Gå til innhold
Rødreven

Valg av telt: Orion eller Reinsfjell?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt meg en lang tur på Hardangervidda vest i sommer og hatt mye vind. Sterkest vind hadde jeg ved et vann nær Bismarhei, sør for Besso turisthytte. Jeg antok vinden nok må ha vært opp i en sterk kuling i kastene. Det var skikkelig ille en lang periode. Teltet som var med, har jeg brukt mye og tøft siden våren 2015. Det er et Reinsfjell SL 2, 2015 modell. Fikk et brudd på en reim til den ene stangkoppen under et kraftig vindkast. Et voldsomt smell og en voldsom blafring av teltduken på den siden av teltet. Kom meg ut og fikk midlertidig reparert skaden med litt flaggsnor.

Skjult lenke - logg inn for å se den

På nevnte teltmodell har jeg også slitt med at barnåler har trengt gjennom bunnduken. Det er snakk om furunåler. Senest en nestenulykke i Femundsmarka. Mulig er det bedre bunnduker på senere modeller av teltet.

DSC06138.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, jeg vil vel ikke akkurat kalle meg klønete til vanlig, eller en sikkerhetsrisiko for meg selv, men jeg har faktisk opptil flere hull i alle tre stangkanaler i mitt Reinsfjell SL til nå (da er det 4 som har sagt dette). De har nok oppstått i litt vindfulle oppsett av teltet, gjerne da man klurer endel med akkurat dette. Kanskje er det også litt tynn duk i mine stangkanaler (2015-modellen)? Jeg må finne en god måte å lappe dem på.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Anders_G skrev:

Hvis jeg ikke tar helt feil var du nok ikke så veldig langt fra Sandhaug, her kan du se vinden som ble registrert på målestasjonen der: Skjult lenke - logg inn for å se den

Se der ja! :) Jeg lå hundre meter høyere enn Sandhaug omtrent, en liten mil unna. Ser ut til å stemme bra. Hadde forresten snø på teltveggen på morgenen. Det hadde jeg forresten også på samme dato (!) i 1995 da jeg krysset vidda fra øst til vest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helsport Reinsfjell SL 2 er et virkelig bra telt, det sagt, jeg liker det svært godt. Men, jeg tror nok at det er helt på grensen av hva man kan forvente av et tokilostelt, 2-manns. Et sted skal grammene tas fra. Mulig er det annen duk i både bunn og stangkanaler på senere modeller. Jeg har ikke undersøkt dette.

Uten at jeg vet det, så kan det jo være at jeg har en modell som ikke helt er 100% (jeg vet ingenting om det). Jeg fikk teltet da jeg var i testteamet til Helsport, fikk det tilsendt direkte fra dem (har ingen opplysninger om teltet utover hva som er beskrevet på Helsports nettsider). Vi må ha det i mente.

Jeg er ingen ekspert på telt, selvom jeg telter mye vår, sommer og høst. Jeg er forresten ikke ekspert på noenting, så er det også sagt. ;)

Ellers er det artig å se at så mange har erfaringer og/eller søker info om nettopp dette emnet, nemlig lette telt, gode telt. Jeg leser alt slikt jeg kan komme over. Dette er hva FF er til for!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, virrma skrev:

Jeg kjøpte Reinsfjell SL i vår og har brukt det på sommerens turer. Vi er veldig godt fornøyd med hvordan teltet har håndtert den vinden vi har hatt, og jeg elsker høyden innvendig og vekten i sekken. Men status etter drøyt 20 bruksnetter er:

* Flere hull i bunnduk - det kommer inn vann

* Et bardunfeste har nesten løsnet

* Slitasjeskade (dvs hull) på stangkanalene der de krysser

* Hull i stangkanal der stang er stukket gjennom duken (10-åringen som lagde det, men jeg er ikke overrasket over at det skjedde. Synes det er vanskelig å få stangen opp i koppen, og opplever at jeg må gå rundt teltet for å få den på plass. Det er jeg ikke vant til fra andre telt)

* To små skader på ytterduk som jeg ikke aner hvordan har oppstått. 

Konklusjon? Jeg kommer til å klage til Helsport. 

Ja, det er nettopp der stangkanalene krysses at jeg også har alle mine hull. Dette kan nok trolig unngås er man enda mer forsiktig når stengene skal tres, men vi vet jo at i akkurat slike situasjoner, og spesielt når det blåser stikker og strå, ja da stresser man litt ekstra med akkurat dette. Tykkere materialer i stangkanalene kan helt sikkert avverge mange slike hull, men det går jo utover totalvekten da....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, virrma skrev:

Hullene ved kryssene har ikke oppstått ved oppsett, men når stengene har gnisset mot hverandre i vind. Man ser tydelig skadene på begge kanalene der stengene ligger mot hverandre. Konsekvensen av skanden, er at det blir mye lettere å stikke stanga gjennom også, men det har jeg hittil unngått. 

Aha! Der har vi faktisk en årsak ja. Jeg har faktisk ikke helt trodd at jeg er årsaken til alle de hullene! Takk for den! Da vet jeg og kanskje flere mer om dette! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig "lappet" bunnduken på mitt Reinsfjell SL 2 telt. Har lett etter gode alternativer ang. lapping og endte opp med Skjult lenke - logg inn for å se den.  Har kun et døgn med dette og på bunnduken ser det ok ut! Vi  får se seinere...

De første hullene i bunnduken er fikset med gaffatape som ses på bildet. Senere hull er fikset med tape nevnt fra Biltema.

DSC06953.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Humbug skrev:

Byttet de ikke stangprodusent etter (men kanskje ikke som følge av) denne testen? 

Uansett. Jeg har gjort en del forskning på teltkonstruksjon den siste tiden som forberedelse til å sy mitt første Incompetent og jeg har, overraskende nok, lært et par ting underveis. Deriblant at en tunnel- eller kuppelkonstruksjon har en relativt høy "egenvekt", altså at en stor del av vekten er konstruksjonsbetinget. Stoffet, spesielt i "tunneldelen" men også på endene, får ganske stor overflate på grunn av formen og høyden. Man kan velge å gjøre teltet lavere for å spare vekt, eller flatere for å fange mindre vind, men når man kommer dit hvor man ikke kan sitte oppreist i teltet lenger så kan man like godt lage en bivvybag i stedet. Altså er det et minimum av høyde, radius og dermed overflate man ikke kommer forbi. Et kompromiss på dette er å gjøre teltet lavere i fotenden, noe som har blitt ganske vanlig, men om høydeforskjellen mellom buene blir for stor så tar ikke enden i fotenden unna for vinden så godt lengre, og da har man et ekstra vindfang på toppen av teltet når det blåser fra fotenden, som kan føre til at teltet flater ut før det burde. Man kan tyne vekta ved å bruke lettere stoffer, stenger og barduner, men det vil gå på bekostning av styrke og stabilitet, også betinget av størrelsen på overflaten(e). Altså er det, som mange har poengtert tidligere i tråden, et valg man tar. Skal man ut i styggvær så vil det antageligvis lønne seg å unngå tunnel- eller kuppelkonstruksjoner under en viss vekt. Dette ble langt :)

Jeg hadde med meg Fjellheimen SL 3 Camp mye av sesongen i 2013, men det var såvidt jeg husker et 2012-modell. Teltet var da levert med Helsports egne stenger, svært tynne i utformingen i forhold til Helsportstengene Fjellheimen PRO 3 Camp da var levert med. De gikk over til DAC på 2013-modellene tror jeg. Teltet jeg brukte i 2013 tålte ikke været i Etnefjellene. Det var satt opp mot vinden som i videoen ovenfor, men knelte og teltstanga knakk og spjæret opp en halvmeter av telttaket. Det ble ubeboelig. Heldigvis hadde kompisen min god plass i sitt Fjellheimen PRO 3 Camp 3 meter unna, satt opp i nøyaktig samme vinkel mot vinden som mitt. Hans telt stod stødig som pokker.

DSC03897.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.