Gå til innhold
  • Bli medlem

Abbor tråden


HannKatta

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i Ulsteinvik på Sunnmøre.
Jeg lurer på hvor det nærmeste vannet er med abbor?
Regner med jeg må til Østlandet etsteds.

Quote

I Norge er den alminnelig på Sør- og Østlandet, mangler på Vestlandet,
opptrer mer stedvis i Trøndelag, Nordland og Troms,
men er igjen alminnelig i Finnmark.

https://snl.no/abbor

Quote

Utbredelsesområdet på Østlandet strekker seg fra Lindesnes til Sør-Trøndelag. Den finnes også i enkelte vann i Nordland. I 2004 ble den funnet i innsjøen Rengen i Sørlivassdraget i den nordtrønderske kommunen Lierne, men prøvefiske samme sted i 2005 ga ingen fangst. Abbor finnes også i flere vann på Vestlandet etter ulovlig utsetting. I bergensområdet finnes den i Nesttunvatnet, Grimevatnet, Myravatnet, Tveitevannet og Solheimsvannet. Tveitevannet og Solheimsvannet er del av Fjøsangervassdraget og har forbindelse til Kristianborgvannet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Abbor

Finnes den nær Otta eller Dombås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

Han fekk ikkje mykje respons han forrige men no prøve eg meg. Håpa på og få abbor i sommar, har ikkje prøvd og tilbereda den før, men har tenkt og prøva no.

Steikt abbor med ris har eg høyrt skal vera godt.Da eg lure på er, filetere ein abbor på samme måte som aure? Har høyrt at da skal vera mykje bein i abboren då men skulle likt og prøvd. Har fått abbor ein gong, men heiv den uti igjen. Huska at at da va ei grådig stor ryggfinna på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Artsdatabanken kan man finne ut hvor det er observert/lokalisert abbor i Norge.

Jeg fileterer abboren litt som ørret, men skjærer skinnet fra kjøttet.

Det finnes nok andre og mer raffinerte metode. Tipper youtube har noen filmer og videoer om akkurat det.

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, eg får prøva meg fram, viktigast er og ikkje skjera meg. Får vera litt forsiktig og ikkje bruka kniven mot meg. Da ser jo alltid enklare ut på «film» men eg får pugga videoen. Eg tenkte kanskje Femundstraktene, viss eg kjeme meg til da, eg kvir meg til den långe turen. Telemark er nærmare, men er noke med Femundsmarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er en meget velsmakende fisk, en av de beste synes jeg. Personlig foretrekker jeg å sprøsteke den med skinnet på (opp til 3-400 gram i hvert fall). Halefinna må sitte på da den blir rene snacksen når den er sprøstekt. De andre finnene kan klippes av på forhånd, eller de kan sitte på. For at man skal kunne steke abboren med skinnet på må den "rases" først, det vil si at man må skrape av skjellene. Man kan bruke en kniv til dette (hold eggen rett ned, ikke forsøk å skjære av skjellene), men det beste verktøyet synes jeg er en vanlig ølkork spikret på en bit av et kosteskaft. Kosteskaftbiten skråskjæres i enden slik at korken blir sittende i omtrent 45 graders vinkel på skaftet. Så skraper man mot skjellene, altså bakfra og framover. Jeg pleier å gjøre det før jeg spretter buken. Det er litt jobb, men fisken blir etter min mening best med skinnet på (når den stekes). Jo tidligere etter at fisken er fanget du "raser" den, jo lettere er det også. Skjellene spruter rundt omkring, så hvis man gjør dette hjemme på kjøkkenet er det en fordel å holde fisken under vann i ei balje under skrapingen.

Det sies at abboren har mye bein, men det synes jeg ikke den har. De er bare kraftige. Når abboren er stekt løsner kjøttet meget lett fra benet.

Jeg vender abboren i mel tilsatt pepper og salt før stekingen, men mange foretrekker å hoppe over melet. Det blir en smakssak. Litt smør og krydder i buken hører også til. Abboren kan spises på ei brødskive med godt smør, eller med kokte poteter, løk og annet godt tilbehør til. Gjerne en snaps også, eller hva med en god tørr hvitvin? Sprøstekt abbor er også god kald, for eksempel som pålegg på brød med godt smør. Bon apetitt!

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (51 minutter siden):

Her er ein video til, trivelig svenske

 

Dette var en grei og fin metode, hvis det er litt størrelse på abboren. Den får jeg lære meg. Men en bekjent, ordnet filene ennå raskere i mørket (dels fra ei lita campinglykt og dels fra sin hodelykt) og han var vel ikke helt edru. Noe som gjorde det litt vanskelig for meg å følge med og det var ulent der han sto, så det var vanskelig for meg å plassere meg på rett sted og jeg hadde nok luktet "på korken". Så jeg har ikke klart for meg hvordan han gjorde alt, men til slutt sto han igjen med kun filene i den ene hånden og restene som vises på videoen her, i den andre hånden. Han gjorde jo mye av det samme snitta, men avsluttet med  Jeg har bedt om en ny demonstrasjon og da får jeg følge bedre med. :)  Da kan jeg komme tilbake med metoden her.

Er egentlig ingen fisker (mer jeger), men det hender jo jeg også slenger ut et snøre. Abbor kjøttet har en god smak, men har vært plundrete å tilberede. Noen sverger på, at abbor er den beste innlandsfisken. De små abborene gidder jeg ikke å ta vare på. Bør være over 20 cm., før jeg gidder å steke dem og da bør jeg ha fått flere. Har da helstekt dem, både med skinn på og uten. Er jo plundrete å spise abbor med skinnet på (etter steking og uten å få med bein), så det å fjerne skjellene er vel ikke nødvendig. Jeg fjerner i alle fall skinnet før jeg spiser fisken, enten det har vært på under steking, eller ikke. Da er det lett å plukke fiskekjøttet av, uten å få med bein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er nok litt vandasara (kresen) for Noko eting med skinnet på trur eg ikkje skjer her med mindre eg er veldig sulten.

Trur derfor eg går for metoden til Statskog, eller tubbs og steika med beina i fisken og heller ta dei av etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (1 time siden):

Eg er nok litt vandasara (kresen) for Noko eting med skinnet på trur eg ikkje skjer her med mindre eg er veldig sulten

Det er jo i det sprøstekte skinnet at all den gode kryddersmaken sitter når du har stekt  abboren. Du skreller vel ikke grillet kylling også før du spiser den? 😄

Sprøstekt abbor uten skinnet blir jo som å skylle vaniljesausen av sjokoladepuddingen før du spiser den. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Det er jo i det sprøstekte skinnet at all den gode kryddersmaken sitter når du har stekt  abboren. Du skreller vel ikke grillet kylling også før du spiser den? 😄

 

Skinnet er digg det men det smaker ikke tran når man helsteker abbor som er flådd heller :)
Og flå går jo mye kjappere enn å filetere og gjøre den beinfri

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (34 minutter siden):

mye kjappere enn å

Jeg er ikke så glad i fast food. 😄

tubbs skrev (34 minutter siden):

det smaker ikke tran når man helsteker abbor som er flådd heller

Det smaker ikke tran av sjokoladepudding der man har vasket av all vaniljesausen heller, men — 🤨

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det småabbor så gidder jeg ikke å flå og skjære ut fileter. Jeg tar ut innmat og skjærer et par snitt i hver side så den ikke krøller seg så mye, og steker i panna. Kjøttet plukkes lett fra beina mens man spiser. Større fisk kan jeg flå og filetere.

Abbor i aburøyken er også veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.