Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner, fjellørret, Hemsedal


SkogLinås.

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig kommet meg igang med fiske, men har absolutt null peiling på hva og hvordan. Fisket for første gang i dag. 🙈✌️

Bor i Hemsedal, og i første omgang blir det derfor vanlig fiskestang i fjellvann.

Leste litt på en nybegynner/skogsørret tråd her inne, og regner med at noe kan overføres mtp spinner/sluk.

Men jeg lurer selvsagt på alt annet også. Når på døgnet er det best å fiske, hva slags krok bruker man til hvilken tid og hvilket vær. Hvordan leser man terreng og vann. 

Hvilke gode nettsider finnes det, og kan noen anbefale noen gode bøker så jeg kan lese meg opp?

Og selvsagt... Alle tommelfingerregler tar jeg imot med stor takknemlighet.

 

takker og bukker, Felicia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finner du i allefall noen godbiter.
http://www.nb.no/nbsok/nb/6fa986ab9f7ac12ac6060ab7ae680208?index=4#279

Fisken har to krav.
Mattilgang og hvile/skjulested.
I elv: under trær, bakom og fremfor steiner, i dype kulper, etter og før stryk.
Tenk stå stille ved siden av vannstrøm, spare energi og se maten drive forbi,
svømme frem, snappe den og stille seg på samme sted.
Slike standplasser vil fisken alltid søke opp, dvs. evigvarende fiskeplass,
Innsjø/vatn: Ur i vatn, utenfor odder/nes, grunner, sund, innos, utos.
I grålysningen er det best å fiske og etter regnvær.

Gudd løkk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en skisse som viser litt angående hvor fisken står.

5977de5c32675_Skisse1.JPG.6cd334b08eb78cec78f06ce706789ef7.JPG

En annen ting som nybegynnere ofte ikke tenker på er at fisken ser deg og stikker av like fort som en rype på snaufjellet. Når du kommer ned til en fiskeplass så bør du ikke hoppe ut på den ytterste steinen og begynne å kaste. Oppfør deg som om fisken satt oppe på vannet. Bruk busker og store steiner og hold deg skjult og hvis det ikke er busker eller steiner så prøv å holde deg så lavt i terrenget som mulig. Fisken har et synsfelt på ca. 30 graders vinkel ut fra øyet, men synfeltet brytes i vannflaten og den ser høyt eller lavt over vannet avhengig av hvor dypt den står. Men uansett så ser den minst nede ved bakken og langs vannkanten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ta kontakt med lokalbefolkningen, så finner du sikkert andre som fisker på fjellet. Er kjemien ok, får du kanskje bli med noen turer. Det lærer du mer av, enn å diskutere på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tiur3 said:

TS. Ta kontakt med lokalbefolkningen, så finner du sikkert andre som fisker på fjellet.
Er kjemien ok, får du kanskje bli med noen turer.
Det lærer du mer av, enn å diskutere på nettet.

Yeah, right... 😎
Lærdom på nettet og i bokform er ikke bra nok?
Hvorfor er vi da på dette forumet her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigaste er at du kjem deg ut og fiskar masse. Og eit viktig tips er at du tek eit par kast, flyttar deg litt, tek nye kast, flyttar deg litt til osv. Bevegeleg fiske er veldig effektivt men som mange gløymer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her! Det å bevege seg rundt vannet er viktig, gjør noen kast og flytt deg litt og gjenta. Jeg bruker ofte vifte formen på hver plass: Et kast mot høyre, et rett frem og en til venstre. Kan også deles inn i mer en tre kast, f,eks vifte på 6-8 kast.

Vanligvis skal det brukes lysere sluker/spinnere på dagtid og mørkere på kveldstid. Beste fisketid er ofte på ettermiddag/kveld og morgen/formiddag.

Min erfaring er at sluker i kobberfarger ofte er veldig gode "allround" agn. Er du derfor i tvil så finn en sluk med kobber og eventuelt noen andre farger. Sølvkrokens "lillauren" i 7 og 12 gram og kobber er ofte en trofast gjenganger. 

Når det gjelder fiskevann så er viker ofte gode steder å fiske, ikke kast helt inne i viken men gjerne litt på tvers. Typisk så er småøyer, store steiner ute i vannet osv gode steder hvor det ofte står fisk. Ørret er "stasjonær" jeger som står alene. Altså så står dem gjerne mye på samme sted og jakter ut fra hva som kommer forbi i nærheten, det gjelder derfor å treffe på hvor man tror ørreten står og lurer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

MARK - intet over intet ved siden. Dette ble også stadfestet ved fisketest i Villmarksliv. Det utelukker selvsagt ikke bruk av annen agn, forholdene teller jo en del og at man prøver seg fram. Å gjøre seg godt kjent med et vann er også et bra råd - prøve inntil man knekker koden, som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 20.23, GeirMU skrev:

MARK - intet over intet ved siden. Dette ble også stadfestet ved fisketest i Villmarksliv. Det utelukker selvsagt ikke bruk av annen agn, forholdene teller jo en del og at man prøver seg fram. Å gjøre seg godt kjent med et vann er også et bra råd - prøve inntil man knekker koden, som det heter.

Jeg og har alltid tenkt mark. Men av en eller annen grunn fungerer en liten kobberspinner så sykt mye bedre i skogsvannene her jeg bor, og jeg har alltid vert en ihuga markfisker.

Fisken står ofte inni sivet her, så det er også mye lettere å sveive en liten spinner helt i overflaten mellom sivet enn å fiske med mark som setter seg lett fast.

Men å gjøre seg kjent med ett vann har nok mye å si ja. Finner man ut hvor fisken står har man stor kjangs for å få fisk ;)

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.