Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt i skuldre


Anbefalte innlegg

Heisann!
Ved gåing med sekk over ca. 8 kilo får jeg vondt i skuldrene. Jeg kjenner det ikke smerte i rygg, men det er alltid skuldrene som ødelegger den fine naturopplevelsen. 
Jeg sliter litt med stive skuldre, så det er sikkert det som er problemet. I og med at jeg har planer om flere langturer i nærmeste framtid som krever tung sekk vil jeg gjerne fjerne det problemet. 
Noen som vet hva jeg bør gjøre? 
(Jeg fatter ikke at det faktisk er spesialsoldater i forsvaret som bærer sekker på 60-90 kg, jeg sliter med 20 kg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutes ago, Fjellkklatrer123 said:

Heisann!
Ved gåing med sekk over ca. 8 kilo får jeg vondt i skuldrene. Jeg kjenner det ikke smerte i rygg, men det er alltid skuldrene som ødelegger den fine naturopplevelsen. 
Jeg sliter litt med stive skuldre, så det er sikkert det som er problemet. I og med at jeg har planer om flere langturer i nærmeste framtid som krever tung sekk vil jeg gjerne fjerne det problemet. 
Noen som vet hva jeg bør gjøre? 
(Jeg fatter ikke at det faktisk er spesialsoldater i forsvaret som bærer sekker på 60-90 kg, jeg sliter med 20 kg...)

Det første jeg tenker på når jeg leser dette er at du ikke klarer å få nok vekt på hoftebeltet eller at sekken er stilt inn feil. Størsteparten av vekta skal legges på hofta. På denne måten så sparer du skuldrene ganske mye. Om all vekta går på skuldrene blir det fort vondt uansett hvor gode skuldrene dine er før turen starter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du får belastningen feil. Har du en god sekk som passer deg ? Den bør ha riktig riktig lengde, godt hoftebelte og gode skukderstropper. Viktig å justere sekken så den sitter riktig på. Sett hoftebeltet ca midt på hoftekammen og stram til så du bærer det meste av vekten der. Viktig og ikke stramme  skuldeestroppeene for mye.

Hvis du sliter med srive skuldre generelt så bør du vurderere å trene de med styrkeøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok hoftebeltet og/eller lengden på sekken som er hovedproblemet. Vekten skal hvile på hoftene, mens skulderstroppene... ikke skal hvile på toppen av skuldrene. Når du strammer dem skal du kjenne lett press på fremsiden av brystet. Når du har hoftebelte, så er ikke skulderstroppenes rolle å bære, men å holde sekken rolig inntil ryggen.

Her kan "lastbærerstroppene" hjelpe (de øverst på skulderreimene, nærmest sekken), med å trekke sekken mot ryggen, men desto mer reimene runder over skuldrene, desto større er sjansene for at sekken er for kort i ryggen. Juster om du kan eller se etter en ny i en butikk hvor de bruker målebånd på ryggen din. Vi snakker ikke om millimetermål, men flere sekkeprodusenter har enten justerbare rygger eller modeller i kort, middels og lang.
Omtrent riktig blir det når skuldereimene kommer rett inn fra sekken litt over skuldrene dine før de får kontakt med kroppen på fremsiden.

Både staver og styrkeøvelser er utmerkede forslag mot stive skuldre, men jobb med sekken først. Det er der de ømme skuldrene kommer fra.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.