplass i Lofoten. En fallvind tok tak i teltet og slengte både det og de seks som var inne i teltet  flere meter opp i luften, ikke bare en, men flere ganger. De fleste kom fra det med mindre skader, men med helsa i behold, men mitt søskenbarn endte altså opp med et hofteparti som kunne sammenlignes med et puslespill fra Ravensbruck. Legene mente at han var heldig som var i live.

Men hvorfor har jeg ikke hørt noe om dette i nyhetene? 

Slike hendelser var visst ikke ukjent i området og både speidere og bobiler skal ha fått gjennomgå ved liknende hendelser tidligere.

Er dette like ukjent for de her på forumet som befinner seg der nord, eller er det bare media som har sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, REs skrev:

Er dette like ukjent for de her på forumet som befinner seg der nord, eller er det bare media som har sviktet.

Vi er ikke ukjent med vind. En vindstille dag i Bodø blåste en sau i hav.

Men er enig i at det virker noe ekstremt det du beskriver der, og rart det ikke har blitt omskrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken er at en av de som var i teltet, bestemor, har vert guide både i fjellet og på isbre, i Norge, Sveits og på Grønland. Hun har også drevet med hundekjøring i mange år. Hun hadde foreslått å bruke to mindre fjelltelt på grunn av dårlig vær, men barna deres mente at siden de hadde et stort telt så var det mye koseligere for barnebarna at alle var i det store teltet. Grunnen til at det gikk så galt skal ha vert at både teltduken og bunnen i teltet var så solid at den ikke revnet. Kanskje noe å tenke på når vi skal velge telt.

Jeg har opplevd at teltet mitt, et iglo telt, ble trykket helt flatt av vinden, men aldri så mye vær som de opplevde. Til og med glassfiberstengene i teltet var splintret. Ikke bare brukket, men aldeles maltraktert.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror her at også vinden må ha fått tak inne i selve teltet, det ville muligens kunne skape nok løft og flate/areal. Altså enten at teltet hadde en halvåpent inngang eller at det revnet og luften fikk takk inne i teltet.... Teorier altså! ;) Men tviler litt på at det hadde løftet teltet om vinden ikke fikk takk annet et på utsiden eller under... spesielt ikke om det skjedde flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tror her at også vinden må ha fått tak inne i selve teltet, det ville muligens kunne skape nok løft og flate/areal. Altså enten at teltet hadde en halvåpent inngang eller at det revnet og luften fikk takk inne i teltet.... Teorier altså! ;) Men tviler litt på at det hadde løftet teltet om vinden ikke fikk takk annet et på utsiden eller under... spesielt ikke om det skjedde flere ganger.

Teltet var et tunneltelt med ståhøyde i hele teltet. Jeg vet ikke om det var bunn i forteltet, men det var nok et telt som var beregnet på camping og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thoreau skrev:

Er det ikke Ravensburger? Men de fikk seg sikkert en god omgang i Ravensbrück også, det er ikke det.

Jo selvfølgelig skulle det være Ravensburger puslespill. Men det var i alle fall så ødelagt at legene ikke ville operere ham. Delene lå så bra i forhold til hverandre at de bare stabiliserte ham og håpet på at de ville gro sammen igjen uten større forskyvninger. Svaret på dette får vi ikke før om enda en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok ikke løftet opp, det ble sugd opp. Samme prinsipp som på en flyvinge.  Ser du på hvordan et tunneltelt skal settes opp er det med den lave delen mot vinden. På en flyvinge er den høye delen mot vinden. Ser du arealet på en flyvinge på et stort fly er det utrolig at det letter. Riktig bardunering og pluggbruk er nok også viktig. 45 grader på pluggen gjør susen. Men en trist måte å lære dette på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, REs skrev:

Jo selvfølgelig skulle det være Ravensburger puslespill. Men det var i alle fall så ødelagt at legene ikke ville operere ham. Delene lå så bra i forhold til hverandre at de bare stabiliserte ham og håpet på at de ville gro sammen igjen uten større forskyvninger. Svaret på dette får vi ikke før om enda en uke.

 

Det er litt rart at nettavisene ikke har skrevet om dette. Virker som en ideel sak å ha på forsiden: "Vind løftet telt med 6 personer flere meter opp i luften"

Men det kan vel være en skypumpe, eller hva det kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Thoreau skrev:

 

Det er litt rart at nettavisene ikke har skrevet om dette. Virker som en ideel sak å ha på forsiden: "Vind løftet telt med 6 personer flere meter opp i luften"

Men det kan vel være en skypumpe, eller hva det kalles.

Kan det rett og slett tenkes at noen ikke ønsker publisitet om disse tingene siden det kan ha negativ effekt på turismen. Dette skjedde jo på en campingplass og det hadde skjedd tilsvarende ting før, men da var det speidere som lå under en tarp eller en presenning, uten bunn, som forsvant opp i luften og speiderne så plutselig bare himmelen over seg.

De kalte det en fallvind, men jeg er tilbøyelig til å tro at det ble sugd opp som @Memento mori beskriver. Det som også kan skje er at det dannes turbulens, en roterende luftstrøm som roterer rundt sin egen akse. Fly som kommer inn i slike turbulenser kan oppleve at luften på utsiden av flyet beveger seg i flyets fartsretning med samme eller større hastighet enn flyet. Flyet mister da all løft på vingene og faller nedover til det på ny får normal luftstrøm over vingene. Men det vanligste er vel at piloten opplyser om noe urolig luft og at man bare merker en del risting og vingling i flyet.

Hvordan dette teltet stod i forhold til fjell eller høydedrag vet jeg ikke, men dette kan selvfølgelig også hatt betydning for utfallet.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette er ikke noe fasit, bare gjør meg opp noen tanker her...

Du nevner ikke om vinden, i dette tilfellet kom fra fjell eller hav @REs. Fallvind kommer ned fra fjellet og den kan du oppleve i Rosendal om ettermiddagen/tidlig kveld om sommeren. Du merker at den kommer, men den bare øker og øker i styrke. Det går fort, ca 2-5 min. Og gir seg ut over kvelden. Skyldes kald luft som kommer ned fra Folgefonna.

På landsvind eller ettermiddags bris er veldig vanlig langs kysten her hvor vi bor. Men det er jo bare de som er på besøk fra andre siden av kjølen som merker den. For oss er det ikke noe å snakke om. Og den flytter i hver fall ikke en sau! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.