Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket stativ?


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo dere!

Hvilket stativ bruker dere på tur?

Jeg har brukt en liten tripod til nå, for å spare vekt. Men jeg skulle gjerne hatt ett stativ så man kan ta bilder på høykant :-) 

Har ett stort stativ fra før, men det veier nærmere 1,5kilo, det blir litt i drøyeste laget å ta med seg på fjellet etter min mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Benro karbonstativ på rene fototurer. Det er stor forskjell på stativer. På vandreturer satser jeg på objektiver med IS, samt knestående og liggende stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 13.19, Tor-Erik-L-77 skrev:

Når jeg skal spinke litt så tar jeg med mitt manfrotto mini tripod. Selv med Sony A7 og 24-240 objektiv så fungerer denne utmerket. Sant å si så er det stort sett dette stativet som er med på tur 1f609.png

 

9C89893A-EAA7-43B2-A469-50311FDB0F86-1279-000001CE1FA6408F.jpeg

Det er den jeg har brukt til nå :-)  Eneste den mangler er å kunne ta bilder på høykant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2017 den 1.30, Martin HJ skrev:

Jeg skaffet meg en Hama Traveller Mini Pro tripod til turer, veier 739 gram og er 117 cm over bakken på øverste høyde. Kjempefornøyd med den :) 

Åja det var ganske så lett! Er det selvveid eller? :-)  Det var jo billig og greit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Husk at det er forskjell på hvor mye vekt de små stativene kan bære. Har du et lite enkelt kamera så fungerer de fleste men når du får 1-2kg så kreves det endel av kulehodet for å holde vekten uten at det faller sammen ;)

Jeg har ett Canon Eos m3 (speilløst), så det er ikke mye vekt det er snakk om :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 timer siden, aamodt skrev:

Jeg har ett Canon Eos m3 (speilløst), så det er ikke mye vekt det er snakk om :-)

Mer enn bra nok. Det er oftest fotografen som er begrensningen og ikke kameraet. Snakker for egen del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Sitat

Nedenfor har vi tatt bilde med et Gitzo GT5533LS + GT 3382QD stativhode (t.h.). Dette er et meget kraftig og godt stativ uten midtsøyle. Og et Manfrotto Compact Light, et lite og lett stativ (med midtsøyle men uten krok) som først og fremst er laget for å være enkelt å ta med seg, og ikke koste all verden. 

60875_1024x768.jpg

Her er hele artikkelen på foto.no https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/47768-bruk-stativet-riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg hadde tidligere et Manfrotto aluminiums stativ, som ikke ga så skarpe bilder som ønsket. Det hadde trøbbel med vibrasjon. I tillegg var det tungt i forhold til hvor stor belastning det tålte. Nå har jeg et Benro karbonstativ som tåler 10 kg utstyr, men veier halvparten av det jeg hadde tidligere. Karbonstativet gir så skarpe bilder at jeg kan telle prikkene på en fyrstikkeske, eller sandkorn. Har brukt 100 mm Canon 2,8 Macro L IS USM.

Jeg anbefaler er lite og lett karbonstativ. Trenger verken å være høyt eller tåle mange kilo utstyr. Ser at prisene er ganske hinsides. Skal du tatt mye kvelds og nattbilder med lang lukkertid, krever det mye av stativet. Er det mest bilder i lys med ikke for lav lukkertid, kan krav lempes på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et stativ som veier litt over halvkiloen og er 125cm på max høyde og koster 185kr. Det har selvfølgelig sine begrensninger, dårlig kvalitet og det skal ikke blåse mye. Har dog fungert utmerket hittil til mitt Sony a6000

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/tilbehor-systemkamera/HAMA4133/hama-star-700-ef-digital-kamerastativ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type stativ vil helt klart bestemmes av type utstyr du har og bruken tiltekt. De fleste bildene jeg tar er i hovedsak landskap når jeg bruker stativ. Selv med en ganske tung 24-240mm så vil vibrasjoner fortsatt ikke være så kritisk. Ikke fordi jeg bruker lange lukker tider men fordi 95% av bildene tas på 24mm. Altså vil vibrasjoner være langt mindre problematisk på 24mm kontra 240mm. Tar du bilder av fugler på brennvidder typisk over 200mm og gjerne kanskje mot 300-400mm så er det kritisk å ha et utrolig stabilt stativ. Så mange momenter å ta hensyn til. Skal du godt under 1kg på et stativ så vil det bli viktig å bestemme deg for hvilke kompromisser du vil akseptere.

Etter endel år så har jeg kommet frem til at et veldig lavt stativ med et godt kulehode stort sett dekker de behov jeg har for landskapsbilder. Det finnes nesten alltid en stein eller annet høyt punkt hvor jeg for nok fleksibilitet til å finne akkurat det utsnittet/komposisjonen jeg ønsker meg. Selvfølgelig har det hendt i noen sære tilfeller at jeg har savnet et skikkelig fullhøyde stativ men det lever jeg med. Når fotoutstyret allerede veier mellom 2-3kg på en gåtur så blir rett og slett et stativ på 1.5kg for mye vekt i forhold til hva det i praksis gir meg av reel nytte. Andre prioriterer annereledes og det er også helt greit :) 

Manfrotto stativet jeg bruker på tur veier inn på 193 gram og tar nesten ikke noe plass. Jeg sier ikke at jeg på noen måte har en fasit men viktig at man tenker nøye igjennom disse tingene før man impulskjøper stativer. Jadda jeg har i grunn nok stavier liggende å slenge opp gjennom åra som sjelden brukes!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et Sirui T-005RX (som veier rett under et kg) de gangene jeg har med stativ. Oppå stativet står det vanligvis et Canon EOS 100D med en Tamron 16-300 superzoom, og disse veier til sammen også rett under et kilo.

Iblant føles et stativ litt for mye å drasse på, da er det kjekt med en gåstav med et kulehode på som kan fungere som monopod. Kjøper seg lett et par blendertrinn med det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, E.R. said:

Bruker et Sirui T-005RX (som veier rett under et kg) de gangene jeg har med stativ. Oppå stativet står det vanligvis et Canon EOS 100D med en Tamron 16-300 superzoom, og disse veier til sammen også rett under et kilo.

Iblant føles et stativ litt for mye å drasse på, da er det kjekt med en gåstav med et kulehode på som kan fungere som monopod. Kjøper seg lett et par blendertrinn med det.

 

Enig, selv bare en gåstav til å støtte seg på kan fungere fint i en knipe :)
Men ja til mindre å lettere crop og kompakt kamera så blir utvalget fort litt større og billigere ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 28/07/2017 den 13.19, Tor-Erik-L-77 skrev:

Når jeg skal spinke litt så tar jeg med mitt manfrotto mini tripod. Selv med Sony A7 og 24-240 objektiv så fungerer denne utmerket. Sant å si så er det stort sett dette stativet som er med på tur 😉

 

9C89893A-EAA7-43B2-A469-50311FDB0F86-1279-000001CE1FA6408F.jpeg

Har du prøvd evo eller evo2 versjonen av dette stativet? Det har utrekkbare ben som låses i 5 forskjellige stiller. Tenker at dette må være langt bedre å ha med på tur. Siden min gorillapod gikk fra hverandre er jeg på jakt etter nytt lite stativ som er litt bedre kvalitet i. Har veldig god erfaring med Manfrotto, men usikker på hvilken versjon jeg skal gå for. blir jo ofte at jeg setter opp kamera på en stein, eller i terreng, å da kan bena være greit å justere litt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, tshansen said:

Har du prøvd evo eller evo2 versjonen av dette stativet? Det har utrekkbare ben som låses i 5 forskjellige stiller. Tenker at dette må være langt bedre å ha med på tur. Siden min gorillapod gikk fra hverandre er jeg på jakt etter nytt lite stativ som er litt bedre kvalitet i. Har veldig god erfaring med Manfrotto, men usikker på hvilken versjon jeg skal gå for. blir jo ofte at jeg setter opp kamera på en stein, eller i terreng, å da kan bena være greit å justere litt 

Har ikke sett evo versjonene, dvs jeg googlet litt nå... Ser jo ganske smarte ut - må nesten komme meg i en butikk å klå litt på dem for å se om det er hvert å bytte. Som du nevner så trenger man ofte ikke noe justering på bena da man kan sette stativet på stener eller lignende. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.