Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sovepose (3-sesong) , underlag og telt (kuppel).


Anbefalte innlegg

Hei, 
jeg ønsker å kjøpe meg en sovepose til kalde sommernetter og vår/høst. Har fra før en veldig tynn sommerpose fra Helsport og en skikkelig vintersovepose (Helsport Austfjorden). Jeg skulle da gjerne hatt en mellomting som ikke tar opp hele sekken (som vintersoveposen gjør) og som holder meg varm (noe sommersoveposen ikke gjør). Jeg er 160 cm og vurderer å kjøpe damemodell pga. annen passform (eller er ikke damemodell noe å gå etter?) Kan gjerne være litt romslig pose, så den ikke blir trang. 

I tillegg vil jeg kjøpe et liggunderlag som er komfortabelt, men som og hjelper på med varmen, da jeg tidligere kun har brukt et sånt tynt svart som du ruller sammen. 

Jeg har også et billig Bergans tunneltelt (Trysil tror jeg?) 3-manns, men føler det blir mye å bære alene. I tillegg til at jeg har veldig lyst på kuppeltelt med mulighet for litt utsikt fra soveposen. Tenker 2-manns kan være greit for å kunne dra på tur alene med stor sekk og en hund? Turene blir for det meste på fjellet ved myr og vann og ved foten av fjell feks, så kjekt med mulighet for å sette det opp selv ved hardt underlag. 


Noen som har noen tips? Jeg har liksom noe utstyr fra før, men på grunn av pakkvolum/dårlig varme i den minste soveposen gjør det at jeg vegrer meg mot å dra på tur. Derfor har jeg lyst på ordentlig utstyr som holder meg varm og som jeg makter å bære (og som det er plass til i sekken). 

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinger @JanRH - som er vår lokale luring på sovepåser!

Personlig bruker jeg en Fjällräven Abisko 3 sesongs pose, den holder greit helt til gradestokken faller på -10. Da kjører jeg tolagsmetoden.

Liggeunderlag, der har jeg en ExPed Synmat 7 som funker veldig greit. Den tar litt mer plass enn standard Bamse underlaget - Men ganske ok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for Warmpeace Viking 600 dunposen. Den er virkelig god og nesten for god for en som meg. Er nemlig ikke noen frysepinn og kunne nok klart meg med en Viking 300 det meste av vår. sommer og høst. Warmpeaceposene fåes i flere former vet jeg. Posen er relativ billig i kjøp og skal ha etisk dun. Det er kanskje også noe å ta med i betrakningen  ved kjøp.

PS. Jeg har testet Viking 600 på oppfordring fra nettbutikken Hekta på Tur  og dermed fått posen gratis. Jeg går likevel virkelig god for denne. God og varm og tar heller ikke mye plass i sekken. Under kiloen kan du sikkert få den, med din kroppsstørrelse. Det er også et poeng.

Angående liggeunderlag så sjekk ut Exped eller Therm-A-Rest sine oppblåsbare 3-sesongs. Du gjør ikke mye feil der.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Unna er et solo kuppeltelt med veldig god mulighet for utsikt: du kan rulle vekk hele den ene langsiden på teltet.  Nå vet jeg ikke hvor stor hund du har, men det er folk her inne som får plass til både mann og hund i Unna.

Hilleberg Unna veier 2.2 kg, som er ganske mye mindre enn 3.5 kg for Bergans Trysil 3.  

Ellers har du Hilleberg Rogen, som er et slags hybrid-kuppeltelt for to personer, dette er Hillebergs Red Label, som betyr 3 sesongs telt med lettere og ikke så slitesterke materialer som Red Label, som Unna er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tessatroll skrev:

Du seier ikkje noko om pris og bruksområde telt? Du har fått gode, men dyre tips på telt. Om du vil ned i pris kan det være ei moglegheit å sjå på Naturehike Cloud 3? 

Er til korter turer f.eks for å gjøre en lang fjelltur kortere etc. Blir mest i fjella i Trollheimen. I Folldalen, Vindøldalen etc. F.eks. ved svartvatnet nedenfor Snota, eller i Vassdalen. For meg og en hund. Kanskje en person nr. 2. Har forresten litt lyst på et telt som er selvstående. Men det spørs om jeg må opp i vekt uansett. Men pakkvolum har også noe å si. Og hvis jeg får ned volum og vekt på sovepose så går det kanskje greit likevel. 

Endret av Fjelletkaller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fjelletkaller skrev:

Er til korter turer f.eks for å gjøre en lang fjelltur kortere etc. Blir mest i fjella i Trollheimen. I Folldalen, Vindøldalen etc. F.eks. ved svartvatnet nedenfor Snota, eller i Vassdalen. For meg og en hund. Kanskje en person nr. 2. Har forresten litt lyst på et telt som er selvstående. Men det spørs om jeg må opp i vekt uansett. Men pakkvolum har også noe å si. Og hvis jeg får ned volum og vekt på sovepose så går det kanskje greit likevel. 

Hilleberg Niak er selvstående, har (akkurat) plass til to og veier 1,7kg om jeg husker rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2017 den 9.34, Dingsen skrev:

Sjekk denne linken om soveposer. Jeg hadde nettopp samme spørsmål :-)

Ang telt så har jeg hørt mye bra om Naturehike sine. De er veldig rimelige også. Tror du kan få 10 av dem for prisen av et Hilleberg :-P

Ellers så anbefaler jeg deg å følge med her; Kjøp, salg og bytte :-)

Hei, 

ja jeg så faktisk tråden :- )  Vurderer den der warmpeace viking 600 da den er både i kort versjon og på tilbud nå :- ) 
Usikker på om jeg skal kjøpe nytt telt nå, eller ha det på ønskelisten. Hvis jeg har en sovepose i mindre pakkvolum og vekt så kan jeg kanskje tåle et tungt og stort telt. Drømmer om Helsport reinsfjell superlight 2, men det koster en del :shock: Må nok spare litt fremover. Men er jo så mye klær og utstyr jeg kunne tenkt meg :-D

Endret av Fjelletkaller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tror den alltid er på tilbud, så det kan du ta med knusende ro.

Disse populære friluftsbutikkene kaster om seg med utealistiske eller usanne førpriser og store rabatter. Bare se pristhistorikken, når kostet den posen mer?

IMG_0042.thumb.PNG.2ada1666924c4c87702925cf3c7faf21.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hjelp! Er det ingen som vet om OK lett og billig telt? Drasset med meg telt på 3,5 pluss utstyr på tur nå nylig. Ble veldig tungt! Tror jeg må motivere meg selv til å trene mer styrke eller noe. Kjedelig når man vil dra på solotur, men det blir veldig tungt hvis jeg skal gå en viss distanse. Ser på Reinsfjell Superlight, men er jo ikke billig - men er vel sånn det er. Vil ikke kjøpe av det aller billigste også holder det ikke mål i vind og vær. Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fjelletkaller skrev:

Hjelp! Er det ingen som vet om OK lett og billig telt? Drasset med meg telt på 3,5 pluss utstyr på tur nå nylig. Ble veldig tungt! Tror jeg må motivere meg selv til å trene mer styrke eller noe. Kjedelig når man vil dra på solotur, men det blir veldig tungt hvis jeg skal gå en viss distanse. Ser på Reinsfjell Superlight, men er jo ikke billig - men er vel sånn det er. Vil ikke kjøpe av det aller billigste også holder det ikke mål i vind og vær. Noen som har noen tanker?

Se om du finner noe brukt. Ellers så er gjerne slik at lett og bra er å få, men ikke lett, bra og billig. Billig og bra er å få, men ikke billig, bra og lett. Noen burde koke sammen en formel av det der 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Humbug skrev:

Se om du finner noe brukt. Ellers så er gjerne slik at lett og bra er å få, men ikke lett, bra og billig. Billig og bra er å få, men ikke billig, bra og lett. Noen burde koke sammen en formel av det der 1f601.png

Jaa, har sett litt. Føler det står mellom Hilleberg Unna (med rabatt) og Helsport Ringstind 2 på Helsport sin outlet. Fordelen med helsport sitt er prisen, men vil gjerne ha et vindstabilt telt og egentlig kuppel. Fordelen med hilleberg sitt er at det er kuppel, og forhåpentligvis tåler litt mer vær og vind. Ulempen er pris og uvant å ikke ha fortelt som i et stort tunneltelt. Har også sett på Husky Sawaj 2 Ultra, men usikker på det. Og Husky Flame (utgår pga vekt egentlig). 

Endret av Fjelletkaller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjelletkaller skrev:

Jaa, har sett litt. Føler det står mellom Hilleberg Unna (med rabatt) og Helsport Ringstind 2 på Helsport sin outlet. Fordelen med helsport sitt er prisen, men vil gjerne ha et vindstabilt telt og egentlig kuppel. Fordelen med hilleberg sitt er at det er kuppel, og forhåpentligvis tåler litt mer vær og vind. Ulempen er pris og uvant å ikke ha fortelt som i et stort tunneltelt. Har også sett på Husky Sawaj 2 Ultra, men usikker på det. Og Husky Flame (utgår pga vekt egentlig). 

Hva med dette: http://www.helsport.no/tronfjell-2

Ser ut til å være Reinsfjell Trek med annet navn for eksportmarkedet. Mye telt for penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ketilring skrev:

Dette er jo forferdelig tungt til et tomannstelt å være. Med Helsport-tillegg veier det jo mer enn det teltet TS helst vil kvitte seg med... 1f604.png

Trådstarter ønsker seg kuppeltelt og jeg skjønner at pris er viktig. Man får ikke i pose og sekk. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fjelletkaller skrev:

Jaa, har sett litt. Føler det står mellom Hilleberg Unna (med rabatt) og Helsport Ringstind 2 på Helsport sin outlet. Fordelen med helsport sitt er prisen, men vil gjerne ha et vindstabilt telt og egentlig kuppel. Fordelen med hilleberg sitt er at det er kuppel, og forhåpentligvis tåler litt mer vær og vind. Ulempen er pris og uvant å ikke ha fortelt som i et stort tunneltelt. Har også sett på Husky Sawaj 2 Ultra, men usikker på det. Og Husky Flame (utgår pga vekt egentlig). 

Her mine erfaringer med Ringstind 2 Light (modifisert)

Pros:

  • Passe lett
  • Kompakt i sekken
  • Raskt å sette opp
  • God plass til 1
  • Står godt i hardt vær om man bruker alle bardunene.
  • OK plass til 2 når man ikke er de de kaldeste månedene

Cons:

  • Trangt med 2 på vinterstid
  • Ytterteltet i hodeenden kan lett legge seg til innerteltet om det blåser. Fikk derfor Helsport til å modifisere mitt (kostnadsfritt) med et ekstra bardunfeste nederst på ytterteltet for å gi det ekstra strekk.
  • Ikke spesielt god lufting. Kondenserer lett. Modifiseringen over hjalp noe.
  • Skal du ha footprint (som jeg anbefaler), vær forberedt på at klipsingen er helt latterlig ræva. Nesten umulig å få av igjen, spesielt på kalde dager. Fingrene får virkelig kjørt seg her.
  • Er kresent på terrenget. Om det ikke er relativt flatt er det vanskelig å få god form på teltet og dermed dårligere plass til 2.

Tross sine ulemper er jeg godt fornøyd med det, spesielt når jeg er ute alene. Gir deg det du absolutt trenger, ikke noe mer, ikke noe mindre.

Det hender jeg har savnet kuppeltelt men har alltid klart å finne en grei plass å sette det opp på når jeg er alene. Du trenger minimum 5 plugger å banke ned i bakken for å få opp ytterteltet. Bardunene kan du feste på andre måter, rundt stein f.eks. Skal du på plasser hvor det bare er fjell og stein går du for kuppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, northern_fov skrev:

Er kresent på terrenget. Om det ikke er relativt flatt er det vanskelig å få god form på teltet

Helt enig i dette. Skyldes at det for lavt og slik er det nok med alle som har samme eller ca samme form.

En grunn til at jeg kjøpte meg nytt med rettere vegger. ☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2017 den 22.09, whistler skrev:

Trådstarter ønsker seg kuppeltelt og jeg skjønner at pris er viktig. Man får ikke i pose og sekk. 1f603.png

Da ble det et litt lettere telt men dyrt telt: Hilleberg Unna. Om det er verdt pengene gjenstår å se. Kjøpt med fjellforum rabatt så klart:-D Prøvde det i sekken og den 1,5 kg mindre tror jeg merkes godt. Hadde så klart vært supert med Tronfjell men for en lite trent jente på 1.60 blir det fort tungt for meg. Jeg vil komme meg ut, men vanskelig når sekken blir veldig tung 😂 Kanskje det bør bli motivasjon for å komme meg gjennom styrkeøkter på treningssenteret fremover. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.