Gå til innhold
  • Bli medlem

Helse på tur ja. Spørsmålet gjelder reflux på tur og utfordringene


Lijenta

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med kraftig reflux og svelgvansker og må finne alternativer til hvordan jeg sover og hvordan jeg tilbeder maten. Maten er fra før av begrenset fordi jeg har kraftig intoleranse.

Altså om natten så må jeg ligge med hodet minst 15 cm høyere enn føttene. Hvordan løser jeg det på fjellet? I skogen har jeg tenkt å investere i en hengekøye. Men hvilken?

Og ja jeg kan legge meg i en bakke men hvor bratt må bakken være når jeg er 158 cm høy og hodet må ligge 15 cm høyere enn beina? Kjedelig å ligge i telt alene men enda være å ikke komme på tur.

Maten må jeg tørke på forhånd ser jeg, men plutselig så kan jeg få såpass svelg vansker at jeg må gå over til most mat. Hvordan kan jeg få til most mat på fjellet/ i skogen uten strøm?  Det er gjerne kjøtt, grønnsaker og sant som skal moses

Har dere noen forslag til disse tingene så er det fint. Jeg ønsker å fortsette å drive på med friluftsliv så det betyr mye for meg å finne løsninger. Og ja jeg maser på leger men dem vil ikke operere pga svelg vanskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

For å få hodet høyt kan du bruke oppblåsbar pute (sea to summit aeros preimum large f.eks.). Eller du kan bygge opp med klær og sekk under liggeunderlaget. Jeg kjenner en som bruker sistnevnte løsning for å få hevet hodet/overkroppen.

Om du ligger i en bakken kan det være lurt å ligge antisklimatte over/under liggeunderlaget, eller ta noen striper med silicon/aquaseal om det blir glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lijenta skrev:

Hvordan kan jeg få til most mat på fjellet/ i skogen uten strøm?  Det er gjerne kjøtt, grønnsaker og sant som skal moses

En god gammeldags håndsveivet kjøttkvern i støpejern og stål er vel ikke særlig tursekkvennlig, antar jeg :) 

Men du kan få tak i diverse varianter i plast og metall. Jeg aner ikke hvor godt de funker, eller om plasten er matsikker etter vestlig standard. Her er et par-tre rimelige eksempler fra AliExpress:

Kvern: Kitchen Meat Mincer Beef Grinder Chopper Sausage Mince Maker Hand Help Operated

Hakker: Multifunctional Manual Meat Grinder Kitchen Home Cooking Stir vegetable Stuffing Dumpling Egg Meat & Poultry Tools KT03-18

Rasp: 3 in 1 Stainless Steel Manual Meat Grinder Mincer Meat Chopper Table Hand Meat Poultry Tools Kitchen Accessories QW878296

Kan hende du får tak i noe sånt i Norge også? Vanlig rivjern og/eller en morter av noe slag får du i alle fall tak i, men det er muligens ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

For å få hodet høyt kan du bruke oppblåsbar pute (sea to summit aeros preimum large f.eks.). Eller du kan bygge opp med klær og sekk under liggeunderlaget. Jeg kjenner en som bruker sistnevnte løsning for å få hevet hodet/overkroppen.

Om du ligger i en bakken kan det være lurt å ligge antisklimatte over/under liggeunderlaget, eller ta noen striper med silicon/aquaseal om det blir glatt.

15 cm er faktisk mye, har ikke klart å bygge det bra opp med klær. Jeg kan ikke bare heve hodet opp så mye. Men skal tenke på den sea to summit for fant ei som var 13 cm høy og da går det kanskje an å bygge opp med klær i tillegg.

Ligger jeg i bakke så har jeg tenkt å stoppe glidning med å putte sekken under føttene til å skli i mot. men kan jo hende jeg trenger noe mer også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 minutter siden, a_aa skrev:

En god gammeldags håndsveivet kjøttkvern i støpejern og stål er vel ikke særlig tursekkvennlig, antar jeg :) 

Men du kan få tak i diverse varianter i plast og metall. Jeg aner ikke hvor godt de funker, eller om plasten er matsikker etter vestlig standard. Her er et par-tre rimelige eksempler fra AliExpress:

Kvern: Kitchen Meat Mincer Beef Grinder Chopper Sausage Mince Maker Hand Help Operated

Hakker: Multifunctional Manual Meat Grinder Kitchen Home Cooking Stir vegetable Stuffing Dumpling Egg Meat & Poultry Tools KT03-18

Rasp: 3 in 1 Stainless Steel Manual Meat Grinder Mincer Meat Chopper Table Hand Meat Poultry Tools Kitchen Accessories QW878296

Kan hende du får tak i noe sånt i Norge også? Vanlig rivjern og/eller en morter av noe slag får du i alle fall tak i, men det er muligens ikke nok.

Alt dette er å få tak i i Norge også, men det ejg har sett på i Norge har vært stort og noe så moser det ikke maten godt nok. Men skal ta det med videre og sjekke ut litt

Takker for alle ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mos maten før tur, og varm opp på tur. Kan også tas med frossen i sekken, så tiner den underveis.

Å ha sekken å skli mot om natten vil trolig føles som å "stå" hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Mos maten før tur, og varm opp på tur. Kan også tas med frossen i sekken, så tiner den underveis.

Å ha sekken å skli mot om natten vil trolig føles som å "stå" hele natten.

Ja også en tanke å sikre seg med most mat før tur.  Men blir kjedelig men da er jeg i hvertfall sikret meg mat på tur. Og ja maten holder seg en helg om den taes med frossen. Godt å ha noen å diskutere med så en finner løsninger som en glemte en viste om og nye løsninger på ting. 

Ja ser den at det kan bli for lite friksjon og bare bli låst der. Når det gjelder å ligge i soveposen i nedoverbakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

Skulle tro at maten kunne tilberedes ganske ferdig, for så tørke det? De som har erfaring fra tørking kan kanskje si noe om dette?

Det høres ut som en god tanke, Jeg får tenke mer på den og lære meg mer om tørking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker most mat så er lapskaus et godt gammelt alternativ. Maten kokes til den er så mør at du kan mose den med en gaffel. Jeg har to barn som ikke er oppfostret på ferdigkjøpt barnemat på glass, men hjemmelaget moset mat. Dette burde gå helt fint også ute i felt. De fleste matvarer som er kokt og f.eks. vakuumpakket holder et par dager i sekken uten å bli ødelagt og hvis du i tillegg fryser dem så får du enda et døgn ekstra.

For å finne ut hvor bratt bakken må være for at du skal få hodet opp 15 cm høyere enn resten av kroppen så kan du bruke litt elementær matematikk og kanskje en liten vater. Kroppslengden din utgjør hypotenusen H og høyden G blir 15cm og så er det bare å finne frem kalkulatoren.

Skjermbilde.JPG.e5e5dfb733dac24436fd774812cbb061.JPG 

https://de.serlo.org/mathe/terme-gleichungen/gleichungen/trigonometrische-gleichungen/sinus-kosinus-tangens 

Eller du kan selvfølgelig bruke Pytagoras: G+ A2 = H2

15cm+ A= 1582

Og så kan du sette merker på et par staver og bruke dem til å måle vinkelen på bakken med.

arctan-250_1100283a.jpg.0c303349c639ddae5586f3e322360f8e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Lijenta said:

15 cm er faktisk mye, har ikke klart å bygge det bra opp med klær. Jeg kan ikke bare heve hodet opp så mye. Men skal tenke på den sea to summit for fant ei som var 13 cm høy og da går det kanskje an å bygge opp med klær i tillegg.

Ligger jeg i bakke så har jeg tenkt å stoppe glidning med å putte sekken under føttene til å skli i mot. men kan jo hende jeg trenger noe mer også da

Hva med å bruke tursekken under et oppblåsbart liggeunderlag? Da er det vel bare å fylle den i "kileform" ? om du har chairkit på underlaget så bør det heller ikke være noe problem å feste det fast i sekken slik at det ikke sklir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.