Gå til innhold
  • Bli medlem

Teleskopstang? shimano exage minitele 270?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Etter litt undersøking har jeg kommet fram til at jeg vil ha ny fiskestang. Jeg skal ha teleskop, for jeg vil ha stangen rigget klar, kort pakkstørrelse, jeg vil ikke sette sammen en delt stang når jeg skal fiske.

Jeg har fra før en type shimano 1500 snelle som jeg synes duger fint til lett fiske.

Bruksområdet er fisking med sluk/spinner, mark og mark/dupp. Jeg fisker i skogsvann og fjellvann, det er vanligvis snakk om småfisk under ett kilo.

Jeg har havnet på en 9 fots teleskopstang "shimano exage minitele 270", med slukvekt 3-14 g. Den koster for tiden 1199kr på nett. Er dette ett bra valg til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Mareng skrev:

Hei.

Etter litt undersøking har jeg kommet fram til at jeg vil ha ny fiskestang. Jeg skal ha teleskop, for jeg vil ha stangen rigget klar, kort pakkstørrelse, jeg vil ikke sette sammen en delt stang når jeg skal fiske.

Jeg har fra før en type shimano 1500 snelle som jeg synes duger fint til lett fiske.

Bruksområdet er fisking med sluk/spinner, mark og mark/dupp. Jeg fisker i skogsvann og fjellvann, det er vanligvis snakk om småfisk under ett kilo.

Jeg har havnet på en 9 fots teleskopstang "shimano exage minitele 270", med slukvekt 3-14 g. Den koster for tiden 1199kr på nett. Er dette ett bra valg til mitt bruk?

Et godt valg. Jeg kjøpt tilsvarende i sommer, bare en klasse høyere. Lett og fin stang. Pakker utrolig lite og medfølgende futteral er helt opp. 

 Gleder meg til å teste den på Hardangervidda fra førstkommnde helg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mareng skrev:

[...]  jeg vil ha stangen rigget klar, kort pakkstørrelse, jeg vil ikke sette sammen en delt stang når jeg skal fiske.

Bare vær obs på at du ikke kan ha den rigget klar i futteralet. For å få den så knøttliten at den går nedi der, er den faktisk tredelt - en del består av korkhåndtaket like bak snellen, en del som snellen er montert på, og en del med de teleskopiske rørene. Minste lengde når den er satt sammen men foldet er ca 98 cm, dropper du bakre kork blir de ca 71 cm (nettopp målt på min 270 ML, som jeg er veldig fornøyd med). Etter at man har gjort det noen ganger, går det fort å sette den sammen og dele den opp, men hvis jeg skal bare et kort stykke før neste fiskeplass, gidder jeg ikke demontere - da holder det fin å folde den sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
19 minutter siden, a_aa skrev:

Bare vær obs på at du ikke kan ha den rigget klar i futteralet. For å få den så knøttliten at den går nedi der, er den faktisk tredelt - en del består av korkhåndtaket like bak snellen, en del som snellen er montert på, og en del med de teleskopiske rørene. Minste lengde når den er satt sammen men foldet er ca 98 cm, dropper du bakre kork blir de ca 71 cm (nettopp målt på min 270 ML, som jeg er veldig fornøyd med). Etter at man har gjort det noen ganger, går det fort å sette den sammen og dele den opp, men hvis jeg skal bare et kort stykke før neste fiskeplass, gidder jeg ikke demontere - da holder det fin å folde den sammen :) 

Ok, greit å vite :)

Ja, så lenge jeg kan folde den sammen og ha den på siden av sekken burde det være greit, men da er den ikke så godt beskyttet.

Må snellen demonteres for å få den i futteralet? Eller kan snellen være montert, og senen tredd gjennon øyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr selv en slik stang og kan anbefalles! Snellen kan alltid være montert ferdig på den stangdelen selv i futeralet så det er ikke no problem. Når den skal ut så skrur du på bunndelen og trer toppdelen på så er man klar. Veldig kjapt!.

Jeg ville IKKE oppbevart en slik teleskopstang på sekk eller lignende da tuppen er meget skjør og brekker lett. Da må du i så fall være veldig nøye med hvor du plasserer stangen :)

Om jeg går reltivt kort avstand mellom vann så trekker jeg bare sammen selve teleskopdelen og bærer den i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
25 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

HAr selv en slik stang og kan anbefalles! Snellen kan alltid være montert ferdig på den stangdelen selv i futeralet så det er ikke no problem. Når den skal ut så skrur du på bunndelen og trer toppdelen på så er man klar. Veldig kjapt!.

Jeg ville IKKE oppbevart en slik teleskopstang på sekk eller lignende da tuppen er meget skjør og brekker lett. Da må du i så fall være veldig nøye med hvor du plasserer stangen :)

Om jeg går reltivt kort avstand mellom vann så trekker jeg bare sammen selve teleskopdelen og bærer den i hånda.

Ser at flere har kommentert at tuppen er skjør. Er det mulig å få kjøpt ny tupp, om denne skulle ryke, eller levere inn til rep? Eller er det ikke mulig å skifte denne selv?

(Ser for meg ett toppledd som man trer inn i stangen, en toppring og en tube lim i ett repkit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Ser at flere har kommentert at tuppen er skjør. Er det mulig å få kjøpt ny tupp, om denne skulle ryke, eller levere inn til rep? Eller er det ikke mulig å skifte denne selv?

(Ser for meg ett toppledd som man trer inn i stangen, en toppring og en tube lim i ett repkit.)

Ikke stress med dette, jeg har hatt min i 6-7 år uten å tenke på om den kan knekke. Ta vare på stanga og tuben som du ville gjort med alt annet utstyr så går det helt fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, Anders_G skrev:

Ikke stress med dette, jeg har hatt min i 6-7 år uten å tenke på om den kan knekke. Ta vare på stanga og tuben som du ville gjort med alt annet utstyr så går det helt fint! 

Konge, høres bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å skifte - Shimano leverer deler til din leverandør så fort som posten greier å levere. Enkelt å skifte deler selv også. Tar lengre tid å sende det inn for rep, så klart. Men det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske med mark/dupp bør du sjekke vekta på dette. Stanga er meget bra opptil 10-12 gram syns jeg. 6 gr nedre grense før det går for mye ut over kastelengden. Hvor ofte er du helt nede i 3 gram? Veier agnet/sluken/dubben for mye ville jeg nok testet utgaven som er beregnet på 7-21 gram. Har ikke testet begge, bare den letteste og i 270/180 utgaven. Er mere fornøyd med 180 utgaven enn den på 270. Så normalt blir 180 utgaven med på tur. Skulle jeg valgt på nytt, hadde det blitt en på 210 med 7-21 gram tror jeg. Men det er bra utstyr, har både 500 og 1000 snelle, mistet stor fisk på begge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fisker endel med spinnere og sluker på omkring 6-9 gram. Så jeg tenkte den kastevekten er bra?

Og en lengre stang gir litt lengre kast med slike lette sluker/spinnere.

Når jeg fisker med mark og dupp bruker jeg antennedupper fra biltema, de veier ingenting. Når jeg skal kaste langt er der andersduppen som skal på, den henger da helt i enden på snøret over marken, så glir marken ned til bunn/ønsket dybde. Den er gjerne tung, men det er vel ikke akkurat ødeleggende for stangen så lenge man kaster med måte? Det er spinnerene og slukene innenfor kastevekten som er de jeg ønsker å kaste lengst med. Mark/dupp synes jeg fisker bra inne ved land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Knappetelt skrev:

@Mareng du kan kjøpe min på 270 så kjøper jeg meg en på 210! 

Takk for tilbudet, men litt sent. Ny stang ligger på posten, kjøpt på tilbud, klar til henting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er fine stenger det der, og praktiske. Hadde en 210 eller 270ML. Husker ikke hvilken det var. Mulig den ligger her et sted enda, greide brekke tuppen på den så har jeg ikke gjort noe mer med den. Stanga kaster helt greit. Det jeg synes hva kjekt med den var at stanga kunne ligge ferdig rigget i medfølgende tube. Jeg fisker oft med Bomber så da slapp jeg tre og knyte opp det hver gang jeg gikk til og fra fiske. Se om jeg finner igjen den jeg har og får fikset den, ellers blir det vel en ny slik etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
51 minutter siden, borgern skrev:

Er fine stenger det der, og praktiske. Hadde en 210 eller 270ML. Husker ikke hvilken det var. Mulig den ligger her et sted enda, greide brekke tuppen på den så har jeg ikke gjort noe mer med den. Stanga kaster helt greit. Det jeg synes hva kjekt med den var at stanga kunne ligge ferdig rigget i medfølgende tube. Jeg fisker oft med Bomber så da slapp jeg tre og knyte opp det hver gang jeg gikk til og fra fiske. Se om jeg finner igjen den jeg har og får fikset den, ellers blir det vel en ny slik etterhvert.

 

Bomber og flue da? Hvordan gjør man det mest effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har funnet ut at selve etuiet alene veier hele 250 gram, og ikke blir brukt på turer der vekt har noe å si, og der jeg ønsker å ta fram fiskestangen kjapt og ofte. Ble bare liggende som tom dødvekt i sekken. Da skyver jeg hellet stangen sammen og skrur kun av skaftforlengeren slik at jeg kan sette det i stavlommen på siden av sekken.

Til beskyttelse bruker jeg en liten tuppbeskytter eller neoprenhylse kjøpt på ebay, og til å beskytte snellen ett neoprentrekk for fiskesnelle kjøpt på ebay. Eller ingenting, det har gått fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.