Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell og erfaringer Garmin eTrex


Anbefalte innlegg

Søker litt hjelp fra dere.

Jeg skal kjøpe min første GPS snart. Jeg er er erfaren fjellmann som håndterer kart og kompass veldig bra, og har alltid klart meg bra uten GPS. Men jeg er jo litt "gadget-freak" og tenkte jeg skulle prøve en GPS for gøy.

Jeg har lest litt, og funnet ut at jeg sannsynligvis går for en Garmin eTrex, men det er så mange forskjellige modeller.

Noen som kort og greit kan forteller meg om forskjellene, +/-, erfaringer, og anbefaling på disse?

- eTrex Euro

- eTrex Legend

- eTrex Legend C

- eTrex Legend Cx

- eTrex Summit

- eTrex Vista

- eTrex Vista C

- eTrex Vista Cx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enhetene du nevner er i småserien til Garmin.

Euro er en enkel gps som gir deg koordinater, og lager enkle ruter.

Summit har i tillegg høydemåler og kompass, slik at du kan finne himmelretningene selv om du står i ro.

Legend og Vista er kart-gps-er, som både gir deg koordinater, og de plotter deg inn på et kart. Forskjellen er at Vista har høydemåler og kompass, mens Legend er uten.

C betyr fargeskjerm.

x betyr oppdatert utgave. For småserien betyr dette at enhetene støtter utskiftbare minnekort. Med et 1GB minnekort får du plass til topokart for hele norden, og du slipper å måtte oppdatere enheten før hver tur. Det er ingen vesentlig forskjell på programvare (denne kan oppdateres på alle gps-er som kan kobles til pc-en) - eller på elektronikk eller følsomhet, slik avataren "gjest" påstår.

For 60-serien, derimot, betyr x at man i tillegg til minnekort også får SiRF-star III-chipsett, noe som gir betraktelig bedre følsomhet enn småserien og de gamle 60-enhetene. 60-serien støtter også NAVTEQ veiruting som gir deg kjøreinstruksjoner i bilen eller på sykkel.

Gps er ferskvare, og mitt kjøpsråd blir derfor 60Cx eller 60CSx (S er med høydemåler og kompass), siden de ikke har de gamle og dårlige mottakerene du finner i småserien. Hvis du er nødt til å kjøpe en fra listen vil jeg anbefale Legend Cx eller Vista Cx, siden de kan bruke store og fine minnekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for et veldig detaljert og oversiktlig svar. Slike burde faktisk produsenten eller importøren i Norge skrevet det på sine nettsider.

Jeg forstår ditt råd om "ferskevare", men pga pris etc så velger jeg Legend som jeg fikk et godt tilbud på hos Nordialog i Kristiansand. Venter i spenning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er på min 2. Legend-modell nå.

Det positive med den modellen, er at den er ganske billig (hint: medlemstilbud hos OBS)

ikke har farger (bruker mindre strøm) og at man kan lagre en god del ruter og trackpoints.

Det at jeg kan legge inn kartblad etter behov er også en kjekk sak, men her skulle jeg

helst sett at Garmin leverte modellene sine med utvidbar minne (sdcard elns), slik at man

kan få inne flere kart, uten å måtte kjøpe topp-modellene - som ellers har features jeg

egentlig ikke er interessert i.

Bruker min Legend til vanns (seiling), skigåing, sykling og tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget mellom en del av de nyere modellene går stort sett på om du vil barometrisk høydemåler og elektronisk kompass eller ikke. Man klarer seg godt uten med funksjonene er praktisk å ha. Med barometrisk høydemåler følger en del praktiske høydefunksjoner og tellere.

Du har glemt siste modell fra Garmin, Garmin eTrex Venture Cx, les:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=309

Sammenlign GPS modellene her:

http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp (Ikke alle modellene er med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Har barometrisk høydemåler på Casio-klokka mi fra 1991. Den virker utroligvis ennå.

Det er en kombi-klokke med både analog og digital - analog-biten har gått i stykker men

alt på den digitale siden funker finfin. Nedtellingsfunksjon til bruk ved regatta-starter

(5-4-1-0 minutter) er en kjempefeature for meg i allefall.

Ellers gir vel eTrex Legend ut kalkulert høydemåler om man bare leter litt fant jeg ut.

Har ikke kvalitetsikret disse dataene ut fra et kjent punkt ennå.

Noen som har data for kjente punkt i Trondheims-regionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.