Gå til innhold
  • Bli medlem

Løse pompeventiler i forniklede primuser


K-A J

Anbefalte innlegg

Hei, på ferie i Sverige i sommer kom jeg over to forniklede primusser som jeg kjøpte. Den ene er en Primus no. 5S: Or. og den andre er en Radius no. 3. Begge primussene ser fine ut, og det ser ikke ut til at de er brukt så mye. Men som regel når jeg kjøper meg gammle primusser, så pusser jeg dem opp til de blir helt intakt. Når jeg skulle prøve å pompe de opp, klarte jeg ikke å presse luft inn i tanken. Ok tenkte jeg, da er det pompeventilene som har satt seg. Da jeg skulle skru dem ut virket det som om begge var løse, det hadde jeg ikke opplevd før. Når jeg forsøkte å teite de litt, virket det som om jengene var svake så jeg ville ikke bruke noe makt på dem. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Hva kam jeg gjøre med dette? Må hele pompedelen tas ut, eller finns det noe annet lurt å gjøre. Jeg ville vært veldig takknemelig for svar på hvordan dette kan fikses. Mvh Karl Arnstein 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt ein gammal primus, ein stor ein høvik standard for litt øve ein hundrings. Tenkte eg skulle ta den i primusvaskevaten som er beskrivd her. Kan eg senka heile primusen nedi utan brennar eller altså både innvendig og utvendig? Hadde vært da enklaste, er ventilen inni pumpa eg tenke på om den har godt av da. Ser Rungegutt har skrivd om primusvaskevatn, kan ikkje sjå at han skreiv at ein ikkje skulle senka heile primusen nedi, men kanskje det var så sjølvsagt for han, at han ikkje skreiv det. Når det gjeld å få brennaren til å skinna som ny, noken som har tips om korleis da skal gjerast varmeskjol og flammering kan vel berre leggast nedi primusvaskevatnet vil eg tru. Skulle likt å fått den til å sett ut som denne her. https://www.tilleylampsandstoves.com/product-page/rm-paraffin-stove-stove Kanskje @K-A J har noke å bidra med siå du restaurere primusa? Håpe du ikkje blir fornærma no dsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei can, når jeg vasker mine primusser blander jeg sitronsyre og salo i ganske varmt vann. Jeg har tatt av påfyllingslokket og tatt ut pompa, brenneren har jeg også tatt av og legger den i samme vaskevanner. Så brukerjeg en liten myk børste på tanken, og en hard tannbørste på brenneren. Det du må passe på er et ikke primusen blir liggende for lenge i vaskevannet, gjør den det blir det en rosa farge som er vanskelig å få bort. Etter vask og tørk polerer jeg tank, spritskål og påfyllingslokket, husk å blåse brenneren godt tørr med trykkluft etter vask. Skift til nye pakninger, da får du en ren og pen primus som fungerer fint. Lykke til can 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, K-A J said:

 Det du må passe på er et ikke primusen blir liggende for lenge i vaskevannet, gjør den det blir det en rosa farge som er vanskelig å få bort.

Messing er en legering med hovedsakelig kobber og zink. Den rosa fargen skyldes at sitronsyra du har brukt fjerner sink, slik at kobberen blr mer fremtredende. Derfor skal man være forsiktig med å bruke sterke syrer ved rensing av messing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS  treng litt hjelp med rare gjenger.

Eg trur  skyldes for hardt teita gjenger. Ein skal ikkje bruke krefter når ein fikler  med primus hverken under bruk eller reparasjon .

Se nøye på gjengene på ventilen, er du heldig er skadene her. Kjøp ny ventil og monter denne med litt olje på gjengene. 

Som alternativ B kan gjengeteip brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for godt tips Bjørn J, tipset med å bruke sitronsyre og Zalo i varmt vann leste jeg på er primusside for lenge siden. Og jeg har rengjort mine primuser på denne måten, men jeg har passet nøye med at ikke rosafargen har kommet til syne. Har du Bjørn J noen gode råd for rengjøring uten syre? Tips tas imot med takk.

mvh

karl-Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kvakko takker for tipset, jeg er helt enig med deg angående håndteringen av primuser. Disse to primusene jeg fikk kjøpt i Sverige, hadde begge løse pompeventiler. Dette syns jeg var rart, jeg lurte på om forniklede primuser hadde en svakhet i godset. Har du nor kjennskap til om forniklede primuser er svakere enn messing? Ellers så håper jeg at det er gjengene i pompe ventilene som er røket, hvis ikke så må vel hele pompedelen tas ut. 

Mvh K-A J

Endret av K-A J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, K-A J said:

Takk skal du ha for godt tips Bjørn J, tipset med å bruke sitronsyre og Zalo i varmt vann leste jeg på er primusside for lenge siden. Og jeg har rengjort mine primuser på denne måten, men jeg har passet nøye med at ikke rosafargen har kommet til syne. Har du Bjørn J noen gode råd for rengjøring uten syre? Tips tas imot med takk.

mvh

karl-Arnstein

Jeg bruker forsåvidt også syre (sitronsyre, svak fosforsyre), eller et pussemiddel for messing som jeg fant på dagligvarebutikken. Men jeg er forsiktig med hvor sterk blanding jeg bruker, og passer godt på at det ikke begynner å bli rosa. Det er viktig å skylle godt etter å ha brukt syre/pussemiddel for å stoppe prosessen.
Men primuser skal brukes, så jeg er ikke så fryktelig opptatt av at messingen skal se ut som ny. Det holder at den er ren og pen og ikke ser alt for jævlig ut. Jeg er mer nøye med at innmaten i primusen (ventiler, pakninger) er i topp stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede erfart da med å ikkje la den ligga for lenge ja.... ellers fungere autosol veldig bra for å få fram glansen. Noken som har forslag til ett eller anna som kan skjærast til for å laga pakning? Må vera ein eller anna passe mjuk gummi vil eg tru. Ellers takk for svar K- AJ :) men kor får du tak i pakninga enklast mulig?

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, can said:

Har allerede erfart da med å ikkje la den ligga for lenge ja.... ellers fungere autosol veldig bra for å få fram glansen. Noken som har forslag til ett eller anna som kan skjærast til for å laga pakning? Må vera ein eller anna passe mjuk gummi vil eg tru.

Vitongummi. Tåler varme og kjemikalier.
Søk på ebay etter viton rubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha supert tips skal sjå om eg ikkje kan få gjort da, men akkurat til brennaren vil eg tru det er enklast å kjøpa ferdige, han her har https://www.tilleylampsandstoves.com/product-page/primus-stove-no210-burner-washer ellers er da vel berre tanklokket samt lokket for pumpestanga ein kan skjera til, mulig det går ann å laga til pumpelær og men trur det er enklast å kjøpa der då.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg bruker forsåvidt også syre (sitronsyre, svak fosforsyre), eller et pussemiddel for messing som jeg fant på dagligvarebutikken. Men jeg er forsiktig med hvor sterk blanding jeg bruker, og passer godt på at det ikke begynner å bli rosa. Det er viktig å skylle godt etter å ha brukt syre/pussemiddel for å stoppe prosessen.
Men primuser skal brukes, så jeg er ikke så fryktelig opptatt av at messingen skal se ut som ny. Det holder at den er ren og pen og ikke ser alt for jævlig ut. Jeg er mer nøye med at innmaten i primusen (ventiler, pakninger) er i topp stand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bjørn J, din fremgangsmåte er i grunnen den sanne som det jeg gjør. Men som du sier så er det veldig viktig å skylle godt etter syrebadet, når det gjelder forniklede primuser har de samme legeringen som de av messing? Eller er de bygget av stålplater?

Mvh

K-A J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, K-A J said:

Hei igjen Bjørn J, din fremgangsmåte er i grunnen den sanne som det jeg gjør. Men som du sier så er det veldig viktig å skylle godt etter syrebadet, når det gjelder forniklede primuser har de samme legeringen som de av messing? Eller er de bygget av stålplater?

Mvh

K-A J

Det vet jeg ikke. Men jeg vil anta at de har lagt forniklingen utenpå messing. Tror ikke de lagde tanker av stål før i nyere tid (Optimus 111C f.eks. har ståltank). Om det har noen praktisk hensikt å fornikle tanken vet jeg ikke, kanskje det bare var en kosmetisk gimmick? Hva som skjer med nikkelbelegget når du syrevasker aner jeg ikke. Du får prøve, og gi oss beskjed hvordan det gikk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det vet jeg ikke. Men jeg vil anta at de har lagt forniklingen utenpå messing. Tror ikke de lagde tanker av stål før i nyere tid (Optimus 111C f.eks. har ståltank). Om det har noen praktisk hensikt å fornikle tanken vet jeg ikke, kanskje det bare var en kosmetisk gimmick? Hva som skjer med nikkelbelegget når du syrevasker aner jeg ikke. Du får prøve, og gi oss beskjed hvordan det gikk :)

Ja jeg får ta en test, så sier jeg noe om hvordan det gikk. Takk for gode svar Bjørn J, ha fortsatt en fin dag 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 21.7.2017 den 15.59, Bjørn J skrev:

Vitongummi. Tåler varme og kjemikalier.
Søk på ebay etter viton rubber.

Kan ikke den smelte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, can said:

Noken som veit kva sitronsyre heite når ein skal søka på ebay?

Citric acid. Men du får det på såkalte innvandrerbutikker, en pose kostet en tier sist jeg kjøpte. Tror også de fleste andre dagligvarebutikker har i sortimentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bjørn J skrev:

Citric acid. Men du får det på såkalte innvandrerbutikker, en pose kostet en tier sist jeg kjøpte. Tror også de fleste andre dagligvarebutikker har i sortimentet.

Det finner du blant bakepulver og slikt i nesten alle daglivarebutikker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.