Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjennskap til Exped Orion telt?


Sommerseth64

Anbefalte innlegg

Jeg har pensjonert mitt gamle trofaste Helsport SkyCamp og har kjøpt et Exped Orion 3UL fjelltelt. Jeg har nå slått det opp på stuegulvet og det virker perfekt til mitt bruk, bortsett fra en ting - ytterteltet går ikke helt ned til bakken på den ene kortsida og den ene langsida. Etter som teltet ellers virker gjennomtenkt til minste detalj, tenker jeg at dette må være et bevist valg fra Exped. Jeg lurer derfor på om noen der ute vet noe om dette eller har erfaring med bruk av teltet. Slik teltet står på stuegulvet er det 13-14 cm glippe ved den ene åpningen og 10-12 cm glippe ved den ene langveggen. Åpningen er på de sidene der stengene tres inn i kanalene. Slik jeg ser det, er dette negativt fordi det ved regn og vind vil drive regn inn i forteltet, det vil være vanskelig å koke i forteltet ved sterk vind, det vil være vanskelig å oppnå varme i innerteltet ved kald vind og teltet blir mindre vindstabilt. Eneste fordelen jeg ser med den "uønskede" åpningen er at ventilasjonen blir bedre. Jeg har sett på bilder og videoer av telt fra Exped, og det virker som ytterteltet går helt ned til bakken på noen mens det er glippe på andre. Jeg liker alt ved teltet, bortsett fra åpningen, og vurderer om jeg skal returnere teltet til Fjellsport.no. 

IMG_3587.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke det problemet på mitt Orion, men det er ikke UL-utgaven. En liten glippe synes jeg er helt OK, men slik det er på bildet er det alt for mye. Du har strammet nok på stangkoppen regner jeg med?
Et alternativ er å ringe Utedepot (norsk importør av Exped) og spørre om det skal være slik. Alternativt kan du kappe stangen litt slik at det blir mindre glippe.
Edit: Jeg ser på Exped sine bilder at det ser ut for at det skal være slik. Jeg sammenlignet bildene av Orion Extreme og Orion UL, og på Extreme går duken helt ned, men ikke på UL. Jeg har sett lignende på andre superlette telt, bl.a. Hilleberg, og jeg synes det er en dårlig måte å spare vekt på. Hvis du ellers er fornøyd med teltet er kanskje kapping av stanga en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er nok laget for at glippen skal gi ventilasjon. Og mange skryter av nettopp ventilasjon.

Men: Det er også dem som synes det blir for mye kav dersom det brukes om vinteren i snøforhold.

Jeg har samme teltet og har bare satt det opp to ganger. Men jeg mener min glippe var en god del mindre enn det du har på bildet der - det kan være at jeg er ganske uredd mhp å bruke litt kraft for å få stram duk? Du kan også sammenlikne med bildet fra Expeds sider:

17_Orion%20III%20UL.png?itok=VIidlpdW

Helt ned i bakken til venstre og bak, litt opp fra bakken foran og til høyre.

Dersom glippen ikke blir tilstrekkelig utbedret ved stramming (husk også at duken utvider seg litt når den blir våt), har jeg fått med meg to mulige avbøtende tiltak:

  1. Dersom teltet står på underlag som ikke er hardt, skyv stengene noen centimeter ned i bakken, eller ...
  2. Noen mer drastisk; kapp av noen centimeter av tre stangelement.

Kommer sikkert tilbake til saken selv når jeg har fått plundret litt mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Jeg har strammet hardt nok. Jeg har også vært inne på tanken at de nye UL-stoffene utvider seg mer en vanlige teltduker når de blir våt og derfor trenger litt å gå på. Jeg får vurdere å kappe stengene noen centimeter, eller returnere det å finne et annet. Jeg har leita lenge etter det "rette" teltet og trudde jeg hadde funnet det. Det er vel vanskelig å finne et telt som både har litt ekstra høyde, tåler været på høyfjellet i Nord-Norge og har lav vekt. Jeg er likevel overrasket over den store åpningen etter som teltet benevnes som 4-sesongstelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man plasserer det ut i norsk topografi og vegetasjon, og glippen er strammet ganske hardt ned, ser det sånn ut:

59723e071359e_OrionIIIULivegetasjon(P6271103).thumb.JPG.abd405872f439cc2ce80c3f84a687130.JPG

Det er nok fortsatt en glippe nederst til høyre der, men den ser da ganske liten ut? :) 

Her hadde jeg riktig nok verken plugget eller bardunert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, esphojo said:

Mente å ha lest noe tilsvarende tidligere; 

 

Den tråden handler om Orion Extreme (ikke UL), og min erfaring med det teltet er at det overhodet ikke er noe problem. Duken går langt nok ned i massevis dersom teltet settes opp riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har lest på fjellforum om denne glippen før UL versjonen kom ut, der var da extreme versjonen.

Jeg mener der var noen som fant ut at ved å stramme teltet til på den siden som var mot vinden fikk man kun en glippe på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, a_aa skrev:

Jeg er temmelig sikker på at det kun er strammemuligheter på "glippesiden" - på den andre siden går stangen ned i en kopp/lomme som er fast plassert i duk-kanten, slik at den går helt ned til bakken der. :) 

Du har helt sikker rett. Men kan man få teltet helt ned på den ene siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Men kan man få teltet helt ned på den ene siden?

Javisst :) Den ene siden kommer ned på plass så å si av seg selv, den andre må strammes så langt det går. På Exped-bildet ser du stengene stikke ut ned på tre plasser, i motsatt ende stikker de ikke ut - der holdes de på plass i faste lommer/kopper slik at duken der går helt ned. Halve duk-kanten er derfor helt nede, den andre halvdelen er i utgangspunktet litt løftet opp fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a_aa skrev:

Dersom glippen ikke blir tilstrekkelig utbedret ved stramming (husk også at duken utvider seg litt når den blir våt), har jeg fått med meg to mulige avbøtende tiltak:

Kanskje et tredje tiltak, også?

Ved å lage seg fortelt-bunnduker med "badekarkanter" og små kanaler for å tre inn på nedre del av teltstengene (muligens litt borrelås i tillegg?), kan man faktisk forbedre opp til flere momenter her :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det meste benytter jeg teltet på høyfjellet hvor det er liten mulighet til å stikke stengene ned i bakken. Jeg har skjønt at glippen skal være der, men har uansett bestemt meg for å gi teltet en sjanse og beholder det. Jeg er temmelig sikker på at glippen vil skape problemer, men får vurdere å forkorte stengene noen cm.I utgangspunktet er jeg glad i stormmatter på telt. Kanskje det kan være ei løsning å sy på en kant rundt to av sidene? Noen som har erfaring med det?

Et moment som ikke har vært nevnt, er bruk av bare yttertelt. Om våren/forsommeren, før mygga kommer, hender det at jeg benytter bare ytterteltet for å få mer plass og for å spare litt vekt. Ei glippe på 10-15 cm mellom teltet og bakken er veldig lite ønskelig. Det er vel slik at de ikke-Skandinaviske produsentene konstruerer teltene for varmere strøk, derfor glippen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Sommerseth64 said:

Det er vel slik at de ikke-Skandinaviske produsentene konstruerer teltene for varmere strøk, derfor glippen.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Vi liker vel å tro at vi har så mye verre vær her enn f.eks. USA, men jeg tror nok det i større grad handler om hva man er vant til og hva man liker. Helsport sine camp-tunneltelt uten stormmatter har også en lite glipe i forteltet, men den er nesten ikke mulig å se med mindre man camper på en nyslått plen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Hillebergs Yellow-label-telt har sånn lufting (Anjan, Rogen, Niak). Men det er altså telt som er ment å brukes utenfor snøsesongen.

Bruk i snø med vind er etter min vurdering det forholdet som vil gjøre det mest påtrengende å gjøre noen tilpasninger - tror resten går greit. Kan tenkes at jeg har lave krav, jeg tilbringer jo gjerne tid under en tarp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 timer siden, Sommerseth64 skrev:

Det er vel slik at de ikke-Skandinaviske produsentene konstruerer teltene for varmere strøk, derfor glippen.

TNF VE 25 er et av mange ekspedisjonstelt som har glippe rundt teltet, i tillegg ikke har stormatter rundt hele teltet. VE 25 ser man titt og ofte på TV-programmer fra Himalaya. Tror det må ha med luftingen å gjøre at det er glippe. Jeg brukte samme telt i Jotunheimen noen ganger i skikkelig snøføyke. Her spadde jeg litt snø rundt teltet som eliminerte snøføyke inn under duken. Teltet stod utsatt til.

Edit: Hvis høyden på ditt Exped Orion UL III er "plagsom", ville jeg heller kappet stengene litt istedet for å sy på stormatter etc. Å kappe stengene kan gjøres pent. Stormatter på de utsatte områder øker vekta, får løsningen til å se hjemmesnekra ut, samt at 2.håndsverdien kan forringes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke på fjasboka selv, men dette dukket opp i et søk:

Outdoor Magazin har testet flere telt, et av dem er Orion III UL - de ga det hovedkarakter Ûberragend, som vel betyr fremragende :) ? Glippene er for øvrig tydelig på bildene.

Bildet nede til høyre viser hvordan teltet ser ut plassert foren en vindmaskin som ga lufta en fart på 135 km/t - på den farten bedømte magasinet at teltet ikke lenger var beboelig. Like interessant er det at duken begynte å bli trykket inn (det må vel bety begynnende kollaps av stenger?) først ved 105 km/t. Testforholdene ved bruk av vindmaskiner er nok noe smigrende for teltet, så man kan nok ikke regne med riktig så god vindstabilitet i "real life", men det tegner jo et ganske positivt bilde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, a_aa said:

Er ikke på fjasboka selv, men dette dukket opp i et søk:

Outdoor Magazin har testet flere telt, et av dem er Orion III UL - de ga det hovedkarakter Ûberragend, som vel betyr fremragende :) ? Glippene er for øvrig tydelig på bildene.

Bildet nede til høyre viser hvordan teltet ser ut plassert foren en vindmaskin som ga lufta en fart på 135 km/t - på den farten bedømte magasinet at teltet ikke lenger var beboelig. Like interessant er det at duken begynte å bli trykket inn (det må vel bety begynnende kollaps av stenger?) først ved 105 km/t. Testforholdene ved bruk av vindmaskiner er nok noe smigrende for teltet, så man kan nok ikke regne med riktig så god vindstabilitet i "real life", men det tegner jo et ganske positivt bilde :) 

Ikke verst til å være et superlett-telt. Orkan begynner på 118 km/t, så at det ikke er revet i filler ved 135 km/t er imponerende. Men i virkeligheten er nok kastevinder (fallvinder) det verste for et telt, de kommer ofte brått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig videolenke her (funker av og til): http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=5491270185001

Orion III UL var med sin kollaps rundt 135 km/t ca omtrent der de fleste teltene i testen befant seg. Noen klarte mindre, andre mer. Hilleberg Allak ga seg ved 165 km/t, Fjellreven Keb Endurance ga tapt ved hele 195 km/t mens Vaude Invenio UL 3P gikk fra telt til flyvende teppe ved 200 km/t :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Da blir Keb Endurance mitt neste ekstemtelt :) Synes det har fine løsninger og bra design.

Hadde vert artig å vite hvor mye Fjellreven Abisko Endurance tåler, da det er ett mye lettere helårstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, a_aa said:

Dårlig videolenke her (funker av og til): http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=5491270185001

Orion III UL var med sin kollaps rundt 135 km/t ca omtrent der de fleste teltene i testen befant seg. Noen klarte mindre, andre mer. Hilleberg Allak ga seg ved 165 km/t, Fjellreven Keb Endurance ga tapt ved hele 195 km/t mens Vaude Invenio UL 3P gikk fra telt til flyvende teppe ved 200 km/t :) 

Var det nevnt på hvilken måte teltene "ga seg"? Ble duken flerret, var det bardunfestene som revnet, eller knakk stengene? Flerret duk er det verste, det andre kan man kanskje i visse tilfeller nødreparere. Uansett, hvis man har mistanke om at det kan bli storm eller orkan, er nok det beste å pelle seg hjem i ei faderlig fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, a_aa skrev:

 km/tDårlig videolenke her (funker av og til): http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=5491270185001

Orion III UL var med sin kollaps rundt 135 km/t ca omtrent der de fleste teltene i testen befant seg. Noen klarte mindre, andre mer. Hilleberg Allak ga seg ved 165 km/t, Fjellreven Keb Endurance ga tapt ved hele 195 km/t mens Vaude Invenio UL 3P gikk fra telt til flyvende teppe ved 200 km/t :) 

Synd Helsport Reinsfjell Pro 2 ikke er testet. 195 km/t for Keb Endurance er rått!!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Var det nevnt på hvilken måte teltene "ga seg"? Ble duken flerret, var det bardunfestene som revnet, eller knakk stengene?

Om Orion III UL sier de i fb-kommentar at "Exped tent went down at wind speed of about 135 km/h ... no broken poles, could be put up again afterwards ..." De sier sikker mye mer i artiklene i Outdoor Magazine # 8/2017 ;) 

Den videolinken ser ut til oftest bare å funke halvveis, så hvis videoen ikke spilles av når du trykker på play-ikonet, virker det som den nærmest er i permanent pause-modus. Hvis du da klikker på tidslinjen helt nederst, kan du se stillbilder fra hele videoen. Orion-innslaget er veldig kort, starter på 02:00. Det er lite dukspjæring å se i videoen, men det var en del stenger som fikk permanente skader. (Og Vaude-teltet sto imponerende i mot vinden helt til det i løpet av et brøkdels sekund kollapset, tok av fra plenen og fløy over hodet på en fotograf før det endte opp i et tre 30-40 meter unna - de lekte ikke test, nei ;) )

Ser for meg ut til at "kollapskriteriet" de bruker, er at størstedelen av en eller flere stenger har fått krumningen invertert, og slik gjort teltet ubeboelig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvis Helsport ikke vil vindteste sin telt, får jeg leie egen vindmaskin i min egen hage😎 Vet ikke om det står på Helsport eller bare omstendighetene. Jeg har både Reinsfjell Pro 2 og Ringstind Pro 2 som jeg gjerne skulle ha sett test av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.