Gå til innhold
  • Bli medlem

2 telt til oss 4?


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg bare tenker høyt igjen. Barna er altså fra 4-9 år også er det meg i tillegg. Er det en ide å kjøpe 2 stk 2-manns telt, så kan en av de store bære det, eller er det best med 1stk 3-manns? Vi låner nå et 3-manns, så jeg bare tenker høyt. God eller dårlig tanke? Jeg ser at de på 3 og 4 manns er ganske tunge javnt over, derfor lurte jeg litt. Skal uansett ikke kjøpe nå, men satt bare å tittet litt på finn.no og det var da tanken slo meg. Jeg håper også på at jeg får tatt noen turer uten barna på overnatting i ny og ne. 

 

Noen med mer erfaring som kan tenke litt sammen med meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt ned i vekt får man disse teltene til da uten at de koster en årslønn? (3-sesongs)? Det jeg låner nå veier 3,4 kg...

Jeg kommer til å ha barna med i de fleste tilfeller, trolig bare unntaksvis alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte et stort 3-mannstelt i sommer. Var god plass for å være et 3-manns. To voksne med brede liggeunderlag og en husky mellom oss. Merka ikke noe til bikkja. Det teltet veide ca 2 kg og hadde et stort fortelt. Helsport Fjellheimen 3 SL. 

Sov deretter en natt i et Bergans 3-manns med samme utforming (tunell). To voksne og en boxer. Bikkja lå oppå meg fordi det ikke var plass nok mellom oss. Teltet veide litt mer men ikke mange grammene. Synes det var stor forskjell på de to teltene hva gjaldt størrelse. 

Jeg kan ikke mye om telt men hva som er 3-manns for en produsent er tydeligvis ganske forskjellig for andre produsenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt på utkikk etter et 4-manns selv. Og tenker at, i snitt, på lette telt så er det ca 1 kg pr pers. Så det teltet du låner nå er ikke ille mtp vekt. Klart du kan gå for to stk "2-manns" som Ringstind Superlight til de minste til den nette sum av 6295,- + Ringstind 2 til dere foreldre for den nette sum av 2995,-. Da er du opp i "bare" ca 4 kg for nesten 10k,-

Har det siste selv og det veier rett over 2 kg med plugger og alt. Og det er absolutt ikke noe problem med to voksne i det teltet.

Tror økonomien sier at et telt er greit. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere gått med pulk og bært Helsport Fjellheimen 4 camp hvor vi har vært 2 voksne og 2 barn. Dette veier i overkant mye og er unødvendig tungt for din del. http://www.helsport.no/fjellheimen-x-trem-camp

Nå bruker jeg Helsport Svaldbard på vinteren og Helsport Fjellheimen 4 Camp Superligt i sommerhalvåret (veier 2.4 kg) 

http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

Fjellheimen 4 Camp Superligt kan være et alternativ til ditt bruk under forventing om at dere med 2 barn i den alderen ikke er på tur i det mest ekstreme været. Prismessig så er vel finn.no eller outlet'en til helsport sted å lete om du ønsker å spare mest mulig av månedslønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bare så jeg har sagt det. Vi er altså 3 barn og meg... De er akkurat nå fra 110 til 140cm lange. 

Hm, tror jeg skal tenke en stund til. Er jo ingenting som haster enda heldigvis siden vi får låne, men greit å ha litt tanker om jeg plutselig skulle komme over noe som jeg får lyst til å slå til på. 

Er jo ofte milde (og våte...) vintere her i drammensområdet, så jeg håper vi får til litt telting et sykke utover høsten/vi teren også, men ingen ekstrem overhodet (dog tror jeg ungene vil mase mer om å dra ut kulda enn meg, men det er en annen sak 😅) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Dingsen skrev:

Er litt på utkikk etter et 4-manns selv. Og tenker at, i snitt, på lette telt så er det ca 1 kg pr pers. Så det teltet du låner nå er ikke ille mtp vekt. Klart du kan gå for to stk "2-manns" som Ringstind Superlight til de minste til den nette sum av 6295,- + Ringstind 2 til dere foreldre for den nette sum av 2995,-. Da er du opp i "bare" ca 4 kg for nesten 10k,-

Har det siste selv og det veier rett over 2 kg med plugger og alt. Og det er absolutt ikke noe problem med to voksne i det teltet.

Tror økonomien sier at et telt er greit. 1f914.png

Ja. Enig i det - med mindre man skulle komme over noe superbillig et sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Sjekk ut bloggen Turjenter.no

Det teltet jeg lånte et par uker i sommer har noe ledig tid igjen. Du kan prøve å få lånt det og sett om det passer dere nå. Søk på Teltstafetten. Er et ekte jentetelt ;) 

Takk, det skal jeg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tittei skrev:

...men hvordan i alle dager kan jeg finne ut når det er ledig? Du kan jo vare "overalt". Jeg er ganske fleksibel med tid så hadde vært bra å visst når et var ledig. 

De hadde en liste. Kanskje den ligger på deres Facebook-side. Det er uansett bare å sende de en melding via Facebook. Det er den kanalen de bruker. 

De sendte meg noen datoer og sa jeg kunne låne det igjen. Vil jo gjerne det men tiden er så uviss her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kidsa er små, eller ein skal ut i tøffare terreng/ver, er det greit å vere i samme telt. 

Når dei vert større, og veret er greit funkar det fint med fleire små telt, og så anten lage seg ein felles opphaldsplass eller at det eine teltet er stort nok til å ete saman i. 

Me har nytta båe deler. På vinteren bur me saman, på sommaren ofte i fleire telt. Me hadde dei med på fottur over nokre veker på Svalbard for nokre år sidan, då var me i eit felles telt, for å ha alle på same stad ver evt isbjørnbesøk. Det same gjer me neste år når me skal opp igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2017 den 6.47, Gittiamo skrev:

De hadde en liste. Kanskje den ligger på deres Facebook-side. Det er uansett bare å sende de en melding via Facebook. Det er den kanalen de bruker. 

De sendte meg noen datoer og sa jeg kunne låne det igjen. Vil jo gjerne det men tiden er så uviss her. 

Har fått låne om en mnd tid. Gleder meg til å teste det ut :) . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å se etter 2-manns telt. Leter først etter en og med tarp, så ser vi hva som skjer videre. Ser at jeg trolig ikke kommer til å ha med meg alle ungene samtidig og da holder det med 2-manns i noen år. 

Skal sette meg ned å titte på finn og outlet og aliexpress, men dette haster ikke, så bruker den tiden jeg trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2017 den 9.37, Tessatroll skrev:

Når kidsa er små, eller ein skal ut i tøffaste terreng/ver, er det greit å vere i samme telt. 

Når dei vert større, og veret er greit funkar det fint med fleire små telt, og så anten lage seg ein felles ppågaldsplass eller at det eine teltet er stort nok til å ete saman i. 

Me har nytta båe deler. På vinteren bur me saman, på sommaren ofte i fleire telt. Med hadde dei med på fottur over nokre veker  Svalbard for nokre år sidan, då var me i eit felles telt, for å ha alle på same stad ver evt isbjørnbesøk. Det same gjer me neste år når me skal opp igjen. 

 

Ser poenget ja, og det er godt. Vi skal nok ikke til bjørneland eller sterk-vind land med det første. Vi må nok ha øamgt mer erfaring før vi gjør det. Så tenker at to telt og en tarp vil holde lenge. Trolig også bare et telt og en tarp. Vi kan jo heller bale låne det vi har om vi kjenner det blir trangt. Ungene er jo ute og leker hele dagen uansett vær (østlandsvær), så masse tid inni teltet blir det kun om været endres raskt og blir helt grusomt. 

Håper vi også blir friluftsfamilie, men enn så lenge er vi i startgropa, så vi får se hva som skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.